پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۸۷۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
برگزار می‌شود یا نمی‌شود، به تعویق می‌افتد یا نمی‌افتد؛ این‌ها و هزاران اما و اگر دیگر در مورد برگزاری آزمون‌های سال جاری مطالبی بود که شنیدن آنها استرس شرکت در کنکور را برای داوطلبان و خانواده‌های آنها دوچندان می‌کرد. موضوعی که وزیر علوم در هفته گذشته با تاکید بر قطعی بودن زمان برگزاری آزمون‌ها به تمام آنها پایان داد.
شعار سال: اگر پشت کنکوری باشید، منتظر شرکت در آزمون‌های کارشناسی ارشد یا دکتری یا هر آزمون دیگر و مدت‌هاست که درس می‌خوانید و هر روز بر شمار روزهایی که باید همچنان درس بخوانید اضافه می‌شود، به خوبی می‌دانید که انتظار و کِش پیدا کردن زمان برای شرکت در کنکور تا چه حد کُشنده و اضطراب‌آور است.

به هر حال هفته گذشته اعلام شد که کنکور با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در تاریخ مقرر برگزار می‌شود.

وزیر علوم گفته که فاصله صندلی‌ها بیش از گذشته و با استاندارد وزارت بهداشت مطابقت خواهد داشت و تعداد شعبه‌های بیشتری برای آزمون پیش‌بینی شده است به طوری که همه داوطلبان در شهرهای محل زندگی خود آزمون خواهند داد.

منصور غلامی درباره اینکه این تصمیم فقط معطوف به کنکور سراسری است یا خیر، افزوده که تصمیم این است همه آزمون‌ها در موعد تعیین شده خود برگزار شود. ما نباید دغدغه فکری برای داوطلبانی که مدت زیادی درس خوانده‌اند، ایجاد کنیم چرا که تاخیر کنکور موجب ایجاد دغدغه برای داوطلبان می‌شود.

به گفته وزیر علوم، دانش آموزان حدود دو هفته در کلاس های درس حضور یافتند و حتی امتحانات نهایی خود را داده‌اند، ما برای آزمون سراسری فقط حدود سه ساعت وقت آنها را می‌خواهیم که در فضایی با استاندارد بالا حضور داشته باشند؛ در این سه ساعت همه موارد برای داوطلبان رعایت شده است.

وی این را نیز اضافه کرده که اگر زمان نتایج نهایی آزمون ۹۹ را محاسبه کنیم، آموزش همه دانشجویان این آزمون‌ها از ترم نخست شروع می‌شود هر چند آموزش ورودی های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته ممکن است با تاخیر سه تا چهار هفته ای آغاز شود.

ماسک در جلسه کنکور اجبار است

از سوی دیگر، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور نیز هفته قبل در خبرهای تکمیلی برگزاری کنکور گفت که کارشناسان بهداشت و سلامت با هماهنگی عوامل بهداشتی و درمانی شهرها در حوزه‌های امتحانی کنکور دکتری ۹۹ حضور می‌یابند.

فاطمه زرین آمیزی افزود که کنکور دکتری ۹۹ در شهرهای بزرگ برگزار می‌شود و بر اساس هماهنگی های به عمل آمده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نمایندگان حوزه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یا بیمارستان شهر محل برگزاری آزمون دکتری در تمام حوزه های برگزار کننده این آزمون حاضر می شوند.

وی تاکید کرد: امسال علاوه بر عوامل اجرایی که هر سال در حوزه ها حضور دارند، نماینده بهداشت هم اضافه شده است. علاوه بر این، بستگی به تمهیدات شهرهای برگزاری کننده کنکور نیروهای آمبولانس حتماً حاضر می شوند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک توسط داوطلب در جلسه کنکور اجبار و ضروری است، خاطرنشان کرد: فرایند ضدعفونی حوزه های کنکور از هفته آینده آغاز می شود.



بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور

هفته قبل وزیر آموزش و پرورش گفت: تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس از تاریخ ۱۵ شهریورماه است و ما تابع تصمیمات ستاد ملی هستیم.

محسن حاجی میرزایی افزود: چنانچه موج دوم شیوع کرونا که در آن قرار داریم، تشدید شود و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تغییر کند؛ امکان تغییر زمان بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریورماه نیز وجود دارد.


شروع به تحصیل پذیرفته‌شدگان کنکورهای ۹۹ از اوایل آبان

پذیرفته‌شدگان کنکورهای ۹۹ تحصیل خود را از اوایل آبان ماه آغاز می‌کنند. این خبری بود که به نقل از رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در هفته ای که گذشت، منتشر شد.

ابراهیم خدایی در توضیح خبر اظهار داشت: بازه زمانی اعلام نتایج هم به دلیل برگزاری با تعویق آزمون ها، کمی تغییر کرده است. برخی دانشگاه ها مانند فرهنگیان مصاحبه، امتحانات عملی از جمله در تربیت بدنی و پروژه دارند که در حال بازبینی این فرایندها هستیم تا بیشتر از یک ماه تاخیر در اعلام نتایج نهایی نداشته باشیم.

بنابراین، کلیت ورودی دانشگاه ها برای شروع سال تحصیلی آینده، اوایل آبان ماه خواهد بود.

خدایی درباره برگزار شدن آزمون های ۹۹ گفت: اگر نتوانیم آزمون های سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری را برگزار کنیم ورودی به دانشگاه هم نخواهیم داشت و داوطلبان کنکوری از این مسأله آسیب می بینند.

معاون وزیر علوم افزود: اگر هم وقفه ای در پذیرش ایجاد شود لزوماً ظرفیت های پذیرش هم ۲ برابر نمی شود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین درباره ظرفیت های پذیرش، به این نکته اشاره کرد که وزارت علوم سیاستی مبنی بر کاهش ظرفیت ها ندارد البته ظرفیت ها هنوز نهایی نشده است اما هر دانشگاه بر اساس امکانات و وضعیت خود، ظرفیت را اعلام می کند.


تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان

هفته گذشته اعلام شد که دیوان محاسبات بر صندوق ذخیره فرهنگیان نظارت می‌کند، اما خبر از چه قرار بود؟

رییس دیوان محاسبات گفته بود که با درخواست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار شد با تصویب مقررات جدید، دیوان بتواند بر صندوق ذخیره فرهنگیان نظارت و از آن تحقیق و تفحص کند.

عادل آذر با اشاره به ارائه گزارشی از تفریغ بودجه دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات اظهارداشت: پس از ارائه گزارش بیشتر درباره صندوق ذخیره فرهنگیان و لزوم نظارت دیوان محاسبات بر این صندوق بحث و بررسی انجام شد.
آذر با بیان اینکه دیوان محاسبات تاکنون نظارتی بر نحوه کار صندوق ذخیره فرهنگیان نداشته است، تصریح کرد: این شرکت مختص بازنشسته‌های آموزش و پرورش بوده و غیردولتی محسوب می‌شود و به همین دلیل در حوزه محاسباتی ما نبود، اما امروز کمیسیون خواست تا به گونه‌ای با اصلاح قوانین ، دیوان محاسبات بتواند بر این صندوق نظارت مستقیم داشته باشد.

رییس دیوان محاسبات تاکید کرد: فعلا تا تصویب قوانین جدید و ابلاغ آن فرایند ۹ ماهه‌ای طی می‌شود و تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را کلید می‌زنیم.


۱۹ سهمیه کنکور تبدیل به معضل شده است

۱۹ نوع سهمیه در کنکور داریم که تبدیل به یک معضل شده و نیازمند تدبیر مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. این گفته سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سهمیه هاست.

عاملی هفته ای که گذشت کنکور را مساله اولی دانست که نیاز به تدبیر مشترک شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی دارد و امیدوار است با یک همکاری نزدیک در این زمینه به نتیجه دست یافت.

وی با بیان اینکه مسأله سهمیه‌های کنکور، دیگر موضوع مشترک شورا و مجلس است، افزود: ۱۹ نوع سهمیه در کنکور داریم که تبدیل به یک معضل شده و نیازمند تدبیر مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.


شرایط برای شرکت داوطلبان کرونایی در آزمون نهضت سوادآموزی فراهم شد

حالا که کرونا رفتنی نیست، ناگزیر آزمون ها یکی یکی برگزار می‌شود، هفته قبل یک خبر مربوط به داوطلبان آزمون نهضت سوادآوزی که مبتلا به کرونا هستند، منتشر شد و آن اینکه شرایط مناسب برای امتحان داوطلبان مبتلا به کرونا آزمون آموزشیاران نهضت سوادآموزی در تمام استان‌ها فراهم شده است و امکان تعویق زمان آزمون وجود ندارد.

شاپور محمدزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی یادآور شده بود که تاکنون آزمون چندین مرتبه به تعویق افتاده است، این آزمون قرار بود در بهمن ماه سال ۹۸ برگزار شود، اما به دلیل ارائه فرصت بیشتر برای مطالعه داوطلبان به ۲۲ فروردین موکول شد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار شد این آزمون ابتدا در سوم خرداد و سپس ۲۰ تیر ماه برگزار شود.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی خاطرنشان کرده بود: اگر از میان داوطلبان فردی به کرونا مبتلا باشد، مسوولان برگزاری آزمون، آنها را در اتاق هایی با شرایط مناسب قرار می دهند تا بتوانند به دور از سایر داوطلبان آزمون دهند.

این آزمون ۲۰ تیرماه با اخذ مجوز از ستاد ملی مبارزه با کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی در تمام استان های کشور برگزار شد.


ترم تابستان دانشگاه آزاد از ۴ مرداد ماه آغاز می‌شود

خبر دیگر اینکه، دوره تابستان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ برای رشته‌های غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی طبق دستورالعمل معاون آموزشی و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه، چهارم مرداد ماه آغاز می‌شود و تا ۳۰ مرداد ماه ادامه می‌یابد.

براساس این دستورالعمل؛ ثبت‌نام دوره تابستان در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی از ۲۸ تیر تا دوم مرداد ماه ادامه دارد. شروع کلاس‌های درسی از چهارم مرداد است که تا ۳۰ مرداد بدون احتساب زمان ثبت‌نام و امتحانات، ادامه می‌یابد و زمان برگزاری امتحانات از اول تا ششم شهریور است.

تعداد کل ساعات تدریس دروس نظری و عملی دوره تابستان مشابه نیمسال‌های اول و دوم است و در مدت چهار هفته آموزشی و برای دروس نظری به صورت مجازی (غیرحضوری) و برای دروس عملی به صورت حضوری اجرا می‌شود. واحدهای دانشگاهی موظف هستند درخصوص واحدهای درسی ارائه شده در دوره تابستان، اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

شناور شدن آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد از اول مرداد

و در آخر اینکه آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری تخصصی نیم سال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸، از اول تا 31 مرداد ماه به صورت شناور و با رعایت ضوابط و مقررات آموزشی برگزار می‌شود.

بر اساس این تصمیم، بخش کتبی آزمون جامع به صورت حضوری برگزار می‌شود و دانشجویان می‌توانند واحد دانشگاهی محل سکونت خود را به عنوان محل برگزاری آزمون انتخاب کنند.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹، کد خبر 83848876،  https://www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین