پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۰۲۸
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
مشکلات پنبه کاری در بشرویه تولیدکنندگان صنعت پنبه را در سراشیبی ورشکستگی قرار داده و بیم آن می‌رود کشاورزان نیز به کشت محصول دیگری روی آورند.

شعار سال:شهرستان بشرویه با سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت پنبه قطب تولید طلای سفید خراسان جنوبی است و سالانه بیش از ۷ هزار تن وش پنبه را تولید و روانه بازار می‌کند.

همچنین وجود دو کارخانه پنبه پاک کنی در این شهرستان باعث شده تا بخشی از چرخه تولید این محصول در شهرستان تکمیل باشد و کشاورزان برای فروش پنبه خود دغدغه‌ای نداشته باشند.

باوجود اینکه پنبه محصولی استراتژیک است و از زمان کاشت، داشت و برداشت و همینطور در ادامه با ورود به کارخانه‌های پنبه پاک کنی و نساجی موجب اشتغال‌زایی افراد بسیاری می‌شود، اما متأسفانه چندسالی ست پنبه کاران و کارخانه‌های پنبه پاک کنی این شهرستان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

مشکلات کشاورزان پنبه کار چیست؟

مجید بیکیان یکی از پنبه کاران بشرویه  می‌گوید: فصل برداشت پنبه نهایتاً تا اواخر دی ماه است، اما متأسفانه محصول من به دلیل نبود کارگر بعد از گذشت ۶ ماه از پایان فصل برداشت بر روی غوزه‌ها مانده و یا بر روی زمین ریخته است.

او افزود: حدود ۳۰ هکتار پنبه دارم که برای برداشت روزانه نیازمند ۱۰۰ نفر کارگر هستم، اما از ابتدای سال تنها با ۱۰ نفر کارگر برداشت پنبه را انجام می‌دهم.

این پنبه کار بشرویه‌ای گفت: حدود ۳۰۰ میلیون تومان تنها به دلیل برداشت دیرهنگام خسارت دیده‌ام.

او افزود: گرچه اکنون برداشت را انجام می‌دهم، اما با توجه به تغییر رنگ و کیفیت محصول به نظر می‌رسد برداشت محصول بی فایده باشد.

حسین صفری از دیگر پنبه کاران بشرویه‌ای گفت: با تمام مشکلات نبود نیروی کار مشغول کاشت پنبه هستیم، اما متأسفانه نبود کود به ویژه کود فسفاته باعث می‌شود تا عملکرد ما در واحد سطح کاهش پیدا کند.

او افزود: اگر بخواهیم برداشت مکانیزه نیز داشته باشیم برای مزارع نیازمند هورمون برگ‌ریز هستیم تا برداشت به صورت یکنواخت و بدون هدر رفت صورت گیرد.

امیرحسین عباسپور نیز بیان داشت: تصمیم داشتم برای خرید تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی اقدام کنم، اما متأسفانه قیمت دستگاه‌ها ناگهان رشد بسیار زیادی داشت.

او ادامه داد: برای اخذ تسهیلات که مراجعه کردم سود تسهیلات ۱۵ درصد بود و این واقعاً برای کشاورز توجیه اقتصادی ندارد.

حلاجی مشکلات طلای سفید بشرویه/ صنعت پنبه در سراشیبی

روزنه امید برای کشاورزان پنبه کار

باقر عباسپور یکی دیگر از پنبه کاران بشرویه‌ای نیز  گفت: با وجود تمام مشکلات پنبه امسال برای اولین بار آبیاری نوین و تحت فشار را در مزارع پنبه خود اجرا کردم.

او افزود: اجرای این شیوه آبیاری با توجه به کاهش مصرف آب باعث شد تا سطح زیر کشت این محصول را افزایش دهم.

عباسپور اظهار کرد: اکنون که هنوز کورسوی امیدی برای پنبه کاران این منطقه باقی مانده است امیدوارم مسئولان نیز حمایت کنند و نگذارند پنبه کاران به جای کشت پنبه به سراغ محصولات جایگزین بروند و سطح زیرکشت این محصول استراتژیک را در بشرویه کاهش دهند.

 

برداشت سالانه ۱۷ هزار تن پنبه در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  با بیان اینکه پنبه بیش از سایر محصولات کشاورزی اشتغال‌زایی دارد، بیان کرد: هر هکتار پنبه بین ۷۵ تا ۹۵ روز اشتغال‌زایی برای هر فرد فعال در این حوزه ایجاد می‌کند که این پتانسیل را باید قدر دانست.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه شهرستان بشرویه با سه هزار و ۵۰۰ هکتار بیشترین میزان سطح کشت پنبه در خراسان‌جنوبی را دارد، ادامه داد: در خراسان‌جنوبی هفت هزار و ۱۰۰ هکتار زمین سطح زیر کشت پنبه است که به طور متوسطه سالانه ۱۷ هزار تن محصول پنبه از آن برداشت می‌شود.

او در زمینه فرآوری محصول پنبه نیز بیان‌کرد: در خراسان‌جنوبی هفت کارخانه در صنعت مرتبط با پنبه فعال هستند که از این تعداد در حال حاضر تنها سه کارخانه فعال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید پنبه رتبه پنجم در کشور را به خود اختصاص داده است.

حلاجی مشکلات طلای سفید بشرویه/ صنعت پنبه در سراشیبی

ماندن ۹۲۵ تن محلوج در کارخانه‌های پنبه پاک کنی بشرویه

کیانی زاده مدیر کارخانه پنبه پاک کنی بشرویه  بیان کرد: متأسفانه واردات نخ موضوعی است که چند سال است باعث ماندن محلوج‌های تولیدی ما در کارخانه می‌شود.

او افزود: این محلوج که از کشور‌های چین و ترکیه وارد می‌شود با کیفیت پایین مواد اولیه کارخانه‌های نساجی ما را تأمین کرده و بازار فروشی برای محلوج ما در کشور نمی‌گذارد.

دباغ زاده مدیر یکی دیگر از کارخانه‌های پنبه پاک کنی بشرویه نیز بیان داشت: عدم خرید محلوج باعث می‌شود هم کارخانه دار و هم کشاورز ضرر کند.

او گفت: علی رغم وجود کارخانه نساجی در شهر مجاور ما فردوس، اما متأسفانه محلوج درجه یک بشرویه خریداری نمی‌شود و این موضوع باید توسط مسئولان ریشه‌یابی و حل شود.

حلاجی مشکلات طلای سفید بشرویه/ صنعت پنبه در سراشیبی

مدیر دفتر پنبه و دانه‌های روغنی کشور:   از واردات نخ جلوگیری می‌کنیم

ابراهیم هزارجریبی مدیر دفتر پنبه و دانه‌های روغنی کشور گفت: برای برداشت ماشینی پنبه، کارخانه ایرانی وجود دارد که کار تولید کمباین‌های غوزه چین تراکتوری را انجام می‌دهد و متقاضیان می‌توانند به این کارخانه مراجعه نمایند.

او افزود: همچنین دستگاه برداشت وش چین که برای کشت‌های ردیفی پنبه است، از کشور‌های خارجی در ایران نمایندگی دارد لذا در صورت تقاضای پنبه کاران آمادگی واردات اینگونه ماشین آلات وجود دارد.

هزار جریبی بیان داشت: در حال حاضر فقط تسهیلات ۱۵ درصد برای خرید ماشین آلات پنبه وجود دارد.

او در پاسخ به مشکل کمبود کود پنبه کاران بشرویه گفت: سال گذشته مقداری کود تأمین کردیم و امسال هم ۱۰ تن تأمین شده که در حال ترخیص از گمرک داخلی است و به محض ترخیص اطلاع رسانی می‌کنیم.

هزارجریبی بیان داشت: متأسفانه سال گذشته در تابستان واردات نخ صورت گرفت و با نشست‌هایی مشترکی که با وزارت صنعت داشتیم موضوع کنترل شد و اکنون واردات نخ به اندازه نیاز و با مجوز‌های خاص به برخی افراد داده می‌شود تا از واردات بی رویه توسط همه افراد جلوگیری شود.

ظرفیت بالای کشت پنبه در بشرویه سال‌هاست که به دلایل عنوان‌شده مغفول مانده و کشاورزان و کارخانه داران با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و پشتیبانی از کشت این محصول در این شهرستان که طی سال‌های اخیر مدیریت مصرف آب کشاورزی در آن‌ها بسیار زیاد مورد تأکید قرار گرفته، می‌تواند دستاورد‌های اقتصادی قابل توجهی برای شهرستان و استان داشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 29 تیر ۱۳۹۹، کد خبر :7428200،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین