پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۷۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
رئیس شورای ملی زعفران گفت: ایران به رغم انحصار و مزیت در تولید و تامین زعفران برای بازار‌های بین‌المللی، اما تعیین‌کننده قیمت آن در این بازار‌ها نیست و باید بررسی شود که چرا از این ظرفیت بهره گرفته نشده و از این قافله عقب مانده‌ایم.
شعار سال: محسن احتشام در دومین جلسه هم‌اندیشی ساماندهی اقتصاد زعفران که با حضور جمعی از مسئولان استانی، نماینده مجلس و گروهی از فعالان این حوزه برگزار شد، گفت: جامعه هدف کسب و کار زعفران کشاورزان، صادرکنندگان، مسئولان دولتی و محلی هستند که همه آن‌ها و بعضا حتی مصرف‌کننده نیز به نوعی از شرایط موجود در این بخش ناراضی هستند. عمده دلیل این نارضایتی نیز فقدان ظرفیت و توان لازم برای ثابت نگه داشتن نرخ پایه صادراتی تعیین شده این محصول است. عملا با روندی که در بحث تغییر نرخ ارز شاهدیم، سودی عاید کشاورز زعفران‌کار ایرانی نمی‌شود و تنها دلالان هستند که از این بازار منتفع می‌شوند.

وی افزود: در رابطه با کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای نیز که از مشکلات اصلی در حوزه صادرات به شمار می‌آید، بار‌ها تذکر داده شده، اما گروهی این تلاش‌ها برای مهار سوداگری در این بخش را انحصارگرایی جلوه می‌دهند؛ این همه در حالی است که هدف ما، مدیریت فرآیند صادرات زعفران، سازمان‌دهی، ساماندهی و کنترل در این بخش است.

احتشام مدیریت در فرآیند صادرات را یکی از پیشنهادات مطرح شده خواند و ادامه داد: صادرکننده زعفران باید عضو اتحادیه صادرکنندگان زعفران باشد و از تمامی قوانین و استراتژی‌های تعیین شده توسط تشکل خود در جهت برندسازی، جلوگیری از خام‌فروشی، جایگاه‌یابی، کسب ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی پیروی کند در غیر این صورت صادرکننده محسوب نمی‌شود.

وی اظهار کرد: شورای ملی زعفران به وظیفه خود عمل و طرحی در راستای اجرایی شدن جهش تولید و صادرات آماده کرد، همچنین با توجه به گسترش سطح زیر کشت زعفران، باید بازار آن را نیز توسعه دهیم، اما متاسفانه سیاست‌های اجرایی دولت در راستای اهدافی که خود تعیین کرده، نیست. شورای ملی زعفران فقط می‌تواند طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی داشته باشد و اختیارات اجرایی لازم را در این رابطه ندارد. همچنین در خصوص صادرات شناسنامه‌دار، برند ملی زعفران را به ثبت رسانده و ما نیز درتلاشیم تا آن را به ثبت جهانی نیز برسانیم.

رئیس شورای ملی زعفران خاطر نشان کرد: محصولات دیگری مانند پسته نیز با تغییر نرخ ارز دچار نوسانات نمی‌شوند و این به دلیل انسجام و مدیریت یکپارچه در آن حوزه است، امروز ما به مدیریت در حوزه صادرات زعفران، استراتژی‌های بازار و بازاریابی آن و سازمانی ناظر بر اجرای صحیح این برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات، نیاز داریم تا دست واسطه‌ها و دلالان از این بازار کوتاه شده و ظرفیت‌های این محصول برای کشورمان بالفعل شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: ما نیاز به یک برنامه عملیاتی داریم تا بدانیم در این زمان اندک با توجه به ظرفیت‌های فراهم شده، چه اقداماتی می‌توان انجام داد و این امر مستلزم تقسیم کار و البته براساس واقع‌بینی است.

علی شریعتی مقدم تاکید کرد: همچنین رفع مشکلات و موانع تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران مستلزم هر گونه اصلاح گری و ارتقای زیرساخت هاست که به آن جهش ساماندهی، جهش اقتصادی و حتی جهش تولید می‌گوییم. در واقع اگر بازار مناسبی برای زعفران ایجاد کنیم می‌توان از مسیر مشخصی، حجم تولید این محصول را نیز افزایش بدهیم.

وی ادامه داد: از محل رشد تولید زعفران سوپر نگین و ترویج و تبلیغ آن می‌توان حدود ۳۰ درصد ارزش افزوده برای تولیدکنندگان ایجاد کرد. آنچه که نیاز است پیدا کردن راهکار‌های مبتنی بر تجمیع توانمندی‌هاست تا در چارچوب هگرایی‌های موثر بتوان آسانتر از سد مشکلات عبور کرد. دولت نیز با روش‌های مختلف می‌تواند به این بخش کمک کند تا تولیدکننده و صادرکننده را با امید و بشارت یک کمک واقعی در کنار یکدیگر بنشانیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد یکی دیگر از ضرورت‌های مهم را افزایش مصارف زعفران خواند و رسانه‌ها را در این بخش حائز نقش مهمی دانست.

شریعتی مقدم اذعان کرد: تامین نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان در فصل خرید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در چارچوب مدیریت ساماندهی اقتصاد زعفران می‌توان آن را پوشش داد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی گسترش، تاریخ انتشار: 14 تیر 1399، کد خبر: 108227، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین