پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۷۰۶
تعداد نظرات: ۱۰۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
ایل کَلهُر از بزرگترین ایل های ایران بعد از بختیاری می باشد. مناطق کلهر نشین(ایوان‌غرب، اسلام آباد، گیلان‌غرب، بخش‌هایی از سرپل ذهاب، سومار، نفت شهر، ماهیدشت، برخی نواحی کرماشان، قصرشیرین)، تنها بخشی از مناطق کلهر زبان بوده که از بیجار در شمال ، تا مهران و چرداول در جنوب و در شرق از کرماشان ماهیدشت ، تا خانقین در غرب را شامل می‌شود. در متنی انتقادی ، اقدام به تصور ریشه های لرتبار برای این ایل بزرگ ایرانی شده که موافقان اندک و مخالفان زیاد خود را دارد. توجیهات موافقین در ادامه متن آورده شده و بخش زیادی از توضیحات مخالفین، در کامنت های ارسالی ، منعکس شده است. از خوانندگان عزیز درخواست می گردد، در انعکاس کامنت ها و حتی ارایه نظرات انتقادی ، چارچوب های اجتماعی ، اخلاقی و علمی را رعایت فرمایند. انعکاس این مطلب هم به هیچ وجه به معنای تائید متن و منبع نمی باشد. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال هم ،کلهرها را بعنوان قومی کرد و اصیل محسوب نموده و آن را جزو قوم لر به حساب نمی آورد.
شعارسال: محل استقرار کردهای کلهرها در غرب ایران، در شهرستان ایوان‌ غرب در استان ایلام و در استان کرمانشاه در شهرستان‌های گیلان غرب، اسلام آباد غرب، بخشی از کرمانشاه، سرپل ذهاب، قصر شیرین و بخشی از شهرستان‌های چرداول و سیروان در استان ایلام بوده و همچنین از طرف مغرب به خاک کردستان عراق (مندلی و خانقین)، محدود می‌شود.

بررسی های تاریخی نشان می دهد که از نظر محل استقرار اولیهٔ (همراه با گوران بزرگ)، این ایل در دامنه‌های شاهو قلعهٔ پلنگان و دیگر نواحی این منطقه مستقر بوده و در کردستان عراق نیز به طور سنتی در اطراف شهر زور خانقین کلار و دیگر نواحی گرمسیری جنوب کردستان عراق حضور داشته‌اند. سپس طی یک سری حوادث و اتفاقات به جنوب شاهراه کرماشان ـ خانقین نقل مکان کرده و ساکن شده‌اند، به گونه ای که امروزه مرکز اصلی ایل ، در مکان مورد اشاره می‌باشد.

طوایف کلهر امروزه ، در کرمانشاه و ایلام و کردستان عراق به طور پراکنده و گاه متمرکز در تمام شهرهای کرمانشاه و ایلام و کردستان عراق و شهرهای سقز، بوکان، مهاباد، ارومیه، ماکو، سنندج، ایلام، مهران و در عراق در سلیمانیه، کرکوک، کلار، حلبچه، نواحی گرمیان زندگی می‌کنند. اکنون قسمت اعظم ایل در استان کرماشان ساکن است.

باید توجه داشت که مناطق کلهر نشین(ایوان‌غرب، اسلام آباد، گیلان‌غرب، بخش‌هایی از سرپل ذهاب، سومار، نفت شهر، ماهیدشت، برخی نواحی کرماشان، قصرشیرین)، تنها بخشی از مناطق کلهر زبان است که از بیجار در شمال ، تا مهران و چرداول در جنوب و در شرق از کرماشان ماهیدشت ، تا خانقین در غرب را شامل می‌شود.

* زبان ایل کلهر :

زبان کردی، یکی از زبان‌های غربی ایران بوده که به سه شاخهٔ اصلی شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم می‌شود. مهمترین گویش شاخهٔ شمالی، کرمانجی و همچنین مهمترین گویش شاخهٔ مرکزی، سورانی است. شاخهٔ جنوبی (از زیرمجموعه‌های مهم این زبان )خود به گویش‌های کرمانشاهی، سنجابی، کلهری (و در برخی منابع، لکی) تکلم می‌شود. کردی کرمانشاهی یکی از مهمترین این گویش‌هاست که می‌توان گفت بیشترین گویشور را در بین شاخهٔ جنوبی دارد. کردی کرمانشاهی در شهر کرمانشاه و اطراف آن تکلم می‌شود. بسیاری کردی کرمانشاهی را با کردی کلهری یکی می‌دانند که این نظر چندان درست به نظر نمی‌رسد، هر چند نمی‌توان مشابهت فراوان این دو گویش را نادیده گرفت. 

نویسنده متن حاضر متاسفانه به غلط و با توجه به دو مستند تاریخی یعنی حاکمیت فیلی های لرستان در برهه ای از تاریخ بر منطقه کردنشین و عراق و همچنین صحبت برخی از کلهرها به زبان لکی ( بدلیل تغییرات زبانی) زبان ایل کلهر لـــری با گویش کلهری دانسته که خود به لهجه‌هایی تقسیم می‌شود. ایل کلهر در طول تاریخ خود ، مورد اقدامات سیاسی ـ نظامی چند قرار گرفته و دارای تاریخ منحصر بفرد و قابل تاکیدی هستند . بعنوان نمونه:

۱- تجزیه ایل کلهر و تبعید طوایف مختلف آن که از زمان ترکمنان و صفویه شروع شده و تا زمان قاجار ادامه داشته و طوایف زیادی از این ایل به نواحی خارج از کرمانشاه (استان) از جمله، همدان، قزوین، قم، سیستان، کرمان، تایباد در شمال خراسان ،نواحی شمالی افغانستان، خوزستان، فارس، گیلان، مازندران، گرگان و... تبعید گردیدند.

۲- طی اقدامات نظامی که بارها و بارها توسط ارتش صفویه و عثمانی مورد هجوم قرار گرفته و حکومت‌های خودمختار و مستقل مانند (حکومت ذوالفقارخان کلهر در بغداد در زمان صفویه) سرنگون شده و از بین رفته‌است.

۳- تبعید و کشتن بزرگان ایل مانند کشته شدن ذوالفقار خان... یا تبعید چندساله و زندانی شدن بزرگان مانند زندانی شدن خان منصور ایوانی یا عباس خان که باعث فروپاشی قدرت ایل در زمان‌های خاصی شده‌است.

برخی معتقدند که منابع تاریخی متعددی بارها بر لــر بودن کلهرها صحه گذاشته اند . به عنوان مثال،میرزا خانلر خان اعتصام الملک، نایب اول وزارت امور خارجه در کتابش (صفحه 71 ) کلهرها را با هویت لر، ثبت کرده و می نویسد «محمد حسن خان سرتیپ، حاکم کلهر در آن ایام از کرمانشاهان مرخص و روانه به محال خود گردید. بعد از ورود او بر ایل و الوار کلهر خبر رسید که...»

* پیشینه:

کتب قدیمی و سفرنامه‌های جهانگردان و روایت های سنتی رایج در میان ایل کلهر این مدعا را به اثبات می‌رساند که، ایل کلهر در غرب ایران از جایگاه کهن و اصیلی برخوردار بوده‌ است این قوم زمانی بر سرزمین بابل و روزگاری نیز بر بغداد مقر خلافت عباسیان و با نام سرزمین کلهرستان حاکمیت داشته‌اند. ایل کلهر در طول تاریخ نقش مهمی در تحولات کردستان، ایران و عثمانی داشته‌است.

برخی از اعضای ایل کلهر معتقدند که از شیراز آمده‌اند و این امر ناشی از حضور چندین ساله آنان در آن سرزمین می‌باشد که در زمان زندیه همزمان با حکومت علی‌خان ایوانی بر ایل کلهر برای تصرف شیراز همراه کریم خان زند (وکیل الرعایا) به شیراز رفته و تا انقراض زندیه همراه آنان بوده و در جنگ‌ها حضوری پر رنگ داشته‌اند. پس از شکست زندیه توسط آغامحمدخان قاجار برای جلوگیری از شورش دوباره و تضعیف سازمان ایلی ، در دسته‌های کوچک و جداجدا به نقاط مختلف کشور ایران از جمله، قم، قزوین، کرمان، گیلان، ری، شمیرانات و شهریار و... کوچانده می‌شوند .اما عده‌ای از آنان دستور حاکم قاجار را بر نتافته و به سرزمین اصلی خود باز می‌گردند و از همین روست که آنها اظهار می‌دارند که از شیراز آمده‌اند.

* ریشه نام :

گودرزی در کتاب ایل کلهر در دوره مشروطیت چنین آورده‌است:در علت نامگذاری این ایل اصیل با نام کلهر، باید در ساخت، ریشه و معنی آن دقیق شد. لفظ کلهر با فتح کاف و ضم هاء از دو بخش «کل»و«هور» یا «هُر» تشکیل شده‌است. این کلمه که با تلفظ‌های متعدد از قبیل کلهور، کلهرو کلِر و که لر در منابع گوناگون آمده است. در زبان محلی تلفظ چهارم بیشتر رایج است. از همه آنها یک معنی به ذهن متبادر می‌شود. کَل به معنای آهوی کوهی نر می‌باشد و از خصوصیات آهوی کوهستان، همانا شجاعت و جنگندگی و جست وخیز فراوان آن است. قسمت دوم کلمه، هور یا هُر می‌باشد که در واژه نامه‌ها به معنای خورشید وآفتاب آمده‌ است. از ویژگی‌های خورشید درخشندگی و سرعت و جذابیت می‌باشد. حال اگر به دنبال وجه شبه این دو کلمه کل و هور با مردمان ایل کلهر بگردیم باید نظری داشته باشیم به زیستگاه وقلمرو آنها یعنی دامنه‌ها و ارتفاعات پر فراز و نشیب زاگرس.

مردمان این ایل در طول تاریخ با ناملایمات طبیعی دست و پنجه نرم کرده با شجاعت و جنگندگی همانند آهو و کل، کوه‌ها و صخره‌ها را در نوردیده ورام خواسته‌های خویش کرده‌اند و مهاجمانی که از صفحات غربی ایران قصد سوئی نسبت به کشورمان را داشته‌اند عقب رانده و آنها را به خاک مذلت نشانده‌اند. از طرفی اینها را به خاطر چهره‌های بشاش و جذاب و همچنین سرعت برق آسایی که در پیمودن کوه‌ها و گردنه‌های سخت‌گذر داشته‌اند، به خورشید که مظهر جذابیت است تشبیه کرده‌اند. قسمت دوم نام کلهر یعنی هر (هور) نیز احتمالاً از نام قوم هوری‌ها گرفته شده‌است.

برخی از منابع قوم کلهر را یهودی معرفی می‌نمایند. با توجه به اینکه کتاب‌های قدیمی و سفرنامه‌های جهانگردان و روایت های سنتی رایج در میان ایل کلهر این ادعا را به اثبات می‌رساند که، ایل کلهر در غرب ایران از جایگاه کهن و اصیلی برخوردار بوده‌ است این قوم زمانی بر بابل و روزگاری نیز بر بغداد مقر خلافت عباسیان و با نام سرزمین کلهرستان حاکمیت داشته‌اند.

 ** منابع :

*** اردشیر کشاورز، مقالهٔ واقعیت تاریخ و ایل کلهر ـ هفته نامهٔ سیروان، شماره ۳۶۷، سال هشتم، ۸۴/۱۱/۱

*** میرزا خانلر خان اعتصام الملک، نایب اول وزارت امور خارجه در کتابش (صفحه ۷۱)

*** هنری کرزیک راولینسون سفرنامه راولینسون، گذر از زهاب به خوزستان، تهران ۱۳۶۲

*** ایل کلهر در دوره مشروطیت، علیرضا گودرزی انتشارات کرمانشاه، ۱۳۸۱

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه فرهنگی اجتماعی تژگاه، تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۵، کدخبر: ۵۴۷، www.tezhgah.ir / سایر منابع.  

اخبار مرتبط
برچسب ها: استان ایلام ، ایل کلهر ، ایل لر ، لرشناسی ، شهرستان های ایلام ، شعارسال رهبری ، مناطق کلهر نشین ، پیشینه مردم کلهر ، زبان کلهری ، ریشه قوم کلهر ، کلهر لر هستند یا کرد ، تفاوت کرد لر لک ، ریشه های قومی مردم ایران ، لرهای کرد تبار ، کردهای لر تبار ، علل تعصب قومی در ایران ، تعصب قومی در کردها ، آشنایی با طوایف کرد ، آشنایی با طوایف لر ، ریشه های قومی کلهرها ، کلهر یعنی چی ، کلهر قوم است یا طائفه ، کلهرها در ایران ، کلهرها در جهان ، کلهرها در کردستان ، کلهرها در عراق ، تاریخچه ایل کلهر ، بزرگ ترین قوم ایران ، شجره نامه ایل کلهر ، جمعیت ایل کلهر ، بزرگان ایل کلهر ، طوائف ایل کلهر ، سیاه سیاه کلهر ، منصوری کلهر ، هفت برادران کلهر ، تاریخ ایل کلهر ، ناگفته های تاریخ کلهر ، شاهو قلعه پلنگان ، ذوالفقارخان کلهر ، خان منصور ایوانی ، میرزا خانلر خان اعتصام الملک ، ایل کلهر و تحولات کردستان ، قوم هوری‌ها ، سرزمین کلهرستان ، که‌لهور ، کردی مایانی ، کردی جنوبی ، حوزه زبانی گویش کلهری ، حکومت کلهر و سنقر ، ادبیات کردی کلهری
انتشار یافته: ۱۰۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۹
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
16
72
کلهر از دو وازه کل به معنایی بز کوهی نر و هور به معنای خورشید هستش . در ضمن بزرگترین ایل کورد زبان هم کلهر هست . نمونه ش ،خالو کریم در فیلم در چشم باد. با این اطلاعات نادرست، بزرگنرین ایل کوردستان رو نمیشه به لر تبدیل کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
در قدیم کرد به معنای رمه گردان بود. لذا لرها ، دیلمانی ها و ... را کرد می گفتند. احتمالا این بنده خدا از همین جا دچار اشتباه شده است
ایرج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
ایل کلهردرماهیدشت کرمانشاه وما ایل کلهرماهیدشت کورد زبانیم نه لر زبان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
16
60
واقعا این اطلاعات غلط چیه کورد کلهر رو لر چرا میکنین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مدیر پایگاه با سلام و ضمن تشکر از دوستان اعتراض کننده به متن
با توجه به دو مورد اعتراض دریافتی از محتوای مقاله و نظر به رسالت رسانه ای، موارد بررسی شده و با توجه به بررسی های اولیه مستندات، می توان حق را به دوستان اعتراض کننده به متن داد.
بر این قاعده، سایت شعار سال ، ضمن ویرایش مقدماتی متن ، مراتب اعتراض این عزیزان را به سایتی که مطلب از آن اخذ شده است- ذکر شده در انتهای مقاله - اعلام نموده و درخواست ارایه مستندات و تحلیل علل ایجاد تغییر در عنوان متن برگرفته از ویکی پدیا را کرده است.
مجددا از همکاری بعمل آمده توسط خوانندگان عزیز در اصلاح اشتباهات احتمالی تشکر می نماییم و آمادگی خود را برای انعکاس مطلب مرتبط نوشته شده توسط خوانندگان محترم و یا معرفی مقالاتی شاخص در این خصوص، برای انعکاس در سایت اعلام می داریم.
با احترام- سایت شعار سال
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
شما یک مطلب غلط را منتشر کرده اید و به یک نفر پان لر اجازه داده اید واقعیت را جعل کند. تنها ابزار بیان ما در اینجا برای دفاع از آنچه که هستیم یک کامنت است و اگر هم بخواهیم جواب شما را بدهیم و حقیقت را بگوییم که این قبیل مطالب با چه اهدافی توسط افراد اطلاعاتی منتشر میشود، جوابمان را سانسور میکنید. از کدام حق اعتراض صحبت میکنید؟ در ضمن در ویکیپدیا هم چنین تحریفی نکرده و این قبیل مطالب با اهداف سیاسی توسط عده ای دنیال می شود. از مدیر سایت میخواهم این مطلب سراسر فتنه و تفرقه را از سایت حذف کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
اینها گفتن که ما نظر تائیدی نداریم، چرا داری حرف توی دهن سایرین می گذارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
مگر ریشه لرها از بخشی از آماردها در شمال ایران نیست که به سمت مرکز ایران و کاشان ، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان فعلی مهاجرت کرده اند؟
ریشه کردها از مادهای آریایی است و ارتباطی به لرها پیدا نمی کند.
کلهر
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
109
35
ما کلهرها لر بوده ایم و لر هستیم . گویش کلهری هم یکی از گویش های لری بوده و هست . به حرف تجزیه طلب هایی که می خواهند مردم تا خلیج پارس را کورد جلوه دهند،هم نباید توجه کرد.
کردها از زمان بهرام گور به شمال عراق کوچانده شدند .و در سال ۱۳۲۴ روند مهاجرت اونا به ایران شروع شد و در سال ۱۳۵۴ هم جمعیت کثیری از کردها به شهرهای ایران از جمله کرمان ، خراسان ، مازندران ، شهرستان پاوه ، مهاباد ، و بیشتر به کردستان اومدن .
مدیر پایگاه منتظر نظرات دیگران عزیزان هم هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
به جای کلهورها حرف نزن. هیچ کلهوری خود را لور نمیداند. متأسفانه عده ای مشغول ایجاد یک فتنۀ قومی جدید در غرب کشور هستند که تاکنون بی سابقه بوده است. از سایت شعار سال میخواهم دست به انتشار چنین مطالب بی پایه و اساس نزند و این مزلب سراپا دروغ را هم از روی سایت بردارد.
Amirreza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
ای برادر من که معلوم نیست کجایی هم هستی .ما کلهور ها همه کرد هستیم و ریشه خانوادگی خودمان را هم میدانیم فقط میخواستم ببینم دلیلت چیه که خودتو کلهور جا زدی و این حرفارو میزنی یه زمانی همدان پایتخت امپرا طوری ما کرد ها بوده اونوفت میگی تازه به کردستان و ایلام و کرمانشاه امده ایم .تازه بر کسی پو شیده نیست و به انداره کافی حتی با یک سرچ ساده تو نت متوجه خواهید شد خود قوم لر هم شاخه ای از ما کرد ها محسوب میشوند که مدت هاست از هویت خود دور افتاده اند . با تشکر از سایت خوبتون
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
هیچ کلهری نیست که خودشو لر بدونه الکی خودتو به ما نچسبون
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
متاسفم برا مدیر سایت , چرا این مطالب دروغ رو منتشر میکنید,از خدا نمیترسید? کلهر بزرگترین ایل کرد هست ,چرا دروغ , چرا ?متاسفم برای شما کلهر کرد است و خواهد ماند ,متاسفم برای شما با نشر این مطلب دروغ . لطفا منتشر کنید.
مدیر پایگاه

سلام 
پیام شما منتشر شد. نیازی به تغییر اسم به علی و رضا ، ...... و ارسال کامنت های عدیده نیست. ای پی اینترنت و دیوایس مورد استفاده شما( کامپیوتر، لپ تاپ ،گوشی و ..... ) در پنل مدیریتی این پایگاه قابل مشاهده است. 
بدون کمترین نیازی  به  پوشیده  گویی  ، استدلال  های  خاص  خودتان  را  بیان  کنید.

مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
قطعا تو کلهر نیستی کلهر شناسنامه کردهاست تمام کلماتشان کردیست و یک‌کلهر با کردهای کردستان براحتی کردی صحبت میکند لر هستی باش اما هیچ‌کلهری خود را لر نمی‌داند یه سر بیا شاباد تو میدان داد بزن شماها لرین یا کرد بزار خود کلهرها جوابتو بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
..... بابا. لوری خودش گویشه بی سواد. مگه لری زبانه که بخواد لهجه داشته باشه
مدیر پایگاه

لطفا با رعایت تحفظات اعلام نظر کنید
ممنون از مشارکت شما

کلهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
دوست من، خزعبلات پان لریسم خودت رو به کتب و اسناد و سنگ نوشته ها و تاریخ گزنفون ارجحیت دادی و افسوس که از سواد تاریخی بسیار بدوری.
کلهر بزرگترین ایل کورده و شاید این اشتباه به این خاطر در ذهن شماها آمده چون کلهرستان به ریاست ذوالفقار خان به مدت ده سال به لرستان و بغداد تمام غرب ایران حکومت می کرده است.
از تاریخ و زبان و فرهنگ کلهر آنقدر بی اطلاعی که نمیدانی جدیدا آثاری در جنوب غربی کرماشان بدست آمده که مربوط به هفتصد هزار تا یک میلیون سال پیشه،زمانی فلات ایران به هر نحوی از سکنی خالی بوده،کوردها تنها قومی در ایران هستند ک قبل از کوچ از آسیای میانه و آفریقا در فلات ایران حضور داشته اند،پس ممکن است شمایی که از سرزمین دیگری به اینجا آمده اید جزیی از کورد و کلهور باشید اما برعکس،خنده دار است،
هرچند منابع زیادی وجود دارد که لر را بخشی از کرد می دانند که در اثر درآمیختگی با فارس ها ، زبانشان کمی دگرگون شده است اما هیچ منبع مستند و قابل بحثی دال بر لر بودن کلهر نیست،شما خودتان تا سال ۱۳۲۰ جزیی از کرمانشاهان بزرگ یا همان استان پنجم بوده اید،بعد از تقلید از فرهنگ و لباس و موسیقی و رقص و آواز کوردی دوستان میدان را خالی دیده اند و یکجا ایل بززگ کلهر را بنام زده اند،
ادمین جان لطفا رسالت بی طرفی را رعایت فرموده و لحاظ کنید
اروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
تو فقط قصدت اختلافه...هیچ کلهوری خودشو لر نمیدونه با احترام به همه عزیزان لر....
شما بیا تو ایوان به اولین نفر بگو کلهورها لر هستند..ببین با شلوار بر میگردی یا بدون شلوار
مدیر پایگاه

سلام 

بارها و بارها درخواست حفظ چارچوب ها را کرده ایم. لاتی پر کردن مجازی، هنر نیست عزیزجان .

ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
پرا لرها با وجود تاریخ مستقل خودشون، علاقه منئ هستند که کردها را به خودشان چسبانده و لر بدانند؟ کلهر بزرگ ترین ایل کرد و دومین ایل بزرگ کشور محسوب می شود. دوستان لر هم برخی از ادعاهای جهت دار را باور نکنند.
سیاوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
فقط اون دوستمون با نام‌مستعار کلهر که میگه یک میلیون سال پیش در جنوب غرب کرمانشاه زندگی میکردیم! پسر خوب تاریخ رو با زیست‌شناسی اشتباه گرفتی. تاریخ انسان از کمتر از ده‌هزار سال پیش شروع شده با برگ درخت بر روی ناحیه شرمگاهی
امیرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
مشخصه ‌که حتی کلهر هم نیستی و الکی اومدی خودتو کلهر جا زدی ، هیچ کلهری خودش رو لر نمیدونه
ما با افتخار کورد هستیم و خواهیم بود
کرمانشاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
کلهرلرنیست تنها بخش هایی ازکنگاور درکرمانشاه لرهستند کلهراصیل خاستگاهش گیلانغرب قهرمان است البته که اسلام اباد وماهیدشت وچندین شهردیگرما هم کلهرهستن ولی لرنیستن حالا احتمالا ایلامیها لرباشند ولرزبان هستند
حسین کلهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
18
51
سلام . لطفا این مطلب پر از تحریف رو حذف کنید چونکه در منابع ذکر شده کلهر کورد معرفی شدن و این مصداق نشر اکاذیب هست که رسانه شما در حال انجام دادن هست.
در ضمن خود لر طایفه ایی کورد تبار بوده و تمام مستندات تاریخی و فرهنگ گویای کوردتباری لرهاست
ایرانی ام
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
65
27
از نظر زبان شناسی کاملا مشخصه که کلهری گویشی اصیل از زبان لری هست و کلهری ارگاتیو نیست .
در صورتی که اولا زبان کردی نداریم و دوم اینکه زبان سورانی ، کرمانجی و .... هستن که زبان های کردها هست که ارگاتیو هستند .

از نظر لباس و آداب و رسوم و فرهنگ و..... کلهرها لر بوده و هستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اگر معیار زبان کردی ارگاتیو بودن آن است و لری ارگاتیو نیست، پس شما پان لورها چگونه لکی را که کاملاً ارگاتیو است جزو زبان لوری میدانید؟؟؟ ثانیاً چه کسی گفته تمام گویش های کوردی ارگاتیو است و یا حتی کوردی جنوبی ارگاتیو نیست؟؟ کوردی گویش کرندی بخشی از کوردی جنوبی است و همزمان ارگاتیو نیز هست. لکی هرسینی ارگاتیو نیست. هورامی کندوله ارگاتیو نیست. اینها مغیار محسوب نمیشود. برای اهداف سیاسی شومتان بهانه های دیگری دست و پا کنید.
Amirreza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
پس خودت گفتی لکها یعنی هفتاد درصد استان لرستان کوردن دیگه داشی زی حرفت نزنیا خخخخخ چقدر شما پان لر ها خنده دار هستید
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
تو اگه زبان شناسی سرت میشد اینجوری حرف نمیزدی کلهرها از اصیل تربن کردها هستن شما بگو ببینم یک کرد کلهر با یک کرد سوران تو کلمات محاوره مثل چشمه کوه سنگ پدر مادر خواهر و ... چند درصد مشترک هستن با لرها چند درصد
کلهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
شما اصلا معنای زبان را نمیدانید و ارگاتیو را از جایی شنیده اید،
هر زبانی ک بتواند برای خود دستور زبان معرفی کند و رسم الخط داشته باشد زبان است،
در حالیکه لری فقط یک گویش است،شما اول مشخص کن که گویش شما زیرشاخه کوردیست یا فارسی بعد ارگاتیو راه بنداز،شما حتی زبان و دستور زبان و رسم الخط مخصوص ب خودتان را ندارید،قبل سند زدن ایران زبان و رسم الخطی برای خود بسازید،
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
کلهر بزرگترین ایل کورد جهان است . از کی رفرنس گرفتی ما زبان کوردی نداریم ؟
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
من که نمیدانم برای چی بحث میکنید مگر به زبان است من اصلا کردی و لری بلد نیستم ولی ریشه من کلهر است ما تجزیه شده از تبعیدی های شیراز زمان قاجار هستیم به قم شما نظر تان چیه بلاخره کلهر کرد هست یا لر
ایرانی ام
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
65
18
ضمن اینکه از نظر ژنتیکی کلهرها لر هستند .

تا چند سال پیش هم میگفتن که لکی گویشی از کردی هست!! . اما لکی به عنوان زبان ملی ثبت شد و زبان لک هاست . لک ها و بختیاری ها هر چند قرابت فرهنگی با لرها دارند اما واقعیت این است که لر نیستن و برادر لرها بوده اند .
پس شباهت فرهنگی اینا به هم و نسبت به سایر اقوام به دلیل اینکه برادر بوده اند و منطقه زندگی لر ، بختیاری و لک ها در زاگرس و اطراف اون و تا بخشی از عراق هست .
فیلی یا پهلی نام منطقه ای بوده و در زمانی که وسعت لرستان بیشتر از زمان کنونی بود اسم بخشی از لرستان رو لرستان فیلی میگفتند و خرم آباد مرکز لرستان فیلی بود .

به لرها و لک ها در عراق فیلی می گویند . فیلی نامی ایرانی هست و یعنی اینکه اون بخش های عراق در گذشته های دور جزء منطقه لرستان فیلی بوده .
مدارک در مورد کلهرها که مشخص کننده تبار لری آنهاست فراوونه .
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
کدام آزایش ژنتیکی در این مورد انجام شده؟ جنابعالی آزمایش انجام داده اید؟ از نظر ژنتیکی همۀ ما مردم ایران به هم شباهت داریم و حتی در سطح خاورمیانه شباهت بسیار بالایی وجود دارد. برای اهداف سیاسی شومتان بهانه های بهتری پیدا کنید. از سایت شعار سال هم می خواهم این مطلب سراسر فتنه و تفرقه را حذف کند.
Amirreza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
داداش پس اینجور که شما میگی چون حکومت هخامنشیان یونان رو تصرف کرد الان همه اونا فارس هستن دیگه تازه بهشونم میگیم فارس وسط کوه خخخخخخخخ
ایرانی ام
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
28
6
لازم به ذکر است که بسیاری از طوایف مختلف که اصالتا کلهر نیستند ، فامیلی کلهر گرفته اند . به دلیل اینکه در مناطقی بوده اند که از طوایف کلهر زیاد بوده و یا به دلایل سیاسی ، پیوستگی قومی و...... در گذشته اقدام به گرفتن فامیلی کلهر ، کلهری ، کلهریان و..... نموده اند .
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اگر منظورتان کسانی است که نام خانوادگی کلهور دارند و در آذربایجان و کردستان زندگی میکنند، آنها کلهورهای تبعیدی هستند. کسی تصادفاً نام خانوادگی کلهور نگرفته است. از مدیر سالت میخواهم این مطلب سراسر فتنه و تفرقه را حذف کند. با دست خودتان آتش یک فتنه قومی را در غرب کشور روشن نکنید.
تازیانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
کلهر و اردلان و لک و گوران هورامی و سوران و غیره همه هزاران ساله کرد هستند،زاگرس یعنی کرد هنوز بعد از صدها سال مرکز چهارمحال بختیاری شهر کرد
کرماشانی
Sweden
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
10
59
ایل کلهر یک ایل کورد است. مدت کمی است که عده ای مشغول هویت تراشی قومی در استان های کرماشان و لرستان و ایلام هستند و می خواهند تیره های مختلف کورد همچون لک، کلهور، زنگنه، سنجابی، هورامی و گوران را از بدنۀ اصلی کورد جدا کنند. کوردی لکی بدون هیچ مستندات زبانشناختی با یک بخشنامۀ حکومتی از کوردی جدا شد. این در ادامۀ سیاست تجزیۀ استان کرمانشاه بود. تمام مناطق لک نشین استان لرستان تا سال 1347 بخشی از استان کرمانشاه بودند. نیمۀ جنوبی همدان، نیمۀ جنوبی استان اردلان، و بخش اعظم استان ایلام بخشی از کرماشان بودند و هنوز هم به این شهر وابسته اند. تلاش شوم و امنیتی عده ای در راستای تجزیۀ استان و دامن زدن به عشیره گرایی و قبیله گرایی و منطقه باوری کاملاً عیان است و نیازی به مدرک ندارد. مشغول پر کردن فضای مجازی از خزئبلات قومی و عشیره ای هستند. این هم یک نمونه از آنهاست. هیچ ارزش علمی و مستندی ندارد و فقط با اهداف سیاسی قوم پرستانه و تفرقه افکنانه نوشته شده است.
پاسخ ها
امرایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
دردو برادر
یعنی شما می فرمایید کوهدشت، دلفان، الشتر و نیمی از خرم آباد سال ۴۷ جزء استان کرمانشاه بوده اند؟
خیر برادر عزیز حرفتان صحیح نیست.
ضمنا تفکیک مردم غرب ایران واقعا کار آسونی نیست. ما تشابهات فرهنگی بسیار زیادی داریم و نزدیک ترین دوستان من کرد بوده و هستند خصوصا کردهای کرمانشاه.
ضمنا من تبار ایل کلهر رو به درستی نمیدونم ولی با یه سرچ ساده با کلید واژه بزرگان کلهر و مشاهده تصاویر ایشان خواهید دید لباسشان شال و ستره و کاملا مشابه لک ها و لرها هست. با توجه به کامنت های شما و سایر دوستان احتمالا نمیشه گفت کلهرها لک یا لر هستن اما نادیده گرفتن مشترکات هم صحیح نیست.
پیروز باشید.
هادی کلهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
6
34
دست ازین اباطیل بردارید
اینکه کلهرها لر باشند یا کرد یا هر چیز دیگری هیچ دردی از دردهای این مملکت رو درمان نمیکنه
همه ما ایرانی هستیم و به این افتخار میکنیم
از همه هم وطنان عزیزم خواهش میکنم به دنبال قومیت گرایی و نژادپرستی نروید و فقط به فکر پیشرفت وطن باشید
متشکرم
Kalhor
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
11
52
شهر کرمانشاه و استان کرمانشاه هردو کرد نشین هستند برادران لطفا در پی تفرقه بین لک و کرد نباشید تا این وسط پان لر های حقیرلرستان فرصت سو استفاده پیدا نکنند
قوم لر به اصطلاح ساده دل چند وقتیست دست به جعل زده و تمام کرد های کلهر و مردمان لک و کورد های کلری و ایلام را با چرندیات و تحریفات تاریخی لر مینامد قصد انان فقط تاراج زبان کردی است و بس پس فرصت سو استفاده ندهید
پاسخ ها
ایرج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
چرا لرها حقیرند؟! لرها مردمی دلاور وشجاع و اثبات شده هستند . من به شخصه کورد کلهر از روستای کرگاه ماهیدشتم . لطفا احترام لرها رونگه دارید.
Mm
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
داداش لر اینقدر بزرگ هستش که نیازی به کلهر و امثال اون نداره این شمایین که ادعای ملیت کرد میکنین اما از زمان اتابکان لر هیچوقت نتونستین جداا بشین از ایراان و هر بااار این لر ها بودن که با خفت شمارو عقب رونند هیچ لری خودشو کرد نمیدونه چون اینقدر تاریخ داره که نیازی به یه مشت پلشت نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
بعدشم تمامی کتاب های تاریخ میگن که اعیلامی ها لر تبارن الان خودشون رو کرد میدونن اما واقعیت رو نمیشه انکاار کرد نمونه اش ده لراان و اما کرد خودش معنیش میشه چوپان و عشایر ما هنوزم بزرگانمون به عشایر منطقه خودمون میگن کرد نمونه اش شهر کرد که قبلا شهر عشایران بوده شماهم لطف کن کرد بمون و اسم لر رو نیااار لر نیااازی به هیچکس نداره
آریا مدیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
15
44
خیلی جالبه در 180 الی دویست سال پیش لرها خود را کورد می دانستند.دولت شاه قاجار تحصیل کرده درانگلیس که آزمایشات ژنتیک اثبات کرد که نژاد مغول دارند در ایالت کرمانشاه که خوcستان ولرستان هم جزئش بود ، تخم تفرقه راکاشت و درست از ان زمان ، اختلافات بین لر ، لک و کلهر و کردهای کردستان توهین ها را برنامه ریزی کرد. اقلیتی هم نژاد خودش به عنوان فارس درکرمانشاه مستقر کرد که اکنون خود را فارس کرمانشاهی نامیده و به خون کورد و لر و لک تشنه اند ، وجود دارند.بنظرم لر هم در این زمان مستقل شد.
بعدها با سیاستی نرم و بشر دوستانه و جلودارانه، لک ها رابه عنوان صاحب زبان و فرهنگ مستقل از این دو طیف، جا کردند.و حال هم، برنامه کم رنگ کردن کوردهای کلهر که از اصیل ترین کردها هستند رادارند دنبال می کنند. اینا با سیاست برخورد می کنند.مواظب تفرقه خواهشا باشید . ما از لحاظ نژادی جزء اصیل ترین نژادهای ایران باستان هستیم و اگر هم ، هم نژاد نباشیم ، حداقل پسرعمو که هستیم
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
با چه دلیلی داری این حرفو میزنی خو برادر من شما که میگین لرها کردن برین نتایج تست های ژنتیکی که گرفتن نگا کنین لرها بیشترین تفاوت ژنتیکی با کردها داشتن اخه ما به چه زبونی بهتون بگیم ما لر هستیم کرد نیستیم لاقل با دلیل صحبت کنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
هیچ لری خودشو کرد نمیدونه داداش از قدیم احتراام هم رو داشتن اما هیچ لری کرد نیست الکی تاریخ سازی نکنین برا خودتون چون هیچ تاریخی ندارین یه سرچم بگنین به زمان اتابکان لر میفمهین
امید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
7
53
چرا لرهای عزیز اینقدر منزلت خودشون رو پایین میارن.....چه دلیلی داره یکی لر باشه و بعد بگه کوردم...اگه اینجور باشه که مایه سرافکندگیه برای لرها....فکرشو بکنید یه تعداد زیادی آدمی که لر اطلاق میکنید از هویت لری فرار کنند!!!!!..حتی بحث در این مورد هم برای کلهرها مایه خنده ست.....مثل اینه که در مورد روشن بودن یا نبودن آسمان در روز بخوایم بحث کنیم...به نظرم لرها اگه میگفتند عربها شاخه ایی از لر هستند بیشتر میشد در موردش فکر کرد......کوردستان با نان کلهر غنا میگیره...و مایه مباهات همه کوردهای چهار پاره کوردستان کوردهای کلهر هستند....خواهشا این اراجیفو از ذهنتون بیرون کنید......هر کجا سرچ کنید و اسم کلهر رو بیارید این جمله میاد.....بزرگترین ایل کورد در ایران.....بژی کورد ....بژی ایران....
پاسخ ها
لرستان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
نه جانم هیچ لری اهمیت نمیده که کلهر چیه اصلش فقط بگید

ما لرا از دست شما کوردا و بختیاری کجا بریم؟؟؟؟؟شما که همیشه
به ما زور میگین بختیاری هم که اعتراص دارن که ما پارسیانیم

چرا کوردا شدن منبع فزهنگ اصیل ایران و اینا تقصیر شما لراست

که همیشه حمایتشون کردین ا لرا از دست شما دوتا پر مدعا

کجا بریم؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
داداش ما نگفتیم کردیم ماا لریم و لر میمونیم لر اینقدر بزرگ هستش که نیازی به هیچ خداای نداره تااریخ لر رو موزه ها فریاد میزنن
کرمانشاه
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
8
40
بنابر شواهد تاریخی این لرها هستن که می‌توانند قسمتی از کلهرها بوده باشند که به دلیل تخاصم حکومت مرکزی از بدنه کلهرها جدا شدن
بنگرید به طوایف بالاگریو و اتابکان لر کوچک که کجایی بودن
بنگرید به پل کلهر
بخش بزرگی از طوایف امروزی لر و لک کلهر بوده‌اند مثل‌ بالاوند و ورمزیار و بالاگریو و...

در تاریخ زاگرس کمتر قومی به اندازه کورد کلهر دچار تجزیه شده،
متاسفانه کلهرها
از همدان تا بغداد زیستگاه ما بوده که مرکزیت کردستانات رو هم داشته
برای من جالبه که یک سایت بدون داشتن کمترین اطلاعات پایه مزخرفات یک عده پان لور رو بازنشر میده
باوا همون قبیله سنجانی گیلانی ما کل تاریخ خاورمیانه رو تحت تاثیر قرار داده
والا کلهری برخلاف لوری که لهجه‌س، زبانه دوماً از نظر نژادی هم فرق دارن، سفید تر و بلندترن، ضمنا اصل ما یارسان بودن برخلاف همیشه مسلمانان لر
این مزخرفات چیه آخه
جناب سایت شما بهتره بیشتر تحقیق کنی و بعد مطلبی رو بازنشر بدی
اینو کدوم لر متوجە میشە
ئیردا ک ئیوە هەول دەین وە نەتەوە و بەرژەون ئیمە، چشتیگە لیا نیەزانین، چما وه باوەت نەتەوەیگ وە دەیشتا میلکانمانەو قسە کەین،
پوری ئیمە ئاگامانە خوەمانەو نەو تا ئمجا یەکی ترەک ئەرامان تز ویل بەید
بورنەوی دی بەریزان !

خب منتظرم ترجمە نمایند عزیزان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
10
54
واقعا زیادی گوه خوردین ، کلهر با افتخار کورد است ، با یک سری دلایل تخمی که از خودتان در آوردید می گویید کلهر لر است ، نه ، کلهری نیست خودش را لر بداند ،کلهر =کل +هور این تلفظ درستش است ، کل که نام یک آهو است و هور به معنای خوردشید است همان خورشیدی که در پرچم کوردستان است ، اونجای شما بدجور دارد می سوزد، کلهر کورد بود هست و خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
داداش لر انقدر بزرگه که نیازی به کلگوه نداره کلهر چند ساله مد شده هیچ لری کرد نیست
شیروان کیانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
9
44
متاسفانه مدتیست هویت کُردهای کلهر توسط عناصر تفرقه انداز با استدلال های سست و بی پایه مورد هجوم قرار گرفته. کلهرها هیچگاه با لرها یکی نبوده و نشده اند بلکه درگیرهای فراوانی هم با یکدیگر داشته و در تضعیف آخرین والی لرستان که به عراق فرار کرد نقش بسزایی داشتند. بسیاری از مردم منطقه بالاگریوه و خرم آباد اصالتا از منطقه کلهر و یا لک هستند و در همین استان لرستان هم لُرها در اقلیت میباشند و پانلرها هم از اینموضوع اطلاع دارند به همین خاطر خیال میکنند با دزدی هویت کردهای کلهرها در کرماشان و ایلام میتوانند از پی بردن هویت مردم اصالتا کُرد در لرستان جلوگیری کنند.
ارمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
8
38
سایت شعار سال رو از یک فرد تفرقع انگیز پانلر منتشر کردی مبنی بر لر بودن کلهرها و خیلی ها اعتراض کردن.من کورد کلهرم و تمام شجرنامه ما کورد بوده و هست و در هیچ سند داخلی و خارجی و حتی ایرانیکا ک مربوط ب مطالعات بین المملی هست کلهر هارو کورد خوانده و حتی اگر ب کرمانشاه بیاین هیچ احدی خود را لر نمیداند و حتی برادران لک خود را کورد میدانند.بعد از اعتراضات بسیار در سال ۹۵ مبنی بر درحال بررسی بودن این موضوع و بررسی اعتراض دوستان کامنت کردین که در اون حتی خود سایت صراحتا به تغییر محتوای سایت ویکی پدیا توسط نگارنده مطالب جعلی اعتراف کرده.اما در سال ۹۹ ک این کامتت رو میدارم مطالب اصلاح نشده.ما مردم کورد کلهر خواهان اصلاح متن یا حذف اون هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
در ویکی پدیا نوشته است که ایل کَلهُر بزرگترین ایل کرمانشاه و دومین ایل بزرگ ایران می‌باشد. مردمان آن کردتبار هستند. و به گویش کردی کلهری تکلم می‌کنند. ایوان غرب، گیلان‌غرب و اسلام آبادغرب مراکز اصلی ایل کلهر می‌باشند. در دانشنامه ایرانیکا به عنوان معتبرترین منبع ایران شناسی، از ایل کلهر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ایلات کرد نام برده شده است.
کلهرها مقارن با حکومت‌های صفویه و عثمانی در تسخیر بغداد به فرماندهی ذوالفقارخان کلهر مشارکت کردند و برای مدتی در آن منطقه حاکم بودند.
مسکن اولیهٔ ایل کلهر همراه با مردمان گوران زبان در نواحی دامنه‌های کوه شاهو قلعهٔ پلنگان و دیگر نواحی این منطقه بوده است و در کردستان عراق نیز به طور سنتی در اطراف شهر زور خانقین کلار و دیگر نواحی گرمسیری جنوب کردستان عراق حضور داشته‌اند. سپس طی یک سری حوادث و اتفاقات به جنوب شاهراه کرمانشاه ـ خانقین نقل مکان کرده و ساکن شده‌اند و مرکز اصلی ایل امروز در این جا می‌باشد ولی طوایف کلهر امروزه در تمام کردستان ایران و عراق به طور پراکنده و گاه متمرکز در تمام شهرهای کُردنشین ایران و عراق از جمله سقز، بوکان، شاهین دژ (چهاردولی)، مهاباد، ارومیه، ماکو، سنندج، ایلام، دره شهر، مهران و در عراق در سلیمانیه، کرکوک، کلار، حلبچه، نواحی گرمیان زندگی می‌کنند. اکنون قسمت اعظم ایل در استان کرمانشاه ساکن است.
سجاد کلهر
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
4
46
دوست عزیز بعد از گذشت اینهمه مدت از زمان نشر ای مطلب کذب و سرتاسر دروغ جالبه که هنوز مطلب رو پاک نکردید!!واقعا متاسفم با چه حیاه ای میخواید کورد رو جدا کنید از هم اما ما کلهر ها از هر کوردی کورد تر هستیم و بیدی نیستیم با این بادا بلرزیم..متاسفم برای مدیریت سایت
مدیر پایگاه

سلام جناب کلهر عزیز
ضمن تشکر از اظهار نظر ارزشمندتان، پیشنهاد می شود که در تعامل با رسانه، از ادبیات محترمانه تری استفاده گردد.
لازم به توضیح است، تمامی ای . پی های ارسال کننده پیام ، قابل مقایسه و اخذ نتیجه هستند(راه اندازی یک بازی توسط چند شهروند عزیز)، بر این قاعده ، ما موظف به اجرای وظایف و رسالت رسانه ای خود ، در چارچوب قانون و همچنین هوشیاری نسبت به برخی از اقدامات عامدانه یا هیجانی هستیم. 

برایتان آرزوی موفقیت  داریم

پاسخ ها
سجاد کلهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
چی میگی خداوکیل؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
سایت که مقصر نیست. داره یک مطلب رو در تضارب آرا می زاره. من کامنت ها رو خوندم، مرتب داره می گه بحث کنید و توهین نکنید و می گه هیچ ادعایی درباره نظرات و متن نداره. موضوع رو هم از نظر تاریخی داره مورد بحث قرار می ده نه دیدگاه پان یا ایجاد اختلاف فرقه ای. بهتر نیست که بحث علمی کنیم
امیرقبادیان کلهر
Sweden
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
3
26
نیای ما کلهرها ______کل اهورامزدا بوده __یعنی نام خدای باستانی ایران که براثر سایش کلمات به صورت کلهر درآمده وهمگی نیای مشترک داریم ومسکن اصلی ما قلعه باستانی پالنگان در دامنه شاهو بوده که توسط طهماسب صفوی وبه کمک اردلانهای سنندج به سمت عراق وکرمانشاه ومازندران کوچانده شدیم --واژه کرد هم قبل از حمله اعراب بصورت کورت وبه معتای عشایر کوچ رو بوده بزرگان ما کسانی را که به ایلات کرد منتسب نبوده اند ولی به زبانهای کردی صحبت میکردند میگفتند ام کورد نیه یعنی این کرد نیست ما کلهرها اکنون هم بزرگترین ایل کرد هستیم اما چندیست عده ای ماموریت پیداکرده اند یک چیزائی بنویسند خب لک که عدد 100هزاره ولر هم یک چیزیست که شاهان برای ایجاد تفرقه درست کردند ما تمام ایلات زاگرس را کرد میدانیم وقدمای ما میگفتند کرد بختیاری یعنی واژه لر درتاریخ کهن درج نشده است درضمن تمام زاگرس نشینات از قوم ماد میباشند وحرف آخر اینکه نمیشه 45 میلیون کرد رو زیر باکس یک اسم بی سابقه درآورد این ماموریتها به شکست می انجامند کرد یعنی کلهر جاف سنجابی بارزانی وسایر ایلات کرد مگه کمبودی احساس میکنید که میخواهید بزرگترین ایل کرد را بخود بچسبانید

منبع خبر : سایت خبری شعار سال

https://shoaresal.ir/fa/news/39706/ایل-کلهر-ایل-لر-تبار
مصطفی فتحی پور
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
36
17
آقای شیروان کیانی اولا گوه راجنابعالی خوردی و دولیوان دوغ هم روش دومم ما لرها اصلا هیچ نسبتی با کردهاندارییم لر خودش یک قوم با فرهنگ و منش دیگر است .نوش جاندخدانگهدار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
بهتر نبود مودب تر حرف می زدی؟ مثلا در جمع داری حرف می زنی اخوی
تازیانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
سرتاسر زاگرس کرد هستند،زاگرس یعنی کرد با تمام اقوامش هنوز مرکز چهارمحال بختیاری شهر کرد تمام اسامی مناطق شیراز تا مناطق جنوبی تر هم کردیه اینو مردم جنوب زاگرس بهش اذعان دارند،لرها قومی مهاجر بودند .
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
6
25
اردشیر کشاورز رشته ادبیات خوانده و گویش مادری ایشان لکی است. علاقه مند به فرهنگ و زبان کوردی است. تخصصی نه در تاریخ و نه در زبان شناسی دارد حتی یک پایان نامه یا یک مقاله معتبر به حرفها و کتابها و مقالات ایشان استناد نمی کنند. هدفش هم اختلاف انداختن بین کردها با سندسازی های ضعیف و کم اعتبار هست. بسیاری از کلمات اصیل کلهری هستند که نه جناب اردشیرخان کشاورز و نه هیچ لر دیگری تا بحال نشنیده اند. اما این بحث ها فقط برای کاهش جمعیت کردها با اهداف سیاسی شوم طرح می شود.
علی کرد کلهر
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
8
22
با سلام خدمت دوستان و هم میهنان عزیز واضح هست که نویسنده و صاحب این خزعبلات شخصی عقیده ای ,بیسواد و ..................... است .متاسفم از این ادبیات استفاده می کنم .
لرها شاخه کوچکی از ایل بزرگ کلهر بودن و در زمان های قدیم و قبل از تقسیم های مرزی که به قرارداد ساکس پیکو مشهور بود ,از منطقه کلهرستان شهرهای گیلانغرب,اسلام آبادغرب,کرمانشاه و چند شهر دیگر به بخش‌هایی تبعید شدن که الان به اسم لرنشین می شناسیم.
.....................................................
مدیر پایگاه

سلام 
ورای درست یا اشتباه بودن نظرتان ، مناسب است که از توهین و فحاشی پرهیز کنید. 
پایگاه تحلیلی خبری شعارسال ، صرفا پیام هایی را منتشر خواهد کرد که به نظر سازنده بوده و یا چارچوب های اولیه ارتباطات در آن رعایت شده باشد. 

مجددا خواهش می کنیم که در برقراری ارتباط با این پایگاه، تحفظات لازم را رعایت کنید.

کوردکلهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
7
29
کلهر کورده، این حرفها رو از کجا میارید؟ از دست ترکیه بنالیم؟ از دست سوریه بنالیم؟ از دست عراق بنالیم؟ یا از دست مردم ایرانی که ریشه ش رو ما کوردها بنا گذاشتیم؟ تا کی قرار هستش که این قوم سازی و آسیمیله کردن کورد ادامه پیدا کنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
کلهرستان کلهرستان نام حکومتی است که کلهرها مقارن با حکومتهای صفویه و عثمانی و پس از تسخیر بغداد و تسلط بر بخشی از کردستان، لرستان و سپس تمامی عراق عرب و به فرماندهی ذوالفقارخان کلهر ایجاد نمودند و نام آن را کلهرستان نهاده و به مدت ۱۵ سال ادامه داشت و در این مدت در تمامی نواحی مذکور به نام حکومت کلهر « ذوالفقارخان کلهر » خطبه خوانده و سکه زده شد..
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
8
28
کرد و کلهر مثل رگ و خون هستن بی هم بی‌معنی هستن خدا وکیلی با چ هدفی این مطالب کذب و سخیف رو منتشر میکنین آبروی هر چی تحقیق و علم رو بردین میخوای مطمئن شین کلهرها لر هستن یا کرد تشریف ببرین شاباد یا گیلان داد بزنین کلهرها لر هستن یا کرد؟ تا جواب مردم رو بشنوین
ما کردهای کردستان به وجود کلهرها افتخار میکنیم لرها عزیز خودشون خیلی جاها هویت شون رو پنهان میکنن با بچه هاشون لری حرف نمیزنن الان دنبال چی هستن نمی‌دونم
جا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
10
24
تنها می توانم به کلهری بهت بگم
باوگد وه ناو قنگد. اگه تو کلهر را لر نکنی
تو یا ترک هستی که معلومه هدفت چیه
و یا شخص تو لری هستی که معلوم نیست عدف از خلقتت چی بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
بارها و بارها در همین خبر گفتند که بهم توهین نکنید. اثبات حقانیت که توهین نیاز نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
نه به توهین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
0
10
فرج الله رشیدی در کتاب ناگفته های تاریخ کلهر از زبان و به روایت شجاع سلطان نوشته :
ایل بزرگ کلهر یکی از ایلات قدیمی و بزرگ زاگرس در غرب ایران است که برخی ازمورخین، قدمت آن را به عصر ساسانی می‌رسانند. طایفه‌ منشی یکی از طوایف این ایل است که رئیس آن در حدود دهه های نخستین سال 1300، فرج‌الله خان منشی ملقب به شجاع‌سلطان بوده است. در کتاب حاضر جنبه‌هایی از تاریخ ایل کلهر از زبان شجاع‌ سلطان بازگو می‌گردد. نویسنده خود در بسیاری از حوادث ذکر شده حضور داشته و مشاهدات مستقیم خویش را بیان می‌کند. از جمله حوادث ذکر شده در کتاب می‌توان به چپاول طایفه‌ی قل یه‌وند و هم‌چنین حمله به ایل سنجابی و کشته شدن بسیاری از مردم این ایل اشاره کرد. از ویژگی‌های کتاب آوردن اشعاری از مولف در خلال مطالب کتاب است که بیش‌تر جنبه‌ی حماسی دارند. بنا به گفته‌ی نویسنده، طوایف کلهر که امروزه به "باوندپور" معروف شده‌اند دوشاخه می‌شوند که شاخه‌ی دوم آن‌ها خود شامل سه طایفه است: حاجی‌زاده‌ها، گیلانی‌ها، و گلینی‌ها. روابط کلهر با خاندان‌های حکومت‌گر ایران در عصر افشاریه، زندیه، قاجاریه و پهلوی، وضعیت اسکان و یا کوچ افراد این ایل در دوره‌های مذکور و هم‌چنین نقش این ایل و طوایف وابسته به آن در مقابل بیگانگانی‌ چون عثمانی‌ها، انگلیسی‌ها، آلمانی و... از مهم‌ترین مطالب کتاب به شمار می‌رود.
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
8
15
من نمیگم‌ کلهرا لرن چون واقعا لر نیستن اما با این وضع کرمانشاه الان بهشون هم نمیشه گفت کرد. خیلیا کلا فارسی حرف میزنن اوناییم که به قول خودشون کردی حرف میزنن کم کمش ۷۰-۸۰ درصد کلماتشون فارسیه! چطور میشه به همچین زبونی گفت کردی؟! به نظر من که به فارسی نزدیکتره البته فقط کرمانشاه و کلهر نیست ایلام هم همینطوره کلا کلهری و لکی و گوران و ... اکثر مناطق کرمانشاه و ایلام همینطورین و زبونشون اکثرش فارسی شده. یکی از دوستان اینجا کامنت گذاشته که اگه شما میگید کلهر جزئی از لره بفرمایید این جملات بنده رو ترجمه کنید. برادر عزیز اون کلماتی که شما نوشتی چقدرش خود کلهرا الان استفاده ش میکنن بعضیاش که اصلا مال سورانیه و شاید اصلا خیلی از کلهرها هم معناشو ندونن!
البته این حرف هم که نوشتن کلهری گویشی از زبان لریه یکی از خنده دارترین حرفاییه که تو عمرم شنیدم. کلهری گویشه و لری زبان؟؟؟!! لری خودش زبان که هیچ حتی گویش هم نیست و دربهترین حالت بهش میشه گفت لهجه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
داداش در شهر های اصلی کاره یعنی ایوان و گیلان و اسلام آباد اینجوری نیست
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
متاسفانه دادش کردهای گلهری تحت تاتیر زبان فارسی قرار گرفتن باید سعی کنن زبانشون بازیابی کنن
Hg
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
ببین رفیق اگه یه نفر اومده گفته کلهرا لرن به ده میلیون لر دیگه و به روایتی پونزده میلیون لر چه ارتباطی داره که به این قوم توهین می کنین !؟!
اولا ما لرا کوچکترین اهمیتی نمیدیم که کلهرا لر باشن یا کرد دوما من خودم لکم و لر میدونم خودمو خیلیام هستن که لکن شاید خودشون لر ندونن ولی قطعا کرد هم نمیدونن تو کرمانشاه زیادن . سوما شما به چ دلیلی و چ منطقی زبان لری رو که ده الی پونزده میلیون نفر باهاش تکلم میکنن رو لهجه گویش میدونی؟!؟! من لری لکی لری خرم ابادی لری یاسوجی لری بختیاری باهات حرف میزنم اگه ی جملشو معنی کردی حرفت درست حالا تو کردی برا من صحبت کن ببینم کردی زبان یا لری؟ تازه کردی کرمانشاهی که فارسی نه و کردی سنندج کردی مهاباد مریوانی کردی اربیل عراق برام حرف بزن تا بدونه کمو کاست برات ترجمش کنم
عادل جلیلیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
6
20
واقعاً شرم آوره، جعل هویت قومی ایلی با قدمت و اصالت کلهر، کلهر اصیلترین و ریشه دارترین ایل کورد می‌باشد و تحریف هویت کوردهای کلهر به لر، در حالی که خود لرها هم یکی از شاخه‌های کورد هستند
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
آخه کدوم لری حاضر میشه ، لباس چوقای معبد چغازنبیل رو بذاره کنار ، بعد بیاد لباس هندی انگلیسی ( کردی) رو بپوشه .....
دفه آخرتون باشه میگید لرها شاخه ای از کرد هستند، ، چون به لباس
مقدس چوقا و معبد مقدس چغازنبیل توهین می کنید .
مدیر پایگاه

سلام و عرض ادب


لطفا نظرات خودتان را بدون توهین یا برچسب بنویسید. لباس کردی را چطور دارای زمینه هندی-انگلیسی دانستید؟ این برداش به شوخی هم که باشد، نوعی توهین آشکار به قومیت است.


در خصوص لباس چوقا و معبد چغازنبیل هم باید گفت که ضمن احترام و ارزش بالا برای ما، به هیچ وجه مقدس نیستند و صاحب ارزش فرهنگی می باشند.

مجید
| United States of America |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
بنده معذرت میخواهم ..ولی ببینید وقتی مشتی پان کرد ، دست درازی می کنند به تاریخ و فرهنگ اقوام لران ، کسی نیست بگه بهشون توهین نکنید . بی ادب نباشید. کسی نیست بهشون بگه حد خودتان را بدانید .؟؟؟؟

دوست چوقا چغازنبیل برای ما لرها بسیار ارزشمند است بسیار ارزشمند .....دیگه خودتان تا آخرش بخوانید که بسیار ارزشمند یعنی چی.....
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
6
16
با سلام
از محرر تقاضامندیم این اکاذیب رو منتشر نکنن ، کلهر بزرگترین ایل کردهاست. با احترامی که برای لرهای عزیز قائلیم ،میگوییم ما هیچ وجه اشتراکی با لرها نداریم ، زیاد دور نمی رویم ،زمانی که ایل کلهر بغداد و کل عراق را فتح کرد ،اصلا اسمی از لر برده نشده ،
لهجه بژی تلفیقی از زبان فارسی میباشد. حتی گویش هم نیست.
خدا رو شکر مردم، امروزه بسیار آگاه هستن و در دام تفرقه افکنی چون شمایی نخواهند افتاد.
نشر دهید.
kalhor rad
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
0
10
سلام من چون کردی بلد نیستم باید چی بگم همه ریشه من کلهر است تبعیدی از زمان قاجار به قم
کلهور
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
5
14
دوستان سلام خلاصه میگم چون فعلا نمیتونم کامل بعضی چیزها را بیان کنم
نام باستانی مردم کلهر در زمان ماد و حکومتی که الان به نام هخامنش میشناسیم ماساگت و بعد ماساگورت و بعد ماسیگرد و بعد مادکورت و بعدکلهور نام داشته است
نام کرماسان یا همین کرماشان کنونی یا قرماسین عربها هم از نام ماسا ها گرفته شده و نام ماهیدشت یا مادشت یا ماسیدشت هم از نام ماسا ها یا همین ماهورهای کنونی گرفته شده است
دینشون هم ابتدا در زمان مادها میترایی بوده و خورشید را ستایش میکردن و در زمان داریوش کبیر بخاطر جلوگیری از قدرت گرفتن مغها که گوسان (گوران کنونی) زرتشتی شد
حکومت ماد و تمام شاهانش که هفت نفر بودن تماما از همین ماساگت ها (کلهرها) بودن
هخامنشیانی که الان میشناسیم به جز کورش که عرب بود و اسم اصلیش بیوراسب و یا پیوراس یا کیوراس بود و همون ضحاک ماردوش بود که که طبق منشور کورش خدای مردوک و یا همون الهه مردوک بابلیان سامی‌ها را میپرستید و توسط ماساگت ها و گوسان ها کشته شد بقیه شاهان هخامنشی از همین ماساگت ها (کلهرها )بودن که هردوت هم بهش اشاره کرده و تمام تاریخ نگاران خارجی آن‌زمان هم حکومت هخامنشی را از داریوش ادامه حکومت ماد دانسته آند و حتی نام یکی از پسران داریوش (دار ماسا در کتیبه بیستون) ماسی یشت بوده. در کتاب کارنامه اردشیر بابکان زمان ساسانی هم از کلهرها بنام مادکورت و مادکورد نام برده شده
و معنی کلمه کلهور هم به معنای بزرگ خورشید یا بزرگ خورشید پرستان است که احتمالا در اواخر ساسانی یا اوایل اسلامی به آنها اطلاق شده است. کل به معنی رهبر و بزرگ است مثل کل حسین و کل حسن و ...... که الان افراد پیر و بزرگ گفته میشه و هور هم معنی خورشید میده
پس شک نکنید کلهر پیکره و سازنده اصلی ملت کورد است
در مورد آورها هم عرض کنم لور هم جزی از ملت کورده و حدود پانصد ساله تمام حکومت‌ها سعی کردن آنها را از بدنه کورد جدا کنند تا از آنها استفاده ابزاری کنند هرچند تا الان کاملا موفق نشدن و لور و دیگر کوردها خودشان را برادر هم میدونند و خودشان از یک ریشه و یکخون میدونند و همه جا هم هوای هم را داشتند و این را بارها و بارها در قربت و سربازی و...... تک تکشان شاهد آن بودیم و همواره تعصب هم را کشیده و میکشیم پس لطفاً گول تفرقه اندازان و منافقان و مزدوران را نخورید و نقشه آنها را باطل کنید
و توصیه من هم به برادران همخون و همنژاد لور اینه حداقل بروند کتاب تاریخ بختیاری سردار اسعد را مطالعه کنند
سپاس از همه
کلهور
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
2
16
دوستان سلام خلاصه میگم چون فعلا نمیتونم کامل بعضی چیزها را بیان کنم
نام باستانی مردم کلهر در زمان ماد و حکومتی که الان به نام هخامنش میشناسیم ماساگت و بعد ماساگورت و بعد ماسیگرد و بعد مادکورت و بعدکلهور نام داشته است
نام کرماسان یا همین کرماشان کنونی یا قرماسین عربها هم از نام ماسا ها گرفته شده و نام ماهیدشت یا مادشت یا ماسیدشت هم از نام ماسا ها یا همین ماهورهای کنونی گرفته شده است
دینشون هم ابتدا در زمان مادها میترایی بوده و خورشید را ستایش میکردن و در زمان داریوش کبیر بخاطر جلوگیری از قدرت گرفتن مغها که گوسان (گوران کنونی) زرتشتی شد
حکومت ماد و تمام شاهانش که هفت نفر بودن تماما از همین ماساگت ها (کلهرها) بودن
هخامنشیانی که الان میشناسیم به جز کورش که عرب بود و اسم اصلیش بیوراسب و یا پیوراس یا کیوراس بود و همون ضحاک ماردوش بود که که طبق منشور کورش خدای مردوک و یا همون الهه مردوک بابلیان سامی‌ها را میپرستید و توسط ماساگت ها و گوسان ها کشته شد بقیه شاهان هخامنشی از همین ماساگت ها (کلهرها )بودن که هردوت هم بهش اشاره کرده و تمام تاریخ نگاران خارجی آن‌زمان هم حکومت هخامنشی را از داریوش ادامه حکومت ماد دانسته آند و حتی نام یکی از پسران داریوش (دار ماسا در کتیبه بیستون) ماسی یشت بوده. در کتاب کارنامه اردشیر بابکان زمان ساسانی هم از کلهرها بنام مادکورت و مادکورد نام برده شده
و معنی کلمه کلهور هم به معنای بزرگ خورشید یا بزرگ خورشید پرستان است که احتمالا در اواخر ساسانی یا اوایل اسلامی به آنها اطلاق شده است. کل به معنی رهبر و بزرگ است مثل کل حسین و کل حسن و ...... که الان افراد پیر و بزرگ گفته میشه و هور هم معنی خورشید میده
پس شک نکنید کلهر پیکره و سازنده اصلی ملت کورد است
در مورد آورها هم عرض کنم لور هم جزی از ملت کورده و حدود پانصد ساله تمام حکومت‌ها سعی کردن آنها را از بدنه کورد جدا کنند تا از آنها استفاده ابزاری کنند هرچند تا الان کاملا موفق نشدن و لور و دیگر کوردها خودشان را برادر هم میدونند و خودشان از یک ریشه و یکخون میدونند و همه جا هم هوای هم را داشتند و این را بارها و بارها در قربت و سربازی و...... تک تکشان شاهد آن بودیم و همواره تعصب هم را کشیده و میکشیم پس لطفاً گول تفرقه اندازان و منافقان و مزدوران را نخورید و نقشه آنها را باطل کنید
و توصیه من هم به برادران همخون و همنژاد لور اینه حداقل بروند کتاب تاریخ بختیاری سردار اسعد را مطالعه کنند
سپاس از همه
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
9
4
من کاری ندارم کلهر لر یا کورده. ولی نوی شهرهایی که اسم برده شد اسلام آباد واقعا از یک فقر فرهنگی بالایی رو احساس کردم و بنظرم این حوزه جغرافیایی از اون رنج میبره.
نمیدونم فازشون چیه ؟ کی زورش زیاده ؟ کی چاقو کشه؟.... . اصلا یچیزایی میگن انگار جز کره زمین نیستند. جمع نمی بندم، مسلما پسرای خوبیم داره ولی اکثرا حرفاشون گنده است و در عمل و پای کار در میرن.فقط لب و‌ دهنن.
بعضی هاشون که توی شرکتا مشغول کارن یکارایی می کنن یا حرکتایی میزنن که بخودت میگی این همون آدمیه که از مردانگی حرف میزد؟؟
من با یه نفر دو نفر برخورد نداشتم که اینجور قضاوت کنم. خیلی تجربه کاری با این جماعت داشتم و اکثر توی همین فضا دیدمشون.
مدیر پایگاه

سلام 
ان شاالله که موردی بوده باشه

نویسنده
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
6
17
خود لر ها با استناد به شرفنامه خودشون کورد هستن بعد ایل کلهر از بزرگترین ایل های کورد شده لر تبار؟
خواهشا وقتی هیچی از فولکلور بارتون نیست نیاین تز بدین
رشید‌شیروانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
2
2
ا
کاظم کلهری
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
5
15
من یه کلهرم وتا روز قیامت خودم رو کلهر میدونم نه لر
Mohamad Kalhor
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
6
25
می دونید طنز ماجرا کجاست؟!
اینکه این بیسوادها رفتند عین متن ویکی پدیا رو که در مورد کورد بودن ما کلهرها بوده رو اینجا کپی کردن و فقط به جای واژه کورد از واژه لر استفاده کردند ، حتی منابعی رو هم که ذکر کردند همان منابع ویکی پدیا است که کلهر رو کورد معرفی کرده. هم ایلی های عزیزم ما با یکسری بیسواد احمق طرفیم که از نبودن اصالت و هویت رنج می برند و می خوان با چسباندن خودشون به ما کلهرها اصل و نصب به دست بیارن ، در نهایت می تونید به مذخرفاتتون ادامه بدید ولی نمی تونید واقعیت رو انکار کنید شما همین الان بیاید گیلانغرب هیچکس خودش رو لر نمی دونه ما با افتخار کورد بودیم کورد باقی خواهیم ماند. بدرود
مدیر پایگاه

سلام 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال در چکیده متن ، مواضع خود را بیان کرده است. آیا بهتر نبود ، نقد و نظر خودتان را بدون توهین بیان می داشتید؟


ممنون از مشارکت فعال شما در بحث

کلهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
4
12
من یک کلهرم و با افتخار میگم که کوردم من اگه کلهری حرف بزنم کدوم لر متوجه حرف من میشه توی اسلام آباد(همه خودشونو مورد می‌دونن)
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
2
12
یکی از بزرگترین دروغی که علیه کردها نوشته شد این بود که بعداز اسلام چادر نشینان و چوپان ها الاکراد گفته می‌شد ولی شما میرید چوپان و چادر نشین به عربی ترجمه میکنید چوپان میشه الرعی و چادر نشین میشه البدوی در تمدن سومری‌ها در یک کتیبه از کردها یاد شده پس می‌فهمیم کردها قبل از اسلام بوده اند و بعداز اسلام اعراب به کردها الاکراد میگفتن یعنی از آن زمان تا حالا کرد کرد بوده نه چوپان و چادر نشین .همین الان برید واژه‌ای کرمانجی رو با کلهری مقایسه کنید متوجه میشید نزدیکی بین واژه‌ای وجود داره
مدیر پایگاه

سلام 
ممنون از بحث تحلیلی تان

فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
4
14
بزرگترین دانشگاه هاروارد تبق تحقیقات و تلاش و کوشش به این نتیجه میرسه که کلهرها کرد هستند بعد یه عده میان میگن گلهرها لر تباران این چیزی جز بیسوادی و تحریف نیست
مدیر پایگاه

سلام 
چکیده خبر رو دوباره بخون. بجای تائید و تکذیب، بحث کن. چرا اینقدر متمایل به برچسب و توهین هستیم.

بخونید حتما
Germany
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
18
5
دوستان عزیز چند نکته ذکر میکنم و بعد خودتون نتیجهدبگیرید که ایا کلهر لر هست یا کرد:
۱_ تشابه صد درصدی پوشش زنان و مردان ایل کلهر با بقیه ی لرهای فیلی
۲_ تشابه بسیار زیاد زبانی بین ستون اصلی لرهای فیلی یعنی لک ها و کلهری
۳_مذهب یکسان _شیعه
۴_ رقص مشابه به صورتی که بر خلاف کرد ها و مانند بقیه ی لرهای فیلی انگشتان هم را میگیرند و نه کاملا از بازو
۵_ تلفظ کلهر در زبان محلی و نیز در برخی کتب دقیقا مانند نوشتار کلمه ی کلهر نیست و به صورت کَلُِر خوانده میشه. میتونید خودتون محلی سعی کنید تلفظش کنید. به این صورت تلفظ بخش دوم کلهر با لر به صورت محلی دقیقا یکیست. این نکته برای این گفته شد که بر اساس منابعی برخی ریشه ی واژه ی لر را از تغییر شکل لهر از کلمه ی لهراسپ یا کی لهراسپ میدونن. به مرور زمان لهراسپ و کی لهراسپ به صورت لر و کَلُِر درامده اند. به نظر من در این هیچ شکی نیست و نظریه ی خورشید و بز کوهی چیز مسخره و افتضاحیه برای ریشه یابی نام کلهر.
۶_کلهر های عراق خودشونو لر میدونن ولی به دلیل قرابت به کردها و کم بودن جمعیت در جامعه ی عربی طبیعیه که خودشونو زیر مجموعه ی کرد ها بدونن
۷_در منابع تاریخی تماما به عنوان لر فیلی ازشون یاد شده
۸-انقدر تشابه فرهنگی بین لرهای فیلی و کلهر ها هست که از بیانشون خسته کنندس و دقیقا یکیست از عذا داری بگیرید تا عروسی و ...
۹_در لرستان مناطق بسیاری به اسم کلهر هست مثل پل های کلهر که باستانی هستند و این نشان دهنده ی یکی بودن نام لر و کلهر هست
۱۰_ کرد ها به هیچ وجه به عنوان شهروند درجه ی یک نگاهشون نمیکنن و کرد پلاستیکی بهشون میگن اما برای یه لر فیلی عین اعضای خانواده میمونن.
پاسخ ها
کورد کلهرم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
ابتدا بسیار بسیار برای قوم اصیلی همچون لر متاسفم که عده‌ای کم بیسواد خود را نماینده این قوم فرض کزده و بسیار بسیار برای خودم متاسفم که باید جواب ادعاهای حاشیه ای ،چون نظرات شما رو بدم اما چه کنم که چاره‌ای جز این نیست.

1:در رابطه با پوشش کوردهای ایل کلهر این نکته رو بگم که همان پوششی که زنان لرستان دارند به نام کلنجه خفتان گلونی زوون و... همان لباس و پوشش کوردی است که تمام ایلات و طوایف کورد از ماکو تا آبدانان از آن استفاده می کنند حتی کوردهای کرمانج خراسان ، کوردهای سوریه و کوردهای ترکیه هم چنین پوششی دارند و لرستان هم به علت نزدیکی با ایلام و کرمانشاه و اینکه بیش از ۱۵ سال تحت تصرف کلهر بوده چنین لباسی رو از کوردها کپی کردند و الا لباس لری همان لباس زنان بختیاری است که بر تن دارند. دوما برادر من اگر مصداق شما برای هویت یک نفر لباس باشد ، خب لباس تن لرهای بختیاری با شما لرهای لرستان زمین تا آسمان فرق دارد و طبق گفته های شما الان بختیاری لر محسوب نمیشه چون لباسش مثل لباس لرستانی ها نیست(باز هم میگم لباس کوردی است نه لری)

2:مگه لری اصلا زبانه؟؟؟! چطور زبانی دارید که ۸۰ درصدش فارسیه و هیچ دستور و قواعد زبانی به نام لری اصلا وجود نداره کلماتی هم مثل روله ، پیای ، و... هم از زبان کوردی وارد لهجه لری شده. در رابطه با لک ها خودتون بهتر میدونید بیشترشون اصلا خودشون رو لر به حساب نمیارن چون اصلا لر نیستن کورد هستند و به گویش لکی از زبان کوردی تکلم می کنند

3:این حرفت اینقدر خنده داره که اصلا نمیدونم چی بگم ، الان ما کورد زرتشتی و آتییسی و مسیحی هم داریم یعنی اونها هم کورد نیستند؟

4:خداوندا ما را از شر بیسوادان نجات بده. رقص لری شما همان رقص گریان کوردیه که کپیش کردین تو رقص گریان همه انگشت ها رو می گیرن تو گوگل سرچ کنی برات بالا میاره

5:من در پایتخت ایل کلهر یعنی گیلانغرب زندگی می کنم تا حالا ندیدم حتی یکنفر واژه مسخره کَلُر تلفظ کنه. پدربزرگم با ۸۰ سال سن هنوز ندیدم بگه کلر . واقعا خجالت آوره در قرن ۲۱ و این حجم از انحراف دانشی و کم اطلاعی و تحریف؟

6:در تمام مناطق کلهرنشین عراق اصلا نمی دونند لر چی هست چون لر یه قوم ایرانیه عراق اصلا لر نداره.

7:منابعت رو هم مینوشتی تا ۱۰۰ منبع بهت می گفتم که ثابت کنه ما کلهرها کورد هستیم نه لر

8:مگه کسی منکر تشابهات شده؟ قوم کورد و لر هزاران سال در زاگرس کنار هم زندگی می کنند معلوم که تشابهات دارند ولی به نام خود زدن آن تشابهات اوج بچه بودنه مگر اینکه بتونین ثابت کنید

9:این و دیگه کجای دلم بگذارم خدایااااا. ایل کلهر یکی از اصیل ترین ایلات کورد هست معلوم که اون پل معروف کلهر و مناطق دیگه دال بر اصیل بودن این ایل کورد است ولی ربطی به لر بودن نداره

10:این واژه مسخره کورد پلاستیکی چیه افتاده دهن بعضی ها؟! آدم خنده اش می گیره بخدا از ماکو تا آبدانان از خاتقین تا حلبچه از عفرین تا دیاربکر همگی کورد هستیم از یک رگ و نژاد و ریشه کسی هم از کس دیگه برتر نیست

به عنوان یک کلهر میگم کورد بودیم هستیم و خواهیم ماند
بدرود دوست کم اطلاع من
مجید
United States of America
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
2
4
تشکر که حرف حق رو میزنی ..... معمولاً هم یه ضرب المثل است که میگه ...حرف حق تلخ است ........
نوروزی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
3
3
درسته کلهر لر و لک همه با هم برادریم و هیچکس نمی تواند جدایمان کند اما چه خوبه حقیقت را همیشه بگویم و درغگو نباشیم چون صمیمیتها از بین می رود۰ طبق اکثر منابع قدیم زبان لرستان فیلی یا پیلی یا همان پهلوی شامل سه گروه زبانی بوده فیلی یا همان مینجایی و چگنی یا همان چنگویه که زبان لکهای لرستان است و محکی یا ملکشاهی که زبان کردی ایلامی است در ضمن زبان پیلی به مانند اصفهانی حرف س را به آخر کلمات اضافه می کنند برعکس لکها مثلا خنسم، گریوسم ،ترکسه، شکسه که این به وابستگیش به زبان پهلوی است ولی لکها این کلمات را خنیم، گریم،ترکیه،شکیایه و... بکار می برند البته لرستان فیلی قدیم که تحت تسلط حاکمان و والی های لر فیلی بوده کلهر نداشته کلهر بیشتر مربوط به مناطق ماهیدشت اسلام آباد و گیلان است حالا شهر ایوان ایلام را دقیقا نمی دانم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
17
7
من اصالتا کلهر هستم ولی حتی از نظر زبان خیلی با کوردستان اختلاف وجود داره نمیدونم چرا مردمان کلهر اصرار دارن خودشون رو کورد معرفی کنن از نظر تشابه لک ها تشابه زیادی به کلهرها دارند کلهر خودش،یک شاخه مستقل هست حتی مردم کوردستان مارو از خودشون نمیدونن
مدیر پایگاه

سلام 
مطمئنی که نفوذی نیستی؟ خخخخ

علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
14
4
ببین دوست عزیز شما میگی تا آبدانان کردید ؟
ببین ایل های اصلی آبدانان
بیرانوند
زینیوند سنجایی
میر
کوییرده
است زمانی که آخرین بار لرا تو تو زمان رضا شاه تبعید میکنن این 4طایفه رو از آبدانان تبعید میکنن و به قم و نکا و العماره و...میبرن
و این کردایی که توی آبدانان هست اصالت ندارن و رضاشاه اونا رو میزاره جای این 4ایل
Kasrā Xosrawī
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
6
15
هیچ کلهُوری خودشو تا ابد نه لر میدونه نه لک. حتا اگه دیگه نخوان کورد باشن. بلکه اختلاف رفتاری با این دو قوم هم دارن! حتا با پانسورانای اقلیم. اگه قرار به شاخه بندی زبانی و قومی باشه لکا و لرا باید خودشونو کلهُور بدونن، لری که گویشی از فارسیه! لکی هم در قیاس، غنای زیادی نداره! بماند کلهور زبانا که از همدان و بیجار تا خانقین و بغداد هستن. ( خواهشا پخشش کن مدیر سایت پانلر شعار سال! )
Kasrā Xosrawī
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
4
17
+ سردار اسعد بختیاری هم تو کتاب تاریخ بختیاری، لرها رو شاخه ای از اکراد نوشته، ولی آیا با این نوشته سردار اسعد لرها کورد میشن و به عکس؟ قطعا خیر. هر چیزی سرجای خودش‌. لری هم از گویشای اصیل فارسیه. از فاز اینکه لرا خودشون رو قوم بدونن بیان بیرون! بفهمید! فارس اصیل شما لرهایید!
(قایل توجه شما، اونجایی که نوشتی میرزا خانلر...)
پاسخ ها
فریبا
| Poland |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
سردار اسعد از فرضیه و سوال تحقیق شروع کرده اینو یه ادم باسواد که پایان نامه نوشته میفهمه اول موضوع را مطرح می کنه و بعد نتیجه میگیره بختیاریها بیان اوجا و از ایلامیان هستند و برای بختیاری هتک حرمت هست که کردش بخوانند . لک و کلهر و زنگنه و کلا ایلام و کرمانشاه لر و لک هستند کردها فقط کردستانیهای سنی هستند و مهاجران عراقی و اشوری هستند چون پ اکندگی اونها اکثرا در مرزهای شمالی عراق هست ضمنا میگه تعدادی از بختیاریها که سابقا فرماندهان جنگ بودن و در سوریه ساکن بودن چون پادشاه سوریه انها را قتل عام میکرد دوباره به وطنشان برگشتند . نگفته همه گفته تعدادی.
نهایتا کلهر حتی اگر لر نباشد کرد هم نیست و کردسازی شده از زمان رضاخان که لکها و لرها و کله ها را بخاطر ایستادگی در برابرش قتل عام کرد و اصطلاح لر پشتکوهی ار اون موقع باب شد و به ایلامیها که ان موقع جزو لرستان بود و بهش پشتکوه لرستان بود برای تحقیر به انها داده شد و کردها اتفاقا همراه رضاخان بودن خوانین زیادی از این سه مورد ذکر شده کشته و بسیاری اعدام و بمباران شدند بگونه ای که مجبور به پنهان کردن هویت لری خود شدند . کردها همه سنی مذهب هستند و به کرمانساهیا کرد پلاستیکی می گن یعنی مرد غیر واقعی . ثانیا لباس و زبان و فرهنگ کلهر ربطی به کردها نداره و کلهر اگر لر نباشند کرد هم نیستن . پس دلیل اینهمه توهین به لرها بخاطر چی هست مثل ادم بلد نیستید بحث کنید . من بختیاری هرگز خودم را کرد نمی دانم و نخواهم دانست
زینیوند کلهر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
18
8
ببینید دوستان من خودم کلهرم .ما کلهرا ریشمون به ایل سنجایی میرسه که لر هستن ..کتابای قدیمی هم که در مورد ایل ها و طایفه ها است ، میگه کلهر لر سنجایی هستن
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
0
0
سلام به دوستان عزیز من لر خوزستانی بهمئی هستم همین الان بگم و نظرم اینه که فارس و لر و کرد و شمالی ها و آذری ها و .... برادرن و به جای خط کشی بین برادرانی که چند هزار سال پیش هم زندگی کردن بخوان از هم دیگه خودشون رو جدا کنن به اروپا نگاه کنید که اتحادیه اروپا یا ناتو تشکیل دادن به عربها نگاه کنید اتحادیه عرب دارن به ترکها هم نگاه کنید که انگار میخان اتحاد ایجاد کنه رئیس جمهوری ترکیه به چین که یک میلیارد از مردمش خودشون رو فقط چینی میدونن و به هند که یک میلیارد خودشون رو هندی کنار هم هستن و حالا بده برا اقوام ایرانی بین خودشون مرزی باشن اگر به تیره تیره و شاخه شاخه باشه خود کرد ها و لر ها هم شاخه شاخه میشن و یا فارس ها حالا اینکه بگی این برادرم و اون عاموزادمو پس ما جدایی خیلی بده چون هر چه کوچک تر بشیم در برابر کشور های بزرگتر و اتحادیه های بزرگ تر ضعیف تر خواهیم شد به امید ایران بزرگ
مدیر پایگاه

سلام 
ریشه گرایی در معنای تجریه طلبی ، راه اندازی انواع پان ، تضعیف اتحاد ملی ، کاهش همبستگی و مواردی همانند نیست. 

ماهیت  بخث تاریخی-فرهنگی  بوده  و عزیزان  ما  ، کاملا  مسلط  و مستحضر  هستند.

ممنون  از  حساسیت  شما

مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
3
2
تا همین ۲۰ سال پیش هرچی کلهر تو اهواز ،تهران درود و کرج بود همه میگفتن ما لر هستیم ،الانم دوتا همکار داریم که فامیلیشون کلهر و زبانشون لری هستش،بنظر من لر و کرد یکی هستن ،در محدوده عثمانی کردخطاب میشدن و سنی مذهب بودن
و در محدوده ایران لر و شیعه مذهب ،واقعیتی که الان پیش آمده تلاش ۱۲۰ شبکه جهانی کرد برای اتصال به خلیج فارس هستش ،نمونش کرد سازی زنگنه،طوایف لک،ملکشاهی وشوهانی و.....،نقشه کشور کردستان گویای هدفشان هستش
Liduma
Italy
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
2
1
ایل کلهر چون سنجابی لر هستن و سنجابی ها ممسنی هستن کلهر احتمالا لر شبانکاره هستن.
نام کلهر ممکن است از سپهسالار دوران کی کاووس به نام کلاهور گرفته شده باشه و همچنین از نام کی لهرآسپ پدر بزرگ داریوش.
ائورت اسپه به اوستایی لهراسپه به پهلوی آرسامه به پارسی باستان پدر کی ویشتاسپه ( گشتاسپه به پهلوی ) که در تاریخ جهان جنگاوری چون گشتاسپ پهنه گیتی به خود ندیده بنیان گذار ایران زرتشتی و به دلیل ۲ پرشاهینی که بر کلاهخود می بست دلیری و سلحشوری به حد حصری در جهان باستان داشت میان اقوام مختلف و همچنین پارسیان مثال جنگاوری بود و همین قبایل لر زین گشتاسپی را مثال رزم می دانستن و گشتاسپ پدر داریاوهومنه مشهور به اسفندیار یا داریاوهوش به پارسی باستان.
پایتخت کی گشتاسپ ( ویشتاسپ ) در پارتانیسا نزدیکی بلخ بود و تندیس او در دوشنبه تاجیکستان هست و سرزمین مادری پارسیان خراسان کهن ( آسیای میانه ) بوده و نام پارس از اوپاریسن شمال بامیان گرفته شده است.
ایل ممسنی یا مام شاهین یا قوم باستانی ممسینی در رکاب کی گشتاسپ در سغد آسیای میانه بودن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
0
1
تبارشناسی زبانی ( زیر مجموعه ها به ترتیب ذکر شده اند):
زبان‌های هندواروپایی
زبان‌های هندوایرانی
زبان‌های ایرانی
زبان‌های ایرانی غربی
زبان‌های ایرانی شمال غربی
زبان کردی
کردی جنوبی
گویش کردی کرمانشاهی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
گویش های لری به سه منطقه لرهای شمالی، لرهای مرکزی و لرهای جنوبی قابل تقسیم بندی است.

لری شمالی : گویش لکی

لری مرکزی : گویش فئیلی و گویش ثلاثی

لری جنوبی : گویش بختیاری ، گویش کهکیلویه و بویر احمدی و گویش ممسنی
بیرانوند
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
1
1
لک‌ها شعبه‌ای از قوم لر هستند که در جنوب استان کرمانشاه، شرق استان ایلام ، شمال غربی و غرب لرستان و نیز قسمتهایی از استان همدان زندگی می کنند. لکی، شاخه شمالی گویشهای قوم لر است که دارای اشتراکاتی با گویشهایی است که جدیداٌ با عنوان کردی جنوبی در حال معرفی اند .اگر به منابعی تاریخی که گویشهای کردی جنوبی را در زمرۀ گویشهای قوم لر ذکر کرده اند بی اعتنا باشیم این اشتراک را می توان محصول هم مجاورت تاریخی با گویشوران کردی جنوبی و هم اشتراکات نژادی دو قوم کرد و لر دانست. لكي يكي از اصيل ترين گويش هايي است كه مردم لر بدان تكلم مي كنند و جدا از ديگر گويش هاي مردم لر نيست و شايد بتوان بر آن نام "مادر زبان لري" ویا "اصیل ترین گویش قوم لر" را نهاد. بکر بودن و مصون ماندن لرستان از هجوم بیگانگان شرایط مساعدی برای نابود نشدن واژه های فارسی قدیم در همه گویشهای قوم لر خصوصاٌ لکی فراهم نموده است. گویش لکی در مقایسه با سایر گویشهای قوم لر و نیز گویشهای جنوبی قوم همسایه یعنی "کرد" ، حاوی واژه های سره و ناب تر فارسی باستان است و به جرات می توان گفت بسامد واژه های بیگانه در گویش لکی بسیار پایین است و همین ،دلیل اطلاق عناوین "مادر زبان لري"و یا "اصیل ترین گویش قوم لر" به گویش لکی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
1
2
لَک نام طوایفی است ساکن در غرب ایران که به گویش لکی سخن می‌گویند.لک‌های پیشکوه قویاً خود را لر می‌دانند و لک‌های پشتکوه پیوندهای قوی فرهنگی هم با لرها و هم با کردها نشان می‌دهند.برخی منابع لکی را در پیوستار تدریجی فارسی-لری-گورانی در میان لری و گورانی قرار داده ولی همانندی‌های آن بیشتر به سمت لری می‌دانند.برخی زبان‌شناسان هم لکی را کاملاً در دستهٔ لری طبقه‌بندی کرده‌اند.زین‌العابدین شیروانی مؤلف سفرنامه بستان‌السیاحه در سده ۱۹ میلادی لک‌ها را جزئی از گروه‌های لر آورده‌است. در دوران معاصر نیز ح. ایزدپناه گردآورنده فرهنگ لغات لکی، لک‌ها را لر می‌داند و کرد خواندن آنها را یک سوء تفاهم می‌نامد. از نظر او به این خاطر که در قدیم در منابع تاریخی واژه کرد در بسیاری موارد برای همه کوچنشینان و رمه‌گردان فلات ایران بکار می‌رفته، گاه لک‌ها و لرها و دیگران را با نام کرد (کوچنشین) نامیده‌اند.
فریبا
Poland
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
1
0
منابع تاریخی متعددی وجود دارند که بر لر بودن طوایف کرمانشاه صحه گذاشته‌اند، به عنوان مثال:
در كتاب #زیر_آفتاب_سوزان_ایران نویسنده آن، هویت كلهرها را به قوم لر نسبت می دهد و می نویسد: قنسول ایرانی ... برایمان تعریف كرد كه حاكم كرمانشاه، امیرمفخم در حال حاضر با قوای بسیار در سر پل به سر می برد و با لرهای كلهر كه از پرداخت عوارض خود استنكاف كرده اند در حال جنگ است...( #نیدر_مایر_اسكارفن 1363: 59).
در كتاب #كردان_گوران كه تحقیقات مفصل تری در مورد طوایف كرمانشاه دارد در چند صفحه از قول پژوهشگرانی نقل كرده كه گورانها (به معنی همه طوایف كرمانشاه ) اصالت لری دارند به طور مختصر در مورد كلهرها چنین مینویسد: «پس از گذشت نیم سده، دكتر #فریچ ـ خاورشناس آلمانی ـ « كلهرها ـ لرها » را یكی كرد و اندكی پیش از وی، ژ.دو.مورگان گواهی داده بود كه كردان كلهر به لكی سخن می گویند. در پژوهش علمی، بر اساس داده هایی از این دست، این باور پدید آمد كه كلهرها،... شاخه ای از لران اند، زیرا گوران ها و دیگر گروه های باشندگان جنوب كردستان، به گواهی روسو، دارای «نام عمومی لك» هستند و لك ها را چون یكی از گروه های لران می شناسند» ( #آکوپوف_گ_ب 1386: 92).
#میرزا_خانلر_خان_اعتصام_الملك ، نایب اول وزارت امور خارجه در كتابش كلهرها را با هویت لر، ثبت كرده و می نویسد «محمد حسن خان سرتیپ، حاكم كلهر در آن ایام از كرمانشاهان مرخص و روانه به محال خود گردید. بعد از ورود او بر ایل و الوار كلهر خبر رسید كه..» (اعتصام الملك. 1351: 71 )
#بارون_دوبد در كتاب #سفرنامه_لرستان_و_خوزستان – كه به سیاحت در میان لرها می پردازد- در تشریح طوایف لر كوچك چنین می نویسد: طایفه‌های پشتكوه كه به نام فیلی منسوبند از طوایف پیشكوه بسیار كمترند سرگرد رالینسن عده ی آنان را 12 هزار خانوار تخمین زده كه شامل كرد و دیناروند و كلهر و بدرایی و مكی می شوند. (دوبد، بارون. 1371: 429)
#ناصرالدین_شاه در سفرنامه اش اهالی اطراف سرپل ذهاب را لر ثبت می كند او در صفحه ی 82 كتابش از سنگ سفیدی در حوالی سرپل ذهاب می گوید كه لرها – كه اهالی آن منطقه می باشند - برای این سنگ حكایتی دارند. البته ناصرالدین شاه در صفحه ی 62 همان كتابش اهالی حومه طاق بستان را هم لر ثبت می كند. در این مورد نمی توان گفت ناصر الدین شاه اشتباه كرده است زیرا او به اندازه ی كافی مشاور و تصحیح كننده در اختیار داشته است.
ناصرالدین شاه در سراسر سفر‌نامه‌اش) صفحات62 ،72، 74 و 169) ، طایفه زنگنه کرمانشاه را با پیشوند لر و به صورت لر زنگنه درج کرده است.(ناصرالدین شاه. 1363: 62). همچنین، كتاب #منتخب_التواریخ در ص 53 زنگنه را در مجموع طوایف لر قرار داده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
0
0
کلهر های بازماندگان شههر باستانی کالحر یا کلح زادگاه حضرت ابراهیم هستن به همین دلیل یهودیها هم ادعای یهودی بودن کلهور دارند کلحور زامنی بر بابل وبغداد حکومت داشته اند واین زبان مادر زبان کوردی ولکی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین