پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۹۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
کسانی که فراکسیون امید را نقد می‌کنند باید توجه کنند فراکسیون امید اکثریت مجلس نبود بلکه در اقلیت قرار داشت.باید پاسخگو باشند چرا رای مردم را از خاصیت انداختند؟ چه کسانی کاری کردند که نگذاشتند نتیجه آرای مردم به ثمر برسد؟ منصفانه این است که هر کس به سهم خود پاسخگو باشد.
نماینده مجلس دهم با تاکید بر این‌که علی مطهری در مجلس نهم کتک خورد، اما در مجلس دهم نایب رئیس شد، گفت: لاریجانی با لیست امید آمد، اما حسابش را از فراکسیون امید جدا کرد.

«احمد مازنی»، عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس دهم، در رابطه با عملکرد فراکسیون امید گفت: فراکسیون امید فقط از یک سو نقد نمی‌شود بلکه بخشی از اصلاح‌طلبان و بخشی از اصولگرایان هر کدام از ظن و زاویه دید خود نقد‌هایی دارند. علاوه بر این مردم نیز به فراکسیون امید نقد دارند و در بین مردم یکسری از اقشار محروم جامعه که آسیب پذیرند و مجموعه مشکلات اقتصادی و معیشتی‌شان را به این مساله ربط می‌دهند و بخشی هم ثروتمندانی هستند که شاید در این دوره آسیب دیدند و عملکرد دولت را به پای فراکسیون امید می‌نویسند.

او ادامه داد: ارزیابی عملکرد فراکسیون امید نیاز به زمان دارد. اگر بنابر مقایسه باشد عملکرد‌ها و ارزیابی‌ها باید براساس عملکرد‌های مجالس مختلف مورد بررسی قرار گیرد. نقد‌هایی که به فراکسیون امید وارد می‌شود بعضی منصفانه است و برخی منصفانه نیست و براساس ملاحظات سیاسی، منافع و امیال است. باید خاستگاه فراکسیون امید را بشناسیم؛ خاستگاه فراکسیون امید لیست امید است.

مازنی مطرح کرد: ابتدا لیستی تهیه شد به نام لیست امید و از درون لیست امید فراکسیون امید ایجاد شد. لیست امید در سال ۱۳۹۲ و بعد ۹۴ برای عبور از آن فضای تند سال ۸۸، که من از آن به یک بازی باخت- باخت برای عبور از بسیاری از چهره‌های شاخص جریان اصلاحات تعبیر می‌کنم، شکل گرفت. بسیاری از چهره‌های شاخص عاقل جریان اصولگرایان از صحنه خارج شده بودند و جامعه احساس یک بن بست سیاسی در فضای عمومی کشور می‌کرد، در چنین شرایطی مجموعه عقلای جامعه و انسان‌های معتدل و انسان‌هایی که با افراطی‌گری موافق نبودند، چه در روابط داخلی و چه در روابط بین‌الملل، با هم ائتلاف کردند و حاصل ائتلاف آن‌ها دولت تدبیر و امید و لیست امید شد. دولت تدبیر و امید دارای ترکیب مشترکی از نیرو‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب است که بیشترشان هم اصولگرا هستند. در این دولت گفته می‌شد مجلس نهم با دولت همکاری نمی‌کند و عناصر تندرویی بودند که دولت را تخریب می‌کردند، باید تلاش می‌کردیم فضایی فراهم شود تا دولت احساس تنهایی نکند و بتواند برنامه‌های خود را پیش ببرد.

عضو فراکسیون امید بیان کرد: در چنین شرایطی برای عبور از بحران بازی باخت- باخت سال ۸۸ و هم برای شکست بن‌بست افراطی‌گری که در کشور شکل گرفته بود عقلای قوم لیست امید را تهیه کردند و اکثریت نمایندگان مجلس از لیست امید بودند. لیستی که آقای علی لاریجانی یک طرف آن بود و سوی دیگر آقای محمدرضا عارف و این بین از آقای علی مطهری تا آقای محمود صادقی، آقای میرزایی نیکو و بنده و افرادی مثل کاظم جلالی و بهروز نعمتی و افراد مختلفی بودند که در این لیست قرار داشتند.

او گفت: با ورود به مجلس آقای لاریجانی و دوستان ایشان و بسیاری از کسانی که با لیست امید وارد مجلس شدند حساب‌شان را از فراکسیون امید جدا کردند و فراکسیون مستقلین را درست کردند. کسانی که از فراکسیون امید توقع دارند براساس این ذهنیت است که اعضای فراکسیون امید اکثریت مجلس بودند، اما اینگونه نبود. اگر اکثریت اصلاح‌طلب در مجلس بودند آقای عارف باید رئیس مجلس می‌شد، اما اینطور نشد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی از کسانی که با لیست امید به مجلس آمدند فراکسیون مستقلین را تشکیل دادند و با هم ائتلاف کردند و هیات رئیسه مجلس و کمیسیون‌های مجلس را در اختیار گرفتند. شما چند کمیسیون در مجلس سراغ دارید که رئیسش عضو فراکسیون امید باشد؟ وقتی تعداد اعضای کمیسیون فرهنگی ۹ اصولگرا بودند و ۸ اصلاح‌طلب، مگر تقلب می‌خواهید بکنید که کمیسیون فرهنگی را بگیرید یا کمیسیون آموزش یا کمیسیون اقتصادی یا کمیسیون‌های مختلف؟ چندبار آقای کواکبیان گفتند تا پشت در پارلمان آقایان با ما بودند و بعد معلوم شد زنبیل‌شان را جای دیگر گذاشته بودند و وارد پارلمان که شدند با دیگران همراهی و همکاری کردند. پس فراکسیون امید اکثریت مجلس و کمیسیون‌ها را نداشت. این نداشتن اکثریت یک واقعیت است. نقل است به یکی گفتند: شما چرا تیراندازی نکردی؟ پاسخ داد: به هزار و یک دلیل. گفتند: یکی را بگو. گفت: فشنگ نداشتم! گفتند: کافی است، هزار تای بقیه را نگو. حکایت لیست امید هم همین است. در تحقیق و تفحص از عملکرد ۱۰ ساله مربوط به اموال و مستقلات شهرداری چندبار با آقای کواکبیان و دوستان تلاش کردیم این را در دستور بیاوریم که هم در کمیسیون نگذاشتند در دستور قرار بگیرد و هم اجازه ندادند به صحن بیاید. کی اجازه نداد؟ بروند بپرسند! آیا فراکسیون امید تلاش نکرد؟ هم در داخل مجلس و هم خارج مجلس کسانی بودند که نمی‌گذاشتند این اتفاق بیفتد.

مازنی مطرح کرد: کسانی که فراکسیون امید را نقد می‌کنند باید توجه کنند فراکسیون امید اکثریت مجلس نبود بلکه در اقلیت قرار داشت. لایحه هوای پاک، طرح مربوط به اصلاح مبارزه با مواد مخدر از سری اقدامات این فراکسیون است. حدود ۵۰۰۰ نفر از اعدام نجات پیدا کردند و این برای کشوری که بعد از چین رتبه دوم تعداد اعدامی‌ها را در دنیا دارد و متاسفانه به صورت مستمر مورد مواخذه از ناحیه نهاد‌های حقوق بشری هستیم، آیا دستاورد کمی است؟ من خودم شخصا طرح اداره صدا و سیما و مسئولان صدا و سیما به اضافه مجمع تشخیص مصلحت نظام یعنی بخش هیات عالی نظارت‌شان به اضافه نمایندگانی که وضع فعلی صدا و سیما را بهتر می‌پسندند را پیشنهاد دادم و همه دست به دست هم دادند و همت کردند و نگذاشتند تا پایان دوره دهم به نتیجه برسد. خب ما باید چکار می‌کردیم؟ طرح تجمعات و راهپیمایی‌ها که در کمیسیون شورا‌ها تصویب و نهایی شد، اما اقای لاریجانی اینقدر تعلل کرد تا بالاخره مجلس دهم تمام شد. گفتگوی ملی صدایی بود که ما در مجلس دهم بلند کردیم و توانستیم یک مجمع در مجلس دهم شکل بدهیم، مجمع گفتگوی ملی و یک شورا در خارج از مجلس که این شورا هنوز ادامه دارد، اما همکاری نکردند.

مازنی اظهار داشت: باید پاسخگو باشند چرا رای مردم را از خاصیت انداختند؟ چه کسانی کاری کردند که نگذاشتند نتیجه آرای مردم به ثمر برسد؟ منصفانه این است که هر کس به سهم خود پاسخگو باشد. یک نقطه ضعف را هم می‌پذیرم که رئیس فراکسیون و هیات رئیسه فراکسیون به لحاظ اطلاع‌رسانی، پاسخگویی به شبهات و کار رسانه‌ای بسیار ضعیف عمل کردند. عارف باید شفاف با مردم حرف بزند. بگوید چرا پاسخ نقد‌ها را نمی‌دادند؟ چرا کار رسانه‌ای قوی و گسترده نمی‌کردند؟ ایشان آن موقع می‌گفتند من می‌توانم با یک تلفن مشکل یک فرد را حل کنم که از زندان نجات پیدا کند یا مشکل یک جمعی را حل کنم که هویت صنفی‌اش شناخته شود چرا جنجال سیاسی کنم؟ گاهی اوقات افراد می‌خواهند کار رسانه‌ای کنند، تیتر درست کنند، جنجال به پا کنند، می‌خواهند قهرمان شوند و گاهی هم نه؛ فقط می‌خواهند مشکل مردم حل شود. عارف یک شخصیت اخلاقی است و این ویژگی‌ها را دارد.

احمد مازنی با بیان این که مجلس دهم و دولت یازدهم و دوازدهم کم شانسی آوردند گفت: مجلس دهم و دولت روحانی با پدیده ترامپ در آمریکا برخورد، پدیده‌ای که اثر شیطنت و حماقتش فقط ایران را نگرفته است. چیزی مثل هیتلر وقتی هیتلر جنگ جهانی دوم را به پا کرد؛ شما دیگر چه توقعی از مدیران کشور‌هایی داشتید که زیر سم اسب‌ها و زیر سلطه تفنگ‌ها و چکمه‌های سپاهیان هیتلر جان می‌دادند و له می‌شدند؟ واقعیت این است که ترامپ با خروجش از برجام و با اصرار بر اینکه هیچ کشوری، هیچ ملتی و هیچ شخص حقیقی و حقوقی نباید با ایران همکاری کند، عین کاری را کرد که پلیس آمریکا با جرج فلوید انجام داد؛ در واقع ترامپ پایش را روی گردن ملت ایران گذاشته است.

او گفت: منتقدان چقدر به تحریم و مداخله ظالمانه و ناجوانمردانه آقای ترامپ سهم می‌دهند؟ کسانی که می‌خواهند فراکسیون امید یا مجلس دهم را تخریب کنند اگر از جناح مقابل هستند حالا دیگر مجلس یازدهم دربست در اختیارشان است و مسافر دیگری در این تاکسی ننشسته است و هر جا که دوست دارند ببرند و به قول مولوی «گر تو بهتر می‌زنی بستان بزن». از دوستان اصلاح‌طلب هم انتظار دارم اگر رقیب براساس رقابت نقد می‌کند، دوستان براساس رفاقت نقد کند و نقد گفتمان درون اصلاحات حساب کنند. فراکسیون امید برخاسته از درون جبهه اصلاحات است و این نقد باید منصفانه و متناسب با اصلاحات و شرایط باشد.

مازنی اظهار کرد: آقایانی که نسبت به فراکسیون امید نقد می‌کنند اکنون اگر شرایط فراهم شود و این حضرات داخل مجلس باشد آیا از اقای عارف بهتر می‌توانستند کار کنند؟ از آقای تابش بهتر می‌توانستند عمل کنند؟ از آقایان حسین‌زاده و پارسایی و صادقی و مطهری چطور؟ علی مطهری در مجلس نهم کتک و فحش خورد، اما مجلس دهم علی مطهری را نایب رئیس کرد، این دو فرق نمی‌کند؟ در مجلس نهم همیشه صدای ناسزاگویی بلند بود و به زحمت و همت شخص مقام معظم رهبری برجام به نتیجه رسید، اما مجلس دهم با تمام توانش پای ماموریت‌های مربوط به روابط بین‌الملل و مسائل داخلی ایستاد و تا جایی که توان داشت کمک و همراهی کرد. در کدام مجلس رئیس جمهور با ۵ سوال به مجلس فراخوانده شد؟ بعد از مجلس اول که منجر به عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر شده بود دیگر سابقه نداشت! با اینکه با روحانی هم پیمان بودیم و ائتلاف داشتیم از ایشان سوال کردیم و پای سوال‌مان هم ایستادیم. به نظر من منصفانه این است که نسبت به مجلس دهم و به‌خصوص فراکسیون امید نقد شود، ولی الان نسبت به این فراکسیون ظلم می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۰۴۷۷۷۹، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
0
همون کسایی خیانت کردن که کلی وعده دادن در زمان اجرا گفتن ما نمیتونیم که
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین