پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۵۳۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
دو دیدگاه در خصوص بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد؛ دیدگاه اول بر ثابت ماندن شرایط فعلی و عدم تغییر در رویه بودجه‌ریزی مبتنی است. در صورت حاکم شدن این دیدگاه ارقامی که دولت در لایحه بودجه لحاظ می‌کند منطبق با واقعیت نبوده و مشخص نخواهد شد که در تعیین ارقام مربوط به میزان فروش نفت و نرخ تسعیر ارز از چه قاعده و اصولی پیروی شده است.
شعار سال: به عبارتی مشخص نخواهد شد که آیا نرخ ارز از متوسط دو نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و نرخ ارز نیمایی به دست آمده و یا مبنای دیگری دارد. به این ترتیب اگر شرایط فعلی را مبنای بودجه‌ریزی در نظر بگیریم لایحه بودجه ۱۴۰۰ از نظر محتوایی و عملکردی تفاوتی با بودجه سال‌های ۹۹، ۹۸ و حتی ۹۷ نخواهد داشت. در نتیجه آنچه در عمل اجرا خواهد شد با آن چیزی که به تصویب نمایندگان می‌رسد تفاوت چشمگیری خواهد داشت.

دیدگاه دوم نگاه خوش‌بینانه‌تری نسبت به شرایط حاکم بر کشور دارد که از تغییر چهره سیاسی آمریکا نشات می‌گیرد. این گروه نگاه محتملی نسبت به ارقام فروش نفت و نرخ تسعیر ارز دارد و خواستار بودجه‌ریزی با در نظر گرفتن شرایط سیاسی آمریکاست. ارقامی که تا به امروز در خصوص بودجه منتشر شده نشان می‌دهد که دولت نگاه محتملی نسبت به آینده سیاسی و اقتصادی دارد و به جای ثابت در نظر گرفتن وضع موجود، بودجه را در سایه تغییرات جدید آمریکا تدوین کرده است. به این ترتیب دولت امیدوار است با روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید آمریکا تغییراتی در وضعیت فروش نفت و وضعیت اقتصادی کشور ایجاد شود.

نگاه اول به بودجه ۱۴۰۰ فاصله زیادی با واقعیت‌های موجود دارد بنابراین احتمال حاکم شدن آن مردود است.
 
اگر هم نگاه دوم یا همان نگاه محتمل حاکم باشد، حتی با وجود پذیرش برجام از سوی آمریکا دولت باید نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی و تعیین ارقام بودجه رفتار محتاطانه‌تری از خود نشان دهد. با توجه به آنکه دوسوم بودجه مربوط به شرکت‌های دولتی است امسال نگاه‌های زیادی به ارقام این بخش معطوف شده و مجلسی‌ها خواستار شفافیت بیشتر در ارقام شرکت‌های دولتی شده‌اند. با بررسی اجزای این بخش می‌توانیم پی ببریم که دولت چه تغییراتی در حوزه مالیاتی ایجاد کرده و چه نگاهی به ارقام بودجه و ترتیب استفاده از این ارقام برای ردیف‌های بودجه دارد.

علاوه بر این باید ببینیم که دولت تا چه میزان به بودجه‌ریزی عملیاتی نزدیک شده است. دولت کنونی سال‌هاست که شعار تحقق بودجه‌ریزی عملیاتی را یدک می‌کشد، اما به این مهم تاکنون ترتیب اثر داده نشده است. اگر بودجه‌ریزی عملیاتی محقق شود برخی منابع درآمدی دولت در جای درست هزینه می‌شوند و بسیاری از ارقام مصرفی در بودجه حذف خواهند شد. به این ترتیب انتظار می‌رود در این شرایط بودجه در جایی مصرف شود که کارکرد موثر اقتصادی داشته باشد و به بهبود وضعیت کشور کمک کند.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جهان صنعت،تاریخ انتشار:29آبان1399،کدخبر:123554،jahanesanat.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
تلاشها برای کسری اگر میخواست نتیجه بده تا الان میداد سال در حال تموم شدن هست این ها هنوز تصمیم نگرفتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
دولت به گفته نماینده های مجلس که امین ما هستن به هیچ عنوان کسری نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
کسری بودجه دیگه برای مردم اون دلسوزی قدیم رو نداره همه میدونن الکیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
جبران کسری در ایران میتونست زمینه های بهتری رو رقم بزنه نه اینکه اوضاع رو به این اندازه بد کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
کسری بودجه 1400 خیلی وقته که با بورس جبران شده مردم ساده ان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
تلاش های بی سرانجام و مردمی که روز به روز دارن فقیر تر شدن خودشون رو میبینن
ناشناس
Poland
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
جبران کسری بودجه 1400 رو دیگه واقعا مردم نباید غصه شو بخورن ایشالله با اومدن بایدن این ها هم پولدار میشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین