پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۸۹۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
تعدادی از کشورها همزمان با شیوع ویروس کرونا آزمون‌های سراسری را برگزار کردند و هر یک متناسب با شرایط کشور خود راهکاری را در پیش گرفتند.
شعار سال : برگزاری آزمون‌های سراسری در سالی که جهان درگیر ویروس کروناست با دشواری‌های زیادی همراه است.

اخیرا علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت در اظهارنظری برای اینکه دلیلی جهانی برای برگزاری آزمون‌های سراسری بیابد برگزاری کنکور در ترکیه، چین و افغانستان را مثال زد.

در حالی‌که براساس تصمیم رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه آزمون یوس (که همانند کنکور ایران است) لغو و پذیرش به دانشگاه‌ها سپرده شد. براین اساس هر یک از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو می‌توانند خود آزمون برگزار کنند.

افغاستان نیز با ۲۱۰ هزار داوطلب کنکور را چند مرحله‌ای برگزار می‌کند. هفته گذشته آزمون مرحله اول در ۱۷ ولایت در فضای باز با حفظ فاصله اجتماعی برگزار شد.

مرحله دوم هم در ۸ ولایت برگزار خواهد شد. مراحل سوم و چهارم نیز به همین صورت در ولایات دیگر برگزار می‌شود. در نهایت آزمون‌های چند مرحله‌ای دیگری در کابل برپا می‌شود تا ۱۴۷ هزار دانشجو برای سال آینده پذیرش شوند.
 
چگونگی برگزاری آزمون‌های سراسری در سالی که جهان درگیر کروناست

چین هم با تدابیر شدید بهداشتی برای بیش از ۱۰ میلیون داوطلب کنکور را برگزار کرد. شرکت کنندگان در بدو ورود به جلسه امتحان، تب سنجی و ضدعفونی شدند و از اتاقک‌های مخصوص بهداشتی (ایزوله) عبور کردند. در تمام طول مدت امتحان همگی ماسک بر صورت داشتند و فاصله گذاری هم رعایت شد.

وزارت امنیت عمومی و وزارت آموزش و پرورش چین هم در بیانیه‌هایی بر صحت و درستی آزمون و جلوگیری از هر گونه تقلب تاکید و اعلام کرد با کوچکترین تخلفی به‌شدت برخورد خواهد شد.

چین در سال‌های گذشته برای جلوگیری از تقلب، این آزمون را در فضاهای باز یا فضاهای بزرگتری برگزار کرد تا بتواند از پهپادها برای نظارت بر آزمون کمک بگیرد.
 
چگونگی برگزاری آزمون‌های سراسری در سالی که جهان درگیر کروناست

این پرنده‌ها با پرواز در محل برگزاری آزمون، ضمن فیلمبرداری و کشف گوشی‌های تلفن همراه داوطلبان، امواج رادیویی مشکوک در محیط را نیز شناسایی می‌کردند.

میزان ابتلا در کشورهایی که کنکور برگزار کردند

در این میان شاید بررسی همه‌گیری ویروس کرونا و تعداد مبتلایان در هر یک از این سه کشور جالب باشد. طی یک هفته اخیر تعداد موارد ابتلا به کرونا در ترکیه به زیر هزار نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ نفر دیگر جان باختند. به این ترتیب تعداد کل قربانیان ۵ هزار و ۵۰۸ نفر است.

وزارت صحت عامه افغانستان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته با ثبت ۱۷۴ مورد دیگر ابتلا به ویروس کرونای جدید «کووید-۱۹» در کشور آمار مجموعی مبتلایان به ۳۵ هزار و ۴۶۳ تن رسید.

بر این اساس، طی شبانه‌روز گذشته با فوت ۱۷ مریض مبتلا به کرونا دیگر، مجموع جان باختگان این ویروس در افغانستان به یک هزار و ۱۸۱ تن رسیده است.

پکن هم که از اوایل ماه گذشته میلادی درگیر شوک دوم کرونا شده بود، در زمان برگزاری کنکور اعلام کرد که برای ۸ روز متوالی فقط یک نفر در این شهر به کرونا مبتلا شده است و این باعث خرسندی خانواده‌هایی شده که فرزندانشان قرار است در کنکور سراسری شرکت کنند.

وضعیت ایران در آستانه برگزاری آزمون‌های سراسری

در ایران روزانه بیش از ۲ هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند و هر روز حدود ۲۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و تعداد مبتلایان به ۲۷۶ هزار نفر و فوت شدگان به بیش از ۱۴ هزار نفر می‌رسد، قرار است آزمون‌های سراسری با این میزان ابتلا و مرگ و میر با حضور بیش از ۲ میلیون نفر در مردادماه برگزار شود.

احتمال استیضاح وزیر علوم

در این میان بسیاری از داوطلبان نگران جان خود هستند و مدام تعویق آزمون‌های سراسری را مطالبه می‌کنند. به همین دلیل تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خواستار تعویق دوباره کنکور شده‌اند و حتی یکی از نمایندگان موضوع استیضاح وزیر علوم را در صورت برگزاری آزمون‌ها به میان آورده است.

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به خبرنگار آنا می‌گوید حتی اگر یک نفر نیز در کنکور پیش‌رو مبتلا به کرونا شود زیاد است، در واقع جان افراد اهمیت و موضوعیت داشته و تمام تلاش ما مصون‌سازی افراد از ابتلا به کرونا بوده و در این رابطه نیز رایزنی‌ها با وزارت بهداشت در حال انجام است.

چگونگی برگزاری آزمون‌های سراسری در سالی که جهان درگیر کروناست
به گفته نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صورت عدم تمکین وزارت علوم از نظر وزیر بهداشت در درجه اول طرح دو فوریتی برای تعویق کنکور را مطرح خواهیم کرد و اگر باز هم عمل نکنند از ابزارهای قانونی همچون سؤال از وزیر و استیضاح وی استفاده می‌کنیم.

از طرفی تعدادی از داوطلبان برای تعویق کنکورها به کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شکایت برده‌اند. نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی نیز دریافت شکایت داوطلبان را خبر داد و اعلام کرد که پیگیر خواسته داوطلبان است.

حال مشخص نیست که آزمون‌های سراسری در سایه دلهره داوطلبان در مردادماه برگزار خواهد شد یا اینکه برای بار چندم با تعویق مواجهه می‌شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازآناپرس، تاریخ انتشار:۱مرداد 1399، کد خبر: ana.press/503121
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین