پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
کارشناس مسئول کمیته ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: برای اولین بار در استان در سال جاری کشت حبوبات دیم ارگانیک «بدون کود و سم» در استان انجام شد.

شعار سال: علیرضا نوروزیان اظهار کرد: این طرح در سطح ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان بصورت کشت دیم و بصورت قطعات ۳۰ هکتاری انجام شده است.

وی افزود: طرح کشت حبوبات دیم ارگانیک برای اولین بار در استان اجرا می شود که حبوباتی شامل نخود، لوبیا و عدس را شامل می شود.

نوروزیان تصریح کرد: این طرح از طریق شوراهای اسلامی روستاها به کشاورزان ۴ منطقه شهرستانهای قزوین، تاکستان، بوئین زهرا و البرز اطلاع رسانی شد و کلاسهای آموزشی ترویجی برای کشاورزان این مناطق برای آشنایی بیشتر با طرح برگزار شد.

وی اضافه کرد: در همین راستا کودهای بذرمال «آغشته با بذر» رایگان به کشاورزان ارائه شد.

کارشناس مسئول کمیته ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در این طرح کشت بوسیله مکانیزه (بذرکارها) انجام شده و از آفت کشی بنام (بی تی) برای کنترل آفات پروانه ای استفاده شد.

نوروزیان تصریح کرد: در این طرح کودهای سرک ارگانیک به کشاورزان بصورت رایگان داده شده و در صدد تهیه گواهینامه ارگانیک اتحادیه اروپا برای این کشاورزان هستیم.

وی؛ شناسنامه دارکردن منطقه ای در ۸ هزار هکتار از اراضی دیم منطقه کوهین تا تاکستان، تامین اعتبار لازم برای کمک به پیمانکارها و کشاورزان مستعد در این راستا و تامین اعتبار برای اخذ گواهینامه از اتحادیه اروپا برای صادرات را از مهمترین اقدامات این سازمان در راستای تولید محصول ارگانیک دیم دانست.

به گفته نوروزیان؛ این طرح بصورت مقایسه ای با حبوباتی که با استفاده از کود و سم کشت می شوند اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: سمومی که در کشت های دیگر غیر از ارگانیک استفاده می شود خطراتی شامل؛ ماندگاری طولانی در محصول و آلودگی محیط زیست را بدنبال دارد و در بحث کود از کودهایی استفاده می شود که از فلزات سنگین مثل؛ سرب، کادمیوم و آرسنیک است که پایه بیماریهای مانند آلزایمر و پارکینسون و ام اس و سرطان است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 20 مرداد 95، کد مطلب: 3737247: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین