پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۹۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی کارشناسی بهره‌برداری از منطقه حفاظت شده آشوراده به عنوان منطقه گردشگری پرداخت و اعلام کرد: طرح گردشگری آشوراده در تضاد با مفاد کنوانسیون تنوع زیستی است که جمهوری اسلامی ایران نیز به آن پیوسته است.

شعار سال: دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی کارشناسی بهره‌برداری از منطقه حفاظت‌شده آشوراده به‌عنوان منطقه گردشگری»، جزیره آشوراده و تالاب میانکاله را از باارزش‌ترین زیست‌بوم شمال کشور دانسته که به‌علت تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی بعضاً منحصربه‌فرد به‌عنوان پناهگاه حیات وحش ثبت شده است.

آشوراده؛ داستان یک مناقشه

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: در دو دهه اخیر با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و جاذبه‌های زیست‌محیطی این منطقه به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن پتانسیل‌های بالقوه در جذب گردشگران داخلی و خارجی، دولت‌های مختلف برنامه‌های توسعه گردشگری منطقه را در نظر داشته‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس افزوده است: پس از تصویب طرح گردشگری منطقه در دهه ۸۰ و اخذ مصوبات و تأییدیه‌های مورد نیاز در دهه ۹۰ شمسی، پروژه گردشگری منطقه وارد فاز طراحی و اجرا شد که باعث حساسیت و پیگیری سمن‌ها، کارشناسان و اساتید حوزه محیط‌زیست کشور شد و درنهایت دادستان کل کشور در راستای احیای حقوق عامه به این مسئله ورود کرده و دستور توقف اجرای طرح را صادر کرد.

تبدیل ۱۶۰ هکتار از آشوراده و بندر ترکمن به منطقه گردشگری

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش تاکید کرد: نظر به اهمیت و کارکرد‌های مهم زیست‌محیطی تالاب میانکاله و مناطق پیرامون شامل جزیره آشوراده که در زمره مناطق حفاظت‌شده، ذخیره‌گاه زیست‌کره و پناهگاه حیات وحش به‌حساب می‌آیند، براساس نشریه شماره ۲۵۷ سازمان برنامه و بودجه کشور (دستورالعمل تهیه طرح مناطق تحت حفاظت)، این منطقه امکان بهره‌برداری گسترده و متمرکز نظیر استفاده‌های تفرجگاهی و گردشگری ندارد.

اجرای عملیات گردشگری آشوراده در سکوت خبری

این مرکز افزوده است: طرح گردشگری مذکور در تضاد با مفاد کنوانسیون تنوع زیستی است که جمهوری اسلامی ایران نیز به آن پیوسته است و لذا با توجه به موارد مورد اشاره و سایر قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط (نظیر مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی)، لازم است با توجه به اقلیم آسیب‌پذیر منطقه از هرگونه تنش زیست‌محیطی وارده جلوگیری به‌عمل آید و تلاش‌های نهاد‌های ذیربط معطوف به افزایش تاب‌آوری و پایداری زیستی منطقه شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان گزارش خود تصریح کرد: اجرای طرح گردشگری آشوراده مخالف قوانین و ضوابط مربوطه است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری صدای میراث، تاریخ انتشار 23     شهریور    99، کد خبر:   ---، www.sedayemiras.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
0
چرا و تا کی میخوایم از منابع طبیعی خودمون در جهت بهبود اوضاع اقتصادی استفاده نکنیم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین