پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۸۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
مسئول واحد مامائی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در حال حاضر میزان سزارین‌ها در استان خراسان رضوی 12 درصد کاهش داشته است اما بیشترین علت انجام سزارین در حال حاضر سزارین‌های قبلی است و شاید تا چند سال آینده نتوان این میزان را کاهش داد.
شعارسال: دکتر فرخی امروز در نشست خبری سلامت قلب و بارداری در شهرک سلامت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر 32 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان اداره می‌شود که براساس آمارهای تهیه شده میزان سزارین‌های رتبه اول در استان 14.9 درصد است.

وی ادامه داد: تا سال 92 میزان سزارین‌ها 52.9 درصد بود که هم‌اکنون این رقم به 44.6 درصد سیده است. پیش از این در بیمارستان‌های خصوصی استان آمار سزارین 50 درصد بود که خوشبختانه این میزان به 36 درصد رسیده است. در مجموع 24.9 درصد از زایمان‌ها به صورت سزارین انجام می‌شود که براساس هدف‌گذاری ما باید به نرم 15 درصد جهانی برسد.

مسئول واحد مامائی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اهمیت سلامت مادر در خانواده عنوان کرد: در سال‌های گذشته رتبه دوم سزارین در جهان به ایران تعلق داشت که وزارتخانه برای کاهش این میزان طرح بیمارستان‌های دوست‌دار مادر را راه‌اندازی کرد.

فرخی اضافه کرد: در واقع هدف از این سیاست‌ها این بود که زایمان با کمترین عارضه انجام شود. در این راستا ما باید برای رعایت حقوق مادر و نوزاد در جامعه آگاه‌سازی کنیم و در این راستا نیز برنامه‌های زیادی انجام شده است. همچنین قرار است جشنواره زایمان طبیعی در بهمن‌ ماه سال جاری نیز برگزار شود.

وی با اشاره به علل انجام سزارین در بیمارستان‌ها تصریح کرد: علت اصلی این اقدام درخواست مردم است که متاسفانه چنین درخواستی ناشی از ناآگاهی است اما باید توجه داشت که عوارض سزارین خصوصا در صورتی که بدون برنامه انجام شود، بسیار زیاد خواهد بود.

مسئول واحد مامائی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: اگر میزان مداخلات در بارداری کنترل شود، قطعا می‌توان از تعدد سزارین‌ها کاست. خوشبختانه در این راستا کلاس‌هایی در 32 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه و همچنین مراکز بهداشت برگزار می‌شود که شامل 8 جلسه بوده و زنان بارداری که در هفته 20 تا 37 دوران بارداری هستند، می‌توانند در آن شرکت کنند.

فرخی اضافه کرد: باید همه مادران با این کلاس‌ها آشنا شوند تا میزان ترس و اضطراب آن‌ها در وضع حمل کاهش یابد. برگزارکنندگان این کلاس‌ها افرادی آموزش دیده بوده و گواهی‌نامه سلامت مادر به بانوان شرکت‌کننده در این دوره‌ها اعطا خواهد شد. در واقع اگر مادران در چنین دوره‌هایی شرکت کنند، قطعا نوع زایمان خود را بهتر می‌توانند انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت میزان سزارین‌ها کمتر شده است. این میزان در حال حاضر 44.6 درصد است که وضعیت استان ما نسبت به میانگین کشور بسیار بهتر است.

مسئول واحد مامائی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در حال حاضر میزان سزارین‌ها در استان خراسان رضوی 12 درصد کاهش داشته است اما بیشترین علت انجام سزارین‌های کنونی، سزارین‌های قبلی است و شاید تا چند سال آینده نتوان این میزان را کاهش داد.

فرخی با بیان اینکه باید همه بخش‌های جامعه در فرهنگ‌سازی عوارض مربوط به زایمان غیرطبیعی مشارکت کنند، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا نگاهی منفی نسبت به سزارین وجود دارد و بسیاری از زنان انجام این عمل را موجب بروز اختلال در فرایند مادری خود می‌دانند.

وی اظهار کرد: امروزه بسیاری از جراحی‌ها در حال اصلاح است و زایمان نیز باید با کمترین مداخله انجام شود. این مداخله‌ها می‌تواند اضطراب‌زا باشد و اگر اجازه دهیم فرایند زایمان به شکل طبیعی صورت گیرد، قطعا لحظات خوشایندی برای مادر رقم خواهد خورد.

مسئول واحد مامائی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به طرح مامای همراه عنوان کرد: در این طرح شخص ماما می‌تواند همراه مادر در فرایند زایمان حضور داشته و از وی حمایت روحی و روانی کند. خوشبختانه نتایج خوبی از اجرای طرح مامای همراه به دست آمده که باید حمایت بیشتری از این طرح صورت گیرد.

فرخی بیان کرد: همچنین براساس نتایج آماری مادرانی که در دوره‌های ما شرکت کرده‌اند، زایمان بهتری داشتته‌اند. یکی از علل سزارین ترس و اضطرابی است که مادران برای کاهش آن اضطراب می‌خواهند از این عمل استفاده کنند اما این کلاس‌ها توانسته به کاهش اضطراب کمک کند و فرایند زایمان را آسان‌تر نماید.

وی گفت: در حال حاضر در بیمارستان‌های دولتی افراد به زایمان طبیعی تشویق می‌شوند و تعرفه‌ای برای زایمان طبیعی وجود ندارد. در بیمارستان‌های خصوصی نیز طرح ترویج زایمان طبیعی به اجرا گذاشته شده و هزینه‌های آن نیز در سطح حداقلی حفظ شده است.

مسئول واحد مامائی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در حال حاضر کلاس‌های مشاوره دوران بارداری در بیمارستان‌های دولتی به صورت رایگان برگزار شده و در بیمارستان‌های خصوصی نیز با حداقل هزینه‌ها انجام می‌شود اما طرح مامای همراه تحت پوشش مراکز مشاوره انجام می‌شود و هزینه دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری مشهدنیوز، تاریخ انتشار: دوشنبه 15 شهریور 1395، کد خبر: 16258 ، www.gomishan.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین