پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۹۸۶۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹
استاد اقتصاد گفت: زمانی که ۴۰ هزار تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم، تورم ۳۰ تا ۵۰ درصدی بود و حالا با۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری منابع، ابرتورم هم روی خواهد داد.
شعار سال: یکی از موضوعات داغ سال‌های اخیر دلایل رشد نرخ ارز در کشور بوده است بطوری که دیدگاه‌های مختلفی از رشد نقدینگی تا جبران کسری بودجه از سوی طیف‌های مختلف اقتصادی مطرح شده است. اما عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در پست ایسنتاگرامی اخیر خود به تلاش مداوم برای ایجاد بی‌ثباتی در بازارهای پولی و ارزی کشور از سوی آمریکا و همدستان او اشاره کرده است. همتی هدف همه این اقدامات، بخصوص در یک سال اخیر را ایجاد انتظارات منفی در مردم برای به زانو درآوردن اقتصاد کشور عنوان کرده است. «با وجود این که فشارها مشکلات و سختی‌هایی برای مردم ایجاد کرده، ولی بطور قطع آمریکا نتوانسته به اهداف اصلی خود برسد. با تدابیر صورت گرفته، القای انفجار نقدینگی و ابر تورم از طریق تحریک انتظارات نیز، با ناکامی مواجه شده است»

اما این ادعای آقای همتی بی‌پاسخ نماند، بطوری که دکتر محمد طبیبیان در تلگرام خود نوشت: « اما از یک مدیر که باید بر اساس شأن علمی و تجربی بر مسندی نشسته باشد انتظار نمی‌رود شیوه‌ای را پی بگیرد که تنها ابزارش سرزنش خارجی‌ها و متهم کردن منتقدان داخلی به همکاری با خارجی است و این شیوه هم صرفاً برای ترساندن و بستن زبان‌ها به کار می‌رود و نتیجه مثبتی ندارد»

مرتضی سامتی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در این مورد اظهار داشت: به طور حتم دیدگاه افرادی مثل دکتر طبیبیان همیشه به حقیقت نزدیک است چون نسبت به سیاستمداران برتری دارد. مطمئنا اگر آقای همتی به عنوان یک عضو هیئت علمی دانشگاه به مسئله نگاه می‌کرد با این موضوع هم‌دیدگاه می‌شد چون وقتی که از موقعیت سیاسی به این موضوع نگریسته می‌شود باید در قالب همان سیاست‌ها حرکت کرد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که دولت کنونی که کسری بودجه بالایی دارد به دنبال جبران از طریق رشد پایه پولی است و چون یک سال از فعالیت آن باقی نمانده، اینگونه فکر می‌کند که اگر ابرتورم هم باشد زیاد دولت فعلی را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. اما نگاه دکتر طبیبیان نگاه گذشته، حال و آینده است چون در گذشته رشد پایه پولی باعث تورم‌های بالایی شده است، در نهایت بنده هم با دیدگاه آقای طرح طبیبیان هم‌راستا هستم.

وی ادامه داد: باید توجه داشت زمانی که ما ۴۰ هزار تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته‌ایم تقریباً تورم ۳۰ تا ۵۰ درصدی به کشور تحمیل می‌شد و حالا اگر قرار باشد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع تأمین منابع صورت گیرد، بنابراین موضوع ابرتورم هم روی خواهد داد.

این اقتصاددان در مورد رشد بالای نقدینگی همانند ونزوئلا اظهار داشت: آثار این نوع اقتصاد در کشور ما قابل مشاهده است یعنی در ابتدای این مسیر هستیم. اگر در گذشته افزایش نرخ برابری ارز در مدت طولانی دو برابر می‌شد، در حال حاضر و در مدت سه سال نرخ دلار از ۴۰۰۰ تومان به ۲۴ هزار تومان رسیده است که نشانه مشخص‌تری از این موضوع است و آن نیز به دلیل رشد پایه پولی است. اینکه گفته شود تحریم عامل آن بوده باید توجه داشت، که نرخ ارز نشان دهنده رابطه قدرت خرید یک کشور با کشور دیگر است و یکی از عوامل کاهش قدرت خرید همان رشد پایه پولی است که برای جبران کسری بودجه بوده است.

سامتی ادامه داد: تقریبا ۹۰ درصد بودجه ما مصرفی است و اگر بودجه ۷۰ درصد مصرفی و ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ می‌شد با همان ۳۰ درصد می‌توانستیم تورم را کنترل کنیم، اما الان تمام درآمد دولت صرف مخارج جاری می‌شود که در نهایت باعث تورم می‌شود. درباره برخی اظهارات در زمینه ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران نباید تفاوت‌های ساختاری اقتصاد ایران با اقتصاد ونزوئلا را فراموش کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت صدای بورس، تاریخ انتشار: 15 شهریور 1399، کد خبر: 416049، www. sedayebourse.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
0
0
آیا باعث و بانی این هم آمریکاست؟
ذهره
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
0
0
در هر تورمی کمر ما ملتی که هر روز داریم بد بختر و بی پول تر میشیم میشکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین