پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
مسعود حمیدی / رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در هرات و رئیس جامعه سرمایه‌گذاران و تجار افغانستانی مقیم ایران در نشست خبری فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه ویژه دوغارون از مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری در ایران، ازجمله گرفتن اقامت و انتقال ارز گلایه کردند و خواستار ارتقای بسته‌های حمایتی دولت از تجار افغانستانی شدند.

شعار سال:مسعود حمیدی / رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در هرات و رئیس جامعه سرمایه‌گذاران و تجار افغانستانی مقیم ایران در نشست خبری فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه ویژه دوغارون از مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری در ایران، ازجمله گرفتن اقامت و انتقال ارز گلایه کردند و خواستار ارتقای بسته‌های حمایتی دولت از تجار افغانستانی شدند. نشست خبری معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان روز گذشته در مشهد برگزار شد که در ابتدای این جلسه معاون امور اقتصادی استانداری با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مرز دوغارون گفت: بحث ایجاد پالایشگاه‌های کوچک نفتی و گاز، فراوری معادن، فراوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی، خدمات پزشکی و توریست درمانی و مباحث مربوط به حوزه آموزشی ازجمله ظرفیت‌هایی است که در مرز دوغارون وجود دارد و مغفول مانده است. علی رسولیان افزود: برای ارتقای سطح زندگی مردم منطقه و استان ما راهی جز حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نداریم و باید بوروکراسی‌های اداری را که یکی از موانع جدی در این خصوص هست، کاهش دهیم.
مدیرعامل منطقه ویژه دوغارون نیز با اشاره به ظرفیت‌های این منطقه برای جذب سرمایه‌گذاری به مهم‌ترین مشکلات موجود در منطقه ویژه دوغارون پرداخت و گفت: یکی از مشکلات عمده ما در مرز دوغارون بحث ایستایی و ترافیک خودروها در این منطقه هنگام ورود و خروج از مرز است که موجب کندی صادرات شده است. از سویی وجود یک نقطه اختلافی مرزی در این منطقه بین ایران و افغانستان یکی از گره‌های مهم است. محمدشاه بیگی افزود: ضعف خدمات زیرساختی در این منطقه باعث شده است باوجود ظرفیت بالا شاهد کاهش تجارت کشور از این منطقه باشیم و بعد از 10 سال از ایجاد منطقه ویژه دوغارون شاهد مشکلاتی مانند نبود اشتغال و محرومیت در منطقه هستیم. هیچ‌کدام از ظرفیت‌های منطقه ویژه دوغارون احیا نشده است که اگر این ظرفیت‌ها احیا شود ما توانایی افزایش پنج برابری صادرات از منطقه را خواهیم داشت.

وجود موانع سر راه تجار افغانستانی در ایران
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در هرات نیز دیگر سخنران این جلسه بود که گفت: ایران در حوزه صادرات برای افغانستان ویژگی خاصی دارد ولی متأسفانه آن‌گونه که باید خواسته تجار و سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه دوغارون برآورده نشده است و امیدواریم که در آینده این مشکلات برطرف شود. سلیمان خیل افزود: ما از دولت جمهوری اسلامی ایران خواهشمندیم موانعی را که در سر راه تجار و سرمایه‌گذاران افغانستانی در کشور ایران وجود دارد، برطرف کنند. در شرایطی که حدود 72 درصد کالاهای صادراتی ایران به کشور افغانستان است دولت ایران شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کند که تجار افغانستانی مجبور نشوند کالاهای موردنیاز بازار این کشور را از بازارهای دورتر از ایران و با امکانات کمتر تأمین کنند. وی در خصوص کاهش حضور سرمایه‌گذاران افغانستانی در ایران و افزایش واردات کالا از کشور ترکیه به این کشور نیز گفت: نگاه ملت و تجار افغانستان به ایران و کالای ایرانی منفعت و سود محور نیست و ما ایران را کشور هم‌کیش و برادر خود می‌دانیم؛ اما باید توجه داشته باشید که تجار همواره منافع خود را در نظر می‌گیرند و هر کشوری که بسته‌های خدمات سرمایه‌گذاری بهتری فراهم کند در اولویت سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در هرات گفت: ملت ایران و افغانستان چندین سال است مراودات تجاری خویشاوندی باهم داشته‌اند اما انتظار ما این است که دولت ایران مشکلات سرمایه‌گذاران را حل کند. امروز کشور ترکیه برای تجاری که 150 هزار دلار وارد این کشور کنند حتی اگر ملک خریداری کنند در قدم اول مدرک موردنیاز مانند شناسنامه و گذرنامه را برای آن‌ها فراهم می‌کند اما متأسفانه تجار افغانستانی در ایران وجود دارند که بیش از 500 میلیون دلار در کشور ایران صادرات دارند اما برای یک اقامت یک‌ساله با گرفتاری‌های زیادی مواجه می‌شوند. وی ادامه داد: ما تقاضا داریم با توجه به رقابت‌های تجاری که هم اکنون وجود دارد ایران بسته‌های خدماتی سرمایه‌گذاری خود را برای تجار افغانستانی گسترش دهد. رئیس جامعه سرمایه‌گذاران و تجار افغانستانی مقیم استان خراسان رضوی و تهران نیز در این جلسه گفت: سرمایه‌گذاران افغانستانی آمادگی کامل دارند تا در حوزه‌های موردنیاز در منطقه ویژه دوغارون سرمایه‌گذاری کنند و حتی در حوزه ایجاد اشتغال و فعال‌سازی کارخانه‌های فعال و نیمه فعال هم مشارکت کنند. علیرضا یوسفیان نیز به وجود مشکلات پیش پای تجار افغانستانی در ایران اشاره کرد و گفت: جامعه تجار افغانستانی هنوز با مشکل ورود ارز به ایران مواجه هستند علاوه بر این مشکلاتی در حوزه بانکی و مالیات نیز گریبان گیر سرمایه‌گذاران و تجار افغانستانی در ایران است. ما تقاضا داریم که روند صدور مجوز برای ایجاد هلدینگ جامعه سرمایه‌گذاران افغانستانی در ایران تسهیل پیدا کند تا بتوانیم راحت‌تر در ایران سرمایه‌گذاری کنیم. دبیر همایش و مشاور مدیرعامل منطقه ویژه دوغارون نیز در این جلسه اظهار کرد: باگذشت 10 سال از ایجاد منطقه ویژه دوغارون هنوز شرایط استفاده از 8700 هکتار از اراضی مصوب این منطقه که به استانداری ابلاغ‌شده فراهم نشده است که شاید یکی از دلایلی که معاون امور اقتصادی استانداری پیش از موعد جلسه را ترک کرده‌اند، همین موضوع است. محمدحسن موسی زاده اظهار کرد: در نظر داریم با سرمایه‌گذاری 150 میلیارد تومانی سامانه هوشمند سازی مرز در منطقه ویژه دوغارون را دایر کنیم تا سرعت تردد کامیون‌ها افزایش پیدا کند.


در حاشیه

معاون امور اقتصادی استانداری بعد از این که به ‌عنوان سخنران اول در این نشست خبری سخن گفت، جلسه را ترک کرد که با اعتراض خبرنگاران حاضر در نشست روبه رو شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان رضوی،تاریخ انتشار:4دی1398،کد خبر:231007،khorasanrazavi.khorasannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین