پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۲۸۸۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
درامد‌های دولت از محل صادرات نفت خام در سال ۱۳۹۹ به کمترین میزان در تاریخ معاصر ایران رسیده است و دولت برای اینکه زخم‌های اقتصاد ایران به جراحت کشنده منجر نشود به هر راهی که به نظرش باز است تا برای تامین نیاز ارزی کاری کند به آن راه می‌رود.
شعار سال: از نظر دولت و بانک مرکزی الان راه باز این این است که صادرکنندگان ایرانی را با تهدید و تطمیع وادار کنند دلار‌های خود را به قیمت پایین‌تر از قیمت بازار به دولت بفروشند تا دولت ناگزیر به انتشار پول جدید نشود. از سوی دیگر، اما صادرکنندگان باور دارند این تصمیم دولت راه صادرات را کور می‌کند و علاوه بر این می‌گویند دولت زورش به شرکت‌های بزرگ چند وجهی مشهور به شرکت‌های خصولتی نمی‌رسد و زورش را بر روی صادرکنندگان بخش خصوصی اصیل متمرکز کرده است.

رضی حاجی اقا میری نوشته است: شرکت‌های بزرگی که عمده ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگردانده اند، از شرکت‌های خصولتی اند که دولت هم در آن‌ها سهمی دارد. عمده ارز حاصل از صادرات غیرنفتی مثل پتروشیمی‌ها و میعانات گازی دست این شرکت هاست و سهم ارز صادراتی بخش خصوصی واقعی ناچیز است. برای رویارویی با تخلفات شرکت‌های عمده خصولتی در بازگشت ارز صادراتی نیازی به التهاب فضای اقتصاد کشور نیست، اما متاسفانه دولت با در پیش گرفتن این رویه، در عمل به مشوقی برای ترک فعالیت اقتصادی تبدیل شده است. کسانی که سال‌ها با صداقت در فضای کسب وکار کشور فعالیت کرده اند و از فعالان اقتصادی معتبر کشور به شمار می‌روند و سالانه با عمل به تعهدات خود به کمک اقتصاد کشور آمده اند، به دست کشیدن از فعالیت اقتصادی ترغیب می‌شوند.

صدرالدین نیاورانی نیز در اتاق تهران نوشته است:اینکه ارز صادراتی به کشور بازنگشته یک ادعای نادرست است. در طی سه دهه فعالیت تجاری، صادرکننده‌ای را نمی‌شناسم که ارز را به چرخه اقتصاد بازنگردانده باشد. درواقع همه صادرکنندگان برای ادامه فعالیت خود باید ارز را به ایران بیاورند، اما این بازگشت لزوما از مسیر‌های مورد نظر بانک مرکزی نیست. بانک مرکزی هم یک صادرکننده و همکار ماست. او نفت می‌فروشد و ما کالای غیرنفتی، اما آیا باید در شرایط تحریم، راه‌های بازگشت ارز به کشور را با صدای بلند فریاد بزنیم تا رییس جمهور ایالات متحده آمریکا هم بشنود؟

حسن حسینقلی، رئیس انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی معتقد است نسخه تازه‌ای که بانک مرکزی برای برگشت ارز صادراتی پیچیده، گره کور افتاده به بازار ارز را باز نمی‌کند چرا که صادرات این سال‌های ایران از چنان پیچیدگی‌هایی برخوردار شده که تصمیم‌گیران و تدوین‌گران سیاست‌ها در دولت کمتر نسبت به آن آگاهی دارند.

فردا چه می‌شود؟

درحالی که بانک مرکزی گزارشی از فرایند بازگشت ارز در این روز‌های تازهسپری شده را ارایه نکرده و حاضر نیست فهرست صادرکنندگان حقیقی وحقوثی که ارز را برنگردانده اند به تفکیک در نوع شرکت و نوع کالای صادر شده را به شهروندان اعلام کند بایددید در پایان مهلت چه اتفاقی می‌افتد. ایا صادرکنندگان در صف ورورد به مراکز قضایی دیده خواهند شد؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 29 تیر  1399 ، کدخبر:  504818 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین