پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
وی درباره اینکه آیا اصلاح طلبان با وضعیت فعلی و اختلافات در مجموعه شورای عالی سیاستگذاری در انتخابات ۱۴۰۰ به یک جمع‌بندی خواهند رسید یا خیر، گفت: من معتقدم اصلاح‌طلبان به سازوکار مناسب در زمان مناسب دست پیدا می‌کنند؛ هرچند حتی اگر شورای سیاستگذاری در این مقطع کارآیی و کارآمدی لازم را به نسبت انتخابات‌های گذشته از دست داده باشد.
شعار سال :  بحث درباره چگونگی حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ یکی از مهمترین موضوعاتی است که این روز‌ها در جلسات احزاب و شورا‌های اصلاح طلب مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، چون اکنون ساز و کار انتخاباتی آن‌ها یعنی شورای عالی با استعفای «محمدرضا عارف» رئیس و «عبدالواحد موسوی لاری» نایب رئیس آن عملا منحل شده فرض می‌شود و طبیعتا آن‌ها باید به دنبال تعیین سیستم تصمیم گیر انتخاباتی جدید باشند.

صحبت‌هایی در مورد تشکیل یک ساز و کار انتخاباتی اصلاح طلبانه جدید برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شنیده می‌شود و حتی گزینه‌هایی نظیر «عبدالله نوری» و «بهزاد نبوی» هم برای به دست گرفتن ریاست این سیستم انتخاباتی تصمیم گیر مطرح است؛ اما شاید «کرونا» و حواشی آن مانع شده تا کنون اصلاح طلبان و حتی جناح مقابل بتوانند تصمیم عملی و مهمی برای انتخابات آتی بگیرند.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چه می‌شود؟

بسیاری از اصولگرایان و کارشناسان سیاسی ـ حتی از جناح مقابل ـ بر این عقیده هستند که در انتخابات سال آینده روال تاریخی گذشته برای تصدی قدرت از سوی اصولگرایان بعد از حاکمیت هشت ساله اعتدالیون و اصلاح طلبان در قوه مجریه تکرار خواهد شد و طبیعتا رئیس جمهور بعدی کشور، چهره‌ای اصولگرا خواهد بود؛ اما برخی اصولگرایان در این باره هشدار می‌دهند که اگر از هم اکنون در باد پیروزی بخوابند، می‌توانند بازنده بزرگ انتخابات ریاست جمهوری سال آینده لقب بگیرند.

هرچه هست، اصلاح طلبان با کنار زدن چهره‌های معتدل تری نظیر عارف و موسوی لاری و به کارگیری افرادی نظیر نوری و نبوی نشان داده اند که شاید تصمیم مهمی برای به میدان آوردن یک چهره تندرو‌تر اصلاح طلب بگیرند که احتمال تایید صلاحیت کمی داشته باشد؛ اما اگر بتوانند در نهایت نهاد‌های حاکمیتی را متقاعد به تایید صلاحیت این فرد یا افراد بکنند در نهایت ممکن است معادلات انتخاباتی را عوض کرده یا حداقل شرایط بسیار سختی برای پیروزی اصولگرایان فراهم کنند.

انتخابات راحتی در انتظار اصولگرایان نیست

در همین زمینه، یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار سیاسی «تابناک» پیرامون تصمیمات اصلاح طلبان برای حضور هرچه بهتر در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، اظهار کرد: اصولگرایان باید بدانند که انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ انتخابات راحتی برای آن‌ها نخواهد بود.

«محمد جواد حق‌شناس» درباره آخرین فعالیت‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باتوجه به آغاز فعالیت‌های اصولگرایان گفت: بنده بر این باورم که اصولگرایان به عنوان جریان رقیب اصلاح‌طلبان پشتوانه‌شان را بر اساس رای و نگاه مردم تنظیم نمی‌کنند.

اصلاح طلبان پشتوانه مردمی خوبی دارند

وی در توضیح این سخن خود افزود: اگر بنا باشد مردم تصمیم بگیرند، بار‌ها نشان دادند که در یک انتخابات مبتنی بر عدل، احساس و قانون شکست دادن جریان اصلاحات کار آسانی نیست و اصلاح‌طلبان در تمام این سال‌ها از پشتوانه و رای و حمایت مردم برخوردار بودند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد:، اما هرگاه در فضای انتخاباتی جریانی بخواهد از ابزار دوپینگ استفاده کند و نگاهش قبل از اینکه به رای مردم باشد، به رای نهاد نظارتی و قدرتی که از این نهاد وجود دارد، متمرکز باشد، آن موقع شاید بتوان گفت فرصت برای اصولگریان به وجود می‌آید.

پیش بینی اصلاح طلبان از انتخابات سال آینده

عضو حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد:، اما در خیلی از موارد به رغم اینکه اصلاح‌طلبان فرصت‌های محدودی داشتند، به واسطه پشتوانه رای مردم میدان را به رقیب واگذار نکردند.

حق‌شناس پیش بینی اش از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را ـ که سال آینده برگزار خواهد شد ـ این گونه بیان کرد: بنده هنوز بر این باورم که انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ انتخابات راحتی برای جریان اصولگرا و نهاد‌های حامی آن‌ها نخواهد بود.

اصلاح طلبان مدعی پیروزی انتخابات ۱۴۰۰ هستند

وی درباره اینکه آیا اصلاح طلبان با وضعیت فعلی و اختلافات در مجموعه شورای عالی سیاستگذاری در انتخابات ۱۴۰۰ به یک جمع‌بندی خواهند رسید یا خیر، گفت: من معتقدم اصلاح‌طلبان به سازوکار مناسب در زمان مناسب دست پیدا می‌کنند؛ هرچند حتی اگر شورای سیاستگذاری در این مقطع کارآیی و کارآمدی لازم را به نسبت انتخابات‌های گذشته از دست داده باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در عین حال یادآور شد: اصلاح‌طلبان بدون شک با مقداری تلاش و رویکرد هوشمندانه، می‌تواند همچنان در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان یک مدعی در وادی رقابت با اصولگرایان وارد عمل شود.

حق شناس در پایان پیرامون اینکه تاکنون چه تصمیماتی برای حضور بهتر اصلاح طلبان در انتخابات گرفته شده، خاطرنشان کرد: دوستان در بدنه اصلاح‌طلبان باید بدانند زمان و فرصت خوبی برای آن‌ها در راستای رسیدن به یک نگاه مشترک در راستای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ وجود دارد که نباید به راحتی از آن عبور کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تابناک، تاریخ انتشار:۱۱مرداد، ۱۳۹۹، کدخبر:tabnak.ir/۹۹۳۹۹۹
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین