پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
شورای تحقیقات کشاورزی با حضور دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر رسول زارع قائم مقام سازمان، دکتر ارژنگ جوادی معاون پژوهش و فناوری، دکتر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر مویدی معاون سازمان و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، رئیسان پژوهشگاه، پژوهشکده‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی و مدیران کل دفاتر ستادی به صورت وب کنفرانس برگزار شد.
شعار سال: دراین جلسه کلیات دستورالعمل جدید تصویب برنامه ها، طرح ها، پروژه‌ها و گزارش‌های تحقیقاتی مطرح و پیرامون آن تبادل نظر شد.
دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان در این جلسه از شورای تحقیقات کشاورزی، مسئولیت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را در شرایط امروز کشور مهم و حساس برشمرد و افزود: به کار بستن شیوه‌های علمی و بهره مندی از دانش برای رفع مشکلات پیش روی تامین امنیت غذایی کشور در این مقطع زمانی ضروری است.
وی روش‌های علمی برای گذر از تنگنا‌ها را جامع و قابل اجرا دانست و تصریح کرد: سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی دارای ظرفیتی غیر قابل انکار برای عبور از مشکلات تامین امنیت غذایی است و لازم است برای بهره ور کردن این ظرفیت‌ها در جایگاه حداکثری تلاش شود.
وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد جامع نگردر تدوین برنامه‌های اجرایی در بخش کشاورزی خاطر نشان ساخت: هدف از تصویب دستورالعمل جدید در تصویب طرح‌های تحقیقاتی هماهنگی، مشارکت و هم افزایی بیشتر در یافتن یک پاسخ اجرایی به یک چالش مهم و اساسی کشور در حوزه کشاورزی است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به چگونگی تصویب دستورالعمل جدید ومراحل آن، کار مشترک آسان‌تر و سهولت در بهره مندی از پتانسیل علمی همکاران متخصص را از جمله ویژگی‌های این دستورالعمل برشمرد.
دکتر بازرگان با تاکید بر اینکه شورا باید به صورت جدی وارد تصمیمات شده و دستورالعمل با جدیت دنبال شود، تصریح کرد: این شورا بر اساس قانون می‌تواند، ۳ عضو از بخش خصوصی داشته باشد و لازم است در مسیر اجرای این دستورالعمل به بیان موضوعات کلان بخش کشاورزی، تلاش در جهت کسب اطلاعات بیشتر و آینده پژوهی مسائل جاری امنیت غذایی کشور توجه شود.
دکتر بازرگان سازمان تحقیقات کشاورزی را تلفیق دیسیپلین‌های تحقیقاتی برای ارائه یک جواب واحد به سوالی پیچیده و فرا تخصصی، نام برد و افزود: لازم است در تدوین و اجرای برنامه استراتژیک امنیت غذایی در زمینه منابع طبیعی و منابع آب خیز نیز برنامه ریزی استراتژیک تعریف شود.
وی ضمن اشاره به لزوم بازتعریف ماموریت‌های این سازمان با تاکید بر جایگاه موسسه‌های تحقیقاتی در ارائه راهکار به مسائل تخصصی بخش کشاورزی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را نهادی تلفیق گر دانست که مرجعیت فنی مهمی در بخش کشاورزی دارد.

دکتر جوادی معاون پژوهش و فناوری در این جلسه مطالبی در خصوص برنامه‌های راهبردی، سفارش پروژه، جاگیری طرح، پروژه‌ها در طرح کلان، و ویژگی‌های طرح کلان پرداخت.
وی در ادامه با اشاره به کلیات نظام کلی حاکم بر تحقیقات کشاورزی در سایرکشور‌ها رویکرد تحقیقات در بخش کشاورزی را با اولویت نوآوری و توسعه تکنولوژی دارای اهمیت برشمرد.
وی با اشاره به تاریخچه‌ای از قوانین نحوه تصویب پروژه‌های تحقیقاتی در سازمان، مسیر تدوین دستورالعمل جدید را با همفکری صاحب نظران تجربه‌ای موفق نام برد و افزود: تشکیل کمیته بازنگری با مسئولیت معاونت پژوهش و فناوری سازمان، هفت ماه کار مداوم با بیش از ۷۰۰ ساعت نفر نقد و بررسی کارشناسی، اخذ نظرات برخی خبرگان و طرح و تبیین و تصویب در شورای معاونان از جمله مسیر طی شده بوده است.
دکتر ولدان قائم مقام معاونت پژوهش و فناوری ضمن ارائه گزارش مقایسه‌ای از مراحل تصویب پروژه‌های تحقیقاتی در فرآیند جاری و جدید، صرفه جویی در زمان، منابع و امکانات را از جمله مزیت‌های دستورالعمل جدید برشمرد.
برنامه محوری، نگاه چند بعدی به موضوعات، مشارکت کلیه ذی نفعان در فرآیند طرح و تصویب طرح ها، تقویت پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بین موسسه ای، بازتعریف و شفاف سازی پروژه‌های تحقیقاتی سفارشی، استفاده از ظرفیت علمی کشور، تقویت و ساماندهی خروجی‌ها به سمت حل مسئله، تقویت بعد نظارتی و هماهنگی، تعیین تکلیف منابع اعتباری همزمان با تصویب طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی و تجمیع کمیته‌های علمی و فنی ستادی، از جمله ویژگی‌های دستورالعمل جدید است که بدان اشاره شد.
وی از حضور و مشارکت فعالانه واحد‌های تحقیقاتی ملی در شورای تحقیقات در جهت تصویب برنامه راهبردی تحقیقات در دستورالعمل جدید خبر داد و امکان ارائه برنامه راهبردی و طرح کلان توسط کمیته علمی و فنی و تدوین اولویت‌های تحقیقاتی را از جمله ماموریت‌های کمیته‌های مذکور برشمرد.
در ادامه هر یک از رئیسان موسسه‌های تحقیقاتی و اعضای حاضر در جلسه پیرامون کلیات مطرح شده در خصوص دستورالعمل جدید پروژه‌های تحقیقاتی بر مبنای طرح کلان به بحث و گفتگو پرداختند. لازم به ذکر است در پایان این جلسه دستورالعمل جدید برای اجرای طرح‌ها برنامه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی به مدت دوسال به صورت آزمایشی تصویب شد.
 

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، تاریخ انتشار: 14 تیر 1399 ، کدخبر: ۴۸۳۸۵، www.areeo.ac.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین