پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
در حالی که اکثر تحلیلگران و چهره‌های سیاسی، بر رقابت بین طیف قالیبافی‌ها و پایداری‌ها برای کسب پست ریاست مجلس و همچنین دیگر پست‌های کلیدی مجلس تاکید دارند و به گزینه‌هایی چون قالیباف، آقاتهرانی، زاکانی و میرسلیم از سنتی‌ها اشاره می‌کنند اما نیم نگاهی نیز به طیف احمدی‌نژادی‌ها در مجلس یازدهم نیز دارند. در میان وزرای دولت احمدی نژاد، حمیدرضا حاجی بابایی، چهره‌ای شناخته شده است چراکه او، سابقه پنج دوره حضور در مجلس را دارد.

شعار سال: اصولگرایان پس از عبور از اسفند انتخاباتی، اکنون در انتظار خرداد بهارستانی، سکوت کرده‌اند. سکوتی که به دنبال حاشیه‌سازی این روزهای گزینه‌های ریاست مجلس، بیشتر شده است. به‌ویژه اینکه رقابت‌های جدی و سرنوشت‌سازی بین پایداری‌ها، قالیبافی‌ها، جریان سنتی و احمدی‌نژادی‌‌ها در رسانه‌ها مطرح شده و حتی طعنه و کنایه‌های تندی از سوی هر کدام از طیف‌های چهارگانه به یکدیگر در جریان است.

در واقع آنچه در رسانه‌ها همواره مطرح بوده است رقابت بین قالیباف، میرسلیم و پایداری‌ها است اما از احمدی‌نژادی‌ها خبری نیست و یا تنها به گزینه حمیدرضا حاجی بابایی و دیگر وزاری  دولت احمدی‌نژاد اشاره می‌شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی

«غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی»، رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دهم، در این باره به خبرگزاری برنا می‌گوید: «در کنار فعالیت سایر طیف‌های اصولگرایی، احمدی‌نژادی‌ها  نیز به صورت زیرپوستی در حال فعالیت هستند.»

 

علی تاجرنیا

«علی تاجرنیا»، فعال سیاسی اصلاح طلب، نیز در این باره به خبرگزاری برنا می‌گوید: «در حال حاضر طیف احمدی‌نژادی‌ها، بیشتر به دنبال تثبیت خود در مجموعه حاکمیت هستند. از این رو موقتا سیاست صبر و انتظار را پیشه کردند تا شرایط بهتری برایشان به وجود آید.  در واقع در حال حاضر استراتژی‌ این طیف، استراتژی شلوغ کردن و ایجاد حساسیت نیست بلکه تمایل دارند تا حدودی با روش‌های آرام‌تر و تدریجی برای تثبیت خود در مجلس اقدام کنند.»

علی تاجرنیا با بیان اینکه امثال آقای قالیباف به راحتی جایگاه ریاست مجلس را از دست نخواهند داد، تاکید کرد: «به نظر می‌رسد احتمال این که طیف احمدی‌نژاد نیز در هیئت رئیسه پذیرش شوند و امکان اثری پیدا کنند، وجود دارد.»

بنابراین به نظر می‌رسد طبق گفته تاجرنیا طیف احمدی نژاد، اهل شلوغ کردن در مجلس، حداقل برای سال اول مجلس نباشند اما به نظر می‌رسد هم در هیئت رئیسه و هم در جایگاه ریاست مجلس، گزینه‌های مطرح و مقبولی در میان اصولگرایان داشته باشند.

117544_237

در این ارتباط داریوش قنبری، دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب، نیز از حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان شانس احمدی‌نژادی‌ها یاد می‌کند و به خبرگزاری برنا می گوید: «برای ریاست مجلس، در طیف احمدی‌نژادی‌ها، شانس حاجی بابایی و همچنین نیکزاد زیاد است. البته حاجی‌بابایی درست است بین وزرای احمدی‌نژادی بوده اما بین اصولگرایان دیگر هم، دارای جایگاهی است.»

630867_392

علی‌محمد نمازی نیز دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب با داریوش قنبری موافق است. او به خبرگزاری برنا گفت: «چهار نفر مدعی ریاست مجلس هستند. به ترتیب قالیباف، میرسلیم، زاکانی و حاجی‌بابایی. از لحاظ تجربه و زیرکی حاجی‌بابایی از مابقی زیرک‌تر و تواناتر است. او پنج دوره در مجلس نماینده بوده، با مجلس راست و چپ و میانه کار کرده است. اینکه چقدر از او استقبال کنند، مشخص نیست او یک دوره هم در وزارت آموزش و پرورش نقش اجرایی داشته است.»

در سوی دیگر میرسلیم و طیف سنتی قرار دارند که به گفته علی تاجرنیا: «روند جریانات در سال‌های گذشته به لحاظ پایگاه اجتماعی، جریان سنتی را به شدت تضعیف کرد و عملا موتلفه را کاملا به حاشیه راند.» بنابراین به اعتقاد بسیاری هرچند میرسلیم، از لحاظ سنی، رییس مجلس است و کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 را در کارنامه خود دارد اما با دیگر رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، یعنی قالیباف روبرو است. قالیبافی که به گفته علی تاجرنیا و  محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، برای ریاست مجلس آمده، نه اینکه در سایه قرار بگیرد و در گوشه بایستد.» به هر حال قالیباف با توجه به سوابق مدیریتی‌اش نیز می‌تواند گزینه جدی ریاست مجلس باشد.

البته نباید اختلافات علنی پایداری‌ها و قالیبافی‌ها قبل از انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه سال گذشته را از یاد برد. از این رو به نظر می‌رسد این اختلافات ادامه دار بوده و قالیباف برای رئیس مجلس شدن با اما و اگرهایی مواجه است چراکه مخالف سرسختی چون پایداری‌ها دارد. اما آنچه کور سوی امیدی برا قالیباف و طرفدارانش بوده شاید همین سرلیست بودن او و قرار گرفتنش به عنوان اولین نفر در لیست منتخبین تهران، است.  

این در حالی است که اخیرا به دنبال حاشیه‌هایی که در صداوسیما در مورد پرونده بدهی های قالیباف، به عنوان شهردار اسبق تهران از سوی پیروز حناچی شهردار فعلی تهران به راه افتاده، قالیبافی‌ها، سکوت را قبل از جلسه اردیبهشت ماه اصولگرایان برای تعیین اعضای هیئت رئیسه مجلس جایز دانسته‌اند. از این رو رئیس مجلس شدن قالیباف نیز در سایه‌ای از ابهام قرار گرفته است.

حال در روزهای کمی که به پایان جلسه اردیبهشت ماه اصولگرایان باقی مانده، علاوه بر قالیبافی‌ها، پایداری‌ها، طیف سنتی و همچنین احمدی‌نژادی‌‌ها نیز روزه سکوت در پیش گرفته‌اند و درباره اختلافات اصولگرایان و آنچه در حال جریان است، سخنی به میان ‌نمی‌آورند.

علی خضریان یکی از منتخبین مجلس یازدهم و از اعضای جبهه پایداری درباره اختلافات اصولگرایان، به برنا گفته است که «در حال حاضر قبل از تشکیل مجلس یازدهم باید سکوت کرد.»

همچنین زهره الهیان دیگر منتخب مجلس یازدهم و از چهره‌های نزدیک به جریان قالیباف نیز از گفتگو پیش از جلسه اردیبهشت ماه اصولگرایان امتناع کرده و به برنا گفته است: «بهتر است در این شرایط صحبتی نکرد.»

همچنین دیگر منتخبان مجلس از جمله الیاس نادران، مصطفی میرسلیم، احسان خاندوزی، سید محمود نبویان، روح الامینی نیز درباره اختلافات اصولگرایان سکوت پیشه کردند.

محمد مهاجری

در این ارتباط، محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، درباره علت سکوت منتخبین اصولگرای مجلس یازدهم پیش از برگزاری جلسه اردیبهشت ماه و قبل از آغاز رسمی مجلس یازدهم، به خبرگزاری برنا می‌گوید: «ظاهرا به نظر می‌رسد اتفاقاتی در پشت پرده در حال رخ دادن بوده و مذاکراتی نیز درباره ریاست مجلس و انتخابات هیئت رئیسه مجلس در جریان است. در واقع اختلافات بین طیف‌های اصولگرایی کم نیست. به ویژه اینکه بین دو بخش اصولگرایان یعنی طرفداران قالیباف و طرفداران جبهه پایداری، اختلافات شدیدی همچنان وجود دارد.»

علی تاجرنیا ضمن تایید این گفته به خبرگزاری برنا می‌گوید: «عملا دعوا بین تندروهای پایداری و فرصت‌طلبان قالیبافی است. زورآزمایی بیشتر در این دو طیف است و احتمالا هم از بین بقیه نمایندگان یارکشی می‌کنند و باید دید که نهایتا زور چه کسی بیشتر است.»

اینها در حالی است که به گفته جعفرزاده ایمن آبادی، «هرچه این اختلافات طیف‌های اصولگرا در پارلمان زیاد باشد مشکلات مردم نیز زیادتر می شود.» محمد مهاجری نیز می‌گوید: «مجلس یازدهم از ده مجلس گذشته یا حتی مجلس هفتم نیز ضعیف تر است. به نظر بنده مجلس یازدهم، مجلس کارآمدی نیست چراکه این مجلس، مقبولیت دارد.»

در حالی که اکثر تحلیلگران و چهره‌های سیاسی، بر رقابت بین طیف قالیبافی‌ها و پایداری‌ها برای کسب پست ریاست مجلس و همچنین دیگر پست‌های کلیدی مجلس تاکید دارند  و به گزینه‌هایی چون قالیباف، آقاتهرانی، زاکانی و میرسلیم از سنتی‌ها اشاره می‌کنند اما نیم نگاهی نیز به طیف احمدی‌نژادی‌ها در مجلس یازدهم دارند. در میان وزرای دولت احمدی‌نژاد، حمیدرضا حاجی بابایی، چهره‌ای شناخته شده است چرا که او، سابقه پنج دوره حضور در مجلس را دارد. در دوره های گذشته نیز از چهره های مدعی ریاست در مجلس بوده و در همین مجلس دهم نیز، رئیس فراکسیون ولایی است. در انتخابات ریاست مجلس با علی لاریجانی و محمدرضا عارف رقابت کرد اما به دلیل ضوابط اصولگرایی، در نهایت به نفع علی لاریجانی انصراف داد.

بدین ترتیب سابقه حاجی‌بابایی، سابقه در خور توجهی است. از این رو با این سابقه او را نیز باید از چهره‌هایی دانست که می‌تواند بر صندلی ریاست مجلس، تکیه بزند.

 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ انتشار:9فروردین1399،کد خبر:13990109000183،www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین