پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
با الگو قرار دادن کشت ارگانیکی و اطلاع‎رسانی و فرهنگ‎سازی در زمینه کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی توسط کشاورزان امکان دسترسی مردم به محصولاتی که از سلامت لازم برخوردارند فراهم خواهد شد.
شعارسال: کشت محصولات ارگانیک در بسیاری از کشورها رونق دارد اما در کشور ما استقبال زیادی ندارد و برخی که این نوع از کشت را انجام می‌دهند بیشتر به دنبال سود هستند، وزارت جهاد کشاورزی باید کشت ارگانیک را به صورت الگو در بیاورد و کشاورزان را مجاب کند که از سموم استفاده نکنند تا میوه‌ها سالم به دست مصرف کننده برسد.

به دلیل بالا بودن قیمت کود زیستی (حیوانی) راندمان و بهرهوری تولید کاهش مییابد؛ بنابراین، این مهم عاملی شده که کشاورز رغبت نکند از کودهای زیستی استفاده کند، تا زمانی که کودهای زیستی در دسترس همگان قرار نگرفته باید مصرف کودهای شیمیایی مدیریت شود و هر کشاورزی که بتواند از کود و سموم استفاده نکند مورد حمایت قرار گیرد. متاسفانه کشاورزان عادت کرده اند که محصولات زود به نتیجه برسد و برای حصول آن به استفاده بی رویه از سموم وکودها روی می آورند ولی وقتی زمین را با استفاده از کودها و سموم شیمیایی سال به سال ضعیف تر کنیم باعث می‌شود نتایج خوبی در آینده نداشته باشیم.

این در حالی است که می‌توان با استفاده از کودهای طبیعی محصولاتی را تولید کرد که مواد غیر بهداشتی و مضر سلامت در آن حداقل میزان ممکن باشد، ضمن اینکه سمومی که ما استفاده می‌کنیم، قیمت بسیار کمتری نسبت به سموم مورد استفاده در کشورهای اروپایی دارد. این بدین معنی ست که کیفیت سمومی که ما استفاده می‌کنیم خوب نیست و استانداردهای لازم را ندارد.

در بند "و” ماده ۳۴ قانون برنامه توسعه، وزارت بهداشت موظف شده است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی "مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی را مشخص نماید و عرضه محصولاتی که به صورت غیرمجاز از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کردهاند را ممنوع نماید.”

بر اساس همین بند، "وزارت جهاد کشاورزی موظف است ضمن اطلاعرسانی و فرهنگسازی در زمینه کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی امکان دسترسی مردم را به محصولاتی که از سلامت لازم برخوردارند فراهم آورد.” اگر این فرهنگ در بین کشاورزان ترویج شود و وزارت جهاد کشاورزی به مردم نیز اعلام کند که محصولات ارگانیک چه مزیت‌هایی نسبت به محصولات غیرارگانیک دارد اثر فرهنگی بسیار مهمی در تولید دارد. به علاوه تفاوت قیمت نیز مشوقی برای تولید محسوب می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی چهل ماه نیوز، تاریخ انتشار: دوشنبه 1 شهریور 1395، کدخبر: 10675 ، www.40mahnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Fox
United States of America
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
نقش جهاد کشاورزی و دانش دانشگاهیان در این زمینه بسیار تاثیر گذاره
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین