شعار سال: عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هشدار میدهد: «افزایش برخی ذرات معلق ناشی از آلودگی هوا تا ۱۵ درصد باعث افزایش مرگ و میر کرونا میشود.»
او توضیح میدهد: «مطالعاتی در دنیا انجام و نتایج آن در مجلات معتبر بین المللی چاپ شده است که نشان میدهد در چین، ایتالیا و بسیاری از نقاط دنیا، آلودگی هوا و به ویژه افزایش ذرات معلق باعث افزایش موارد ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از کرونا و شدت بیماری میشود. ما نیز مطالعهای در این زمینه از پیک اول تا پیک دوم کرونا، یعنی از اسفند تا شهریور ماه انجام دادیم. بر اساس این مطالعه علمی، نشان داده شد که ارتباط معناداری بین افزایش ذرات معلق، ازون، دی اکسید نیتروژن و افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران وجود دارد.»
شاهسونی تاکید میکند: «بر اساس مطالعهای که درباره تاثیر آلودگی هوا بر افزایش مرگ و میر کرونا در ایران انجام دادیم، دریافتیم که ذرات معلق هوا تا ۶ درصد، ازون تا ۷ درصد و دی اکسید نیتروژن تا ۱۵ درصد باعث افزایش مرگ و میر کرونا میشود. البته در سایر کشورها مانند چین و ایتالیا اعداد گزارش شده چندین برابر بیشتر از ایران بود.»
تاثیر آلودگی هوا بر افزایش فوتیهای کرونا
شاید برای خیلیها مبهم باشد که چطور آلودگی هوا میتواند به افزایش فوتیهای کرونا منجر شود و اصلا چه رابطهای بین کرونا و آلودگی هوا وجود دارد؟
دکتر کاظم پیراسته، متخصص ایمونولوژی در گفتگو با الف توضیح میدهد: «آلودگی هوا موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن میشود و بدن را در برابر حمله ویروسها ضعیف میکند. هرچقدر سیستم ایمنی بدن فردی قوی باشد، به همان نسبت هم در برابر ابتلا به کرونا مقاومتر خواهد بود، اما آلودگی هوا میتواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کند. کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماریهای زمینه ای، بیش از دیگران از آلودگی هوا آسیب میبینند. آلودگی هوا باعث تضعیف بیشتر سیستم ایمنی بدن آنها میشود و آنها را در برابر کرونا، بی دفاعتر میکند.»
او تاکید میکند: «تاثیر آلودگی هوا بر بیمارانی که مشکلات ریوی مزمن دارند، بسیار حادتر است. آلودگی هوا میتواند برخی از بیماریهای مزمن مثل بیماریهای قلبی و ریوی را تشدید کند. از آنجا که قدرت کشندگی کرونا در افراد مبتلا به بیماریهای مزمن بیشتر است، بنابراین هرچقدر بیماری مزمن در افراد تشدید شود، به همان نسبت هم قدرت مرگ آوری کرونا بیشتر میشود. به همین دلایل میتوان گفت افراد با بیماریهای مزمن ریوی و قلبی، بیشتر از افراد دیگر نسبت به آلودگی هوا و کرونا در خطر خواهند بود.»
پیراسته یادآور میشود: «به همین دلایل توصیه پزشکان این است که در دوران اوج شیوع کرونا که آلودگی هوا نیز به آن اضافه شده است، افراد با بیماریهای مزمن تا حد امکان کمتر از منزل خارج شوند. یعنی با تشدید آلودگی هوا، تلاش کنند که فعالیتهای بیرون از منزل خود را کاهش دهند. توصیه مهمتر نیز این است که همه از ماسک استفاده کنند، دستها را به طور مداوم بشویند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند. این سه اقدام مهم میتواند تاثیر آلودگی هوا بر قدرت انتشار کرونا را کاهش دهد.»
اوضاع وارونه هوا!
هر سال با آغاز فصل پاییز، آلودگی هوا در کلانشهرها آغاز میشود و در زمستان هم به اوج خود میرسد. با وجود تمام وعدههایی که در طول سالهای اخیر برای بهبود این اوضاع مطرح شده است، اما شاهد هستیم که هرسال وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها تشدید میشود.
دکتر حسین سرلک، کارشناس برنامه ریزی شهری در گفتگو با الف به وضعیت فعلی آلودگی هوای تهران و کلانشهرها اشاره میکند و میگوید: «پدیده وارونگی هوا باعث میشود که آلودگی هوا در کلانشهرها ثابت بماند. فقط در زمان وزش باد یا باران میتوان به رفع این پدیده امیدوار بود. تردد بیش از پنج میلیون خودرو و سه میلیون موتورسیکلت در تهران، شرایط این شهر را به مرز انفجار رسانده است. مشکل بعدی اینجاست که سالانه حدود ۵۰۰ هزار خودرو نیز به تهران اضافه میشود. مجموع این شرایط باعث شده است که تعداد خودروها در تهران، بسیار بیشتر از ظرفیت باشد.»
او تاکید میکند: «با وجود افزایش چشمگیر ورود خودرو به تهران، خروجی خودروهای فرسوده بسیار ناچیز است. سالانه حدود ۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه میشود، اما جایگزینی برای بسیاری از این خودروها پیش بینی نمیشود. حتی در طول سالهای اخیر، یک اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه نشده است و همچنان همان ناوگان فرسوده در حال فعالیت است. حل نشدن مشکلات ترافیکی در تهران، افزایش بی رویه ورود خودرو و خارج نشدن خودروهای فرسوده، موجب شده است که مشکل آلودگی هوای تهران، سال به سال بدتر شود. تقریبا مشابه همین شرایط نیز در سایر کلانشهرهای کشور وجود دارد.»
سرلک با اشاره به راهکارهای حل معضل آلودگی هوای کلانشهرها، خاطرنشان میکند: «باید در وهله اول، اعتبارات مناسبی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تخصیص داده شود تا اتوبوسها و تاکسیهای فرسوده کنار بروند. توسعه مترو نیز باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. باید در نظر داشت که هرچقدر ناوگان حمل و نقل عمومی، کارآمدتر باشد، به همان نسبت هم رغبت مردم به استفاده نکردن از خودروهای شخصی کمتر میشود. همچنین باید میزان ورود خودرو به کلانشهرها نیز محدود شود. گاهی هر خانواده چند خودرو دارد و خیلی از افراد به شکل تک سرنشین به محل کار میروند. در خیلی از کشورها، مالیات خودرو را آنچنان افزایش میدهند تا افراد نتوانند چند خودرو در پارکینگ بگذارند، اما در کشور ما مالیات خودرو بسیار ناچیز است و حتی افراد با خرید و نگهداری خودرو میتوانند به سودهای هنگفت برسند. اصلاح این شرایط میتواند به کنترل آلودگی هوا کمک کند.»
باید در نظر داشت که علاوه بر منابع متحرک آلودگی هوا در کلانشهرها، برخی منابع ثابت آلودگی هوا نیز وجود دارد که در تشدید آلودگی هوای کلانشهرها نقش دارند. صنایع، نیروگاهها و کارخانههای مستقر در داخل و حاشیه کلانشهرها، سهمی حدود ۲۵ درصدی در افزایش آلودگی هوا دارند. نظارت بیشتر بر فعالیت آنها میتواند به حفظ محیط زیست کمک کند و حداقل باعث شود که در دوران جولان کرونا، سلامت مردم کمتر به خطر بیفتد.
شعارسال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری الف،تاریخ انتشار:3آبان1399،کدخبر:3990801097،www.alef.ir