پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۹۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
بسیاری از دختران این مرز و بوم محکوم به ازدواج در کودکی اند؛ کودکانی که قربانی جهل خانواده‌های خود می‌شوند با این اندیشه که وقتی سن دختر از ۲۰ گذشت «باید به حالش گریست».
شعار سال: از جمله در شهرستان خداآفرین که حالا در آمار کودک همسری در سطح کشور شاخص و رکورد شکن شده است. استان آذربایجان شرقی در سال‌های اخیر در بحث کودک همسری رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است و حالا فرماندار «خداآفرین» نسبت به افزایش موارد ازدواج زودهنگام دختران در این شهرستان هشدار می‌دهد. به گفته «علی امیری راد» گسترش کودک همسری در این شهرستان به یک معضل تبدیل شده است. فرماندار «خداآفرین» در گفتگو با «ایران» تصریح کرد: در سال گذشته از ۲۸۴ مورد ازدواج ثبت شده در این شهرستان، ۲۰ مورد دختران زیر ۱۳ سال بوده‌اند. همچنین ۵۴ مورد از این ازدواج‌ها زیر ۱۵ سال بوده است.
وی خاطرنشان کرد: با رصد این آمار قرار شده فرمانداری با همکاری بهزیستی، شبکه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش یک گزارش میدانی و علمی را انجام دهد تا مشخص شود دلایل این اتفاق چه بوده است.
وی تأکید کرد: پس از مشخص شدن این مطالعه و تحقیق میدانی می‌توان راهکار علمی برای آن اجرایی کرد.
وی تصریح کرد: البته شکی نیست که یکی از دلایل کودک همسری در خداآفرین فقر خانواده‌ها و جمعیت زیاد آن‌ها است که می‌خواهند یکی از نان خور‌های خانواده را هر چه سریعتر کم کنند و متأسفانه این مسأله تبعات اجتماعی و فرهنگی با خود دارد. در همین حال «حسین ایمان نژاد» رئیس اداره بهزیستی شهرستان خداآفرین هم به «ایران» گفت: بیشتر موارد کودک همسری خداآفرین در روستای «مرزآباد» به ثبت رسیده است. وی با اشاره به اینکه این روستا ۹۰۰ نفر جمعیت دارد، افزود: متأسفانه خانواده‌های این روستا خیلی تمایل ندارند فرزندانشان درس بخوانند و معتقدند دخترانشان باید تا قبل از رسیدن به شانزده سالگی به خانه بخت بروند. ایمان‌نژاد تأکید کرد: از آنجا که استان آذربایجان شرقی در بحث کودک همسری در رتبه دوم یا سوم کشوری است بهزیستی خداآفرین برای تمام روستا‌ها بویژه روستای مرزآباد سالانه ۱۰ کلاس آموزشی برای ازدواج، زندگی خانوادگی و فرزند‌آوری برگزار می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که آمار غیررسمی ازدواج دختران ۱۳ ساله در روستا‌های اطراف می‌تواند بالاتر باشد، گفت: با توجه به اعتقادات و مباحث فرهنگی مردم این منطقه به نظر نمی‌رسد آمار غیررسمی در این مورد داشته باشیم. رئیس اداره بهزیستی خداآفرین گفت: البته ما کار را برای بررسی میدانی یافتن علت این مسأله آغاز کرده‌ایم، ولی کرونا عامل بازدارنده‌ای دراین خصوص است که پیشرفت کار را کند می‌کند.
امینی روانشناس کودک در تبریز نیز به «ایران» گفت:کودک همسری یا ازدواج زودهنگام به ازدواجی گفته می‌شود که زوجین یا یکی از آن‌ها به سن ۱۸ سالگی نرسیده باشد.
وی افزود: آذربایجان شرقی در کودک همسری با توجه به بافت فرهنگی در رتبه دوم کشوری است و باید قبول کرد که کودک همسری معمولاً بر اساس فرهنگ و آداب و رسوم مردم هر منطقه شکل می‌گیرد. وی تأکید کرد: برای جلوگیری از کودک همسری در خداآفرین و دیگر نقاط استان آذربایجان شرقی نه از طریق قانون بلکه از طریق فرهنگی باید خیلی کار کرد. به گفته وی، در باور مردم این منطقه دخترانی که به سن ۲۰ سالگی برسند و ازدواج نکنند دیگر از زمان ازدواجشان گذشته است. وی تصریح کرد: البته در دو سه سال اخیر مسائل اقتصادی هم موجب گسترش این پدیده در استان شده است. برای جلوگیری از این پدیده باید همه مسئولان استانی دست به دست هم داده تا بتوانیم این معضل را حل کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۶۲۸۰۶۲، www.ion.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
ازدواج کودکان جایی ثبت می شه؟ چرا باهاش مقابله نمیشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
0
0
وقتي يك منطقه در يك موضوع كه يك فاجعه اجتماهي به شما مياد اين همه امار بالايي داره براي مسئولين معطلي ميكنن براي ادامه اون فاجعه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
چه دخترانی که فدا نمی‌شوند دخترانی که در عالم کودکی به دست مرد سپرده می‌شوند و تا ابد زخم زندگی نکردن برداشتن می‌ماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین