پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۲۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
مجلسی‌های یازدهم، در پس‌زمینه روزهای کرونایی، برای حضور در صحن علنی خردادماه، آماده می‌شوند. دستور کار اولیه این مجلس ‌‌اصول‌گرا، که چهره‌های شاخص آن در رقابت‌های انتخاباتی، انتقادات تندی نسبت به دولت داشته‌‌اند از مهم‌ترین مسائلی است که بدو امر، جلب نظر می‌کند.

شعار سال: طبیعی است که مجلس یازدهم در پی آن باشد تا با توجه به کنار زدن جناح رقیب، به سرعت تفاوت‌های خود را با قانون‌گذاران پیشین به رخ بکشد و سیاست‌هایی جدید اعمال کند. به چالش کشیدن سیاست‌های دولت و تلاش در جهت تغییر آن، شاید یکی از شاخص‌ترین مواردی باشد که در عملکرد اولیه مجلس یازدهم، قابل پیش‌بینی باشد. مواردی چون به چالش کشیدن رئیس جمهوری، زیر ذره‌بین بردن عملکرد برخی وزرا مانند وزیر خارجه و وزیر نفت و همچنین نوع تعاملات دولت در صحنه سیاست خارجی، از نمونه‌هایی بوده است که پیش از این و در اظهار نظرهای انتخاباتی برخی از نمایندگان ‌اصول‌گرا به آن پرداخته شده است و حال در مجلس یازدهم می‌تواند زمینه‌هایی برای رویارویی مجلس آینده با دولت روحانی را فراهم کند.
حالا بررسی‌های خبرنگار همدلی نشان می‌دهد که ‌اصول‌گرایان منتخب با وجود آن که هر گونه اجتماع در روزهای قرنطینه ممنوع است، ولی تاب نیاورده‌‌اند و جلسات مختلفی را برای برنامه‌ریزی‌های مجلس یازدهم برگزار کرده‌‌اند. همزمان با این خبرها از شکل‌گیری برخی رایزنی‌ها و ایجاد گعده‌هایی بین منتخبان مجلس یازدهم، محمدباقر قالیباف، منتخب تهران در مجلس یازدهم، در صفحه توئیتر خود نوشت:«اولین جلسۀ برنامه‌ریزی عملیاتی برای یک حرکت ملی در حال برگزاری است. طوفانی از جنس مهربانی و جوانمردی در راه است. بر پایه رهنمودهای رهبر انقلاب، همۀ اراده‌های داوطلبانه، مؤمنانه و خلاقانۀ مردم برای ماه رمضان پای کار نهضت ملی رزمایش همدلی، خواهند بود.» قالیباف این مطلب را دقیقا بعد از آن منتشر کرد که در صفحات توییتر و اینستاگرام مقام رهبری خبر از پویش رزمایش همدلی داده شده و آمده بود: «مشکلات گاه بزرگ و مهیب به نظر می‌رسد اما هیچ مشکلی در مقابل اراده ملی، بزرگ نیست. تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده اراده‌های داوطلبانه، مؤمنانه و خلاقانۀ ملت ایران کنترل‌کنندۀ هر بحران و باطل السحر هر توطئه‌ای بوده است.»
در این باره محسن پیرهادی، دیگر منتخب تهران در مجلس یازدهم، درباره جلسات منتخبان مجلس یازدهم و برنامه‌ریزی‌های آنان در این مدت، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی «همدلی» تصریح کرد:«با توجه به پیش آمدن مساله کرونا بعد از انتخابات، اجتماع و گردهمایی خاصی بین نمایندگان شکل نگرفته است. تنها شاید بتوان گفت که گعده‌هایی به صورت شفاهی و غیرحضوری، بین برخی نمایندگان وجود داشته است و تمرکز بحث‌ها هم مرتبط با برنامه‌های انتخاباتی کاندیداها و مباحث معیشتی و اقتصادی مردم، بوده است.»
پیرهادی عمده برنامه کاری مجلس یازدهم را مسائل اقتصادی، مباحث نظارتی و اولویت‌های مورد نظر مردم در زمینه معیشت و اقتصاد دانست و اشاره کرد: «فرمایش مقام رهبری و اشاره ایشان به موضوع جهش تولید، تاکید بر این مساله است که مجلس باید روی مسئله اقتصاد و تولید، وقت بیشتری بگذارد.»
او اشاره کرد:«در حال حاضر هم گعده‌هایی چندنفره و محدود با حفظ ایمنی و ملاحظاتی که باید در این شرایط رعایت کنند، برنامه‌هایی را در حوزه اقتصاد آماده کرده و این برنامه‌ها را با یکدیگر به بستر نقد و بررسی می‌گذارند.»
این نماینده مجلس در مورد رایزنی احتمالی در مورد تعیین رئیس مجلس، گفت:«مساله انتخاب ریاست مجلس، مساله‌ای است که باید در صحن علنی مجلس دنبال شود. لذا چون هنوز یک اجتماع عمومی از نماینده‌ها انجام نشده است، بنابراین موضوع تعیین رئیس مجلس هم به زمانی موکول می‌شود که همه نمایندگان حضور داشته باشند.»
پیرهادی در مورد برخورد احتمالی نمایندگان مجلس یازدهم با عملکرد دولت و مسائلی چون استیضاح روحانی یا برخی وزرای او می‌گوید:«این مباحث اصلا مطرح نیست. هر چند مجلس یازدهم در پرتو پیامی که از آرای مردم داشته است، تغییر در رفتار دولت را دنبال خواهد کرد، اما مجلس خودش نیز به دولت کمک خواهد کرد که بتواند این تغییرات را در خودش ایجاد کند. به هر حال دولت باید برای برخی تغییرات، پای کار باشد، وقت بگذارد، کمک کند و بی تفاوت نباشد.»
او ادامه می‌دهد:«به طور خلاصه باید بگویم که مجلس باید نظارت روی دولت را تقویت کرده و مطالبه‌گری را جدی‌تر دنبال کند. از طرفی مجلس یازدهم حتما از دولت حمایت خواهد کرد و برای آن مانع‌تراشی نخواهد کرد. هدف اصلی اتفاقا این است که دولت، توان کارایی بیشتری داشته باشد. بنابراین وارد مباحثی نخواهیم شد که دولت را با چالشی اساسی روبه‌رو کنیم، هر چند فشار بیشتری در جهت خدمت به مردم بر دولت وارد خواهیم کرد.»
احتمال رویارویی مجلس یازدهم با دولت، از سوی محمدعلی وکیلی نیز با هشدار روبه‌رو شده بود.او در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز بیستم فروردین ماه، خطاب به مجلس یازدهم گفت:«هرچه خواستند بر سر این مجلس فعلی آوردند که آن را از چشم ملت بیندازند. برای حرمت دموکراسی اجازه دهید این مجلس در حوزه نظارت در چارچوب رایی که مردم دادند پایبند باشند. اجازه دهید در این یک سال که از عمر دولت باقی‌مانده در فضایی آرام به مقابله با بحران‌ها بپردازد. به امید خدا مردم در سال 1400 تصمیم درست را اتخاذ می‌کنند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار 24 فروردین 99، شماره: 1395

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
0
0
گفته اند جهت تغییر رفتار دولت بخوانید جهت تغییر دولت کار می کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین