پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
انتقال انواع بیماری ها، سرطان معده، آلودگی خاک وآلودگی آب های زیر زمینی از مضرات استفاده از فاضلاب خام در آبیاری محصولات کشاورزی است.
شعارسال: ۱۲ سال قبل بود که استارت استفاده از فاضلاب در زمین های کشاورزی روستای سه قلعه خورد تا شاید مرحمی بر خشکسالی و بحران آب در این منطقه باشد غافل از اینکه نه تنها مرحمی نشد بلکه دستاوردی برای ورود سرطان به سفره ایرانیان شد.

به گفته ی کارشناسان، حتی هوایی که از روی فاضلاب می گذرد با خود انواع گازهای بیماری زا را به همراه دارد که در صورت استشمام توسط افراد احتمال بیماری های تنفسی وجود دارد.

علی ای حال تجمع فاضلاب در یک مکان باعث تجمع حشرات موذی و بیماری زا و شیوع انواع بیماری های وبا، اسهال خونی و سایر بیماری های دستگاه گوارش می شود.

در تماسی که برخی شهروندان با پایگاه خبری اوشیدا داشتند، خواستار پیگیری این موضوع شده و عنوان کردند: فاضلاب ها سبب تجمع حشرات در محل زندگی مردم شده اند که این مسئله امان را از مردم منطقه گرفته است، همچنین متاسفانه بعضی از مردم منطقه از فاضلاب ها جهت مصرف دام ها بهره برداری می کنند که این موضوع آلودگی های فراوانی را با خود به همراه دارد.

فاضلاب خام؛ تهدیدی برای خاک

وی ادامه داد: در صورت عدم آگاهی در کودکان، احتمال استفاده فاضلاب به عنوان آب آشامیدنی یا برای شنا وجود دارد که در این راستا مشکلات ناگواری را با خود به همراه خواهد داشت.

شهروند دیگری افزود: آبیاری بیش از حد گیاهان با فاضلاب سبب کاهش ارزش غذایی، تجمع مواد آلی و خشک شدن گیاهان در دراز مدت و نابودی خاک کشاورزی خواهد شد.

علی ای حال یکی از کاربردهای دیگر فاضلاب جمع آوری شده در روستای سه قلعه بهره برداری برای کاشت گیاهان جهت خوراک دامها می باشد که در این راستا با استفاده از شیر و گوشت این دامها توسط مردم مشکلات عدیده ای ایجاد خواهد شد.

به گفته الهام آبتین رئیس محیط زیست زابل بر طبق تجربه و علم، هر کجا که مردم بیشترین همراهی را با مسئولان داشته اند درصد موفقیت و رسیدن به هدف بیشتر بوده است.

فاضلابی که خوراک دام ها می شود

وی با بیان اینکه سیستم فاضلاب جهت رفاه حال مردم طراحی شده است افزود: متاسفانه بسیاری از مردم منطقه با شکستن لوله فاضلاب اقدام به آبیاری مزارع کشاورزی کرده اند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان زابل تصریح کرد: با اینکه به طور مکرر اداره ی آب و فاضلاب اقدام به تعمیر لوله می کند اما دوباره لوله فاضلاب توسط مردم جهت آبیاری مزارع شکسته می شود.

آبتین با بیان اینکه، با توجه به غنی بودن فاضلاب ها به انواع مواد آلی و معدنی، در مصارف کشاورزی به عنوان کود بهره برداری می شود ادامه داد: فاضلاب انواع آلودگی فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک و همچنین تجمع مواد در گیاهان را با خود به همراه دارد.

وی افزود: متاسفانه فاضلاب استفاده شده جهت آبیاری مزارع گندم، جو،ذرت و جالیزها مملو از نیترات و فلزات سنگین بوده که به طور مستقیم گندم و بطور غیر مستقیم با جو و ذرت وارد چرخه غذایی شده و تجمع این مواد در بدن، انواع سرطان ها و بیماری ها را سبب می شود.

وی خاطرنشان کرد: اداره محیط زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی، ایرادات را در زمین، آب، هوا و خاک را بررسی و تذکر می دهد که در تذکر به اداره آب و فاضلاب در این خصوص این اداره از عدم همکاری مردم سخن گفته است.

مردم به طور مستمر اقدام به شکستن لوله فاضلاب می کنند

آبتین تصریح کرد: طبق گفته ی مسولان اداره آب و فاضلاب به رغم رفع مشکلات و اتصال لوله توسط این اداره، متاسفانه مردم به طور مکرر لوله فاضلاب را جهت آبیاری مزارع می شکنند که در این راستا گشت مشترک ادارات آب و فاضلاب و محیط زیست جهت رفع این معضل در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه، جالیزهای که با این آب تغذیه می شوند انواع انگل ها را وارد گوارش و بافت های انسانی می کند اذعان داشت: ذرت علوفه ای و سایر محصولات کشاورزی کشت شده دراین مکان نه تنها از رنگ سبز طبیعی برخوردار نیست بلکه رنگ آن رو به زردی می گراید چرا که بر اثر تجمع مواد آلی و معدنی، گیاه رو به نابودی است.

رئیس محیط زیست شهرستان زابل اضافه کرد: در چند وقت دیگر که فصل کشت گندم آغاز می شود اگر کشاورزان از فاضلاب برای آبیاری استفاده کنند مشکلات و معضلات بسیاری ایجاد خواهد شد که در این راستا خواستار عدم استفاده از فاضلاب جهت آبیتری مزارع گندم هستم.

وی با بیان اینکه، با حمایت مردم، باید راهکار پایداری جهت رفع این معضل اندیشیده شود تاکید کرد: هر زمینی قابلیت کشت ندارد بنابراین با عدم استفاده از فاضلاب جهت آبیاری از تجمع مواد آلی در گیاهان و در زمین پرهیز شود تا آلودگی های زیست محیطی کاهش یافته تا سلامت مردم و زمین تضمین شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری عصر هامون، تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 شهریور1395، کد خبر: 88282، www.asrehamoon.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین