پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۵۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
کامبیز نوروزی، حقوقدان با بیان اینکه باب شدن فرهنگ فحاشی به جای نقد سازنده دلایل متعددی دارد، گفت: یکی از دلایل این است که قانون برای گروه‌های اجتماعی یکسان اجرا نمی‌شود و بعضی از جریان‌های سیاسی در حاشیه امنیت قرار دارند.
شعار سال: کامبیز نوروزی، حقوقدان در ارتباط با ادبیات تند و بی‌اخلاقی برخی نمایندگان از تریبون مجلس نسبت به مسئولان نظام، گفت: استفاده از ادبیات پرخاشگرانه و کلمات توهین‌آمیز و وجود عصبانیت در فضای سیاسی ایران، منحصر به مجلس دوره جدید نیست و سال‌ها است که ادبیات سیاسی در ایران توام با پرخاش و عصبانیت شده است و به‌خصوص بخش‌هایی از جامعه سیاسی ایران که در حاشیه امنیت هستند، بیشتر از دیگران از ادبیات پرخاشگرانه استفاده می‌کنند.

وی با بیان این‌که نوعی از گرایش به خشونت کلامی در جامعه سیاسی ایران رواج پیدا کرده است، گفت: این امر اختصاصی به مجلس ندارد، اما روند گرایش به این نوع خشونت فزاینده است و مجلس جدید هم که تنها چند ماه از تشکیلش می‌گذرد از این فضا پیروی می‌کند.

این حقوقدان با بیان این‌که چنین ادبیاتی به هیچ عنوان به نفع جامعه ایران نیست، ادامه داد: خشونت، چه خشونت کلامی و چه خشونت رفتاری منجر به تولید خشونت می‌شود و خشونت‌های موجود نیز صرفا به خشونت‌های کلامی محدود نمی‌شود بلکه خشونت در رفتار نیز دیده می‌شود. به عنوان مثال همین اواخر عده‌ای از اوباش در شهر رشت به بیمارستانی وارد شدند و رفتار خشنی انجام دادند و این افراد را در خیابان‌ها گرداندند، اما این الگوی رفتاری یک الگوی خشونت‌بار است و به اعتقاد من جرم‌زا است.

نوروزی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند جنبه بازدارندگی داشته باشد اولا برخورد قانونی با کسانی است که مرتکب پرخاش و خشونت کلامی می‌شوند دوما انگشت‌نما کردن این قبیل افراد در جامعه است، کسی که با توهین صحبت می‌کند باید به عنوان یک فرد بی‌اخلاق مذمت شود، اما این اتفاق نمی‌افتد. باید در مجلس بزرگ‌تر‌هایی باشند که به نماینده‌ای که نزاکت گفتاری را رعایت نمی‌کند، تذکر بدهند و علنا او را مورد شماتت قرار دهند.

این حقوق‌دان با بیان اینکه باب شدن فرهنگ فحاشی به جای نقد سازنده دلایل متعددی دارد، گفت: یکی از دلایل این است که قانون برای گروه‌های اجتماعی یکسان اجرا نمی‌شود و بعضی از جریان‌های سیاسی در حاشیه امنیت قرار دارند و هرچه بگویند کسی متعرض به آن‌ها نمی‌شود و این بخش از جامعه سیاسی با هر لفظ و ادبیاتی که دوست داشته باشد حرف می‌زند و پاسخگو به هیچ مرجعی نیست و هیچ مرجعی هم از آن پاسخ نمی‌خواهد.

وی با بیان این‌که قوانین باید بدون تبعیض اجرا شود، گفت: در اجرای اخلاق نیز تبعیض وجود دارد و همین جریان سیاسی که در حاشیه امن قرار دارد از نظر اخلاقی نیز مورد شماتت دیگران قرار نمی‌گیرد.

نوروزی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، فضا برای گفتگو نیز چندان مهیا نیست و زمانی که امکان گفتگو فراهم نباشد، عصبانیت می‌تواند اوج بگیرد و فضا پرخاشگرانه شود. در جامعه نیز تعداد نزاع‌ها به نسبت جامعه بالا است و بنابر آمار پزشکی قانونی سالانه ۶۰۰ هزار مورد به‌خاطر نزاع به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند.

این حقوقدان با بیان این‌که عامل دیگر باب شدن فرهنگ فحاشی به جای نقد سازنده محدودیت‌های رسانه‌های رسمی در ایران است، گفت: به جای رسانه‌های رسمی، فضای مجازی رونق بسیار زیادی پیدا کرده است و بخشی از فضای مجازی از عوامل توسعه پرخاشگری و توهین در ایران است، چون تا حدودی قابل تعقیب و شناسایی نیست، فضای مجازی حسن‌های بسیاری دارد، اما این عامل فضا را پرتنش می‌کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۷مهر ۱۳۹۹، کدخبر: etemadonline.com/ ۴۳۷۵۸۴
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
و همینمساله باعث بروز خشم اجتماعی علیه مسئولین میشه و به نفع خودشون هست هرچیسریع تر قطعا این وضع رو ساماندهی کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین