پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
ایده تولید لامپ‌های کم‌مصرف در ایران سال ۱۳۶۴ (۱۹۸۵ میلادی) با قدم زدن در فروشگاهی واقع در انگلستان جرقه خورد. در قفسه‌های این فروشگاه لامپی وجود داشت که با مختصات ۱۰ وات و قیمت ۲۰ پوند، «لامپ کم‌مصرف» نامیده شده بود.

شعار سال: احسان میوه چی، دانشجوی دکترای رشته برق الکترونیک ۱۴ سال بعد برخلاف جهت‌گیری بازار لوازم‌الکتریک، ساخت و تولید لامپ‌های کم‌مصرف به‌صورت یکپارچه و استاندارد را با ایده محصول دیده‌شده در سوپرمارکت انگلیسی آغاز کرد. شرکت افراتاب با پیگیری ایجاد تحول در صنعت روشنایی کشور، سال ۱۳۸۴ به‌عنوان نخستین تولیدکننده لامپ‌های کم‌مصرف استاندارد، جایزه گرفت؛ اما به گفته بنیان‌گذار این شرکت، کار و ایده‌پردازی هنوز تمام نشده بود؛ افراتاب از اواسط دهه ۹۰ با تولید لامپ‌ها و چراغ‌های LED مسیر متفاوتی نسبت به سایر رقبا و تولیدکنندگان این صنعت در جهت کاهش مصرف انرژی، افزایش عمر لامپ‌ها و دوستی با محیط‌زیست در پیش گرفت.

برتری لامپ‌های تولید داخل نسبت به محصولات وارداتی

میوه‌چی در گفتگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: سال ۱۳۶۲ در انگلستان دانشجو بودم. یک روز، در سوپرمارکت بزرگی قدم می‌زدم. در میان قفسه‌های فروشگاه چشمم به لامپ ۱۰ وات فیلیپس خورد که نام آن را «لامپ کم‌مصرف» گذاشته بودند. از آن روز به بعد اصطلاح لامپ کم‌مصرف در ذهن من ماند. بنیانگذار افراتاب ادامه داد: رشته برق الکترونیک را در سال ۱۳۷۲ در مقطع دکترا به پایان رساندم و بعد تصمیم گرفتم به ایران بازگردم. بسیار به تولید علاقه‌مند بودم و به همین دلیل ۵ سال کار تحقیقاتی انجام دادم. یک روز یکی از تولیدکنندگان لامپ به نام اسلامی که مدیریت شرکت چل الکتریک را به عهده داشت از من خواست، برای ارتقای کیفیت این محصول قسمت «بالاست» لامپ را طراحی کنیم. به گفته میوه‌چی در ادامه مسیر همکاری با شرکت چل الکتریک، آن‌ها پیشنهاد دادند روی تولید لامپ‌های کم‌مصرف یکپارچه استاندارد سرمایه‌گذاری شود تا این نوع لامپ‌های باکیفیت استاندارد در ایران تولید شود.

وی ادامه داد: آن زمان ما چند مهندس بودیم که از لحاظ مالی شرایط سرمایه‌گذاری را نداشتیم؛ اما در همان حال به‌یکباره تصویر لامپ کم‌مصرفی که در سوپرمارکت انگلستان دیده بودم به ذهنم خطور کرد. میوه چی اضافه کرد: مطمئن بودم این سرمایه‌گذاری آینده خوبی خواهد داشت، زیرا دنیا به سمت کاهش مصرف انرژی خواهد رفت تا مانع از گرم شدن کره زمین و تولید گاز‌های گلخانه‌ای شود.

بنیانگذار افراتاب در ادامه این گفتگو اظهار کرد: به مسائل زیست‌محیطی بسیار علاقه‌مند هستم، به همین دلیل این ایده مرا جذب خود کرد. سال ۱۳۷۵ با برخی از دوستان صحبت‌هایی در مورد سرمایه‌گذاری درزمینه لامپ‌های کم‌مصرف شد و ۲ سال بعد شرکت صنایع الکترونیک افراتاب به‌منظور تولید محصولات الکترونیکی و مخابراتی تاسیس شد و در سال ۱۳۷۹ تولید اولین لامپ کم‌مصرف را با تفاوت‌هایی نسبت به سایر محصولات ایرانی آغاز کردیم.

اما این تفاوت‌ها چه بود؟ میوه‌چی در این رابطه گفت: تفاوت این لامپ‌ها با لامپ‌های موجود در بازار این بود که تا آن زمان قطعه «بالاست» را جدا، تولید می‌کردند و خود لامپ را هم جدا این موضوع باعث شده بود زمانی که لامپ می‌سوخت، سازنده بالاست مشکل را به گردن سازنده لامپ و بالعکس می‌انداخت.

وی ادامه داد: مردم برای اینکه گارانتی محصول را بگیرند و لامپ باکیفیتی دریافت کنند، سردرگم بودند. اولین کاری که باید انجام می‌شد این بود که استانداردی طراحی شود، چون آن زمان هنوز استاندارد اجباری نشده بود، این در حالی بود که ما پیش‌زمینه استاندارد را در طراحی لامپ خود جانمایی کرده بودیم و در نهایت لامپ یکپارچه را طراحی کردیم.

مدیرعامل افراتاب ادامه داد: سال ۱۳۸۴ توانستیم استاندارد تشویقی لامپ کم‌مصرف را به‌عنوان نخستین تولیدکننده دریافت کنیم. این موفقیت‌ها ادامه داشت تا اینکه در چند سال گذشته به سمت تولید «لامپ‌های ال‌ای‌دی» گام برداشتیم. با تمرکز بر کیفیت، نوآوری و تنوع داشتیم و همین پارامتر‌ها باعث شد اقبال عمومی به سمت محصولات مجموعه ما بیشتر شود. درنتیجه می‌توان گفت ابتدا کیفیت و دوم برندسازی، راز‌های موفقیت شرکت افراتاب هستند. ما روی برندسازی کار کردیم و لوگو افراتاب به‌گونه‌ای طراحی شد که در ذهن مردم ماند. از طرف دیگر در حوزه مخابرات نیز فعالیت‌هایی داشتیم و حتی در تلفن‌های همگانی که در سطح کشور پخش می‌شد لوگوی ما روی این باجه‌ها بود.

سبد محصولات

میوه‌چی با تاکید بر اینکه تولید لامپ کم‌مصرف را از پایان سال ۱۳۹۶ کنار گذاشتیم، خاطرنشان کرد: طی ۶ سال گذشته، تمام تمرکز ما روی لامپ‌ها و چراغ‌های ال‌ای‌دی معطوف شده است. در حال حاضر هم سبد کامل از محصولات ال‌ای‌دی تولید می‌کنیم و از تولید حدود ۷ تا ۸ مدل لامپ کم‌مصرف به تولید ۶۰ مدل لامپ‌ها و چراغ‌های ال‌ای‌دی رسیده‌ایم. دائم به دنبال طراحی محصولات جدید برای مشتریان هستیم که برای آن‌ها کارآمد باشد و به‌طورکلی در شرکت افراتاب هرسال، یکسری محصولات جایگزین شده یا یکسری اضافه می‌شوند.

از میوه‌چی پرسیدیم که تفاوت لامپ ال‌ای‌دی با چراغ ال‌ای‌دی چیست؟ گفت: لامپ محصولی است که سرپیچ دارد و توسط مصرف‌کننده، خود منبع روشنایی با سرپیچ قابل تعویض است. چراغ به مجموعه‌ای می‌گویند که فاقد سرپیچ است و معمولا منبع نوری در خودش کارگزاری شده، درنتیجه چراغ می‌تواند چراغ‌های سقفی داخل اتاق‌ها باشد، یا چراغ‌هایی که برای آشپزخانه حمام و ... نصب می‌شوند. این‌ها چراغ‌های داخلی هستند. چراغ‌های بیرونی هم انواع چراغ‌هایی هستند که برای محوطه‌های سبز یا خیابان‌ها استفاده می‌شوند. شرکت افراتاب بیشتر روی چراغ‌های محیط داخلی مانند محل کار و منازل تمرکز دارد؛ اگرچه یک‌مدت هم روی چراغ‌های خیابانی کارکردیم.

چالش‌های صنعت روشنایی

به گفته میوه‌چی از مشکلات عمده‌ای که در سال‌های گذشته صنعت روشنایی با آن روبه‌ر و بوده، واردات لامپ از خارج از کشور است. گفت: متاسفانه با توجه به اینکه بعضی از کنترل‌ها عملا در خارج از کشور انجام می‌شود در نتیجه بسیاری از محصولات روشنایی باکیفیت نیستند و در همین راستا ارزان هم در بازار عرضه می‌شوند و این ارزانی محصولات وارداتی به تولید در کشور صدمه زده است؛ اما طی ۲ سال گذشته به دلیل مشکلات ارزی که برای کشور به وجود آمد، واردات لامپ کامل، محدود و ممنوع شد و تمام شرکت‌های تولیدی که در سال‌های گذشته ضعیف شده بودند، توانستند از این فرصت استفاده کنند و خود را تقویت کنند.

مدیرعامل شرکت افراتاب اظهار کرد: متاسفانه طی ۶ ماه گذشته لامپ‌های بی‌کیفیت و غیراستانداردی وارد کشور شدند که همان لامپ‌های ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعتی هستند که قیمت آنها نصف قیمت محصولات داخلی است و برخی مردم به دلیل قیمت ارزان ترغیب می‌شوند این محصولات را خریداری کنند؛ اما اگر لامپ باکیفیت بخرند ۱۰ برابر این لامپ‌ها برایشان کارآیی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه افراتاب از آخرین تکنولوژی که ازنظر اقتصادی برای کشور هم مناسب باشد استفاده می‌کند، تصریح کرد: اوایل امسال خط جدید کامل اتوماتیک برای تولید و مونتاژ لامپ راه‌اندازی کرده‌ایم. این ماشین به‌تن‌هایی ۲۰۰ هزار لامپ دریک نوبت در ماه تولید می‌کند. خط قبلی ما به‌صورت دستی کار می‌کنند که آن‌ها هم توانایی دو، سه برابر این میزان تولید را دارند؛ اما متاسفانه واردات بی‌رویه و قاچاق لامپ بازار را آشفته کرده است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 13 مرداد    99، کد خبر:   3678831، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین