پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
نبود مرکز درمانی و بیمارستان مجهز با کادر پزشکی متخصص، کمبود مراکز رفاهی، خدماتی، سیاحتی و فرهنگی، مراکز خرید، عدم وجود منابع آبی مناسب و ... از دیگر مشکلات مهم شهروندان شهر جدید سهند و به‌ویژه ساکنان مسکن مهر این شهر است.

شعار سال: سیاست ایجاد شهرهای جدید پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به یقین یکی از بزرگ‌ترین و با اهمیت‌ترین سیاست‌هایی است که در زمینه شهرسازی و به طور کلی شهرنشینی اتخاذ شده است. این شهرها با اهدافی چون کاهش تراکم شهری، تعدیل جمعیت شهر مادر، بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی، رونق اقتصادی در مناطق مورد نظر،‌ حمایت از سیاست افزایش ایجاد اشتغال، تامین مسکن مناسب و ... از سال 1364 که استراتژی شهرهای جدید را هیأت وزیران تائید کرد عملاً آغاز شد.

فعالیت مربوط به طرح شهر جدید سهند از اول بهمن ماه 1366 آغاز و در تاریخ 9 آذرماه 1370 شرکت عمران شهر جدید سهند به صورت 100 درصد دولتی تاسیس و جزء شرکت‌های تابعه شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید ایران شد.

برای ساماندهی جمعیت رو به رشد کلانشهر تبریز و ایجاد اشتغال و نظام ساماندهی اسکان و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و بهبود شرایط زیست محیطی، شهرجدیدسهند در بهمن ماه سال 66 در استان آذربایجان‌شرقی در محور ارتباطی تبریز آذرشهر در منطقه پایکوهی در دامنه کوه معروف سهند در فاصله 20 کیلومتری جنوب‌غربی تبریز مکان‌یابی و در آبان ماه 1369 به تصویب شورای‌ عالی معماری و شهرسازی رسید.

به هر حال، شهر جدید سهند در سال 1387 به عنوان پنجاه و هشتمین شهرآذربایجان‌شرقی، در 20 کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه آذرشهر، به منظور اسکان دادن سرریز جمعیت کلان‌شهر تبریز به وجود آمد، وجود دانشگاه صنعتی سهند در این مکان بر اهمیت این شهر افزوده است. به طوری که هم اکنون شهر جدید سهند در چهار فاز ساخته شده و در حال حاضر این شهر بالغ بر 150 هزار نفر جمعیت دارد و در طرح جامع این شهر جدید هم انتقال، 250 هزار نفر دیگر مدنظر قرار گرفته است، که به نظر می‌رسد، با توجه به عدم تکمیل برخی زیرساخت‌های مناسب رفاهی، خدماتی، عمرانی و بهداشتی و درمانی، و به خصوص نداشتن بسترها و امکانات لازم و ضروری اولیه یک جامعه در این شهر، انتقال این همه جمعیت، در واقع خیانت به حق شهروندان این شهر است.

با توجه به استقبال گسترده از سکونت در شهر جدید سهند و استقرار مساکن مهر در این شهر جدید، مشاوران ذیصلاح شهرسازی در قالب تجدید در طرح جامع مصوب، افق جمعیتی شهر را بالغ بر 180 هزار نفر رقم زده‌اند.

شهروندان شهر جدید سهند و در این میان ساکنان مسکن مهر فازهای دو، سه و چهار هرساله به مناسبت‌های مختلف ازجمله هفته دولت و دهه فجر، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، منتظر و چشم‌انتظار تکمیل زیرساخت‌های مختلف این شهر بوده و هستند.

درهرحال اخیراً، معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در دیدار با اصحاب رسانه استان اعلام کرده که در هفته دولت امسال که با شعار «اقدام و عمل؛ ملت و دولت؛ امیدوار و استوار» مزین شده که قرار است، در این هفته بیش از 860 طرح شهری و روستایی با اعتبار هفت هزار و 860 میلیارد ریال به بهره‌برداری برسد؛ که امیدواریم چند تا از این طرح‌ها برای تکمیل زیرساخت‌های شهر جدید سهند و در رأس آن‌ها واحدهای مسکن مهر صورت گیرد.

سؤالی که در این میان مطرح می‌شود در مورد چگونگی شکل‌گیری و اسکان بیش‌ از حد مجاز نسبت به زیرساخت‌های موجود در این شهر است که این شهر در سال 85 به‌منظور اسکان سرریز جمعیت تبریز ایجاد و در حال حاضر نیز حدود 150 هزار نفر در چهار فاز آن به زندگی مشغول هستند.

* تلخند شهروندان سهندی؛ به مشکلات این شهر تا کی ادامه دارد؟!

بر همین اساس یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که در این زمینه قابل‌ذکر و ضروری است؛ تکمیل نبودن و نبود زیرساخت‌های لازم برای زندگی این‌همه جمعیت در شهر جدید سهند است که دراین‌ارتباط نیز مقام عالی استان هم در اظهارنظری اعلام کرد بود که احداث 35 هزار واحد مسکونی در شهر جدید سهند را غیر کارشناسی و غیرعلمی و اسکان 150 هزار نفر در این شهر اشتباه و غیراصولی بوده و بازنگری در این زمینه‌ها ضروری است.

درهرصورت نبود مسیرهای ارتباطی امن و مطمئن که در رأس آن‌ها جاده همیشه پرترافیک و پرحادثه مسیر ارتباطی تبریز- آذرشهر است که به نظر می‌رسد این جاده جوابگوی نیازهای این‌همه جمعیت نیست.

اما گفتن چند نکته برای یادآوری و گوشزد مسؤولان و متصدیان اجرای بزرگراه تبریز ـ سهند برای تکمیل و اتمام به‌موقع آن در این برهه از زمان نیز ضروری است.

افزون بر آنچه گفته شد، دراین‌ارتباط در 31 شهریور 1390، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند در جلسه شورای مسکن استان که با حضور وزیر مسکن و شهرسازی، برگزار شد، اعلام کرد که این اتوبان تا پایان شهریورماه سال آینده تکمیل خواهد، ولی بعد از گذشت بیش از 1790 روز این پروژه به اتمام نرسیده و همچنین شهردار این شهر در 5 دی‌ماه 1394 گفته بود، با توجه به بحث‌های انجام‌شده و قول نمایندگان و مسؤولان استان، بزرگراه تبریز ـ سهند 18 ماه دیگر به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، ولی از این وعده مسؤولان نیز بیش از 240 روز می‌گذرد که این بزرگراه هنوز برای بهره‌برداری ساکنان این شهر آماده نیست.

* دیوار مهربانی؛ شهر جدید سهند کی تکمیل می‌شود!؟

ناگفته نماند، اجرای بزرگراه تبریز- سهند در سال 1387، در سفر استانی رئیس‌جمهور وقت به آذربایجان شرقی بیشتر به‌منظور کنترل و کاهش ترافیک جاده تبریز آذرشهر به تصویب رسید، ولی در حال حاضر بعد از گذشت 8 سال به دلایل مختلف ازجمله کمبود اعتبار هنوز این پروژه افتتاح نشده است.

از سوی دیگر، نبود مرکز درمانی و بیمارستان مجهز با کادر پزشکی متخصص، کمبود مراکز رفاهی، خدماتی، سیاحتی و فرهنگی، مراکز خرید، عدم وجود منابع آبی مناسب و ... از دیگر مشکلات مهم شهروندان شهر جدید سهند و به‌ویژه ساکنان مسکن مهر این شهر است.

درهرصورت، به مناسبت هفته دولت در بازدید میدانی و حضور در جمع ساکنان این شهر، گفت‌وگویی با تنی از شهروندان شهر جدید سهند در خصوص مهم‌ترین مطالبات و خواسته‌های آنان از دولتمـردان تدبیر و امید جویا شدیم.

* شهروندان سهندی؛ محکوم‌به تحمل مشکلات

اسدی، یکی از شهروندان این شهر که در فاز یک زندگی می‌کند در گفت‌وگو با گزارشگر فارس می‌گوید: با توجه به رشد سریِ شهر سهند در سال‌های اخیر، امکانات زیرساختی موجود در این شهر جوابگوی این‌همه نیاز مردم نبوده است.

او می‌افزاید: مهم‌ترین خواسته شهروندان این شهر تکمیل بزرگراه تبریز- سهند است که دراین‌ارتباط نیز به نظر می‌آید، هرسال مسؤولان و متولیان این امر با بهانه‌های مختلف، اعلام می‌کنند در هفته دولت و یا مناسبت‌های مهم دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید که متأسفانه تا به امروز این پروژه به اتمام نرسیده است.

خدابخش، شهروند دیگر ساکن در مسکن مهر فاز 2 با تأکید بر اینکه حدود سه سال است که در این شهر زندگی می‌کند، می‌افزاید: شهروندان این شهر مردان صادق، صبور و محروم جامعه هستند که به خاطر گرانی مسکن به این شهر پناه آوردند که مسئولان و مدیران شهری کمترین توجه و رسیدگی را به مشکلات ساکنان این شهر و در این میان ساکنان مسکن مهر دارند.

وی یادآور می‌شود: به خاطر برخی مشکلات موجود ازجمله نبود امکان رفاهی، خدماتی و بهداشتی و به‌خصوص مسیر ارتباطی طولانی بعضی همسایه‌های مجتمع ساکن در آن، باوجود داشتن کاشانه در این شهر در شهر تبریز به‌صورت اجاره‌ای زندگی می‌کنند.

* شهروندان سهندی؛ چشم‌انتظار وعده مسؤولان

باقری، یکی دیگر از شهروندان ساکن در فاز سه این شهر می‌گوید: نمایندگان مردم و مسؤولان استان و این شهر باوجوداین همه مشکلات، کمبود و امکانات فقط حرف می‌زنند و در عمل کار آن‌چنانی انجام نمی‌دهند.

وی اضافه می‌کند: چند سال است در فاز سه این شهر زندگی می‌کنم، ولی کمتر مسؤول و مدیر این شهر را دیده‌ام که از نزدیک به این مجتمع‌ها بیایند و از نزدیک با مشکلات و شهروندان این شهر درد دلی داشته باشند.

از سوی دیگر، باید مسؤولان و دستگاه‌های ذی‌ربط در جریان باشند که تکمیل بزرگراه تبریز ـ سهند یکی از نیازها اصلی و زیرساخت‌های مهم این شهر بوده است. چراکه جاده همیشه پرترافیک و حادثه‌خیز تبریز ـ آذرشهر تنها راه ارتباطی جمعیت بالغ‌بر 150 هزارنفری سهند است که این روزها با یک تصادف و حادثه کوچک به‌طور متوسط، باعث ایجاد چندین ساعت راه‌بندان‌های طولانی می‌شود.

بر این اساس، به قطع یقین اتمام و تکمیل به‌موقع بزرگراه تبریز ـ سهند، می‌تواند بسیاری از ناملایمات و مشکلات زندگی این قشر متوسط و محروم جامعه را حل کند که به نظر می‌رسد تا به امروز این امر محقق نشده است و این شهروندان همچنان چشم‌انتظار تحقق وعده مسئولان دراین‌ارتباط هستند.

* زخم‌های کهنه شهر جدید سهند را درمان کنیم

به‌ هر حال شهر جدید سهند در سال 1387 به‌عنوان پنجاه و هشتمین شهر استان آذربایجان، در 20 کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه آذرشهر، به‌منظور اسکان دادن سرریز جمعیت کلان‌شهر تبریز به وجود آمد، وجود دانشگاه صنعتی سهند در این مکان بر اهمیت این شهر افزوده است. به‌ طوری‌که هم‌اکنون شهر جدید سهند در چهار فاز ساخته‌شده و در حال حاضر این شهر بالغ‌ بر 150 هزار نفر جمعیت دارد و در طرح جامع این شهر جدید هم انتقال، 250 هزار نفر دیگر مدنظر قرارگرفته است که به نظر می‌رسد، با توجه به عدم تکمیل برخی زیرساخت‌های مناسب رفاهی، خدماتی، عمرانی و بهداشتی و درمانی و به‌خصوص نداشتن بسترها و امکانات لازم و ضروری اولیه یک جامعه در این شهر، انتقال این‌همه جمعیت، در واقع خیانت به‌حق شهروندان این شهر است.

و درنهایت اینکه؛ درست است که شهرهای جدید به‌نوعی دارای مسائل و مشکلات زیرساختی دارند، ولی نباید ساکنان این شهرها را به حال خود رها کنیم، چراکه اینها هموطنان ما هستند. با این ‌وجود برخی از واقعیت‌های اجتماعی به حدی نمایان و مشهودند که هیچ جایی برای تردید، ابهام و انکار باقی نمی‌گذارند و به‌ سرعت و صراحت هر ناظر را به اذعان و اعتراف می‌رسانند، از این‌ رو فقط کافی است، قدم در کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهرها بگذاری، مشکلات زیرساختی، عمرانی، رفاهی، خدماتی، بهداشتی و ... قلب و دل ساکنان این منطقه و هر رهگذری را به درد می‌آورد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری- تحلیلی نصر تاریخ انتشار 1 شهریور 95 ، کد مطلب: 56174:www.nasrnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
شهر جدید ایجاد میکنید از قبل باید فکر زیر ساخت هاشم میکردین فقط میخواین بگین کاری انجام دادیم ولی با کلی نقص م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین