پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۲۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
غرضی گفت:وظیفه نمایندگان مجلس قانونگذاری و نظارت است نه فشار برای انتصاب مدیران غیر متخصص؛ یعنی اگر همین نقیصه را برطرف کنیم، گام بلندی برای ترمیم فضای کدر نفتی برداشته‌ایم.

شعار سال: تحریم انگار قرار نیست سایه‌اش را از شر ایران و به ویژه اقتصاد ایران کم کند. به همین دلیل وقتی به واسطه تحدید‌هایی که از سوی نظام بین‌الملل مناسبات جهانی و به خصوص فروش نفت‌مان تحت تاثیر قرار می‌گیرد معلوم است که گرهی کور در فضای اقتصادی می‌افتد و در نتیجه، معیشت مردم به طور کاملا جدی به خطر می‌افتد.

محمد غرضی، فعال سیاسی در گفتگو با خبرنگار آژانس رویداد‌های مهم نفت و انرژی"نفت ما "، در این باره اظهار داشت: اینکه آمریکا و متحدانش با جمهوری اسلامی خصومت دارند و ما را در تنگنا قرار می‌دهند، مساله‌ای است که نمی‌توان برای پایانش امیدی حتی اندک داشت. با این حال پتانسیل موجود در کشور ما به حدی است که اگر تصمیم‌گیران به شناخت کافی از شرایط برسند و همچنین اگر تصمیم‌های‌شان با واقعیت‌ها همخوان باشد، در شرایط تحریم هم می‌توانیم گلیم‌مان را از آب بیرون بکشیم.

عضو کابینه دولت‌های زمان جنگ و سازندگی در ادامه گفت: نفت کالایی گران‌بها برای ما به شمار می‌رود. به همین دلیل حتی در شرایط تحریم هم نباید چشم به این موهبت ببندیم و باید راه‌کار‌های درستی را برای عرضه نفت در بازار جهانی برگزینیم. به هر حال ایران یکی از کشور‌های مهم خاورمیانه و البته نظام بین‌الملل است و به همین دلیل، می‌توانیم با رایزنی‌های دیپلماتیک در همین شرایط تحریم هم نفت‌مان را به شرکای تجاری و حتی سیاسی‌مان عرضه کنیم.

او همچنین تصریح کرد: لازم است، دولتی‌ها و همه آن‌هایی که به نوعی در بخش مهم نفت دست‌اندرکار هستند، بدانند که درآمد‌های نفتی حتی اگر مقدارش کم شود، بازهم فرصتی گرانبها برای هزینه‌کردشان در امور جاری کشور به شمار می‌رود. در واقع باید این را در نظر گرفت که انرژی در ایران ارزان است و لازم نیست، دولت به فکر تامین انرژی مردم باشد. در کشور‌های آمریکایی، آفریقایی و حتی اروپایی برای تامین حدود نیمی از نیاز‌های اولیه مردم دولت باید انرژی تهیه کند. این در حالی است که در ایران نفت و گاز تقریبا مجانی است. این یعنی ۵۰ درصد از نیاز‌های جامعه بدون صرف هزینه از جانب نیرویی تامین می‌شود که خدادادی و در نتیجه مجانی است.

غرضی در ادامه افزود: پس حالا که نیمی از نیازهای‌مان بدون پرداخت هزینه به دست‌مان می‌رسد، کمی بیشتر از ۳۰ درصد از بودجه را می‌توانیم به هزینه‌های غذایی و باقی‌مانده را هم به مسایل مربوط به بهداشت و درمان اختصاص بدهیم. شرح این شرایط نشانگر این است که ایران حتی در شرایطی که به دلیل تحریم، فضای بسته‌ای در تجارت جهانی دارد هم مشکل چندانی برای برآورده کردن مطالبات عمومی ندارد. فقط کافی است، سیاست‌گذاری‌ها کارشناسی‌شده باشند و در تصمیم‌های‌مان از هیجان و البته افراط و تفریط پرهیز کنیم.

وی توضیح داد: مشخصا در بحث مدیریت نفت و درآمد‌های نفتی، حتما و قطعا باید از نیرو‌های آشنا به امور کمک بخواهیم و اینطور نباشد که پرطمطراق بودن حوزه نفت، باعث شود این و آن با سفارش و توصیه فلان نماینده مجلس یا بهمان مدیر دولتی به این حوزه وارد شده و بدون داشتن تخصص و آشنایی لازم، عهده‌دار سمت‌های مهم شوند. وظیفه نمایندگان مجلس قانونگذاری و نظارت است نه فشار برای انتصاب مدیران غیر متخصص؛ یعنی اگر همین نقیصه را برطرف کنیم، گام بلندی برای ترمیم فضای کدر نفتی برداشته‌ایم و می‌توانیم با اصلاح نقصان‌های دیگر به این امیدوار باشیم که نفت بتواند تاثیرگذاری بیشتری از اینی که هست، در شرایط کشور و البته مردم بگذارد.

محمد غرضی در پایان گفت: نفت به قدری ارزش دارد که حتی در شرایط تحریم هم می‌تواند حلال مشکلات باشد. فقط به این شرط که تصمیم‌های‌مان تصمیم‌هایی کارشناسی باشد و همچنین از ورود افرادی که با این حوزه آشنایی ندارند، به مدیریت نفت جلوگیری کنیم. در چنین حالتی حتما شاهد این خواهیم بود که به واسطه همین نفتی که تحریم است، می‌توانیم مقدمات لازم را برای سیر در مسیر توسعه و آرامش فراهم کنیم.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری نفتی ها، تاریخ انتشار 15      مهر    99، کد خبر:   128549، www.naftema.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
شک نداشته باشید با این کار جلوی خیلی از این ویژه خواری ها گرفته میشه و نماینده ها نمیتونن با وعده های پول و امکانات کسی رو در مسندی بذارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین