پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
با توجه به تاسیس بخش هرسین در سال۱۳۱۶ به تبع ایجاد خدمات اداری نوین، این شهر زیر مجموعه شهرستان کرمانشاه گردید. نماینده کرمانشاه نماینده این شهر نیز محسوب می شد و اولین نمایندگان هرسين و كرمانشاه مشترك بودند.

شعار سال:هر نظام و حكومتي برای پیشبرد اهداف خود احتیاج به مشاوره و استفاده از نخبگان و افراد ذی نفوذ و مجرب در زمینه های مختلف دارد به این منظور شاهان با انتخاب صدراعظم و به تبع آن انتخاب وزرایی چند، در جهت انجام خدمات و برنامه های مورد نظر و نیاز حکومت بود.

اما به تدریج با فرا رسیدن رنسانس صنعتی و اجتماعی و در نتیجه برنامه ریزی های کلان و تاثیر گذار احتیاج به یک کار گروهی و همفکری ملی داشت. بنا براین قدرت تصمیم گیری از توان یک عده معدود خارج شده و باعث کند شدن خدمات و سوء استفاده های اطرافیان پادشاه وایجاد فسادهای کلان حکومتی می شد. به این ترتیب زمینه بروز ناآرامیها و شورشها بوجود آمدو نهایت امر یا سقوط حکومت شاهنشاهی و یا تسلیم حکومت بر ایجاد مجلس شورای تصمیم گیری با حضور نمایندگان مختلف مردم شد.

این موج با اعزام دانشجویان به فرنگ و مشاهده پیشرفتهای اجتماعی و سیاسی دول اروپائی و تبلیغ این امر در بازگشت به و طن و همچنین برخی اعمال ناشیانه حکومت مرکزی باعث تحول در اجتماع و حرکت علما در جهت وادار کردن حکومت مرکزی به ایجاد دارالشورای ملی و ایجاد عدالتخانه یا همان قوه قضائیه امروزی شد. در نهایت در ۱۳مرداد۱۲۸۵ با امضای حکم مظفرالدین شاه، مجلس شورای ملی تاسیس و اولین جلسه آن در تاریخ ۱۴مهر۱۲۸۵ یعنی ۱۰۹ سال پیش شروع به کار کرد.اجل به شاه بيمار مهلت نداد و چند روز پس از امضاء آن درگذشت.

*تاريخچه حوزه انتخابيه هرسين و شهرهايي كه با آنان مشترك بود.

با توجه به تاسیس بخش هرسین در سال۱۳۱۶ به تبع ایجاد خدمات اداری نوین، این شهر زیر مجموعه شهرستان کرمانشاه گردید. نماینده کرمانشاه نماینده این شهر نیز محسوب می شد و اولین نمایندگان هرسين و كرمانشاه ملک محمد کرمانشاهی و حاج محمد صالح خان موید الوزاره بودند.

نمايندگان شهرستان کرمانشاه وکالت امورات این بخش را نيز انجام می دادند. این رویه ۲۱ دوره انجام می شد. تا اینکه گسترش جمعیت شهری شهرهای کنگاور ، صحنه و هرسین و نیاز به نماینده متمرکزی، این حوزه را در سال ۱۳۴۶ از حوزه کرمانشاه منفک كرد.

حوزه گنگاور،صحنه و هرسين دارای نماینده مستقلی از شهر کرمانشاه شد. به این ترتیب اولین نماینده به نام عزت الله ایلخانی پور که فردی ذی نفوذ و از منفذین ایل کلهر و از سیاستمداران بانفوذ کرمانشاهی و مدتی نیز شهردار کرمانشاه بود، به عنوان نماینده حوزه هرسين در دوره های ۲۲ و ۲۳ تعیین و انتخاب گردید.

دومین نماینده نیز اسماعیل ساری اصلانی که پیشتر اجداد وی به عنوان حاکم کنگاور حکمرانی می کردند و شخصی با نفوذ در حوزه کنگاور بود به عنوان نماینده در دوره ۲۴ و به عبارت صحیح تر آخرین نماینده مجلس شورای ملی در زمان رژیم سابق بود.

*تاريخچه مجلس شوراي اسلامي پاز پيروزي انقلاب اسلامي

انقلاب اسلامی در روز بیست و دوم بهمن ماه ۱۳۵۷ پیروز گردید. و تمام عناصر و سیاستمداران حکومت گذشته از کار برکنار و یا معدوم و متواری شدند. این موج شامل مجلس و به تبع آن نمایندگان آن نیز شد.

بعد از انقلاب به فرمان حضرت امام خمینی فرمان تشکیل مجلس شورای اسلامی و به تبع آن وضع قوانین و مقررات مطابق با موازین شرعی و اسلامی صادر گردید. اولین انتخابات مجلس بعد از وضع قانون توسط اعضای مجلس خبرگان در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار گردید. با توجه به حس و روحیه انقلابی و نفوذ روحانیت در اقشار مختلف اجتماع اکثر نمایندگان این دوره از روحانیون تشکیل شدند.

اما آنچه از مقايسه نمايندگان مجلس در قبل و بعد از انقلاب بدست مي آيد،خاستگاه وكلاي مردم است.نمايندگان قبل از انقلاب همه از خوانين و ملاكين و يا خانزاده هاي منطقه بودند.بي شك اين نوع نمايندگان چون از قشر مرفه و بي درد جامعه بودند،نمي توانستند درد مردم را بفهمند.اما با نگاهي به زندگينامه نمايندگان بعد از انقلاب مي توان ديد كه همه از ميان مردم برآمده اند كه يا از قشر مستضعفند يا كشاورز زاده.

این وضع شامل این حوزه نیز گردید و از میان کاندیداهای مختلف مرجوم حجت الاسلام و المسلمین سید عباس میریونسی که منصب امامت جمعه مردم کنگاور را برعهده داشت و اصالتا اراکی بودند، از میان رقبا موفق به اخذ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی گردید.

در دومین دوره انتخابات مجلس که در تاریخ۲۶فروردین ۱۳۶۳ برگزار گردید و در طی آن حجت الاسلام و المسلمین محمد حصاری که ایشان نیز امامت جمعه شهر هرسین را برعهده داشت موفق به راهیابی به مجلس شورای اسلامی گردید.

سومین انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ برگزار گردید و در طی آن حجت الاسلام و المسلمین وحید احمدی نماینده حال حاضر به عنوان سومین نماینده از حوزه انتخابیه کنگاور ، صحنه و هرسین به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

چهارمین دوره انتخابات مجلس در تاریخ ۲۱فروردین ۱۳۷۱ برگزار گردید و در این دوره آقای حسن سلیمانی که از قضات دادگستری بودند گوی رقابت را از رقبا ربوده و به مجلس شورای اسلامی راه یافت.سليماني ركورد دار نمايندگي مجلس از اين حوزه انتخابيه را يدك مي كشد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی دور پنجم نیز در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ برگزارگردید واین بار مرحوم حجت الاسلام و المسلمین قدرت الله نظری نیا به عنوان پنجمین نماینده به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

انتخابات ششم در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۷۸ برگزار گردید و این بار نیز حجت الاسلام والمسلمین قدرت الله نظری نیا به مجلس راه یافت. اما دست تقدیر ایشان را از ادامه نمایندگی باز داشت و در سانحه رانندگی جان به جان آفرین تسلیم کرد. و ادامه راه را آقای حسن سلیمانی در پی کسب اکثریت آرا در انتخابات میان دوه ای برعهده گرفت.

هفتمین دوره انتخابات در تاریخ ۱اسفند ۱۳۸۲ برگزار گردید و این بار نیز آقای حسن سلیمانی توانست آرای بیشتری را به خود جلب نماید.

انتخابات مجلس هشتم نیز مانند سالهای گذشته در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ در سراسر کشور برگزار گردید و در حوزه انتخابیه این شهرستان آقای سید جواد زمانی به عنوان نماینده دورهشتم به مجلس راه یافت.

در تاریخ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ انتخابات نهم برگزار گردید و این بار حجت الاسلام وحید احمدی نماینده انتخابی دور سوم مجددا به عنوان نماینده این حوزه به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

انتخابات دهمین دوره در اسفند ماه سال جاری قرار است اتفاق بیافتد. و علائم آن با حضور ناگهانی خیل عظیم حامیان نامزد ها و کاندیداهای احتمالی رنگ و بوی فضای انتخاباتی به این حوزه انتخابيه داده است.

جلسات و شب نشینی های گسترده در محافل و مجالس نشان دهنده رقابتی سخت بین کاندیداها و به تبع آن خیل هواداران است. هرکدام با انتقاد از عملکرد و شیوه نگرش سیاسی و اجتماعی رقيب سعی در جلب توجه مخاطبین و تغییر نظرات و آرا به سمت خویش هستند.

مردم فهمیده و عزتمند ایران اسلامی علی الخصوص مردم این منطقه با تاسی از فرامین مقام معظم رهبری و برای اعتلای عزتمندی نظام مقدس جمهوری اسلامی با حضوری گسترده و بیش از پیش و انتخابی اصلح و نه براساس مصالح شخصی و منافع حزبی که بر اساس مصالح ملی و منافع حوزه انتخابیه با انتخابی درست راه را برای پیشرفت جامعه و هدفمند کردن برنامه های کاربردی و پیگیری مطالبات اجتماعی ، هموار سازند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت بیستون ، تاریخ انتشار 12 آبان 1396 ، کد خبر - www.bistoonnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین