پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص گزارشات احمد شهید اظهار داشت: ما اصولاً مخالف تعیین گزارشگر از سوی شورای حقوق بشر بودیم که متاسفانه در مقاطعی بعد از انقلاب، برای ما گزارشگر ویژه تعیین شد.

شعارسال: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص سطح روابط با انگلستان اظهار داشت: روابط ما با این کشور هر از گاهی با فراز و نشیب همراه بوده است . گاهی این روابط قطع شد و مجدد تلاش شد و رابطه برقرار گردید ، سفارت ها باز و روابط در حد کاردار شد.

وی ادامه داد: ارتقای روابط خواست دو طرف است و امیدواریم بتوانیم روابط در حد سفیر داشته باشیم. هر چند این به معنای حل مشکلات و اختلاف دیدگاه های دو طرف نیست.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات وزارت خارجه در خصوص فاجعه منا تصریح کرد: در خصوص فاجعه دردناک منا از ابتدای فاجعه و قبل از برگشت اجساد عزیزان ما، کمیته هایی در وزارت خارجه تشکیل شد و یکسری مشکلات را حل و فصل کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دستگاه های متعددی در سطوح ملی در کمیته های وزارت خارجه حضور دارند راه کارهای حقوقی و غیره را بررسی کردند و در سطح منطقه این مساله پیگیری شد و این موضوع با توجه به قطع رابطه با عربستان و حمله به سفارت آن کشور تا حدی به مشکل دچار شد.

وی اظهار داشت: به دلیل توهم و فرافکنی های آل سعود علیه ایران هنوز این مساله از وضعیت ناهنجاری برخوردار است و با طرف عمانی بحث میانجیگری مطرح نبوده است.

در ادامه قاسمی در خصوص این مسئله که مطرح می کنند آمریکا به ایران در جریان برجام باج داده افزود: گزارشات زیادی در خصوص ایران در سطح رسانه ها یا اندیشکده های ملی و فراملی مطرح می شود ولی لزوماً همه آنها صحیح نیست و نه ما به آنها امتیازی داده ایم و نه آمریکا بیشتر از آنچه که تفاهم میان ما بوده به ما امتیازی داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضع ایران در قبال تجاوز ترکیه به بخشی از اراضی سوریه گفت: مبارزه با تروریسم در منطقه یک بحث جدی و مهم است و متاسفانه طی سالیان اخیر، گروه های تروریستی خشونت طلب، در سوریه متمرکز شده اند و یک جنگ داخلی را به راه انداخته اند.

وی ادامه داد: همه ما و کشورهای منطقه موظف هستیم در خصوص مبارزه با تروریسم بدون در نظر گرفتن استانداردهای دوگانه، تلاش کنیم.

قاسمی با بیان اینکه اقدام ترکیه در سوریه قابل درک است، افزود: دولت ترکیه باید حتماً با اجازه دولت مرکزی سوریه به چنین کاری مبادرت کند و به حاکمیت ملی دیگران خدشه ای وارد نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مسائل اخیر در آذربایجان اظهارداشت: مسائل داخلی کشورها چه در همسایگی ما و چه غیر از آن، به خودشان مربوط است و ما دخالتی در این امور نمی کنیم.

وی ادامه داد: انتظار این است که چه آذربایجان و چه دیگر دولت ها با مسلمانان میانه رو و مسلمانان شناسنامه دار که در چارچوب قانون کشور خود فعال هستند، برخورد بهتری را داشته باشند.

قاسمی افزود: این قبیل برخوردهای ناپسند برخی دولت ها می تواند منجر به اتفاقات نامطلوبی شود و نتیجه آن زایش و رشد گروه های افراط گرای تروریست خواهد بود که به نفع هیچ یک از کشورها نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: توصیه می کنم به این دولت ها که با مسلمانان شناسنامه دار رفتار دیگری داشته باشند و محدودیت را از روی آنها بردارند تا مبادا نیروهای تروریستی از میان آنها یارگیری کنند.

*سفر روحانی به ونزوئلا/ حضور رئیس جمهور در سازمان ملل قطعی نیست

وی در خصوص احتمال سفر روحانی به نیویورک و شرکت کردن وی در مجمع عمومی سازمان ملل افزود: قبل از سفر به نیویورک، آقای روحانی سفر به ونزوئلا را دارند که قرار است در این سفر ریاست جنبش غیرمتعهدها از ایران به آن کشور انتقال داده شود و موضوع سفر آقای روحانی به نیویورک در دست بررسی است و به وقت آن اخبار لازم انتشار داده خواهد شد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا دولت فرانسه میان ایران و برخی کشورهای خاص منطقه میانجی گری خواهد کرد یا نه؟ پاسخ داد: من خبری از این موضوع ندارم ولی در ادامه مناسبات پارلمانی دو کشور که وضعیت خوبی را هم دارد، امشب رئیس مجلس ملی فرانسه به دعوت همتای ایرانی خود به تهران خواهد آمد و طی اقامت خودش در تهران، با مقام ریاست جمهوری و دیگر مقامات ارشد کشورمان بحث و تبادل نظر خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این سفر متعاقب سفرهای دیگر مقامات پارلمانی از طرف ایران و فرانسه به کشورهای یکدیگر صورت می گیرد.

وی در خصوص سفر اردوغان به تهران اظهارداشت: در مورد سفر اردوغان به تهران هیچ تاریخی تعیین نشده و تا زمان تعیین وقت آن سفر فاصله داریم و البته ما در این مرحله مشغول بررسی و تدارک کارهای لازم برای آن سفر هستیم که به موقع آن خبر اطلاع رسانی خواهد شد.

قاسمی در خصوص برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد: برجام دستاوردهای زیادی داشت و گره های زیادی را باز کرد و کشور را بعد از سالیان سال از فشار تحریم ها تا حدودی خارج کرده است.

وی ادامه داد: کارشکنی هایی در خصوص این مسئله هم در منطقه و هم در سطح جهان وجود داشته و خواهد داشت. آمریکائی ها هم بدعهدی هایی در قبال مسئله برجام تاکنون داشته اند که ما آنها را در جلسه کمیسیون مشترک برجام بررسی و پیگیری کرده ایم و در آینده هم در جلسات بعدی این کمیسیون این موضوع را مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که موضوع پیوستن ایران به FATF مسئله خود تحریمی محسوب می شود یا نه؟ افزود: این مسئله را رد می کنم، چنین چیزی نیست و باید این را بگویم که این توافق FATF هیچ ارتباطی با موضوع برجام ندارد و بحث جدایی است.

قاسمی ادامه داد: در دولت قبلی این موضوع به صورت لایحه به مجلس رفت و مجلس آن را تصویب کرد.

وی گفت: به دلیل وجود تحریم های ظالمانه علیه ایران و قطع ارتباط بانکی و مالی ما با جهان، این موضوع را نمی دیدیم ولی امروز که تحریم ها تا حد زیادی برداشته شده و وارد فضای جدیدی شده ایم، این مسئله خودش را نشان می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تعداد کشورهای عضو FATF بیش از تعداد کشورهایی است که عضو سازمان ملل متحد هستند و ما برای همکاری های بانکی و مالی بین المللی، باید یک سری روابط را رعایت کنیم و از این بابت هم نگران نیستیم.

قاسمی افزود: دو بحث پولشویی و شفاف سازی در این میان وجود دارد که ما با اینها مشکلی نداریم و این موضوع که بعضی مطرح می کنند و می گویند ما اطلاعات خودمان را در اختیار طرف مقابل برای این توافق قرار بدهیم، اشتباه است.

وی گفت: باید بتوانیم برای بعد از تحریم ها کار بانکی و مالی بیشتری را داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در خصوص بحث مبارزه با تروریسم به عنوان یک کشور قربانی تروریسم، ما خود را پیش قراول مبارزه با گروه های تروریستی می دانیم.

قاسمی اضافه کرد: نگرانی که در مورد ایران مطرح می کنند از جانب بعضی از سر حسن نیت است و بعضی دیگر چنین حسن نیتی را ندارند. برخی می گویند نگران رابطه ایران با حزب الله هستند، حزب الله را ما افتخار مقاومت، لبنان و جهان اسلام می دانیم و از این بابت ما نگرانی و مسئله ای نداریم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی متوجه گروه های تروریستی شناسنامه دار نظیر داعش، القاعده و دیگرانی است که در نقاط مختلف جهان فعالیت می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مجموعه وزارت خارجه و دولت دشواری هایی را در آینده خواهد داشت ولی ما به خاطر خطر مرگ، خودکشی نخواهیم کرد. ممکن است مسائلی در آینده وجود داشته باشد، ولی ما نگران نیستیم و کار خودمان را انجام خواهیم داد.

قاسمی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی وزارت امور خارجه، افزود: سفرهای دوره ای ما در منطقه، آمریکا، آفریقا و دیگر کشورها در چارچوب اجرای همین سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

وی در خصوص موضع ایران در قبال مذاکرات آمریکا و روسیه بر سر مسئله بحران سوریه اظهارداشت: تصور کلی ما در خصوص سوریه این است که وضعیت بسیار دشواری را دارد و ساختارهای اقتصادی آن نابود شده و به نظر نمی رسد که همه راه حل ها به طریق نظامی منتج شود. چرا که نهایتاً باید به یک راه حل سیاسی که مورد توافق اکثریت مردم سوریه هم باشد، دست پیدا کرد.

قاسمی ادامه داد: ما از هر اقدامی که به تفاهم سیاسی در این رابطه کمک کند، قطعاً استقبال می کنیم.

وی اضافه کرد: اطلاعات ضد و نقیضی از مذاکرات میان وزرای خارجه آمریکا و روسیه منتشر می شود ولی آنقدر مسئله سوریه پیچیده است که من پیش بینی نمی کنم در کوتاه مدت بتوان به راه حل جامعی در این خصوص دست پیدا کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز امیدواری نسبت به اینکه یک راه حل معقولی در کوتاه مدت برای حل و فصل مسئله بحران سوریه به وجود آید، اظهارداشت: این مسئله بنا به پیچیدگی هایی که دارد تا حدی زمان بر خواهد بود.

قاسمی در خصوص این مسئله که ما در کشور عمان هنوز شخصی به عنوان سفیر نداریم، بیان کرد: اینکه شخصی به عنوان سفیر از کشوری به کشور دیگر برود، مراحلی دارد که باید طی شود و با توجه به اینکه آن شخصی که برای سفارت ما در کشور عمان در نظر گرفته شده بود، در آخرین مراحل کاری خود بنا به دلایلی از عزیمت به محل ماموریت منصرف شد، ما چند وقتی است که از داشتن سفیر در کشور دوست، عمان محروم بوده ایم.

وی اظهارامیدواری کرد که: فردی دیگری برای پست سفیری ما در عمان تعیین شده است که به زودی مراحل کاری و اداری آن طی می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: نوع روابط ما با عمان می تواند الگوی روابط با دیگر کشورهای منطقه تبدیل شود و این رفت و آمدها با همسایگان می تواند مفید و لازم باشد و برای ایجاد امنیت، ثبات، همکاری و دوستی ها میان ملل و دولت ها تاثیرگذار است.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا همکاری های نظامی میان ایران و روسیه مانند آنچه که در پایگاه نوژه میان این دو کشور بود، ادامه خواهد داشت یا خیر؟ افزود: روابط ما با روسیه راهبردی است و به عنوان یک همسایه برای ما تلقی می شود. در حوزه هایی ما با یکدیگر اشتراک نظر داریم و طبیعی است که در برخی مواقع هم اختلاف نظر داشته باشیم ولی عمدتاً روابط ما خوب و راهبردی است.

وی ادامه داد: در خصوص مسئله سوریه ما با یکدیگر مواضع نزدیکی داریم و در حوزه های نظامی هم در ارتباط خوبی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با توجه به وضعیت و شرایط آتی می توانیم همکاری های مشترک با روسیه داشته باشیم. در مبارزه با تروریسم و مسئله سوریه، همکاری های راهبردی میان ایران و روسیه همچنان ادامه خواهد داشت.

قاسمی تصریح کرد: کسانی که مثل ما در خصوص مسائل منطقه و موضوع سوریه فکر می کنند، کم نیستند. بنابراین این امکان وجود دارد که همکاری هایی را هم با آنها داشته باشیم.

وی در خصوص روابط میان ایران و ترکیه هم اظهارداشت: روابط ما با ترکیه قدیمی و برای هر دو طرف حائز اهمیت است. ما بعد از مشکلات داخلی ترکیه با آنها مدام در حال تماس بودیم و از مشکلات آنها مطلع بودیم و سعی کردیم در حوزه هایی که می توانیم با آنها رایزنی هایی را داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در حوزه مسائل منطقه ای در گذشته ما با ترکیه اختلافاتی را داشتیم به خصوص بر سر مسئله سوریه و این موضوع علی رغم احترام به نظرات یکدیگر بود و این به این معنا است که اختلاف نظر میان ما به معنای خوب شدن روابط بین دو کشور نیست.

قاسمی اضافه کرد: در سفر اخیر آقای ظریف به ترکیه، ملاقات های خوبی را با مقامات آنکارا داشتیم و متعاقب آن سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران بود که انجام گرفت و این قرار میان دو کشور به وجود آمد که رایزنی ها همچنان ادامه داشته باشد که این نشان از روحیه دوستی و همکاری ما است.

وی ادامه داد: موضوع سوریه می تواند بحث مهمی میان ما و ترکیه باشد.

قاسمی در خصوص این سوال که آیا طرح ۴ ماده ای ایران در خصوص حل بحران سوریه میان مقامات روسیه و آمریکا در مذاکرات اخیر مطرح شده بود یا نه؟ افزود: کشورهایی هستند که سعی می کنند از وضعیت سوریه برای آمال مخرب خودشان در منطقه استفاده کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایده های زیادی در مورد سوریه همواره مطرح شده ولی اجماع در مورد آنها و توافق طرفین درگیر در ماجرا تاکنون صورت نگرفته است. از طرف ایران هم همواره ما با طرف های مختلف درگیر در ماجرا رایزنی کردیم و راهکارهایی که می تواند به حل و فصل مسالمت آمیز سوریه کمک بکند را با آنها مطرح کرده ایم.

*با تعیین گزارش گر از سوی شورای حقوق بشر مخالفیم

وی در خصوص گزارشات احمد شهید اظهارداشت: ما اصولاً مخالف تعیین گزارشگر از سوی شورای حقوق بشر بودیم که متاسفانه در مقاطعی بعد از انقلاب، برای ما گزارشگر ویژه تعیین شد که از نظر ما غیر قابل قبول بود و ما با اصل این داستان در کل مخالف هستیم.

قاسمی ادامه داد: این حرکت یک نوع اقدام سیاسی است و شما ببینید گزارشگری که تعیین می شود، امضای کشوری تروریسم پرور و کودک کشی همچون عربستان پای آن است که این یک طنز تاریخی برای حقوق بشر به حساب می آید. کشوری که هیچگونه حقوقی را در آنجا رعایت نمی کند دایه دار حقوق بشر شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بنابراین ما با اصل داستان مخالفیم چه این آقا، چه نفر بعدی که پس از او می آید، آنها همگی در مسیر یک چالش و یا بازی سیاسی قرار می گیرند و اطلاعاتی که به آنها می رسد از منابع معاند کشورمان است که نتیجه آن آنچه می شود که دیده ایم.

*بررسی تفاهمنامه آسه‌آن در مجلس

وی در خصوص تفاهمنامه مودت میان ایران و آسه‌آن افزود: تصور ما بر این بود که این سه شنبه موضوع تفاهمنامه میان ما و سازمان آسه‌آن انجام گیرد، چرا که مذاکرات میان مقامات ما با آنها انجام شده بود ولی طی روزهای اخیر در مکاتباتی که داشتیم، دیدیم که فرآیند داخلی آنها هنوز برای انجام این توافقنامه تکمیل نشده است. بنابراین ما آن را موکول کردیم به زمانی که فرآیند داخلی آنها این موضوع را تکمیل کند.

قاسمی ادامه داد: این تفاهم نامه قطعی است و اجرایی خواهد شد و از دو سه سال گذشته به مجلس رفته بوده، پس از یک مقطعی که متوقف شد امروز این روند در مجلس جریان دارد ولی هنوز کامل نشده است و پس از تکمیل آن در مجلس شورای اسلامی، ما آن توافقنامه را امضا خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: همانگونه که می دانید، هر تفاهمنامه خارجی باید ابتدا به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و پس از آن اجرایی شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15شهریور1395، کدخبر: 3761384: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین