پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۶۸۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
یکی از اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: فرونشست، تهران و ۱۷ استان دیگر کشور را تهدید می‌کند و دلیل آن استفاده بیش از حد چاه‌های سطحی و خشکسالی‌های مداوم در سال‌های اخیر است.
شعار سال: علی بیت اللهی، میزان فرونشست زمین را در استان‌ها و شهر‌های کشور بر اساس آخرین مطالعاتی که انجام شده، تشریح کرد و بر ضرورت کاهش ریسک این مخاطره‌ها که هم‌اکنون بسیاری از زیرساخت‌های شهری، برون‌شهری، راه‌ها و دیگر زیرساخت‌های کشور را تهدید می‌کند، تأکید کرد. بیت اللهی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار سرشماری کشور در ۳۱ استان، جمعیتی برابر با ۷۹‌میلیون و ۹۲۶‌هزار و ۲۷۰‌نفر زندگی می‌کنند که این جمعیت در ۱۳‌میلیون و ۵۹ هزار و ۵۲۲ واحد مسکونی دارای اسکلت و ۹‌میلیون و ۷۰۲‌هزار و ۸۱۵‌نفر در واحد‌های فاقد اسکلت زندگی می‌کنند، گفت: استان تهران دارای بیشترین جمعیت و تراکم جمعیتی به دلیل قرار داشتن شهر تهران است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات‌راه، مسکن و شهرسازی افزود: بر مبنای مطالعات انجام شده از ۳۱ استان کشور در محدوده ۱۸ استان با خطر بالای فرونشست زمین گسترش یافته‌است.
بر اساس اعلام بیت اللهی اسامی استان‌های دربردارنده پهنه‌های با خطر بالای فرونشست زمین به ترتیب گسترش شامل: اصفهان، تهران، کرمان، خراسان رضوی، البرز، فارس، یزد، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان‌شرقی، زنجان، قم، اردبیل، کردستان، آذربایجان‌غربی، خراسان شمالی و کرمانشاه است.
به گفته عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بر اساس مطالعات انجام شده، استان اصفهان با ۳۱‌شهر واقع بر پهنه‌های باخطر بالای فرونشست زمین در ردیف اول از نظر سکونتگاه‌های شهری است که بیشترین زون فرونشست را دارد و بعد از آن استان‌های تهران با ۳۰ شهر، کرمان با ۲۵ و خراسان‌رضوی با ۲۴‌شهر رتبه‌های بعدی را از منظر این مخاطره به خود اختصاص داده‌اند. بیت‌اللهی ادامه داد: از نظر تعداد جمعیت شهری نیز استان‌های تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان، البرز، کرمان و قم، هرکدام با جمعیتی بالای یک میلیون نفر در ردیف استان‌های با ریسک جمعیتی بالا در معرض خطر فرونشست زمین، قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر تعداد جمعیتی که ویژگی مهمی در محاسبات ریسک است، تعداد واحد‌های مسکونی آسیب‌پذیر را از دیگر مشخصات اساسی در ریسک مخاطرات برشمرد و گفت: طبق آخرین آمار، در میان محدوده‌های واقع بر پهنه‌های با خطر بالای فرونشست زمین، شهر‌های استان خراسان‌رضوی وضعیت نامطلوب‌تری نسبت به دیگر شهر‌ها دارند. بعد از آن استان‌های تهران، اصفهان، یزد، کرمان و قم دارای تعداد واحد‌های مسکونی فاقد اسکلت بیشتری واقع بر پهنه‌های فرونشستی با خطر بالا هستند.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: از آنجایی که واحد‌های مسکونی فاقد اسکلت در مقابل واحد‌های مسکونی دارای اسکلت، آسیب‌پذیری بیشتری دارند و احتمال فروریزش آن‌ها سریعتر است و در عین حال با دیگر مخاطرات همچون زلزله نیز مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند، به همین دلیل ضرورت دارد تا واحد‌های مسکونی همگی با مقاومت ساخته شده و علاوه بر قرارگیری در نقاط امن از نظر زون لرزه خیزی، تلاش شود تا تمامی واحد‌های مسکونی مقاوم‌سازی شده و دارای اسکلت شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جوان آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۱۴۲۴۱، www.javanonline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین