پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۷۹۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
فعال محیط زیستی از اهالی منطقه طرهان، با انتقاد از نبود تجهیزات فنی در استان لرستان که صد‌ها هزار هکتار جنگل و مرتع دارد، می‌گوید: بار‌ها در استان آتش سوزی رخ داده است و ما همچنان چشم انتظار هلیکوپتر آب پاش هستیم.
شعار سال: میلاد شیراوند: ۷۲ ساعت گذشت تا آتش سوزی‌ها در کوه‌های بخش طرهان شهرستان کوهدشت در استان لرستان تقریبا خاموش شود، اما بنابر آنچه که دوستداران محیط زیستی حاضر در منطقه می‌گویند، عوامل طبیعی همچون جاده و تنگه‌های صعب العبور و صخره‌ای مانع از پیش روی آتش به سمت جنگل‌های منطقه «وسکور» شده است.

میزان وسعت آتش سوزی‌ها هم یکی از نقاط بحث برانگیز بین مسئولین و حاضران در منطقه است به گونه‌ای که آمار ارائه شده از سوی فعالان محیط زیستی چیزی حدود ۱۰ برابر میزانی است که به طور رسمی اعلام شده است.

از سوی دیگر مدیرکل منابع طبیعی لرستان انتشار ویدئو‌هایی در شبکه‌های اجتماعی را کذب خواند و تاکید کرد که آتش از اواخر روز پنجشنبه خاموش بوده است درحالی که گزارش جماران و اظهارات حاضران در منطقه نشان دهنده ادامه آتش سوزی‌ها تا عصر روزجمعه بوده است.

گلایه‌های فعالان محیط زیستی و رسانه‌ای بومی منطقه از عملکرد منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در همین خصوص بالا گرفته است چراکه آن‌ها معتقدند که حریق پس از اتمام پوشش جنگلی و آتش گرفتن حجم زیادی از منطقه و دسترسی نداشتن به مناطق دیگر متوقف شده است.

کیوان گراوند، فعال محیط زیستی و یکی از اهالی منطقه طرهان در این باره می‌گوید: مسئولان استانی به گونه‌ای برخورد می‌کنند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است، ولی تا جایی که ما می‌دانیم بخشی عظیمی از جنگل ها، گونه‌های گیاهی و جانوری در آتش سوخت و نزدیک بود انارستان‌های وسیع منطقه هم گرفتار آتش شود، ولی عده‌ای که در تامین یک بالگرد ناتوان بودند، حاضر به پذیرش این موضوع نیستند.

وی در توضیح اظهارات مدیرکل منابع طبیعی لرستان که از حضور یک بالگرد در منطقه خبر داده است، گفت: متاسفانه شهرستان کوهدشت با منابع عظیم جنگلی فاقد بالگرد است و برای انتقال نیرو‌های داوطلب از استان کرمانشاه بالگرد قرض گرفته بودند که آن هم پس از یک بار سرویس دهی به دلیل نقص فنی ماموریت خود را نیمه تمام باقی گذاشت.

او با انتقاد از نبود تجهیزات فنی در استان لرستان که صد‌ها هزار هکتار جنگل و مرتع دارد، می‌گوید: بار‌ها در استان آتش سوزی رخ داده است و ما همچنان چشم انتظار هلیکوپتر آب پاش هستیم.

گراوند همچنین به برخورد‌های دوگانه با آتش سوزی جنگل‌ها در مناطق مختلف کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: نباید رسانه‌ها بین جنگل‌های زاگرس تفاوت قائل شوند، چراکه همه‌ی زاگرس سرمایه ملی است یا طوری برخورد نشود که ما فکر کنیم حیوانات استرالیا از حیوانات ایران، عزیز‌تر هستند.

شاهپور لطفی فعال رسانه‌ای که این روز‌ها در منطقه آتش سوزی حاضر شده است، می‌گوید: به طور تقریبی که با اتومبیل مساحت منطقه‌ی خسارت دیده را تخمین زده ایم، میزان آتش سوزی‌ها را ده‌ها هکتار بیشتر از نچه گفته می‌شود، ارزیابی می‌کنیم ضمن اینکه این کوهستان‌ها مهد درختان بلوط است و مراتع وسیعی دارد که آبشخور دامداران منطقه است و وجود آن برای ساکنین منطقه حیاتی است.

وی در ادامه به انواع گونه‌های گیاهی منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: انواع درختان بلوط، زالزالک، پسته وحشی و انجیر به وفور در این منطقه وجود داشته است که اکنون طعمه حریق شده اند.

این فعال رسانه‌ای در پاسخ به اظهارات مدیرکل منابع طبیعی استان در صداوسیما که ویدئو‌ها و تصاویر منتشر شده در خصوص حیوانات منطقه که گرفتار آتش شده بودند را کذب نامیده بود گفت: گونه‌های جانوری مانند خرگوش، طیهو، لاکپشت، کبک و ... در منطقه وجود داشته که از بین رفته است.

وی همچنین می‌گوید مدیریت استان لرستان در این قضیه به شدت بدون برنامه و فاقد کارآیی بوده است چراکه بسیج نیرو‌های مردمی در موارد مشابه که در گذشته رخ میداد سریعا صورت می‌گرفت.

او درپایان گفت: با وجود بیش از ۲۷۰ هزار هکتار مرتع و جنگل که در شهرستان کوهدشت داریم برای مابقی مراتع نگرانیم چرا که امکانات و توان کافی برای مقابله با حوادث احتمالی وجود ندارد.

فرزاد سوری از فعالان محیط زیستی کوهدشت نیز با ارسال ویدئویی از خود با نشان دادن خط آتش در شامگاه جمعه ۱۰ مرداد، از عدم اطفای حریق در آن ساعات خبر داده است در حالی که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان لرستان، عصر روز جمعه از مهار آتش سخن گفته بود.
تعداد بازدید : 2

اینک بخشی از داوطلبان مردمی در منطقه حضور دارند تا اگر وزش باد آتش را به سوی مناطق دیگر هدایت کرد، سریعا در محل حضور داشته باشند. در عین حال مطالبه عمومی حاکی از برآورد دقیق میزان خسارات و تخصیص بودجه کافی برای تامین تجهیزات لازم اطفای حریق در منطقه است چراکه چند سالی بیشتر از آتش سوری‌های وسیع جنگل‌های چنگری در این شهرستان نمی‌گذرد که دوباره آتش مهمان اهالی این دیار شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جماران، تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۴۶۰۳۱۳، www. jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین