پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۸۹۵۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
مصوبه سهمیه بومی‌گزینی در سال ۱۳۶۹ به منظور کاهش مشکلات احتمالی نظیر کمبود خوابگاه و امکانات رفاهی، کاستن از مهاجرت‌های درون کشوری و… در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

شعار سال: جلسه ۳۴۴ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بررسی موضوع سهمیه بومی‌گزینی کنکور سراسری برگزار شد.

احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش به ارائه گزارش بررسی سهمیه‌های موجود آزمون سراسری پرداخت و گفت: مصوبه سهمیه بومی‌گزینی در سال ۱۳۶۹ به منظور کاهش مشکلات احتمالی نظیر کمبود خوابگاه و امکانات رفاهی، کاستن از مهاجرت‌های درون کشوری و… در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

وی در مورد دسته‌بندی رشته‌های تحصیلی در گزینش بومی خاطرنشان کرد: رشته‌های مختلف تحصیلی در تمامی گروه‌های آزمایشی با توجه به ماهیت و میزان ارائه آنها در کل کشور به چهار دسته رشته‌های استانی، ناحیه‌ای، قطبی و کشوری تقسیم‌بندی می‌شوند.

جمالی در مورد رشته‌های استانی گفت: رشته‌های استانی به رشته‌هایی گفته می‌شود که از لحاظ بازار کار به متخصصان بومی این رشته نیاز است.

وی افزود: رشته‌های ناحیه‌ای نیز جزء رشته‌هایی هستند که در برخی از استان‌ها ارائه نمی‌شوند اما در استان‌های مجاور به عنوان ناحیه بومی ارائه می‌شود، که به همین منظور ناحیه‌بندی به صورت ۹ ناحیه انجام شده است.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش تصریح کرد: همچنین رشته‌های قطبی به رشته‌هایی اطلاق می‌شود که در بیشتر نواحی وجود ندارند اما در چند ناحیه بومی مجاور که به عنوان قطب بومی محسوب می‌شوند، دایر می‌باشند، که ۵ قطب شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز به این منظور در نظر گرفته شده است.

جمالی در مورد رشته‌های کشوری گفت: رشته‌هایی که در اکثر قطب‌ها وجود نداشته و تنها در معدودی از دانشگاه‌های کشور ارائه می‌شوند به عنوان رشته‌های کشوری مطرح هستند و گزینش آنها به صورت کشوری انجام می‌شود.

وی به نقاط ضعف مصوبه بومی گزینی اشاره کرد و گفت: کاهش مشکلات خوابگاه و امکانات رفاهی به عنوان یکی از اهداف مصوبه بومی گزینی به صورت صددرصد مشکل را رفع نکرده است چراکه در قبولی رشته‌های استانی ناحیه‌ای دانشجو نیاز به خوابگاه دارد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش عدم تلفیق فرهنگ‌ها در استان‌های مختلف را نیز به عنوان یکی دیگر از نقاط ضعف سهمیه بومی‌گزینی عنوان کرد و افزود: این موضوع باعث افزایش قوم‌گرایی شده است و افراد با عقاید یکسان در یکجا جمع می‌شوند.

جمالی با بیان اینکه پذیرش در دانشگاه‌های برتر کشور نباید به صورت بومی‌گزینی اجرا شود و ضرورت دارد این ظرفیت برای کل کشور فراهم باشد، تصریح کرد: حذف مصوبه بومی‌گزینی باعث می‌شود که داوطلب غیر بومی با نمره علمی بالاتر پذیرفته شود.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش گفت: پیشنهاد ما این است که سهمیه بومی‌گزینی به طور کامل حذف شود و به جای آن سهمیه‌بندی مناطق یک، دو و سه در راستای دسترسی بیشتر مناطق کم‌برخوردار به ظرفیت‌های آموزشی و اجرا شدن عدالت آموزشی در نظر گرفته شود.

 

شعار سال،‌ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، به تاریخ: ۱ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر:۴۹۸۰۴۹۳، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین