پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۸۱۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
برگ‌های سبز درختان قد علم کرده‌ای که طی هفته‌های اخیر طعمه زبانه‌های سهل‌انگاری بعضی از مردمان شد، نفس پایتخت را سرخ کرد؛ غفلتی که در صورت تکرار سهوی یا عمدی می‌تواند بوستان‌ها، مراتع و منابع طبیعی را بار دیگر طعمه آتش کند.
شعارسال: اینجا انتهای بوستان ولایت است؛ همان بوستانی که قطعه‌ سه تا چهار هزار مترمربعی از آن شامگاه یکشنبه، ۱۱ خردادماه جاری طعمه آتش شد و از درختان و سبزه‌هایش تنها خاکستری دلخراش برجا ماند.

درست یک روز بعد از حادثه بوستان ولایت اینبار بوستان جنگلی چیتگر، یکی دیگر از مکانی‌هایی بود که در حاشیه آزادراه تهران _ کرج در غرب پایتخت دچار آتش‌سوزی شد و حدود ۲ هزار مترمربع از عرصه‌های شمالی آن با خاک یکسان شد.

داستان آتش‌سوزی بوستان‌های جنگی تهران تنها به این دو مکان ختم نمی‌شود بلکه بار دیگر یکهزار و ۵۰۰ مترمربع از عرصه‌های جنگلی افرا در جنوب تهران و یک تکه زمین دیگر در خیابان جوزانی غربی بلوار طبیعت و اطراف دریاچه خلیج‌فارس تهران در ۱۳ و ۱۶ خردادماه خاکستر شد.

آتش‌سوزی‌هایی که گاهی با روشن کردن یک کبریت در طبیعت شروع و به نابودی ده‌ها متر و هزاران هکتارها منابع طبیعی و زمین‌ها منجر می‌شود؛ گرم شدن هوا و وزیدن باد گرم هم به شدت گرفتن آتش‌سوزی‌ها و بلایی خانمانسوز بر دامن طبیعت تبدیل شده و برخی از مسوولان را به واکنش واداشته است.

تا جایی که معاون اول رییس‌جمهوری طی دستوری به وزیر کشور و رییس سازمان برنامه‌وبودجه تاکید کرده که در ستاد مدیریت بحران و با هماهنگی استانداران برنامه‌ای جامع برای کاهش خسارت‌های وارده به جنگل‌ها تهیه شود.

طبیعت‌دوستان نیز هشدارها و زنگ خطرهایی را به صدا درآورده‌اند تا شاید برگ‌ها و درختان کمتری در آتش خودساخته شهروندان و بی‌تدبیری‌ها بسوزد؛ هشدارهایی چون «شهروندان از روشن کردن آتش در علفزارها و بوته‌های خشک و کنار درختان در طبیعت خودداری کنند» که به درخواست سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تبدیل شد.

سیدجلال ملکی برای کاهش این حوادث و تخریب محیط ‌زیست به شهروندان توصیه می‌کند که برای روشن کردن آتش از منقل‌های فلزی استفاده کنند و در صورت نبود منقل، با کنار زدن علوفه‌ها و بوته‌های خشک و پاکسازی اطراف از وجود این مواد قابل اشتعال، بر روی زمین غیرقابل اشتعال آتش روشن کنند.

«بعد از استفاده از آتش، حتماً آن را با آب به صورت کامل خاموش کنید و مطمئن شوید که زغال‌های زیرین آتش نیز خاموش شده باشد»؛ به گفته وی پرتاب بطری و ظروف شیشه‌ای داخل طبیعت هم علاوه بر آلودگی محیط زیست می‌تواند مانند یک عدسی عمل کند و با متمرکز کردن نور خورشید باعث آتش‌سوزی در بوته‌های خشک شود.

عامل انسانی مهمترین دلیل وقوع آتش‌سوزی‌ها

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، عمده دلایل وقوع این آتش‌سوزی را عامل انسانی اعلام می‌کند و معتقد است این امر به صورت عمد یا غیرعمد منجر به این گونه حوادث می‌شود.

«ملکی» با بیان اینکه طی سال گذشته نیز آتش‌سوزی‌های فضای سبز در تهران افزایش ۲۳ درصدی داشت، می‌گوید: مالکان حقیقی و حقوقی زمین‌ها و مراتع باید نسبت به محصور کردن و ایمن‌سازی املاک خود برای جلوگیری از ورود افراد اقدام کنند.

وی تاکید می‌کند که «سال گذشته پاسخ شفاف و روشنی در قبال آن همه آتش‌سوزی به مردم ارائه نشد اما اگر قرار باشد امسال و سال‌های آینده نیز شاهد چنین وضعیتی باشیم، دیگر باید دلیل آن را در سهل‌انگاری جستجو کرد.

آتش‌سوزی احتمال مرگ‌ومیر حیوانات را افزایش می‌دهد

«ملکی» با انتقاد از اینکه بعضی افراد گمان می‌کنند که آتش‌سوزی در طبیعت و سوختن مقداری علوفه هرز خسارتی ندارد، بیان کرد: این باوری بسیار اشتباه است زیرا دود حاصل از سوختن این مواد، محیط زیست ما را آلوده و هوا را ناپاک می‌کند.

وی بیان می‌کند: بعضی از انواع حیوانات به عنوان سهامداران اصلی در طبیعت زندگی می‌کنند و آتش‌سوزی در طبیعت احتمال افزایش مرگ‌ومیر این حیوانات یا کوچ دسته جمعی آن‌ها را از منطقه‌ای باعث می‌شود و همین امر، سبب تغییر نامطلوب اکوزیست منطقه می‌شود.

اعتراض شورای شهری‌های تهران نسبت به آتش‌سوزی در بوستان‌ها

شورای اسلامی شهر تهران نیز در برابر آتش‌سوزی‌های بوستان‌های هفته‌های اخیر سکوت نکردند و اعضای شورا نسبت به این حوادث واکنش نشان دادند.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران با انتشار مطلبی در صفحه توئیتر نوشت: ‏آتش‌سوزی در بوستان ولایت و ‎پارک چیتگر موضوعی نیست که شورا بی‌تفاوت از کنار آن عبور کند.

حجت نظری نوشت: مدیریت شهری بدون‌شک در اقدامی مشترک با دیگر ارگان‌ها همچون پلیس این موضوع را بررسی خواهد کرد تا با عاملان یا مقصران احتمالی این آتش‌سوزی‌ها برخورد شود.

آتش‌سوزی بوستان چیتگر عمدی بود

کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر به عنوان یکی از متولیان زیست محیطی شهر تهران به موضوع آتش‌سوزی در تهران ورود کرد و رییس این کمیسیون، گفت: آتش‌سوزی در انتهای شمال‌غربی بوستان چیتگر به دلیل وجود اموال پلی‌اتیلن رخ داد و عمدی بود.

زهرا صدراعظم نوری در دویست‌وهفدهمین جلسه شورا از معاونت خدمات شهری و مدیریت منطقه خواست با توجه به گرمای هوا و مسائل سیاسی – اجتماعی، نظارت کافی بر بوستان‌ها حاکم شود تا چنین اتفاق‌هایی محیط زیست را دچار آسیب نکند.

تعدد بی‌سابقه آتش‌سوزی در چیتگر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز نسبت به آتش‌سوزی پارک چیتگر واکنش نشان داد و گفت: آنچه که در پارک چیتگر رخ داد و دل همه را سوزاند اولین بار نیست؛ بیش از ۲۰ مورد آتش‌سوزی در نیمه نخست پارسال در چیتگر ثبت شده و این امر در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

مجید فراهانی تاکید کرد: مدیریت پارک‌های بزرگ پایتخت با توجه به نبود امکانات حفاظتی لازم در منطقه باید در اختیار سازمان پارک‌ها قرار بگیرد.

دادستان به آتش‌سوزی عمدی بوستان چیتگر ورود کند

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز خواستار ورود دادستان به عنوان مدعی‌العموم به آتش‌سوزی عمدی بوستان چیتگر شد.

زهرا نژادبهرام در رشته توئیتی نوشت: در جایگاه نمایندگی مردم پایتخت، پیگیری ویژه شهردار و ورود دادستانی به عنوان مدعی‌العموم به موضوع را خواستار هستم.

«با آغاز فصل گرما شهرداری تهران وظیفه دارد تدبیر ویژه برای جلوگیری از اتفاق‌های عمدی و سهوی بعدی در پارک‌ها و بوستان‌ها اتخاذ کند؛ اینها بخشی از دغدغه‌های مسئولان شهری است تا شاید آبی بر آتش‌های افروخته طبعیت تهران باشد؛ نفس‌هایی که به دم‌وبازدم همین درختان گره خورده است و قلب هر دوستدار محیط زیستی را به درد می‌آورد».

 طی دو هفته گذشته گزارش‌های متعددی از آتش‌سوزی در جنگل‌های استان‌های حاشیه زاگرس هم منتشر شده است و با توجه به حساسیت موضوع، برخی از دولتمردان نیز نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 22 خرداد 1399، کد خبر: 83813805، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین