پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۹۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
عضو حزب موتلفه گفت: اگر کرونا نبود جلسات انتخاب هیئت رئیسه مجلس یازدهم اسفندماه برگزار می‌شد.

شعار سال: «حمیدرضا ترقی»، فعال سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این سوال که جلسات اصولگرایان در اردیبهشت ماه سال جاری  برای انتخاب هیئت رئیسه مجلس یازدهم  را چگونه می‌بینید و چه کاندیداهایی را در نظر دارید؟ گفتمعمولا هر دوره‌ای که انتخابات برگزار می‌شود نمایندگان منتخب حوزه اکثریت چنین جلساتی را داشته‌اند. سابقه برگزاری چنین جلساتی به چندین دوره می‌رسد یعنی از مجلس هفتم به بعد تقریبا در هر دوره، برگزاری چنین جلساتی برقرار بوده و اصولگراها در رابطه با هیأت رییسه با یکدیگر به تفاهم می‌رسیدند. حال اگر گاهی اوقات اصولگرایان در میان اکثریت این تفاهم را نداشتند یا در واقع نزدیک به اکثریت بودند باز هم درباره ائتلاف در داخل مجلس برای رسیدن به یک هیأت رییسه جامع که همه طیف‌ها را دربر بگیرد، بحث و تبادل نظر صورت می گرفته است.

او درباره بحران کرونا افزود: بنابراین اگر کرونا نبود قطعا این جلسات از اسفند ماه شروع می‌شد چون مجلس آینده هم نیاز به برنامه‌ریزی از قبل دارد و هم نیاز به آماده سازی فکری و آشنایی نمایندگان با آیین نامه های مجلس و قوانین و مقررات داخلی مجلس. به این دلیل که اکثر منتخبین اصولگرای مجلس یازدهم, تازه وارد هستند و شاید بتوان گفت دو سوم نماینده ها، نماینده های دوره اولی هستند که وارد مجلس می شوند. بنابراین برخورداری آنها از اطلاعات، آموزش ها و آگاهی از روند کار مجلس و قانونگذاری ضرورت دارد چراکه که تا زمانی که مجلس تشکیل می‌شود براساس یک آمادگی قبلی، نمایندگان منتخب، وارد کار قانون گذاری و ایفای مسئولیت شوند.

ترقی ادامه داد: بنابراین این جلسات به نظر می رسد که هم مفید است و هم به انسجام بیشتر مجلس در آینده کمک می کند. اما طبیعتا هر کدام از این فراکسیون ها که اکنون جلسات خودشان را برگزار می کنند، ممکن است نسبت به ترکیب جلسه، نقطه نظرات جداگانه ای داشته باشند که به طور طبیعی، سعی بر این است که قبل از شروع رسمی مجلس این نقطه نظرات مطرح شود. لذا به نظر می رسد ترکیبی از نمایندگان جدید و نمایندگان باتجربه گذشته به همراه شخصیت هایی که در واقع عمدتا در سرلیست ها قرار داشتند به عنوان اعضای هیئت رئیسه مدنظر باشند که تقریبا گمانه زنی‌ها در این باره در افکار عمومی مطرح شده و در رسانه‌ها صورت می گیرد. در میان امثال آقایان قالیباف، میرسلیم، آقا تهرانی و زاکانی و افرادی مثل آقای حاج بابایی مطرح هستند و در دوره های گذشته نیز مطرح بودند. اینها بستگی به این دارد که اولا مجموعه اصولگرایان در نیروهای ائتلاف به چه جمع بندی در خارج از مجلس برسند و بعد از آن در داخل مجلس بین نمایندگان، در جلساتی که برگزار خواهد شد زمینه ها را مورد ارزیابی قرار دهند تا نهایتا بتوان به یک تصمیم مناسبی در اردیبهشت ماه رسید.

ترقی با بیان اینکه دو سوم نمایندگان منتخب از جوانان هستند و تجربه کمتری دارند و این مسئله یکی از دغدغه های اصولگرایان در مجلس یازدهم است نیز تصریح کردبه طور طبیعی در دوره اول تمام مجالس معمولا چنین وضعیتی داشتند. در دوره قبل مجلس، 160 نماینده تازه کار بودند. حال در این دوره تعداد نمایندگان تازه کار نسبت به گذشته بیشتر و سن آنها هم پایین تر آمده است. واقعیت این است که ما در کشور در حال حاضر نیاز به قانون گذاری به آن معنا نداریم بلکه بیشتر نظارت مهم بوده و مطرح است و مجلس یازدهم تا حدودی، فرصت بررسی قوانین گذشته و از بین بردن قوانین زائد که مانع پیشرفت کشور و تولید است، در نظر دارد.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه عنوان کرد: از این رو باید مجلس یازدهم, اقدامات با برنامه را دنبال کند که اولا خودش را برای تشکیل یک دولت جوان انقلابی در آینده آماده کند تا بتواند در گام دوم انقلاب، مسیر حرکت انقلاب را درست طی کند. دوم اینکه به هر حال در سال اول مجلس یازدهم ممکن است نه دولت لایحه زیادی برای ارایه به مجلس داشته باشد و نه ضرورت دارد خود مجلس وارد امر قانون گذاری هایی که نیاز به کار کارشناسی شده دارند، شود. به هر حال طبیعتا وقت مجلس یک ماهی صرف تایید اعتبارنامه ها خواهد شد و بعد هم چند ماهی طول می کشد که کمیسیون ها تعیین شوند، افراد وارد کمیسیون ها شوند و در نهایت نیز تقسیم کار در مجلس صورت گیرد.

حمیدرضا ترقی تاکید کرد: بنابراین چند ماهی به نظر می رسد که مجلس گرفتار این مسایل خواهد بود و اگر کرونا نبود شاید این کارها تا حدود زیادی، سرعت بیشتری می گرفت اما به طور طبیعی مجلس آینده باید شرایط خودش را برای آینده برای قبل و بعد از کرونا آماده کند و این نیازمند این است که مرکز پژوهش های مجلس کار تحقیقاتی و مطالعاتی جدی در این زمینه انجام دهد و در اختیار مجلس بگذارد. هم اینکه خود نماینده ها با دقت و برنامه ریزی عمیق تر، همانگونه که در نامه به مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید ارائه کردند، همه انرژی خود را متمرکز کنند که این شعار را عملی کنند تا این عقب ماندگی که از نظر وضعیت اقتصادی و کرونا در کشور به وجود آمده را بتوانیم، جبران کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا با وجود نمایندگان با تجربه و کم تجربه، ارتباط آنها به صورت مرید و مراد گونه خواهد بود؟ گفت: طبیعتا تا حدودی در سال اول، نگاه نمایندگان به افراد باتجربه است در عین حالی که ما نیروهای کارآزموده، نیروهای قوی و خوبی هم در این دوره داریم که وارد مجلس می‌شوند و در موضوعات گوناگون صاحب نظر هستند و نقش خوبی را می توانند در واکاوی عمیق موضوعات مجلس، ایفا کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ 22 فروردین 99، کد مطلب: 985680: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین