پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
فواد عسجدی گفت: هرگونه تجویز دارو و مکمل از سوی مربی به‌دلیل نداشتن صلاحیت علمی مخرب است.
شعارسال: متاسفانه در برخی اماکن ورزشی کشور شاهد تجویز و فروش مکمل‌های دارویی یا بدنسازی از سوی مربیان به افرادی که در این اماکن تمرین می‌کنند هستیم که برخی از این مکمل‌ها استاندارد نبوده و باعث بروز مشکلات عده‌ای برای مصرف کنندگان می‌شود..

فواد عسجدی، عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران، در این باره گفت: قبل از هر اقدامی باید به این امر توجه داشت آیا مربی باشگاه صلاحیت تجویز مکمل دارو را دارد یا خیر.

او افزود: مربی ورزشی به هیچ عنوان مجوز تجویز مکمل و دارو را ندارد.

عسجدی تاکید کرد: عدم صلاحیت به منزله این مقوله است که هر گونه تجویز این افراد بر اساس صلاحیت علمی آن‌ها نیست. با این تفاسیر هرگونه تجویز از سوی مربیان به‌دلیل نداشتن صلاحیت علمی مخرب است، چون این افراد تحت آموزش‌های رژیم درمانی قرار نگرفته‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران گفت: تکمیل کنند‌های غذایی باید بر اساس دریافت‌های تغذیه‌ای انجام شود. یک مربی ورزش در باشگاه می‌تواند کم و کیف برنامه‌های ورزشی را توصیه کند نه اینکه برای افراد برنامه غذایی و مکمل تجویز کند.

عسجدی افزود: در این شرایط تجویز هرگونه برنامه غذایی و مکمل باید از سوی متخصص تغذیه دارای شماره نظام پزشکی انجام شود.

او درباره تاثیرات مخرب مکمل‌ها بر بدن اظهار کرد: نکته نخست در رژیم تغذیه قطع دریافت قند مصنوعی از غذا است. اگر فرد در طول روز غذا به شکل مناسب دریافت کند، دیگر نیازی به مصرف مکمل ندارد. نکته دوم اینکه محتوای مواد غذایی در بدن ذخیره می‌شود. برای مثال اگر میزان دریافت ویتامین دی در حد نرمال باشد، دیگر نیازی به دریافت این ویتامین نیست.

در باشگاه‌های بدنسازی زنانه مصرف کلاژن برای برطرف‌سازی چین و چروک و شفافیت پوست پیشنهاد می‌شود، عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران درباره مصرف آزاد این ماده گفت: هیچ ماده‌ای را نمی‌توان بدون بررسی و عوارض جانبی به افراد تجویز کرد.

عسجدی تاکید کرد: نیاز دریافت کلاژن در بین افراد باید بررسی شود. براساس بررسی‌های انجام شده مدارک علمی مستند درباره مصرف بی‌محابای این ماده غذایی ارائه نشده است. درضمن تجویز دارو در اختیار مربیان نیست.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت برنا، تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۰۱۱۳۵۵: www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین