پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال گندم به ارزش معادل 14 هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که تاکنون 8 هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کرده‌ایم.

شعار سال: محمود حجتی صبح شنبه در حاشیه آیین آغاز سال زراعی جدید در جمع خبرنگاران به آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندم‌کاران در کشور اشاره کرد و گفت: امسال 2.5 برابر گندمی که سال 92 از کشاورزان خریدیم گندم خریداری شده که رقمی معادل 14 هزار میلیارد تومان است و تاکنون 8 هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه قرار است تا سه‌شنبه هفته جاری 3 هزار میلیارد تومان دیگر از باقیمانده مطالبات گندم‌کاران پرداخت شود، خاطرنشان کرد: بابت دیرکرد در پرداخت مطالبات کشاورزان عذرخواهی می‌کنم ضمن اینکه در همین راستا کارهای فروش 3 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در بورس انجام شده که سه‌شنبه در بورس عرضه خواهد شد و از این طریق پول کشاورزان را می‌پردازیم و تا 2 هفته آینده نیز امیدواریم بقیه مطالبات نیز پرداخت شود.

وی همچنین درمورد صدور مجوز برای واردات گندم به کشور با توجه به وضعیت خودکفایی در این محصول نیز گفت: از سوم بهمن سال 94 مجوز واردات گندم نداده‌ایم و ثبت سفارش هم در این عرصه محدود شده و میزان محدودی گندم وارد شده است.

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد نهاده‌های تولید هم گفت: سعی کرده‌ایم تا از محل تولید داخل نیازها را براورده کنیم و در کنار آن با واردات نیازمندی‌ها را پوشش داده‌ایم، به عنوان مثال تنها بخشی از بذر کلزا و چغندر قند را از طریق واردات برای کشت پاییزه تأمین کرده‌ایم.

حجتی همچنین در مورد نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی پیش رو گفت: کارهای کارشناسی را با توجه به هزینه تولید و جانبی برآورد کرده و پیشنهاد خود را به شورای اقتصاد داده‌ایم و هم‌اکنون این نرخ‌ها در کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی است.

وی در توضیح بیشتر گفت: پس از تطبیق در این شورا نرخ‌ها جدید تضمینی ابلاغ می‌شود و ترجیح می‌دهم قبل از تصویب، نرخی اعلام نکنیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به هدف‌گذاری اصلی در وزارت جهاد که افزایش بهره‌وری به ویژه در حوزه آب است، اظهارداشت: در کنار آن باید از ظرفیت‌های مغفول خود استفاده کنیم که نمونه آن مغفول ماندن صدها هزار هکتار اراضی شیبدار در کشور است که ظرفیت فراوانی برای کشت و توسعه گیاهان دارویی دارد. همچنین طرح توسعه پرورش ماهی در قفس با ظرفیت یک میلیون تن و اشتغالزایی بالا باید مد نظر قرار گیرد.

حجتی همچنین در مورد وضعیت شکر و تولید آن در کشور گفت: گلوگاه خودکفایی شکر در کشور نداشتن کارخانه قند است چرا که در استانی مانند خوزستان ظرفیت 4 میلیون تن شکر را داریم اما اکنون قدرت فرآوری حتی یک کیلوگرم را نداریم و کارخانه‌های قند اهواز دزفول سال‌های متمادی است که تعطیل شده است که 10 آسیب جدی به بخش زراعت کشور زده است.

وی از رایزنی وزارت جهاد کشاورزی با وزارت صنعت برای احیای کارخانه قند دزفول خبرداد و گفت: طی طرحی با آقای نعمت‌زاده قرار است تا این کارخانه احیا شود و پس از آن نوبت به کارخانه قندد اهواز می‌رسد اما در کنار آن قابلیت ایجاد 4 کارخانه قند دیگر در این استان وجود دارد.

وی همچنین در پایان در مورد وضعیت کشت پاییزه هم گفت: امسال سطح کشت پاییزه را به 18 هزار هکتار می‌رسانیم اما کشت بهاره را افزایش نخواهیم داد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري میزان، تاریخ انتشار: 20 شهریور 1395، کد مطلب: 219431:www. mizanonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین