پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۱۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
«محمد شریعتمداری»، معاون اجرایی رئیس جمهوری که به منظور ارزیابی تحقق تصمیم‌های سفر استانی رئیس جمهوری به گلستان به گرگان -مرکز این استان شمالی کشور- سفر کرده بود، گفت: برای اجرای مصوبه‌های سفر دولت تدبیر و امید به گلستان شامل 121 طرح و با یک هزار و 310 میلیارد ریال، در مجموع با توزیع اوراق مشارکت تاکنون افزون بر 60 درصد اعتبار تخصیص یافته است.
شعارسال: به گزارش ایرنا، وی در نشست شورای اداری این استان در گرگان، افزود: اجرای برخی از مصوبه‌ها از جمله ایجاد راه‌آهن گرگان - مشهد در مرحله پیگیری فاینانس و اجرای زهکشی 22 هزارهکتار از زمین‌های کشاورزی برای تأمین آب زراعی نیز در دست پیگیری است. به گفته وی اکنون در سطح 5 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی گلستان اجرای طرح زهکشی آماده شده و تا پایان سال 96 اجرای این طرح به 10 هزار هکتار خواهد رسید.

* نامه‌های مردمی و درخواست حمایت مالی

معاون اجرایی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه 81 درصد از نامه‌های مردمی در سفر سال 93 دولت تدبیر و امید به این استان حمایت مالی بوده، اعلام کرد: در این سفر 61 هزار و 927 درخواست در سامانه ثبت شد. وی از مشارکت خوب نهادهایی چون کمیته امداد، بهزیستی و اداره کل فنی و حرفه‌ای این استان نیز قدردانی کرد.

* تشکر آیت‌الله نور مفیدی از دولت روحانی

آیت‌الله «سید کاظم نور مفیدی»، نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان نیز در این نشست که شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار و جمعی از مسئولان این استان هم شرکت داشتند، گفت: از اول انقلاب تاکنون در جریان فعالیت دولت‌ها بوده ام، اما باید اذعان کنم از فعالیتی که دولت تدبیر و امید دارد انسان احساس برنامه و نظام مندی می‌کند و من واقعاً از دولت روحانی تشکر می‌کنم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نامگذاری دولت روحانی به نام تدبیر و امید، گفت: بارها تدبیر در این دولت بوده و به آن خاطر هم تشکر می‌کنم.

آیت‌الله نورمفیدی فرستادن وزیران به استان‌ها و قرار دادن معین برای هر استان را اقدامی خوب از سوی دکتر روحانی برشمرد و افزود: این کار باعث می‌شود مسائل و مشکلات از نزدیک مورد بررسی قرار گرفته و به دولت در کوتاه‌ترین زمان ممکن منتقل شود.

امام جمعه گرگان گفت که حل مشکلات اقتصادی در جامعه بویژه وجود رکود کار ساده‌ای نیست و نیازمند زمان است.هر چند تورم مهار شده، اما رکود در کشور همچنان وجود دارد. اعتقاد دارم دولت همه کارها را به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد و اینکه بنشینیم و توقع داشته باشیم همه مشکلات را دولتمردان حل کنند فرهنگی ناصحیح است هرچند متأسفانه امروز گرفتار این فرهنگ در جامعه هستیم.

آیت‌الله نورمفیدی ادامه داد: نمی‌توانیم همواره به پول نفت تکیه داشته باشیم و لازم است با استفاده بیشتر از مغزها در زمینه جذب سرمایه‌گذاری نیز تلاش بیشتری به خرج دهیم.

امام جمعه گرگان به مسائل و مشکلات گلستان اشاره کرد و گفت: برای تحقق وعده‌های رئیس جمهوری به مردم منطقه باید تلاش بیشتری شود بویژه در ارتباط با اجرایی شدن طرح گردشگری جزیره آشوراده که در واقع کلید توسعه این استان است.

آیت‌الله نور مفیدی خواستار چاره اندیشی برای طرح رها شده پتروشیمی گلستان که 90 هزار سهامدار را جذب خود کرده، شد. گفتنی است، آشوراده به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر در حوزه سرزمینی شهرستان بندرترکمن واقع در غرب گلستان دارای موقعیت بکر گردشگری است. پتروشیمی گلستان نیز از جمله طرح‌های محقق نشده دولت قبل است.

* پرداخت اعتبارات طرح‌های مصوب سفر هیأت دولت به گلستان

بر اساس این گزارش، معاون اجرایی رئیس جمهوری همچنین در جلسه ارزیابی تحقق تصمیم‌های سفر رئیس جمهوری به گلستان در گرگان، با اشاره به اینکه با وجود مشکلات مالی، تاکنون افزون بر 60 درصد از اعتبارات طرح‌های مصوب در سفر هیأت دولت به این استان پرداخت شده، اظهار داشت: دولت در سال 94 و در چند ماه اول امسال با مشکلات و بحران مالی و اعتباری مواجه شد، اما با جایگزینی سیاست‌های جدید در پرداخت اعتبارات، تلاش کرد به وعده‌های سفرهای استانی خود تا حد امکان عمل کند. مطابق آمارهای موجود دولت گذشته در سفر استانی به گلستان پرداخت 75هزار و 920 میلیارد ریال (7هزار و 592 میلیارد تومان) را برای اجرای طرح‌های گوناگون تصویب کرد، اما در عمل فقط 18هزار و 50 میلیارد ریال (هزار و 805 میلیارد تومان) معادل 24 درصد را پرداخت کرد.

معاون اجرایی رئیس جمهوری افزود: دولت اصرار فراوانی به اجرای کامل طرح‌ها در زمان وعده داده شده به مردم دارد و لازم است با هدف چشیدن طعم شیرین خدمت رسانی، تلاش‌ها برای تحقق این هدف بیشتر و مداوم باشد. گام‌های برداشته شده در گلستان برای اجرای مصوبات و به پایان بردن طرح‌ها ناکافی است و باید تا زمان پایان عمر دولت، این گام‌ها سریعتر و بلندتر شود.

به گفته وی، تکمیل و بهره‌برداری کامل از برخی طرح‌ها مانند راه‌آهن گرگان به مشهد و اجرای طرح‌های گردشگری در جزیره آشوراده در تعهد دولت نبود، اما همان‌گونه که وعده شد باید تا پایان عمر این دولت و با اتمام مراحل تحقیقاتی و مطالعاتی، عملیات اجرایی این طرح‌ها آغاز شود.

معاون اجرایی رئیس جمهوری به طرح زهکشی زمین‌های شمال گلستان نیز اشاره کرد و گفت: دولت زهکشی 22 هزار هکتار از مجموع 280 هزارهکتار زمین‌های مشخص شده را تا پایان امسال وعده داد، اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به این هدف باقی مانده و لازم است شتاب بیشتری به اجرای آن بخشیده شود. تاکنون زهکشی کمتر از 10هزار هکتار از این زمین‌ها آغاز شده و با روند کنونی تکمیل آن تا پایان سال آینده هم امکان پذیر نخواهد بود. وی افزود: از دلایل تأخیر در اجرای این طرح، کمبود بودجه و اعتبار است که باید تأخیر و کندی در کار به همراه روند کنونی اجرا به رئیس جمهوری گزارش شود.

معاون اجرایی رئیس جمهوری همچنین انعقاد تفاهمنامه میان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو را به عنوان مجریان این طرح در راستای تسریع و اتمام هر چه سریعتر عملیات زهکشی این زمین‌ها ضروری دانست. وی به طرح گردشگری در جزیره آشوراده اشاره کرد و گفت: زمان زیادی از تصویب این طرح گذشته، اما هنوز اجرای آن به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم گلستان آغاز نشده است.

شریعتمداری بیان کرد: بیش از این نباید اجرای این طرح به تأخیر بیفتد و لازم است تا پایان عمر دولت یازدهم، عملیات ساخت این طرح با حفظ همه ملاحظات زیست محیطی آغاز شود.

معاون اجرایی رئیس جمهوری همچنین به اجرای طرح راه‌آهن گرگان - مشهد اشاره کرد و گفت: به دلیل وجود مشکلات اداری، تاکنون این طرح آغاز نشده، اما با برطرف شدن مشکل، امیدواریم شاهد آغاز اجرا و سرعت هر چه بیشتر عملیات ساخت راه‌آهن گرگان - مشهد باشیم.

* لزوم اجرای کامل طرح‌های مصوب سفر تا پایان فعالیت دولت یازدهم

«حسن صادقلو»، استاندار گلستان هم در این جلسه بر لزوم اجرای کامل طرح‌های مصوب سفر تا پایان فعالیت دولت یازدهم تأکید کرد و بهره‌برداری آنها را تنها راه رسیدن هر چه سریعتر این استان به توسعه پایدار دانست.

صادقلو بیان کرد: از طرح‌های بزرگ و اجرا نشده، طرح گردشگری در جزیره آشوراده است که با وجود پیگیری‌های فراوان و انجام مطالعات، همچنان بلاتکلیف است. مطالعات اجرای این طرح در 380 هکتار زمین با رعایت همه ملاحظات زیست محیطی به پایان رسیده و هم اینک چشم انتظار اقدام‌های عملی دولت در آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.

استاندار گلستان به ساخت سد نرماب در شرق این استان نیز اشاره کرد و گفت: مطابق وعده رئیس جمهوری این طرح قرار بود سال آینده آماده بهره‌برداری شود، اما با تلاش‌های انجام شده، این سد هم‌اکنون آماده آبگیری است. نگرانی اصلی پس از بهره‌برداری این سد، ناتمام ماندن انتقال خانه‌های روستاهای پیرامونی از جمله جنگلده است که پس از آبگیری به زیر آب خواهد رفت و هنوز مراحل انتقال آن به پایان نرسیده است.

استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان‌های مازندران، سمنان وخراسان شمالی همسایه است. این استان یک میلیون و 900هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام مختلف هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19، تاریخ انتشار: چهارشنبه 31 شهریور 1395، شماره : 6316 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین