پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: خراسان رضوی با وجود پتانسیل فراوان همچنان کمتر از ظرفیت و ارزش واقعی خود صادرات دارد.
شعار سال: رضا عباسی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از میان استان‌های کشور، خراسان رضوی با وجود پتانسیل فراوان درحوزه تولیدات، دروازه‌های خروجی متعدد و دسترسی به بازار‌های پر مصرف خارجی همچون افغانستان و کشور‌های حوزه آسیای میانه همچنان کمتر از ظرفیت و ارزش واقعی خود صادرات دارد.

او افزود: با وجود مشکلات متعدد فراوان حفظ بازار‌های فعلی صادراتی استان از اهم موضوعاتی است که می‌بایست به آن پرداخته شود.
 
کم لطفی های خراسان رضوی در حق ظرفیت صادرات
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: گمرکات رسمی خراسان رضوی شامل گمرک مشهد، دوغارون به همراه بازارچه و منطقه ویژه اقتصادی آن، گمرک سرخس و منطقه ویژه آن، گمرک باجگیران و بازارچه مرزی آن و نیز گمرک لطف آباد است.

عباسی بیان کرد: بر اساس گزارش‌های آماری عمده کالا‌های صادراتی از استان شامل انواع محصولات غذایی بصورت خام و فراوری شده شامل «زعفران، رب گوجه فرنگی، پسته، تخم پرندگان، سیب زمینی وسیب تازه»، انواع کف پوش‌ها از مواد نسجی، روغن‌های سبک، کاشی و سرامیک، سیم و کابل، مصنوعات از مواد پلاستیکی و کیسه از پلی اتیلن است.

او تصریح کرد: مهم‌ترین کشور‌های هدف صادراتی استان کشور‌های افغانستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، عراق، تاجیکستان، اسپانیا، قزاقستان، هنگ کنگ، ازبکستان و قرقیزستان هستند. همچنین بیش از ۷۰ درصد از کل صادرات استان به سه کشور افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان بوده است.

استخوان ها در گلوی صادرات خراسان رضوی
کمبود واگن
این استاد دانشگاه تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلات و دغدغه‌های صادرکنندگان خراسان رضوی بحث کمبود واگن به مقصد کشور‌های آسیای میانه می‌باشد.

عباسی اظهار کرد: با توجه به اینکه امکان ردیابی واگن‌های ایرانی در خطوط ریلی کشور‌های آسیای میانه وجود ندارد وابستگی به واگن‌های وارداتی و یا ترانزیتی از این کشور‌ها برای شبکه حمل و نقل صادراتی استان اهمیت دوچندان پیدا کرده است.

او افزود: از آنجا که بخش عمده‌ای از واگن‌های ورودی به کشور از مرز سرخس به مقصد بندرعباس بارگیری می‌شوند، تعدادی از این واگن‌ها پس ازتخلیه در بندرعباس، مجددا ترانزیت شده ودر مسیر برگشت در ایستگاه‌های مختلف تا مرز خروجی سرخس جهت صادرات بارگیری می‌شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: عمده مشکل در این است که با توجه به قرار گرفتن ایستگاه راه آهن مشهد در انتهای مسیر ترانزیت، سهمی که میتوان به عنوان ظرفیت بارگیری استفاده کرد با وجود بارگیری در ایستگاه‌های قبل از مشهد بسیار اندک است.

بالا و پایین رفتن قیمت‌ها
عباسی بیان کرد: از آنجا که صادر کننده با مشقت‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند تا بتواند با صرف هزینه‌های بالا محصول خود را در بازار‌های هدف معرفی و به ثبات رساند متاسفانه در نتیجه ثبات نداشتن قیمت کالا‌های تولیدی که بخش عمده‌ای از آن بواسطه مشکلات اقتصادی کلان کشور می‌باشد‌

راهکارها و پیشنهاداتی برای التیام بهبود وضعیت صادراتی خراسان رضوی
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: شاید مهمترین آرمان در شرایط فعلی برای صادرکنندگان استان ثبات در قوانین و مقررات دولتی باشد که بتوانند حداقل برای یکسال مالی برنامه ریزی کنند.

عباسی اظهار کرد: برداشته شدن ممنوعیت های صادراتی در جهت رشد صادرات و حفظ منافع صادرکنندگان می بایست از اولویت های اساسی مسئولین باشد .

او افزود: نیاز سنجی در جهت تامین واگن های صادراتی، پرداخت جوایز صادراتی معوق و فعلی صادرکنندگان، حمایت از تولید بدون کارخانه با هدف کاهش هزینه های صادرکنندگان و همچنین رونق تولید، توسعه فعالیت های نمایشگاهی عرضه کالا در بازارهای هدف و افزایش قدرت اختیار و عمل تشکل ها و اتحادیه های صادراتی استان از دیگر راهکارهای بهبود وضعیت صادرات استان است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 17 خرداد 1399، کد خبر: 7379732، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین