پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۸۰۹۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
موج جدید افزایش قیمت‌ها در کالا‌های اساسی با افزایش قیمت لبنیات؛ آن هم به صورت غیرقانونی کلید خورده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند شرایط اقتصاد کشور بهانه‌ای برای تورم دوباره می‌خواهد و شرایط بودجه‌ای کشور نیز آماده چنین وضعیتی است.
شعارسال: موج جدید افزایش قیمت‌ها در کالا‌های اساسی با افزایش قیمت لبنیات؛ آن هم به صورت غیرقانونی کلید خورده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند شرایط اقتصاد کشور بهانه‌ای برای تورم دوباره می‌خواهد و شرایط بودجه‌ای کشور نیز آماده چنین وضعیتی است و البته در مقام عمل کسی یارای مقابله با آن را ندارد؛ همچنانکه قیمت لبنیات توسط برخی شرکت‌ها ناگهان به طرز عجیبی افزایش یافت و صدای هیچ نهاد نظارتی بلند نشد.

در حالیکه هنوز درخواست کارخانجات لبنی به انجمن صنایع لبنی برای افزایش قیمت محصولاتشان ارسال نشده و از سوی ستاد تنظیم بازار هم تصویب و ابلاغ نشده، برخی از آن‌ها اقدام به افزایش قیمت محصولات لبنی خود کرده‌اند.

سرانه مصرف شیر و لبنیات ایرانی‌ها نسبت به کشور‌های پیشرفته دنیا در سطح پایینی است و همین خود نگرانی‌هایی را همواره به همراه داشته است و این را ضروری کرده که در راستای افزایش سرانه مصرف لبنیات تلاش شود. ولی اسماعیلی نماینده مردم مغان در مجلس یازدهم نیز در واکنش به گرانی کالا‌های اساسی در صفحه شخصی خود در اینباره نوشته است: «در عرض ۲۰ روز قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی ۶۵۰۰ تومان افزایش داشته است.»

گرانی لبنیات و عدم نظارت جامع در نرخ‌گذاری موجب شده که اقشار کم درآمد جامعه با مشکل اساسی برای تامین و تهیه لبنیات روبرو شوند.

واکنش سازمان تعزیرات به افزایش قیمت لبنیات این بوده که «تغییرات قیمت در بررسی‌های اولیه با توجه به انتظار عمومی جامعه بالا بوده که به واحد‌های تولیدی اعلام شده است. ۴۰ درصد افزایش قیمت باید بررسی کارشناسی شود و رسیدگی خواهد شد.» از این واکنش دو روز گذشته و هنوز خبری از رسیدگی نیست و تجربه نشان داده رسیدگی وجود نخواهد داشت احتمالا همین قیمت یا قیمت بالاتر تایید خواهد شد.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی درباره افزایش قیمت محصولات لبنی می‌گوید: هر گونه تغییرات قیمتی باید با صلاحدید انجمن صورت گیرد و کارخانجات لبنی مختلف ملزم هستند اسناد و مدارک خود را در خصوص قیمت‌ها نخست به انجمن صنایع لبنی ارسال کنند و پس از اعلام دلایل خود نرخ‌های جدید خود را روی بسته‌بندی‌ها بزنند. این شرکت‌ها حق ندارند خودسرانه قیمت‌ها را افزایش دهند، زیرا ملزم به رعایت قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار هستند.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در واکنش به افزایش قیمت محصولات یکی از کارخانجات لبنی می‌گوید: هنوز نامه‌ای از سوی این کارخانه برای انجمن ارسال نشده و آخرین تغییرات قیمتی در تاریخ ۲۲ خرداد ماه ۹۸ صورت گرفته است.

باکری ادامه می‌دهد: از میان ۸۰ قلم کالای لبنی تنها ۱۲ قلم آن‌ها که جزء کالا‌های اصلی در سبد خانوار‌ها است مشمول قیمت‌گذاری از سوی ستاد تنظیم بازار است و نرخ‌گذاری سایر کالا‌ها در اختیار خود شرکت‌هاست تا به صورت رقابتی بتوانند قیمت‌گذاری و جذب مشتری داشته باشند.

او با تاکید بر اینکه اصلاح قیمت‌ها باید به صورت قانونی صورت گیرد می‌گوید: در این قیمت گذاری‌ها تورم سال جاری و ۱۴ درصد سود تولیدکننده نیز در نظر گرفته می‌شود.

او می‌گوید: هفته گذشته نامه مکتوب از سوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی به همه شرکت‌ها ارسال شد تا آن‌ها اسناد و مدارک خود را در خصوص بهای تمام شده خود به انجمن ارسال کنند تا بر اساس آن هیاتی برای بررسی تشکیل و نرخ‌های نهایی برای سازمان حمایت ارسال شود.

باکری در پاسخ به این پرسش که آیا تخلفی از سوی شرکت‌ها در سال گذشته صورت گرفته است یا خیر؟ می‌گوید: در مورد ۱۲ قلم کالای لبنی که مشمول قیمت گذاری قانونی هستند هیچ گزارشی به انجمن ارسال نشده است. مصرف کنندگان محصولات لبنی می‌توانند هرگونه مغایرت قیمت محصولات لبنی با آنچه که ستاد تنظیم بازار ابلاغ میکند را به بازرسی‌های سازمان‌های صمت استان‌ها و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گزارش دهند.

او در مورد قیمت گذاری نرخ شیرخام نیز می‌گوید: شیرخام از ۲ هزار و ۶۵۰ تا ۲ هزار و ۷۵۰ تومان از دامداری‌ها خریداری می‌شوند.

او در مورد فروش محصولات لبنی در زمان شیوع کرونا نیز می‌گوید:حتی پس از گسترش ویروس کرونا، شرکت‌های بزرگ و متوسط به دلیل قرنطینه خانگی و افزایش مصرف مشکلی درفروش نداشتند.

باکری ادامه می‌دهد: بنابر آمار سالیانه ۴۵۰ هزار تن محصولات لبنی به بازار‌های هدف صادر می‌شود که با گسترش ویروس کرونا میزان صادرات به یک سوم کاهش یافته است و تا انسداد مرز‌ها از بین نرود، نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به صادرات داشت.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری رویداد 24، تاریخ انتشار: 21 خرداد 1399، کد خبر: ۲۱۷۳۶۰، www.rouydad24.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین