پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۸۹۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
با اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی تسهیلات فرزندان هیئت علمی را مصوب کرده؛ اما اراده‌ای برای لغو یا اصلاح این سهمیه از سوی این نهاد بالادستی مشاهده نمی‌شود.
شعار سال: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری می‌توانند از دانشگاه مبدأ به یکی از دانشگاه‌های واقع در شهر محل خدمت عضو هیئت علمی یا در صورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزدیکترین شهر محل خدمت عضو هیئت علمی با تعیین سازمان سنجش آموزش کشور در همان مقطع و گروه آزمایشی و دارابودن حدنصاب انتقال یا تغییر رشته بدهند.

طبق این دستورالعمل و با ابلاغ معاونت فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور به تمام دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی، داوطلب برای انتقال باید ۹۰ درصد و برای تغییر رشته باید ۹۲.۵ درصد نمره آخرین نفر پذیرفته‌شده در سهمیه آزاد را کسب کند.

بر اساس بند دیگری از دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر فرزند عضو هیئت علمی حدنصاب لازم را برای انتقال نداشت، سازمان سنجش آموزش کشور می‌تواند داوطلب را به انتقال مشروط (مهمان) به دانشگاه مقصد که لزوماً باید در شهر محل خدمت عضو هیئت علمی باشد، معرفی کند. برای تغییر رشته داوطلب می‌تواند در همان گروه آزمایشی و همان مقطع یا مقطع پایین‌تر اقدام کند.

رضا که رتبه خوبی در کنکور سال گذشته کسب کرد، توانست در یکی از دانشگاه‌های دولتی شهر خودش در رشته‌ای که مورد علاقه‌اش نبود پذیرفته شود؛ اما مریم که پدرش عضو هیئت‌علمی یکی از دانشگاه‌های کشور است، با رتبه نه‌چندان خوب توانست در یکی از دانشگاه‌های رده بالای کشور پذیرفته شود. مریم با داشتن امکان استفاده از تسهیلات فرزندان هیئت علمی بعد از پذیرفته شدن در یکی از دانشگاه‌های دورافتاده کشور، توانست به یکی از دانشگاه‌های تهران انتقالی بگیرد.

این سرنوشت دو داوطلب آزمون سراسری است؛ او که بیشتر درس خوانده توانسته در رشته‌ای که علاقه چندانی به آن نداشت، پذیرفته شود و آنکه توانایی علمی پایین‌تری داشت به خاطر داشتن شرایط وی‌آی‌پی توانست در دانشگاهی وی‌آی‌پی پذیرفته شود. این امکان را شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۲ برای داوطلبان آقازاده فراهم کرده است.

این در حالی است که همه دانشجویان کشور می‌توانند از امکان نقل‌وانتقال استفاده کنند، ولی فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با اختیارات بیشتری می‌توانند از این امکان بهره گیرند.

امکان استفاده از تسهیلات فرزندان هیئت علمی بعد از پذیرفته شدن
نکته مهم دیگر در سهمیه فرزندان اعضای هیئت علمی این است که این سهمیه برخلاف سهمیه‌های دیگر بعد از پذیرفته‌شدن قابل استفاده است. بر اساس دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی، پذیرفته‌شدگانی در آزمون سراسری که قصد استفاده از این سهمیه را دارند می‌توانند پس از اعلام رسمی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند. در مورد دانشگاه‌های تهران که بسیار مورد مناقشه است، سازمان سنجش بعد از اخذ تقاضا با توجه به ظرفیت هر یک از کدرشته محل‌ها براساس نمره کل اکتسابی در آزمون و محل خدمت عضو نسبت به توزیع داوطلبان در بین دانشگاه‌های که آن رشته را دارند اقدام می‌کنند، در صورت عدم وجود ظرفیت امکان داوطلب وجود ندارد.

جالب است که جمله دیگری به همین بند اضافه شده که می‌گوید فرزند عضو هیئت علمی درصورتی‌که واجد شرایط باشد به‌صورت مازاد ظرفیت برای معرفی به دانشگاه محل خدمت والدین خود اولویت دارد. مشاهده می‌شود یک جمله قبل‌تر همه‌چیز به سازمان سنجش واگذار شده ولی بعد امکان پذیرش به‌صورت مازاد (بدون ضابطه) فراهم شده است.

حال سؤال مهم این است با اینکه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مدام از سهمیه‌ها و دردسرهایش صحبت می‌کند، چرا سهمیه‌ای را که در اختیار این نهاد است، دستخوش تغییر نمی‌کند؟ سعیدرضا عاملی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی در سخنانی گفته ۱۹ سهمیه کنکورها دردسرساز شده است. اگر این سهمیه‌ها دردسرساز شده چرا شورا از اختیارات خود استفاده نمی‌کند و حداقل این سهمیه را لغو نمی‌کند.

بسیاری از داوطلبان آزمون‌های سراسری معتقدند که چرا فرزند یک فرد دانشگاهی باید بتواند به‌راحتی وارد هر دانشگاهی که دوست دارد شود. داوطلبان می‌گویند مگر این دانشجویان می‌خواهند در دانشگاه‌ها استخدام شوند که به خاطر والدینشان می‌توانند وارد دانشگاه‌های والدین‌شان شوند؟

سؤال مهم این است مگر نه اینکه صلاحیت علمی افراد اصل ورود به دانشگاه است، در این مدل گزینش صلاحیت علمی افراد چه می‌شود؟ از سوی دیگر شائبه استفاده اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی که خود عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند، مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد که مسئولان باید به سوالات و ابهامات افکار عمومی توضیح دهند و بگویند چرا با تصویب قوانین انحصارطلبانه رانت آموزشی و دانشگاهی را ایجاد می‌کنند؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 1 مرداد 1399، کد خبر: 503339،  www.ana.press

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین