پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۸۶۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
شهرستان دنا با داشتن بیشترین منابع خدادادی و باغداری یکی از شهر‌های مستعد در امر کشاورزی و باغداری است، در این شهرستان بیشتر ساکنان آن به امرکشاورزی و از جمله باغداری مشغول هستند و عمده محصولات آنان سیب و انگور مرغوب است، اما امروز قصه به مصرف نرسیدن سیب‌های مرغوب دنا یک قصه تکراری و چندین باره است که هر روز مسئولان امر آن را مشاهده می‌کنند، ولی برای مشکلات آن هنوز هیچ راهکاری ندارند.

شعار سال: سیب،میوه ای که برای همیشه خریدار خاص خودش را دارد و برخی آن را یکی از میوه های بهشتی نامیده اند و تنوع و انواع آن برای همه یک نماد و نشان جذاب برای سفره های پذیرایی است.

قصه تلخ امروز کشاوزان وباغداران دنا نشین استان کهگیلویه وبویراحمد با به ثمر ننشستن تلاش  آنها بخاطر به فروش نرفتن محصولاتشان و دست دلالان سیب در به تاراج بردن آن قصه ای از امروز و فردا نیست، بلکه قصه رنج کشیدن کشاورزانی است که با دست خالی نمی دانند با کدام موضوع کنار بیایند.

محصولاتی که با دست دلالان به تاراج می روند

شهرستان دنا با داشتن بیشترین منابع خدادادی و باغداری یکی از شهرهای مستعد در امر کشاورزی و باغداری است،در این شهرستان بیشتر ساکنان آن به امرکشاورزی و از جمله باغداری مشغول هستند و عمده محصولات آنان سیب و انگور مرغوب است.

 
متأسفانه امروز کشاورزان دنانشین با همه رنج و مشقت های فراوان خود در امر باغداری در زمان برداشت چیزی را به جز ضرر و زیان عاید خود نمی بینند و فقط آنچیزی را که می بیند بیهوده بودن ثمر های چند ساله آنان است که باکلی مشقت و زجر کشیدن آنها در گرمای تابستان و سرمای زمستان به تاراج دلالان می روند.

امروز قصه به مصرف نرسیدن سیب های مرغوب دنا یک قصه تکراری و چندین باره است که هر روز مسئولان امر آن را مشاهده می کنند ولی برای مشکلات آن هنوز هیچ راهکاری ندارند.

نبود سردخانه و مسئولانی که همچنان ساکت هستند

نبود سردخانه نگهداری محصولات باغی، نبود باراچه دائمی محصولات کشاورزی و حتی نبود میدان میوه و تربار از جمله مهمترین مشکلات این باغداران بوده که متأسفانه نبود سبدتوزیع سیب و محصولات باغی به آنان اضافه شده است.

امروز کشاورزان دنا بجای دیدن به ثمر رسیدن رنگ زیبای زرد وسرخ سیب از سرخی آن شرمسارند و حتی برخی از آنان دست به قلع وقمع درختان سیب های خود نیز زده اند و آن را برای خود بی فایده و زجر کشیدن پای این درختان را بیهوده می دانند.

وقتی به ورودی شهر زیبای سی سخت یا همان شهر سی پهلوان فردوسی و کیخسرو می رسید، بوی خوش سیب را استشمام می کنید، اما امروز این بوی سیب به خوشی آن بوی سیب قدیم نیست، بلکه جمع شدن و آوار شدن سیب هایی است که یکی پس از دیگری در گونی هایی انباشت شده و بجای فروش در بازار چه های ایرانی و خارجی به ضایعاتی ها فروخته می شود و کسی دیگر آن بوی خوش سیب را استشمام نمی کند.

قصه سیب دیگر شیرین نیست

قصه سیب امروز آن شیرینی دیروز را در کام باغداران دنا نشین ندارد و دست مافیای میوه و یا همان اژدهای بازار باعث شده که امروز باغداران دنا نشین بجای بهره بردن از شیرینی این میوه زیبا و بهشتی از آن بجز غم زدگی محصولات بهره ای نبینند.

به فروش نرفتن محصولات درختی، نبودن بازار و سرمایه مناسب از تولید این محصول، نبود کارخانه های مخصوص آب میوه گیری و حتی مشکلات آوار شده دیگر برای تولید کنندگان سیب،باعث شده که باغداران دنا نشین بجای فروش محصولات لوکس و درجه یک خود در بازار های داخلی و خارجی، محصولات خود را به عنوان ضابعاتی به فروش برسانند.

دخلی که نمی تواند خرج خودش را بدهد

برخی از این تولید کنندگان دست داشتن دلالان در به فروش نرسیدن ثمر خود را از جمله مواردی می دانند که به تولید این کالای مرغوب در سرزمین دنا لطمه وارد کرده و می گویند کسی نیست که از محصولات ما خرید کند و حتی قیمتی را که امروز خریدار به ما می گوید؛ حتی نیمی از خرج یکساله باغ را هم نمی هد.

این باغداران که دل پری نسبت به برخی از مسئولین دارند می گویند، شاید امروز یک ماشین پر از سیب را با کلی زحمت ،زجر و مشقت که در زمان آبیاری و سم پاشی کشیده باشی به قیمت چندرغاز از ما نخرد؛ که این نشانه بی ثمر بودن این میوه در این شهر است و یا دست های پشت پرده برخی از دلالان نمی خواهد که کشاورزان این خطه به نان و نوایی برسند.

کی بود کی بود مسئولان در زمینه کم هاری های متوالی

برخی دیگر نبود نظارت بر تهیه و تولید سبد های میوه را یکی دیگر از موضوعات مهم در این زمینه دانسته و می گویند؛ مسئولان امر متأسفانه در این زمینه مشکلات را بر گردن مسئولی دیگر می اندازند و خود از زیر بار مسئولیتشان شانه خالی می کنند.

جوای سئوال اینجاست که چرا امروز محصولات باغی شهرستان برف و آفتاب نه در سر سفره مردم این دیار و نه در سر سفره مردم دیگر بلاد ایران جایی ندارد و بجای خوشنامی در حال فراموشی در ذهن مردم است.

چراباغداران دنا سیب درجه یک خود را به ضایعاتی تبدیل می کنند

برخی دیگر از کشاورزان دنا نشین نبود کارخانه سبد سازی را یکی دیگر از این دلایل می دانند و می گویند، در این شهرستان تنها یک کارخانه مجهز سبد سازی وجود دارد که محصولات خود را به استانهای دیگر ارسال می کند و به نام استان و به کام دیگران است.

این کشاورزان می گویند متأسفانه نبود یک نظارت بر اجرای تولید سبد های میوه در این شهرستان باعث شده که مسئولان  این کارخانه ها،  سبد های خود را به استانهای دیگر برای محصولات آنها پیش فروش کنند و باغداران این دیار از نبود سبد برای ارائه و فروش محصولات خود در رنج باشند.

به گفته این باغداران افزایش چندین برابری قیمت این سبد ها نیز باعث شده که باغداران دیگر رغبتی برای فروش محصولات خود نداشته باشند و سودی را برای خود در به فروش رساندن آن نبینند.

مسئولان امر باید جوابگو باشند وبگویند دلیل کم کاری در حق کشاورزان و باغداران دنا نشین از چیست و چرا محصولات این باغداران به قیمت های پایین به فروش می رود و چرا کمترین کاری در حق آنان حتی برای  تکمیل و تهیه یک سرد خانه مجهز صورت نگرفته است.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از صبح زاگرس، تاریخ انتشار: 3  آبان 99، کد خبر:   -،  sobhezagros.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
این اخبار فقط تو ایران میتونه به گوش مردم برسه مردم کشور های دیگه دارن از اب کره میگیرن ما کره مون رو حروم میکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
1
0
این ها خودش تبدیل بشه بلا میشه و مارو به سمت خشکسالی میبره دم مسئولینی که میتونن اما کاری نمیکنن گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
0
باید گریه کرد به این حال کشاورزی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین