پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی گفت: باید طوری برنامه ریزی کنیم که با فعالیت شرکت های دانش بنیان، صادرات گیاهان دارویی را تا افق ۱۴۰۴ به ۵ میلیارد دلار برسانیم.

شعار سال: محمد حسن عصاره دوشنبه در افتتاحیه سومین جشنواره ملی گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: امسال این جشنواره با شعار اقدام و عمل دانش بنیان؛ پیشران اقتصاد مقاومتی برگزار شده است تا بتوانیم در حوزه گیاهان دارویی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است، گام برداریم.

وی با بیان اینکه سلامت، امیدها و چالش هایی را برای بشریت فراهم آورده است، گفت: پیدایش بیماری های نوظهور، عدم درمان قطعی بیماری های مزمن، حجم گسترده استفاده بشر از ترکیبات شیمیایی و بعضاً ناشناخته، ممنوعیت مداوم داروها و ترکیبات ژنتیک به دلیل عوارض، افزایش محدودیت های قانونی، مضرات ترکیبات شیمیایی از جمله چالش ها و تهدیدهای حوزه سلامت به شمار می رود.

دبیر ستاد گیاهان دارویی ادامه داد: ارزش اقتصادی واردات گیاهان دارویی و فرآورده های وابسته آن از ۳۵۵ میلیون دلار در سال ۱۹۷۶ به ۱۳۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ رسیده است.

وی در خصوص ظرفیت اسمی عصاره اسانس و عرقیات حاصل از گیاهان دارویی گفت: ظرفیت اسمی عصاره اسانس و عرقیات از ۵۹ هزار تن اکنون به ۱۷۲ هزار تن رسیده است که باید تا سال ۱۴۰۴ به ۴۰۰ هزار تن برسد.

عصاره با اشاره به سطح زیرکشت گیاهان دارویی در کشورهای چین، آمریکا و کانادا، گفت: سطح زیرکشت گیاهان دارویی در این سه کشور در سال ۱۹۹۰ میزان ۳۹۳ هزار هکتار بوده که اکنون به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است.

دبیر ستاد گیاهان دارویی اظهارداشت: ما در کشور از تنوع گیاهان دارویی زیادی برخوردار هستیم به طوری که ۸ هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد و از این تعداد ۱۷۳۰ گونه انحصاری کشور هستند. یعنی باید این گونه گیاهان در کشور فرآوری شوند. همچنین ۲ هزار و ۳۰۰ گونه شناسایی شده در کشور وجود دارد که می تواند ترکیب مهم اقتصادی برای کشور باشد.

وی با اشاره به افق ۱۴۰۴ در عرصه گیاهان دارویی گفت: ایجاد یک میلیون اشتغال و افزایش سطح زیر کشت به ۵۰۰ هزار هکتار از جمله مواردی هستند که باید تا افق ۱۴۰۴ به آن دست یابیم. این موضوع تنها با برنامه ریزی دقیق محقق خواهد شد. درآمد صادراتی حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی باید به ۵ میلیارد دلار تا افق ۱۴۰۴ برسد.

به گفته عصاره: در سالهای اخیر فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی افزایش یافته به طوری که می توانیم با تلاش آنها به افزایش صادرات در این عرصه دست یابیم.

دبیر ستاد گیاهان دارویی با اشاره به رونمایی نقشه راه گیاهان دارویی گفت: شورای انقلاب فرهنگی نقشه راه گیاهان دارویی را در اولویت خود قرار داده که امروز رونمایی می شود. این نقشه می تواند برای عرصه گیاهان دارویی راهگشا باشد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 15 شهریور 1395، کد مطلب: 3761466:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین