پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۸۵۷
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
نماینده مجلس یازدهم گفت: ابتدا دوران نمایندگی مطرح کردم که حق استیضاح و حتی عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور مسئله تعجب‌آوری نیست، زیرا یکی از وظایف قوه مقننه به حساب می‌آید.
شعار سال: بیستم خرداد ماه محمودرضا رضایی کوچی، نماینده مردم جهرم طرح سؤال نمایندگان ازحسن روحانی درباره وضعیت نابسامان مسکن را اطلاع‌رسانی کرد. ۱۵ روز بعد احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس یازدهم در حساب کاربری خود در توئیتر آن را مورد اشاره قرار داد.


امیرآبادی در توییتر با ذکر این نکته که سوال فوق صرفا مسکن را شامل نمی‌شود، نوشت: «دولت محترم به خصوص شخص رئیس‌جمهور برنامه خود را برای جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت‌های ارز؛ کالا و خدمات و مسکن را اعلام نموده و جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرند.»



امیرآبادی فراهانی در ادامه این پیام توییتری با تهدید و هشدار نوشت: «در غیر این صورت با تعدادی از همکاران صحبت کردیم تا سوال از رئیس جمهور را در مجلس مطرح کنیم.».



اما حضور حسن روحانی در مجلس برای پاسخ به سوال نمایندگان برای اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد. او در ششم شهریور سال ۹۷ به مجلس دهم رفت تا به سئوالات تعدادی از نمایندگان در مورد عملکرد دولت در پنج محور سیاست ارزی، قاچاق ارز و کالا، مبارزه با بیکاری، رشد اقتصادی و تحریم بانکی پاسخ دهد که در نهایت هم در چهار محور نتوانست مجلسی‏‌ها را قانع کند.



اما فایده این سوال‌ها و قانع شدن یا نشدن‌ها چیست؟ طبق قانون در شرایطی که رئیس‌جمهوری نتواند نمایندگان مجلس را قانع کند، سوال به قوه قضائیه برای رسیدگی ارسال خواهد شد و این نهاد هم پس از رسیدگی نتیجه را به هیات رئیسه می‌فرستد، ولی تبعات این کار مشخص نیست. در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، او نیز برای پاسخ به سوال اعضای خانه ملت در مجلس حاضر شد، اما این جلسه با شوخی و بعضا تمسخر به پایان رسید و نتیجه‌ای به دنبال نداشت.



البته در صورتی که اعضای خانه ملت لازم باشد رئیس‌جمهور را مورد سوال قرار دهند، باید از حق قانونی خود بهره ببرند و از انجام این کار دلهره نداشته باشند، اما بهتر است نتیجه نیز به مردم اعلام شود. رای دهندگان به پارلمان حق دارند بدانند زمانی که برای استیضاح هزینه شده چه بهره‌ای به آن‌ها می‌رساند.



به هر حال سوال از رئیس‌جمهور همانطور که اشاره شد از زمان مجلس دهم مطرح بوده و به نظر می‌رسد دولت در رفع مشکلاتی که در سوالات نمایندگان بوده توانایی لازم را ندارد، بنابراین شاید بهتر باشد نمایندگان خود دست به کار شوند و به جای صرف زمان، راه حلی  پیش پای دولت گذارند تا هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.



حسین حاتمی، نماینده شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی درباره طرح سوال از رئیس‌جمهور به دیدارنیوز گفت: «زمزمه‌هایی بابت سوال از رئیس‌جمهور در حوزه نابسامانی‌ها و عدم مدیریت در حوزه اقتصاد و معیشت مردم مطرح است. مسائلی که ورود جدی مجلس را حتی فراتر از سوال طلب می‌کند.»



وی درباره هدف دنبال‌کنندگان این طرح بیان کرد: «قوه مجریه به اعتبار قانون اساسی و سوگندی که درمحضرملت ایران و خدای متعال خورده باید پاسخگو وضعیت پیش آمده باشد. شرایطی که خوشایند مردم، حاکمیت، رهبری و مجلس نیست؛ بنابراین طرح سوال از رئیس‌جمهور همانطور که اشاره کردم بحث‌های فراتر از سوال که از اختیارات قوه مقننه و مسئولیت‌های آن به حساب می‌آید را به وجود می‌آورد.»


نماینده کلیبر درباره بحث‌های فراتر از سوال چنین توضیح داد: «سوال از رئیس‌جمهور می‌تواند پیش درآمدی بر استیضاح و پاسخگویی او به مسائل و موارد مورد اشاره باشد. از ابتدا دوران نمایندگی مطرح کردم که حق استیضاح و حتی عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور مسئله تعجب‌آوری نیست، زیرا یکی از وظایف قوه مقننه به حساب می‌آید. انتظار نماینده‌ها، پاسخگو بودن متولیان امر است. از روز چهارشنبه که به حوزه انتخابیه آمدم، مردم از راه‌های مختلف تماس گرفتند و خواستار توضیح بابت نابسامانی‌ها در حوزه اقتصادی، بازار، ارز و دلار حتی قیمت مرغ و تخم مرغ و نیازمندی‌های اولیه شدند.»



وی در این رابطه که رئیس‌جمهور برای اولین بار نیست که برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس می‌آید، اما در نهایت به ایجاد تغییر در زندگی مردم منجر نمی‌شود، اظهار داشت: «این مسئله سهل انگاری مجلس را نشان می‌دهد. مجلس در صورتی که مقتدرانه پای سوال و استیضاح بایستد، نتیجه خواهد گرفت. به این معنا در صورتی که خانه ملت در راس امور بودن را جدی گیرد، رئیس‌جمهور یا هر مقام دیگری که در محضر نمایندگان باید پاسخگو باشند، نمی‌تواند طفره رود.»



نماینده کلیبر در این خصوص که دوران ریاست‎جمهوری آقای احمدی‌نژاد هم چنین تجربه‌ای داشتیم، بیان کرد: «مجلس در صورتی که پای کار نظارتی خود محکم بایستد، رئیس‌جمهور حضور در میان نمایندگان را زنگ تفریح تلقی نمی‌کند.»



وی درباره نشان دادن راه از سوی مجلس به دولت نیز افزود: «کشور با خلاء قانونی روبرو نیست، مشکل در حوزه اجرا است.»



حاتمی در خصوص نظر دولت که دلیل مشکلات را تحریم و بیماری کرونا می‌داند، یادآور شد: «دولت در صورتی که داخل حوزه اجرا احساس خلاء می‌کند، لایحه به مجلس بفرستد. چنانچه غیر از این رفتار نماید باید آن را پای اهمال و سهل‌انگاریش گذاشت. به این معنا در صورتی‌که تحریم و کرونا دلیل وضعیت فوق است، راهکار ارائه دهد.»


نماینده کلیبر در این‌باره که آیا مجلس هم می‌تواند طرح بنویسد، اضافه کرد: «مجلس می‌تواند این کار را انجام دهد، ولی مهم آن است که دولت خلاء‌های خود را مطرح سازد.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دیدارنیوز: ۷ تیر ۱۳۹۹، کد خبر:۶۴۲۰۳ www.didarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین