پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
طی سال‌های گذشته که دولت فعلی مستقر بوده، بارها از سوی اهالی محلات کن، فرحزاد، مسگرآباد و محدوده های تاریخی و میراثی و شهرک‌های دارای محدودیت ارتفاع و اطراف پادگان ها و برخی مراکز نظامی و امنیتی، اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و ... تقاضای حذف این محدودیت شده است اما دولت رویکرد دیگری داشت. این بام دو هوای تازه دولت در برای محله جماران و از بین بردن بافت تاریخی و روستایی ارزشمند جای سوال دارد
شعار سال : سال ۸۰ شورای عالی شهرسازی طرح تفصیلی ویژه جماران برای حفظ بافت تاریخی این منطقه را تصویب وبه شهرداری ابلاغ می‌کند، طرحی که محدودیت‌هایی برای ساخت و ساز در منطقه‌ای که زمین ارزش بالایی دارد ایجاد می‌کند. سال‌ها مالکان این منطقه به دنبال حذف این طرح و آزاد سازی زمین هایشان بودند.
این که این خانه‌ها هم مانند همه خانه‌ها و باغ‌های این منطقه به برج‌های بلندی تبدیل شود.
اما تلاش‌های آن‌ها به نتیجه نرسید تا زمانی که ساختمان نهاد ریاست جمهوری به طبقه سوم رسید.
اواخر خرداد بود که اعضای شورای شهر تهران پس از اطلاع از ساخت و ساز‌های غیرقانونی زمینی که متعلق به نهاد ریاست جمهوری بود درخواست تخریب طبقه اضافه را دادند، و یک روز بعد اعضای شورایاری محله در نامه‌ای که در اول تیرماه امسال تنظیم کرده درخواست دادند که طرح خط قرمز از این محله حذف شود.
در توضیح خط قرمز در این نامه آمده بود: «و مراد از خط قرمز طرحی است که متضمن محدودیت ارتفاع جهت ساخت املاک بوده به‌گونه‌ای که اشخاص صرفاً مجازند حداکثر دو یا سه طبقه در عرصه خویش احداث بنا کنند.
به گفته شورایاران این محله فلسفه تدوین و اجرای چنین طرحی تشریف‌فرمایی حضرت امام (ره) در این محله بوده و به جهت رعایت مسائل امنیتی و ممانعت از اشراف منظری اعمال و اجرا می‌شد.
پس از رحلت بنیانگذار انقلاب تصور عمومی بر این بود که طرح مذکور سالبه به انتفاع موضوع بوده و دیگر موجبی جهت اعمال آن وجود نخواهد داشت. به طوری که با الغاء آن ساکنین و مالکین محله مجاز خواهند بود که همانند دیگر قراء شمیران و سایر محلات تهران حقوق مالکانه خویش را اعمال کرده و در ملک خویش ساخت‌و‌ساز کنند.»
برخلاف ادعای اهالی این طرح مرتبط با حضور امام در این محله نیست و در سال ۸۰ برای حفظ بافت روستایی ارزشمند آن تهیه و ابلاغ شده است مانند مناطق دیگر شهر همچون کن.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اسکان نیوز، تاریخ انتشار:16تیر 1399، کدخبر: eskannews.com28470

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین