پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۹۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
پیش از پیوند زناشویی برخی اقدامات اهمیت زیادی دارد که باید حتما نسبت به آن حساسیت داشت، یکی از این فعالیت‌ها انجام مشاوره قبل ازدواج است که بر سر اجباری شدن یا نشدن آن اتفاق نظری وجود ندارد و عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف آن هستند.

شعار سال: با شرکت در کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک، شما و همسرتان می‌توانید شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنید. حتما برای شما هم پیش آمده که قبل از اینکه بخواهید ازدواج کنید، می‌بینید که شخصی قصد ازدواج دارد و به هیچ مسئله ای توجه نمی‌کند و تنها قصدش این است که با شخص مورد نظر زندگی مشترک خود را آغاز کند.

طلاق زود هنگام پس از ازدواج عاشقانه

اتفاق جالب اینجاست که بعد از گذشت چند ماه همین افرادی که با علاقه و اشتیاق به سمت محضر ازدواج برای عقد رسمی می‌رفتند، اکنون به قدری از یکدیگر تنفر دارند که حتی مراحل طلاق را هم بدون یکدیگر طی می کنند. این مسئله وقتی نمود پیدا می‌کند که شما تنها ذوق و اشتیاق خود را مد نظر قرار دهید و از منطق در این راه استفاده نکنید. مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک خواهد کرد که علاوه بر عشق و اشتیاقی که برای تشکیل رابطه دارید، از منطق هم استفاده کنید تا مبادا زندگی مشترکتان به سمت نابودی کشیده شود امری که متخصصان و متولیان بسیاری بر آن تاکید دارند.

معاون امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان: باید جوانان را موظف به گذراندن دوره‌های مشاوره کرد

سیدعبدالحمید احمدی، معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به دلایل افزایش سن ازدواج در کشور گفت: مجموعه عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... باعث شده سن ازدواج نسبت به دهه‌های گذشته افزایش پیدا کند و دیگر جوانان تمایل به ازدواج در سنین پایین نداشته باشند.

او افزود: تغییرات در سبک زندگی ایرانی و تاثیرپذیری از رویدادهای جهانی باعث شده ازدواج که در گذشته کاملا سنتی شکل می‌گرفت اکنون مدرن شود و از حالت سنتی بیرون بیاید.

احمدی تصریح کرد: معیشت، اقتصاد، اشتغال و ... از عوامل تاثیرگذار دیگر است که امروزه مانع ازدواج شده است. برای مثال شاغل بودن سرپرست خانواده، حمایت خانواده از دختر و پسر امروزه بسیار مهم و تاثیرگذار تلقی می‌شود.

او افزود: جدا از این موارد در گذشته دخترها و پسرها خیلی به اتمام دوره تحصیلی اهمیت نمی‌دادند اما الان تا تحصیلات دانشگاهی‌شان تمام نشود، ازدواج نمی‌کنند یعنی تحصیلات تبدیل به یک عامل ازدواج شده است.

معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی با تاکید بر مشاوره‌های پیش از ازدواج گفت: قطعا یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه خانواده و ازدواج، آموزش و مشاوره است بنابراین زوجین چه پسر و چه دختر حتما باید قبل از ازدواج دوره‌های آموزشی لازم را بگذرانند.

او افزود: از آنجایی که مهارت‌های ارتباطی و موضوعات مرتبط با ازدواج و خانواده در نهادهای رسمی مورد توجه جدی قرار نگرفته است و تربیون رسانه ملی خیلی به این موضوع نپرداخته، ضروری است زوجین را موظف کنیم تا قبل از ازدواج حتما در دوره‌های آموزشی با حضور اساتید و کارشناسان شرکت کنند و با اصل موضوع ازدواج و خانواده به صورت علمی آشنا شوند.

احمدی با تاکید براینکه مشاوره فقط مرتبط با قبل از ازدواج نیست، اظهار کرد: دوره‌های مشاوره فقط نباید مختص قبل از ازدواج باشد حتی حین ازدواج باید جوانان تحت دوره‌های آموزشی قرار بگیرند چون در امر ازدواج با انسان سر و کار داریم و انسان‌ها هم هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و این متخصصین هستند که می‌توانند به ما کمک کنند در روابط انسانی چه اصولی را باید رعایت کنیم.

او با اشاره به مراکز تخصصی مشاوره ازدواج وزارت ورزش و جوانان گفت: خوشبختانه روز به روز تعداد این مراکز تخصصی افزایش پیدا می کند و تاکنون حدود 350 مرکز در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها فعال هستند اما به نظر من هنوز نیازمند تعداد بیشتری از این مراکز هستیم به طوری که باید در هر منطقه از کشورمان اعم از روستاها، شهرستان‌ها و... نسبت به تعداد جمعیت این مراکز تخصصی ازدواج تشکیل شوند.

احمدی تصریح کرد: در این مراکز تخصصی باید از متخصصین امر بهره بگیریم و به جوانان کمک کنیم تا در امر ازدواج و تشکیل خانواده موفق عمل کنند و زندگی خوبی داشته باشند.

معاون امور جوانان: جوانان باید دوره‌های 6 ساعته مشاوره ازدواج بگذرانند

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: کاهش ازدواج در سال های گذشته همچنان ادامه دارد که البته به چندعامل بستگی دارد و به نظر من برخی از این دلایل طبیعی است که یکی از آنها کاهش فرزندآوری است که در دو دهه گذشته شروع شده و تاثیرات خود را نشان می دهد.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در ادامه به مشکلاتی که مانع ازدواج می شود، گفت: مشکلات اقتصاد، فرهنگی، مسکن، اشتغال و... باعث شده در مجموع یک شیب کاهشی در حوزه امر ازدواج داشته باشیم که البته امسال کرونا هم تاثیر بسیاری داشته است.

محمدمهدی تندگویان درخصوص جزئیات کمپین مشاوره رایگان در مراکز مشاوره تخصصی ازدواج گفت: مشاوره جزو وظایف ابلاغی دولت است و ما هم در این زمینه به صورت جدی ورود کردیم به طوری که در سال گذشته کمتر از 70 مرکز مشاوره تخصصی ازدواج وجود داشت که عمدتا در تهران بودند اما در حال حاضر بالای 300 مرکز تخصصی مشاوره ازدواج در سطح کشور داریم و همچنان با درخواست  روانشناسان و روانکاوان رو به افزایش است.

او در ادامه افزود: ما مراکز مشاوره ازدواج را پس از تاسیس رها نمی کنیم بلکه سالی دوبار دوره های تخصصی برگزار می کنیم که همه مشاورین موظف هستند این دوره های تخصصی را بگذرانند چرا که مسائل جوانان نوپدید است و روانشناسان باید با آنها آشنا شوند.

تندگویان تصریح کرد: مطالبه من این است که این آموزش و مشاوره های ازدواج در کشور اجباری شود و همه جوانان موظف شوند کارگاه چندساعته بگذرانند.

او در انتقاد به آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش باید در کنار تحصیلات و مسائل علمی چند ساعت هم به آموزش مهارت ارتباط اختصاص دهد تا فرزندان ما مهارت برقراری ارتباط را آموزش ببینند و بتوانند متعهدانه وارد زندگی مشترک شوند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: من مطمئن هستم اگر در مدارس آموزش های مهارت برقراری ارتباط داده می شد ما الان با کاهش ازدواج رو به رو نبودیم و چه بسا سیر صعودی به خود می گرفت.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی: مشاوره قبل ازدواج تعیین کننده نیست بلکه آگاهی دهنده است

اعظم کریمی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت: در وزارت ورزش و جوانان از سال ها پیش که سازمان ملی جوانان تشکیل شد بحث مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده و ایجاد مراکزی که به صورت حرفه ای و تخصصی به امر ازدواج خانواده بپردازد و ایجاد مراکزی که صرفاً در حوزه سلامت روان خدمت کند، مطرح شد.

او افزود: بعدها با مشارکت سازمان نظام مشاوره و روانشناس این اتفاق محقق شد و حال حاضر حدود ۳۵۰ مرکز خصوصی در کشور دایر شد و از سال گذشته تا به امروز ما شاهد خدمات کمی و کیفی خیلی خوبی در این مراکز بوده‌ایم.

کریمی تصریح کرد: این مراکز که عمدتاً بخش خصوصی هستند اما با مجوز وزارت ورزش و جوانان در حال فعالیت هستند.

دبیر ستاد ملی هفته ازدواج بیان کرد: افراد مراجعه کننده در حوزه‌های مختلف قبل از ازدواج ،حین ازدواج و پس از ازدواج مشاوره دریافت کند.

کریمی ضمن تاکید بر لزوم مشاوره قبل از ازدواج اظهار کرد: باور اشتباهی که در جامعه وجود دارد این است که افراد عمدتا وقتی به یک چالش یا یک مشکل مواجه می شوند به دنبال راهکاری برای مشکل شان می روند اما ما اعتقاد داریم اگر مشاوره به موقع و پیش از اتفاق صورت بگیرد افراد اصلا دچار مشکل نمی شوند.

 کریمی در ادامه گفت: در مسئله ازدواج اهمیت موضوع مشاوره دو چندان می شود با وجود اینکه ما به دنبال افزایش ازدواج هستیم اما تاکید داریم ازدواج باید آگاهانه اتفاق بیفتد تا پایدار باشد و ما شاهد افزایش طلاق در جامعه نباشیم و به طور خاص این مراکز این خدمات را به افراد ارائه می‌کند.

دبیر ستاد ملی هفته ازدواج با اشاره به نقش مشاور افزود: وقتی که فرد به مراکز مشاوره مراجعه می کند، قرار نیست که مشاور در نقش تعیین‌کننده باشد و به مشاوره گیرنده بگوید که کسی که با او در مرحله آشنایی هستید به عنوان شریک زندگی انتخاب کند یا خیر!

او افزود: قرار بر این نیست مشاور مسیر را برای فرد تعیین کند بلکه صرفاً آگاهی‌های را به او می دهد که فرد با توجه به شناخت کافی که نسبت به طرف مقابلش در طی فرایند مشاوره پیدا می کند تصمیم گیری کند که  آیا اقدام به ازدواج کند یا خیر یا اینکه مشترکات خاصی باهم دیگر دارند یا نه و آیا من می توانم با این شرایط کنار بیایم.

 کریمی ضمن اشاره به لزوم توجه به شرایط مختلفی که طی شناخت از فرد در مراکز مشاوره ایجاد می شود، گفت: باید شرایط را از جمله همسان بودن یا برنامه های که برای آینده دارند، نوع اعتقادات، سبک زندگی و همه مواردی که در جلسات اولیه آشنایی عنوان می شود، سنجیده شود.

او بیان کرد: بنابراین ما از خانواده ها درخواست داریم به این نکته توجه کنند که زوج یا افرادی که قصد ازدواج دارند و به مراکز مشاوره مراجعه کرده اند، قرار نیست توسط فرد مشاور از ازدواج منصرف یا مجاب به ازدواج شوند بلکه فقط آگاهی های در زمینه ازدواج دریافت می کنند.

کریمی با برشمردن تعداد مراکز مشاوره در تهران افزود: در استان تهران ۱۲۵ مرکز مشاوره وجود دارند و در هفته ازدواج خدمات رایگان ارائه می دهند که  افراد با مراجعه به سایت اداره کل ورزش و جوانان استان تهران یا سایت وزارت ورزش و جوانان می توانند آدرس و شماره تماس این مراکز را دریافت کنند و از خدمات رایگان مشاوره این مراکز استفاده کنند.

او ضمن اشاره به این که کدام دسته از افراد می توانند از این خدمات استفاده کنند، گفت: این خدمات صرفا برای پیش از ازدواج نیست و به زوجینی که در پنج ساله اول زندگی خود هستند هم مشاوره ارائه می شود زیرا عمده تعارضات در پنج سال اولیه ازدواج صورت می‌گیرد.

کریمی بیان کرد: تنها در حدود ۲۵ درصد افراد پیش از ازدواج به مرکز مشاور مراجعه می‌کند و مشاوره دریافت می‌کنند و یا در کارگاه های آموزشی که در همه دستگاه ها وجود دارد،شرکت می‌کنند که متاسفانه آن تعداد از افرادی که شرکت نمی کنند عمدتاً دانشی در خصوص مشاوره و آموزش پیش از ازدواج ندارد.

او با اشاره به مثال لزوم دریافت گواهینامه برای رانندگی تصریح کرد: در خصوص امر ازدواج و شروع یک زندگی برای یک عمر که به مهارت های فوق العاده ای نیازمندی است هیچ  آموزشی اجباری وجود ندارد در نتیجه خیلی از افرادی که توانایی های کافی ندارند وارد زندگی مشترک می شوند و با کوچکترین ناملایمتی ها دچار مشکلات و تعارض‌های بزرگی می‌شود و در نهایت منجر به جدایی و طلاق می شوند.

کریمی افزود: بنابراین تاکید ما این است افراد حتما از آموزش ها و مشاوره های پیش از ازدواج قبل از اینکه دلبستگی و وابستگی ایجاد شود، استفاده کنند. نه اینکه تصمیم به ازدواج گرفته باشند و در مرحله آخر ثبت رسمی هستند چند ساعت به مشاوره بپردازند که به نظر ما مطلقا اثرگذار نخواهد بود.

او در ادامه بیان کرد: دغدغه اصلی برای ما این است که هم از سوی مردم  او هم امیدواریم در مجلس جدید به این موضوع توجه شود که آموزش پیش از ازدواج الزامی شود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در ادامه افزود: آموزش ها و مشاوره های که در حال حاضر پیش از ازدواج  اتفاق می‌افتد خوب است اما کافی نیست و در مرحله ای صورت می گیرد که زوجین همدیگر را انتخاب کردند و آنچه که می‌تواند راه‌گشا باشد این است که پیش از انتخاب و ثبت رسمی ازدواج مشاوره و آموزش صورت گیرد.

کریمی عنوان کرد: امیدواریم تسهیلاتی هم برای بحث مشاوره‌ ارائه شود برای مثلاً بیمه مشاوره سالها است در کش و قوس است زیرا باید به این امر توجه کرد که شاید یکی از دلایل عدم توجه خانواده‌ها به امر مشاوره، تعرفه‌های گرانی باشد که وجود دارد و ممکن است از توان خیلی‌ها خارج باشد اما در وزارت ورزش و جوانان تلاش کردیم که با بسیاری از خیرین و مراکز مختلف تسهیلات ارائه دهیم و کارگاه‌های در طول سال در تمامی شهرستان ها و حتی شهرستان های محروم برگزار شود.

نماینده مجلس: جوانان با مراجعه به مشاوره از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند

غلامرضا منتظری، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت مشورت و مشاوره گرفتن در امر ازدواج گفت: در بین انتخاب‌هایی که یک فرد در طول زندگی خود دارد از جمله انتخاب رشته تحصیلی، شغل، محل سکونت و... ازدواج مهم‌ترین انتخاب و تصمیم فرد است بنابراین مشورت گرفتن با چهره‌های متخصص و کارشناس در این حوزه اهمیت بسزایی دارد و هر جوانی باید به آن توجه کند.

او افزود: وقتی دو جوان با یکدیگر آشنا می‌شوند در وهله اول بررسی و تحقیق میدانی نقش تعیین کننده‌ای دارد به این ترتیب که فرد ضمن تحقیق از خانواده، آشنایان، اقوام، همسایه‌ها و... مشورت می‌گیرد و نظر بزرگترها را درخصوص درستی انتخاب خود جویا می‌شود پس از این مرحله، مراجعه به روانشناس و فرد کارشناس که در حوزه ازدواج و خانواده تحصیلات تکمیلی دارد، امری ضروری و لازم است و به زندگی بهتر و بانشاط تر کمک شایانی می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مراجعه به مشاوره توسط جوانان گفت: جوانان به جای اینکه بعدها دچار مشکلات شوند و به فکر درمان بیافتند قبل از ازدواج و شروع یک رابطه به پیشگیری بپردازند و با مراجعه به مشاوره و روانشناس از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند.

منتظری با اشاره به عدم فرهنگسازی درست مراجعه به مشاوره در کشور عنوان کرد: به اعتقاد بنده هنوز برای جا انداختن فرهنگ مراجعه به مشاوره و روانشناس جای کار بسیار داریم که نهادهای فرهنگی، رسانه ملی، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی دارند و باید به جوانان آموزش دهند تا به مشاوره و روانشناس مراجعه کنند و مهارت‌های ارتباطی و نحوه برخورد با دیگران را یاد بگیرند تا بعدها در زندگی خود دچار مشکل نشوند.

او افزود: خوشبختانه نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری داریم چرا که در گذشته وقتی اسم مراجعه به روانشناس و مشاوره می‌آمد به همه برمی‌خورد و فکر می‌کردند حتما دیوانه هستند که چنین پیشنهادی به آنها می‌شود اما الان مردم آگاهی بیشتری پیدا کردند و می‌دانند در هر حوزه‌ای باید به متخصص مراجعه کرد و نگاه آنها تغییر پیدا کرده است و ان‌شاءالله در آینده هم حضور مردم در مراکز مشاوره بیشتر می‌شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی درخصوص قانونی شدن مشاوره پیش از ازدواج گفت: به نظر من مراجعه جوانان به مشاوره و روانشناس پیش از ازدواج، بیشتر از اینکه نیاز به قانونی شدن داشته باشد باید فرهنگسازی شود.

او افزود: برای مثال یک جوان می‌داند اگر در انتخاب رشته خود از یک مشاوره تحصیلی کمک بگیرد در انتخاب او بسیار تاثیرگذار است و حتما در موفقیت او نقش دارد بنابراین خود او به این آگاهی رسیده و حتی ساعت‌ها به دنبال یک مشاوره تحصیلی حرفه‌ای می گردد پس در امر ازدواج هم اینگونه است ما باید بسترها را فراهم کنیم و از طریق دانشگاه‌ها و مدارس به جوانان آموزش دهیم حتما به روانشناس مراجعه کنند تا در انتخاب‌های خود موفق شوند.

منتظری با تاکید بر لزوم ایجاد بسته مشاوره آموزشی پیش از ازدواج گفت: بنده معتقدم همانطور که مرکز بهداشت قبل از ازدواج یک سری نکات بهداشتی به زوجین آموزش می‌دهد، مشاوران و روانشناسان یک بسته مشاوره آموزشی چندساعته برای جوانان قرار دهند که طبق آن، زوجین چندین ساعت در این کلاس حضور پیدا کنند و از سخنان علمی کارشناسان بهره مند شوند البته این موضوع هم نیاز به آسیب شناسی دارد.

نماینده مجلس: مشاوره امری شخصی است نمی‌توان آن را اجبار کرد/مشاوره پیش از ازدواج بار مالی بر دوش جوانان می گذارد و ازدواج را سخت تر می‌کند

علی‌اصغر عنابستانی، عضو فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی با اشاره به اینکه اجرایی کردن مشاوره‌ها برعهده دستگاه‌های اجرایی است، گفت: مشاوره‌های قبل از ازدواج، قبل از طلاق و بعد از طلاق یک امر اجرایی است که دستگاه‌های اجرایی باید آن را پیگیری کنند چراکه مجلس و فراکسیون‌ها فقط مسئول جهت دهی، حساسیت زایی و ایجاد ساختارها هستند.

او افزود: من معتقدم آگاهی بخشی و افزایش سطح آگاهی یکی از راهکارهای جدی مقابله با آسیب‌های اجتماعی است که بیش از قانون و الزامات تاثیر می‌گذارد.

عنابستانی تصریح کرد: این روزها طلاق یکی از مهم ترین آسیب‌های اجتماعی است که دست به گریبان آن هستیم بنابراین افزایش سطح آگاهی جوانان قبل از شکل گیری خانواده تاثیر بسیار بالایی در کاهش طلاق دارد چرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و ما باید قبل از تشکیل خانواده جوانان را آگاه کنیم که این امر از طریق مشاوران قابل انجام است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص ادامه داد: اقدام مهم بعدی این است که بعد از شکل گیری خانواده و قبل از وقوع طلاق فرهنگ مشاوره را جا بیندازیم و حتی الزاماتی را در این خصوص برای زوجین به وجود بیاوریم تا از بروز مشکلات حاد و جدی جلوگیری شود، بعد از طلاق هم جامعه باید قدم پیش بگذارد و از یک خانمی که مطلقه شده و حتی فرزند هم دارد حمایت کند که تمام این اقدامات در گرو افزایش آگاهی مردم است.

این عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی قانون اولویت ندارد، گفت: در مباحث ساختارهای اجتماعی مسئله جدی قانون نیست چون در بسیاری از مواقع قانون داریم اما اجرا نمی‌کنیم درمورد مشاوره هم نیازی به قانون نیست و اینکه ما بیاییم مراجعه به مشاور را برای زنان پس از طلاق اجبار کنیم اصلا درست نیست چرا که این مسئله بیشتر جنبه فرهنگسازی دارد قانون در اولویت نیست در واقع ما ابتدا باید این فرهنگ را ایجاد کنیم و سپس بیاییم با قانون بودجه و منابع مالی آن را تامین کنیم بنابراین اجبار کردن و وضع قانون اصلا کار مناسبی نیست.

عنابستانی با تاکید براینکه مشاوره امر شخصی است، عنوان کرد: مراجعه به مشاور یک امر شخصی است به همین دلیل ما نمی‌توانیم مردم را مجبور کنیم قبل از ازدواج، حین ازدواج، بعد از طلاق و.... به مشاوره مراجعه کنند ما تنها می‌توانیم فرهنگ مراجعه به مشاور را جا بیندازیم و سپس زمینه‌ها و امکانات مشاوره رایگان را فراهم کنیم تا هرکسی که می‌خواهد از این امکانات بهره مند شود رایگان و بدون پرداخت هزینه نزد مشاور برود آن زمان می‌بینیم این فرهنگ به خوبی جا افتاده و همه استقبال می‌کنند.

او درخصوص مشاوره‌های قبل از ازدواج گفت: مجلس قبلی طرح اجباری شدن مشاوره‌های پیش از ازدواج را مطرح کرد اما رای نیاورد و بدون سرانجام ماند چرا که اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج فقط یک بار مالی بر دوش جوانان است و ازدواج را سخت تر می‌کند ما اگر می‌خواهیم این کار را انجام دهیم باید هزینه‌های مشاوره را از منابع عمومی تامین کنیم تا هزینه اضافی بر جوانان تحمیل نشود درواقع این هزینه‌ها باید از جیب دولت تامین شود تا جوانان.

روانشناس: مشاوره پیش از ازدواج باید اجباری شود/ جوانان جلسات مشاوره را رها نکنند

مریم چوپانی، روانشناس و مشاور خانواده با اشاره به اهمیت مشاوره پیش از ازدواج گفت: از زمان ظهور اسلام بر امر مشاوره تاکید فراوان شده است تا جایی که ما سوره شورا را داریم که بر مشاوره و مشورت گرفتن در همه زمینه‌ها به‌خصوص ازدواج تاکید زیادی دارد، همچنین احادیث متعددی هم در این زمینه وجود دارد مانند حدیث حضرت علی (ع) که می‌فرمایند؛ هرکسی که خود را از مشاوره بی‌نیاز بداند در جهل و گمراهی به سر می‌برد.

او با اشاره به فرهنگ غلطی که درخصوص مشاوره وجود دارد، افزود: مشاوره جایگاه بسیار مهمی دارد اما متاسفانه برخی از زوجین وقتی طرف مقابل به آنها می‌گوید به مشاوره مراجعه کنیم، آن را توهین تلقی می‌کنند و فکر می‌کنند دیوانه هستند که نامزد یا همسر آنها این پیشنهاد را به او داده درصورتی که اصلا اینگونه نیست.

چوپانی تصریح کرد: مشاوره یعنی پیشگیری از مشکلات چراکه وقتی کسی دچار مشکل می‌شود شاید مشاوره خیلی نتواند به او کمک کند اما برای کسی که هنوز مسیری را شروع نکرده مشاوره می‌تواند کمک شایانی به او داشته باشد.

این روانشناس به نقش مشاور در شکل گیری یک خانواده اشاره کرد و افزود: وقتی دو جوان باهم آشنا بودند یا ارتباط خانوادگی داشتند از آنجایی که در سن ازدواج قرار دارند به شدت  تحت تاثیر عواطف و احساسات قرار می‌گیرند، خانواده‌ها هم همینطور هستند و می‌خواهند جوانان‌شان هرچه زودتر سر و سامان بگیرند و ازدواج آنها طولانی نشود به همین دلیل نقش مشاور و یک فرد متخصص بی طرف بسیار احساس می‌شود.

چوپانی با اشاره به متخصصین مراکز تخصصی مشاوره ازدواج وزارت ورزش و جوانان گفت: تمام مراکز تخصصی مشاوره ازدواج که وابسته به وزارت ورزش و جوانان هستند، برای دریافت مجوز فیلترهای فراوانی را گذرانده و متخصصین آن کار کشته و حرفه‌ای هستند بنابراین جوانانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند در کنار بهره بردن از علم و تخصص متخصصین و روانشناسان از یک سری ابزارهای روانشناسی هم بهره‌مند می‌شوند.

او افزود: تست‌های شخصیت، تست‌های ارزیابی افراد و... از جمله ابزارهای موجود در مراکز هستند که روی افراد انجام می‌شود.

این روانشناس عنوان کرد: در جلسات مشاوره ملاک‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و شخصیتی بدون هیچگونه عواطف و احساسات حاکم است و از این طریق کمک می‌کنیم افراد یکدیگر را بهتر بشناسند و نیازها و خواسته‌های خود را یکدیگر بگویند.

چوپانی در ادامه گفت: برخی از افراد فکر می‌کنند مشاورها بین افراد جدایی می اندازند و باعث خراب شدن روابط می‌شوند درحالی که ما قطعا در برابر افرادی که وارد اتاق ما می‌شوند مسئول هستیم بنابراین اگر طبق ارزیابی‌ها که در فرایند مشاوره انجام می‌شود، به این نتیجه برسیم که افراد در آینده دچار مشکل می‌شوند ابتدا به آنها راهکار داده و سپس اگر ببینیم مشکل حل نمی‌شود جدایی را به آنها پیشنهاد می‌دهیم تا عواقب بدتری به وجود نیاید.

این مشاور خانواده با تاکید بر لزوم اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج تصریح کرد: همانطور که آزمایش خون و آزمایش‌های جسمی قبل از ازدواج اجباری است، مشاوره پیش از ازدواج هم باید اجباری شود و همه جوانان موظف شوند قبل از ازدواج به روانشناس مراجعه کنند.

چوپانی با اشاره به استقبال جوانان از مشاوره افزود: باوجود اینکه در چندسال اخیر میزان مراجعه به مشاوره بیشتر شده، قطعا در این خصوص نیاز به فرهنگسازی بیشتری داریم اما در مرکز مشاوره ما که در منطقه 15 تهران هست از آنجایی که مردم از لحاظ فرهنگی و مالی غنی نیستند، می‌توان گفت حدود 30 درصد جوانان به مراکز ما مراجعه می‌کنند اما اکثرا به یک جلسه اکتفا می‌کنند و اگر ببینند مشکلی دارند دیگر مراجعه نمی‌کنند.

این روانشناس اظهار کرد: جوانان باید این آگاهی را داشته باشند که اگر در جلسات مشاوره مشخص می‌شود که مشکلی دارند حتما پیگیری کنند تا مشکلاتشان حل شود و زندگی خود را کورکورانه شروع نکنند که بعدا مشکلات بیشتری برای آنها ایجاد شود.

اگر قانون نمی‌گذارید حداقل فرهنگسازی کنید

بررسی آمادگی نامزدها برای ازدواج، ارزیابی هم کف بودن و یا هماهنگی و همسانی نامزدها و ارزیابی مهارت‌های زندگی مشترک آنها سه هدف اصلی از مشاوره‌ پیش از ازدواج است که اگر برای هر دختر و پسری انجام شود تاثیر بسزایی در ادامه زندگی‌شان خواهد داشت و حتی می‌تواند از بروز یک طلاق در جامعه جلوگیری کند. باوجود اینکه برخی معتقد هستند آسیب‌های اجتماعی نیاز به قانون ندارند و با نوشتن چندماده و بند روی کاغذ نمی‌توان آنها را از بین برد اما حداقل می‌توان درمورد آنها فرهنگسازی کرد برای مثال اگر می‌خواهیم از بروز طلاق در جامعه جلوگیری کنیم باید فرهنگ مراجعه به روانشناس و مشاور  را قبل، حین و بعد از ازدواج بین جوانان، دخترها و پسرها ترویج دهیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 15 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:1082732، borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
به نظرم حتما موثر هست و در زمینه ازدواج مساله اموزش خیلی خیلی مهمه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین