پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
صدها سازمان غیردولتی آمریکایی با پوشش اجتماعی، رسانه ای و انساندوستانه در کشورهای مختلف بویژه غیر همسو باسیاست های واشنگتن فعالیت می کنند که معمولا اهداف سیاسی دارند و روسیه نیز یکی از این کشورها است.

شعار سال: این سازمان ها که بیشتر از سوی دولتمردان، سرمایه گذاران، شرکت های بزرگ و نمایندگان کنگره و سنا حمایت می شوند، با ایجاد شعبه های مختلف پنهان و آشکار و همچنین ارتباط با برخی سازمان های کشور میزبان که گرایش های همسو دارند، شبکه ای پیچیده از اثرگذاری های اجتماعی را پایه ریزی می کنند تا در صورت لزوم مانند برگزاری انتخابات و شکل گیری اعتراض های اجتماعی از آن بهره ببرند.
از سوی دیگر، اکنون فعالیت سازمان های غیردولتی غربی به ویژه آمریکایی و همچنین اقدام های آنان برای تاثیرگذاری زیر پوستی بر افکار عمومی کشورهای هدف، متکی به بهره گیری از فضای سایبری، شبکه های مجازی و انتشار اطلاعات اغوا کننده است که در کنار برنامه های هدفمند شبکه های خبری بین المللی و همچنین خبرگزاری های غربی، چارچوبی گسترده برای عملی کردن اهداف غرب شکل می گیرد.
روسیه نیز که به عنوان کشور غیرهمسو با غرب شناخته می شود و از سال 2014 نیز تحریم های گسترده اقتصادی اتحادیه اروپا و غرب را تجربه می کند، نیز شاهد فعالیت برخی از این سازمان های غیردولتی است.
از سال 1991 که فروپاشی شوروی رخ داد، راه اندازی انقلاب های مخملی و رنگی در دستور کار سازمان های غیر دولتی غرب قرار گرفت که در کشورهای مختلفی از جمله اوکراین، گرجستان قرقیزستان و صربستان تجربه شد.
این پیشینه می تواند دلیل دیگری بر توجه به نقش غربی ها به ویژه رسانه ای، ایجاد جنگ تبلیغاتی و روانی در شکل گیری و تحریک اعتراض های عمومی پس از پایان نتایج انتخابات در کشورهای مختلف باشد.
28
مرداد ماه نیز دو سازمان غیر دولتی آمریکایی از جمله IRI که سناتور جان مک کین عضو حزب جمهوریخواه یکی از اعضای ارشد آن معرفی شده است و سابقه برنامه ریزی در راه ندازی انقلاب های رنگی و مخملی در کشورهای مخالف سیاست های واشنگتن را دارد، در فهرست نامطلوب روسیه قرار گرفتند.
برپایه اقدام دادستانی کل روسیه، فعالیت نمایندگی انستیتو بین المللی جمهوریخوهان (IRI) و بنیاد سرمایه گذاری و توسعه رسانه ها (MDIF) تهدیدی برای امنیت ملی روسیه است.
بر اساس گزارش های انتشار یافته، انستیتو بین المللی جمهوریخواهان با استفاده از کارشناسان ورزیده و رسانه های وابسته در زمینه برپایی انقلاب های رنگی و مخملی با محور تنش آفرینی اجتماعی و سیاسی علیه دولت های مخالف سیاست واشنگتن فعالیت می کند.
بنیاد سرمایه گذاری و توسعه رسانه ها نیز یک سازمان غیردولتی آمریکایی است که سعی می کند از رسانه های مخالف برای ایجاد جریان غالب خبری علیه دولت های دارای سیاست ضد آمریکایی و در صورت امکان براندازی حکومت ها استفاده کند.
این اقدام مورد اعتراض جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز واقع شد که از قرار گرفتن نام این دو سازمان در فهرست نامطلوب روسیه ابراز نگرانی کرد و گفت که واشنگتن از مسکو می خواهد به تعهدهای بین المللی خود در دفاع از حقوق بشر پایبند باشد.
از سوی دیگر در تازه ترین مورد، 15 شهریورماه اعلام وزارت دادگستری روسیه مبنی بر اینکه مرکز نظرسنجی لوادا سنتر در این کشور شامل فهرست عوامل بیگانه شده است، بلافاصله مورد توجه آمریکا قرار گرفت و اتحادیه اروپا نیز علیه این اقدام موضع گرفت که نشان می دهد غربی ها، توجه ویژه ای به فرصت های برگزاری انتخابات دوما دارند.
لواداسنتر روسیه که مستند به دریافت پنج میلیون دلار کمک خارجی از جمله آمریکا عامل بیگانه شناخته شده است، هر چند تعطیل نمی شود، ولی باید در جریان فعالیت ها خود را به عنوان یک سازمان تحت حمایت بیگانگان معرفی کند تا افکارعمومی از آن آگاه شود.
کنستانتین کاساچیف رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه (سنا) در یک یادداشت فیس بوکی اعلام کرد که لوادا سنتر از آمریکا، انگلیس، آلمان، نروژ، لتونی و برخی کشورهای دیگر که روابط نه چندان دوستانه ای با روسیه دارند، کمک دریافت کرده است.
روزنامه نیویورک تایمز بلافاصله اعلام کرده بود، «تصمیم وزارت دادگستری روسیه بدان معنی است که لوادا سنتر باید با بیش از 25 سال سابقه کار فعالیت خود را تعطیل کند»، در حالیکه این مرکز فقط در فهرست سیاه و نه تعطیل شده قرار گرفته است.
روسیه با توجه به تجربه وقایع پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مارس 2012 که پیروزی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری کنونی را در پی داشت، شاهد اعتراض های گروهی از مخالفان و توجه ویژه و حمایت های رسانه ای غرب از منتقدان شد که پس از تجمع در یکی از میادین محموعه تاریخی مقابل کاخ کرملین با اقدام ماموران امنیتی و نیروهای ویژه خاتمه یافت و شماری بازداشت و گروهی مجروح شدند.
انتخابات دوما 28 شهریور ماه برای تعیین صاحبان 450 کرسی نمایندگی که نیمی از آنان حزبی و نیم دیگر مسنقل خواهند بود برگزار می شود.
حزب روسیه واحد که از سال 2000 تاکنون قدرت را در این کشور دست دارد در دوره پایان یافته چهار ساله کنونی دوما 238 کرسی برابر با 52،9 درصد نمایندگان دوما را دارد.
پس از روسیه واحد، حزب کمونیست با فاصله زیادی و در اختیار داشتن 92 نماینده مهمترین حزب مخالف است که به بردباری سیاسی شهرت دارد و سپس روسیه عادل با 68 کرسی قرار دارد و لیبرال دموکرات نیز صاحب 58 کرسی است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 19 شهریور 95 ، کد مطلب: 82223715: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین