پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
ظاهرا مهم‌ترین دستاورد سفر هیات دولت به گلستان اجرای دو طرح غیر میراثی و‌ محیط زیستی احداث تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی، و مصوبات طرح گردشگری آشوراده است.
شعار سال: عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دیروز ۱۳ اسفند ۱۴۰۰در سفر هیات دولت به آشوراده گفت: «اجرای طرح گردشگری آشوراده تاکنون در کشاکش نظام اداری و بروکراسی معطل‌مانده بود که نتیجه آن عدم پیشبرد اهداف گردشگری در این جاذبه بی‌نظیر بود. باید در این موارد به زیر میز ناکارآمدی و بروکراسی اداری زد تا این ناکارآمدی موجب عدم پیشرفت و توقف نشود!

در برخی مجوز‌ها محدودیت‌هایی بود که خوشبختانه با نظر مساعد ریاست محترم جمهوری دستورات بسیار اکیدی صادر شد تا این طرح با توجه به ملاحظات زیست‌محیطی با قوت اجرایی شود.»

اجرای طرح گردشگری در ۲۲هکتار از وسعت آشوراده در سال۹۳ در سفر استانی هیئت دولت به گلستان به تصویب رسید، اما تا کنون اجرایی نشده است.

جزیره آشوراده و تالاب میانکاله از باارزش‌ترین زیست بوم شمال کشور است که به علت تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی بعضاً منحصربه فرد به عنوان پناهگاه حیات وحش ثبت شده است؛ و همواره فعالان حوزه محیط زیست، گردشگری پایدار و میراث فرهنگی مخالف اجرای طرح‌های گردشگری در این منطقه بوده‌اند.
۱۶ شهریور ۹۹ مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی کارشناسی در خصوص بهره‌برداری از منطقه حفاظت شده آشوراده به عنوان منطقه گردشگری منتشر کرد و‌نوشت:در دو دهه اخیر با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و جاذبه‌های زیست محیطی این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن پتانسیل‌های بالقوه در جذب گردشگران داخلی و خارجی، دولت‌های مختلف برنامه‌های توسعه گردشگری منطقه را در نظر داشته‌اند.

درنهایت پس از تصویب طرح گردشگری منطقه در دهه ۸۰ و اخذ مصوبات و تأییدیه‌های مورد نیاز در دهه ۹۰ شمسی، پروژه گردشگری منطقه وارد فاز طراحی و اجرا شد که باعث حساسیت و پیگیری سمن‌ها، کارشناسان و اساتید حوزه محیط زیست کشور شد.

درنهایت دادستان کل کشور در راستای احیای حقوق عامه به این مسئله ورود کرده و دستور توقف اجرای طرح را صادر کرد.

نظر به اهمیت و کارکرد‌های مهم زیست محیطی تالاب میانکاله و مناطق پیرامون شامل جزیره آشوراده که در زمره مناطق حفاظت شده، ذخیره گاه زیست کره و پناهگاه حیات وحش به حساب می‌آیند، براساس نشریه شماره ۲۵۷ سازمان برنامه و بودجه کشور (دستورالعمل تهیه طرح مناطق تحت حفاظت)، این منطقه امکان بهره برداری گسترده و متمرکز نظیر استفاده‌های تفرجگاهی و گردشگری ندارد.
علاوه بر این، طرح گردشگری مذکور در تضاد با مفاد کنوانسیون تنوع زیستی است که جمهوری اسلامی ایران نیز به آن پیوسته است؛ لذا با توجه به موارد مورد اشاره و سایر قوانین و آیین نامه‌های مربوط (نظیر مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی)، لازم است با توجه به اقلیم آسیب پذیر منطقه از هرگونه تنش زیست محیطی وارده جلوگیری به عمل آید و تلاش‌های نهاد‌های ذی ربط معطوف به افزایش تاب‌آوری و پایداری زیستی منطقه شود؛ بنابراین اجرای طرح گردشگری مذکور مخالف قوانین و ضوابط مربوطه ارزیابی می‌شود.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی میراث باشی
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین