پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰
از زمانیکه گالیله چرخش خورشید و ثابت بودن زمین را زیر سئوال برد و باعث دادگاهی شدن وی از جانب اصحاب کلیسا شد زمان زیادی می گذرد. اما این چالش و مخالفت و منازعت هنوز پایان نیافته و در طول تاریخ ایران هم داستانهای جالبی به صفحات تاریخ افزوده است.

شعارسال: امان محمد خوجملی: بعدازانقلاب و طی سالهای گذشته رسانه های همگانی دیداری و شنیداری مکتوب و فضای مجازی کم و بیش مورد نقد وانتقاد بوده است اخیراً« یکی از مراجع محترم تقلید فضا و رسانه های مجازی را لجنزار اعلام کرده بود». در این باره نکاتی را عرض می کنم :

باید قبول کنیم ابداعات و اختراعات و اکتشافات و فن آوریهای جدید و علم و دانش و تکنولوژی از بدو پیدایش خود همواره مخالفانی را به روی خود دیده است. بیشترین مخالفتها هم از منظر دین و مذهب بوده است. چون متولیان ادیان فکر می کردند این قبیل اختراعات و اکتشافات و فناوریها امور ثابت و لایتغیر ادیان و اعتقادات را به چالش می طلبد.

از زمانیکه گالیله چرخش خورشید و ثابت بودن زمین را زیر سئوال برد و باعث دادگاهی شدن وی از جانب اصحاب کلیسا شد زمان زیادی می گذرد. اما این چالش و مخالفت و منازعت هنوز پایان نیافته و در طول تاریخ ایران هم داستانهای جالبی به صفحات تاریخ افزوده است.

مخالفت بعضی از متدینین با احداث راه آهن وتلگراف در زمان ناصرالدین شاه و مخالفت با رادیو در زمان رضا شاه و مخالفت با تلویزیون در زمان پهلوی دوم مخالفت با ویدیو در اوایل انقلاب و حتی جرم بودن پخش صوت در درون ماشینهای شخصی و اخیراً هم مخالفت با ماهواره و فضای مجازی مانند تلگرام و امثال آن رایج شده است.

باید قبول کنیم هیچ یک از دستاوردهای بشری خیر مطلق یا شر مطلق نیست.اینها دستاوردهای بشری است که در مجموع به نفع انسانها بوده و کار وزندگی را برای انسانها آسان کرده است.

همه هم می توانند از آن استفاده بکنند.هیچکدام اینها ماهیت ثابت و ذاتی ندارند که بشود از روی آن به قضاوت نشست. اینها ابزارهای خنثی هستند مانند ظرف که به درون آن هرچه می شود ریخت. محتویات درون ظرف در دست خودانسان است.

میشود به درون آن آب و شیر ویا مشروبات الکلی و یا هر چیز دلخواه را ریخت.در واقع خوب و بد بودن آن در اختیار استفاده کنندگان آن است نه خودِ ابزار. حتی از این ابزارها می شود به نفع دین استفاده کرد با این فناوریها خیلی از کارهای حوزه های علمیه ومتدینین آسان شده و پیامهای دینی را به هرجای جهان مخابره کرد .

همچنین دولت ازفضای مجازی و ابزار تلگرام بیش از دیگران استفاده می کند وکارها با سرعت و سهولت بیشتری انجام می شود.

ما به خاطرچند درصد کار خلاف نمی توانیم اصل فن آوری را به زیر سئوال ببریم. همچنانکه به خاطر خطر تصادف اتومبیل و تلفات چند میلیونی در طول سالهای بعد از اختراع آن انسانها نتوانستند آنرا از زندگی خودشان حذف بکنند. تنها کاری که می کنند این است سال به سال با ابداعات و فناوریهای جدید سعی می کنند تلفات و ضررها را کاهش دهند تا منافع به حداکثر و ضررها به حداقل برسد.بنابراین به خاطر فساد اندک منافع عظیمی را نادیده بگیریم کار عاقلانه نیست که باید از آن پرهیز کرد .

نویسنده : امان محمد خوجملی

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی اولکامیز، تاریخ انتشار: 25شهریور1395، کدخبر: - : www.ulkamiz.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
فضای مجازی خوبی و بدی در کنار همه
اگر لجنزار شده دلیلش اینه که ما به مردم فرهنگشو اموزش ندادیم
اقا این همه بر ضرورت فضای مجازی تاکید کردن بعد بغضی مراجع...
ا.ف75
ناشناس
Germany
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
به همون اندازه که میتونه لجنزار باشه میتونیم ازش استفاده خوب هم بکنیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین