پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۹۸۵۳۰
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ آغازشده و داوطلبان برای انتخاب رشته باید به نکات دفترچه توجه کنند.
شعار سال: با اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد در ۱۳ شهریورماه از روز شنبه ۱۵ شهریورماه انتخاب رشته برای داوطلبان این آزمون آغاز شد و تا پایان روز سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه ادامه دارد.

در این آزمون ۴۲۴ هزار نفر مجاز شده‌اند. هر یک از داوطلبان می‌توانند ۱۰۰ کدرشته را انتخاب کنند. انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی نیز از امروز یکشنبه ۱۶ شهریورماه از طریق سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی این دانشگاه صورت می‌گیرد و تا روز سه‌شنبه ۲۵ شهریورماه به پایان می‌رسد.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی هم‌زمان با شروع انتخاب رشته از طریق سامانه فوق منتشر و در اختیار داوطلبان قرارخواهد گرفت.

براساس مندرجات دفترچه راهنمای انتخاب رشته مندرج در سازمان سنجش آموزش کشور گزینش نهایی در رشته‌های تحصیلی آزمون کارشناسی ارشد ۸۰ درصد از آزمون کتبی در هر گرایش و ۲۰ درصد معدل دوره کارشناسی است.

متقاضیان بورسیه وزارتخانه، سازمان‌ها یا مؤسسات آموزش عالی دارای شرایط خاص باید علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی، واجد شرایط اختصاصی وزارتخانه یا سازمان دارای شرایط خاص نیز باشند.

داوطلبان واجد شرایط در رشته‌های خاص می‌توانند حداکثر دو کدرشته محل بورسیه یا دارای شرایط خاص را انتخاب کنند.

فهرست اسامی در کدرشته‌های خاص و بورسیه تا چندبرابر ظرفیت برای شرکت در مصاحبه و سایر مراحل گزینش ۲۵ شهریورماه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور درج می‌شود.

تاریخ دقیق اعلام اسامی چندبرابر ظرفیت و برنامه زمانی مصاحبه و سایر مراحل گزینش رشته‌های دارای مصاحبه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اعلام می‌شود.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به هیچ‌یک از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد بورس تحصیلی اعطا نمی‌کند.

انتخاب رشته متقاضیان استعداد درخشان
تمامی سهمیه‌ها نظیر سهمیه بومی گزینی و ایثارگران همانند سایر آزمون‌های امسال ملاک گزینش دانشجویان قرار می‌گیرد.

داوطلبان استعداد درخشان می‌توانند رشته‌های با آزمون دوره کارشناسی ارشد را انتخاب کنند. داوطلبان استعداد درخشان که حداکثر یک سال از فارغ‌التحصیلی‌شان می‌گذرد و صرفاً یک‌بار در آزمون شرکت کرده باشند و همچنین ۹۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در هر کدرشته را کسب کرده باشند از طریق سازمان سنجش به یکی از دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

سازمان سنجش آموزش کشور موظف است حداکثر معادل ۱۰ درصد در هر کدرشته محل تحصیلی دوره بالاتر را براساس اولویت نمره و انتخاب رشته متقاضیان استعداد درخشان اختصاص دهد.

دانش‌آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته و ناپیوسته که قصد استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان را دارند باید در هر یک در هشت نیمسال برای کارشناسی پیوسته و چهار نیمسال برای کارشناسی ناپیوسته تحصیل خود را به پایان برسانند.

نحوه پذیرش اتباع خارجی
فقط اتباع غیرایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران منوط به داشتن یکی از مدارک اقامتی یا شناسایی معتبر در صورت قبولی در دانشگاه ثبت‌نام خواهند شد.

اتباع غیرایرانی مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در مناطق ممنوعه تردد و اسکان اتباع خارجی نیستند. بدیهی است در صورت پذیرش و اعالم قبولی داوطلبان غیرایرانی در مناطق ممنوعه، پذیرش آنان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آن مناطق، لغو می‌شود.

توضیح و فهرست مناطق ممنوعه تردد و اسکان برای این داوطلبان، در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.

پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی) و رشته‌های خاص و حساس اکیداً ممنوع است. توضیح و فهرست این رشته‌ها، در سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است.

اتباع غیر ایرانی پذیرفته‌شده آزمون‌های کارشناسی ارشد در دوره‌های روزانه، موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات هیئت امنای دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حداکثر تا ۸۰ درصد شهریه دوره‌های نوبت دوم (شبانه) هستند.

نحوه پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد
دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد به دو شیوه آموزشی و پژوهشی و آموزش‌محور پذیرش می‌شوند. در شیوه آموزشی و پژوهشی مشتمل بر واحدهای درسی و پایان‌نامه است. در شیوه آموزش‌محور دانشجویان به‌جای پایان‌نامه باید واحد سمینار (شامل تحقیق و تتبع نظری) را بگذرانند.

طول مدت دوره در هر دو شیوه حداکثر ۲ سال مشتمل بر ۴ نیمسال تحصیلی است. در موارد استثنایی افزایش طول مدت دوره با تشخیص شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه مجاز است و در هر صورت مدت دوره در هر دو شیوه نباید از ۲,۵ سال تجاوز کند.

همچنین نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد اواخر مهرماه اعلام می‌شود و دانشجویان تازه‌ وارد این دوره می‌توانند از اول آبان ماه در دانشگاه‌ها ثبت‌نام و انتخاب واحد کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 16 شهریور 1399، کد خبر: 512668، www. ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین