پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۸۹۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
حمید شاه‌آبادی معاونت جدید سیما به تازگی در دیداری با تهیه‌کنندگان سیما با تأکید بر پیگیری دغدغه‌های به حق در حوزه تولید آثار نمایشی وعده داد تحولات ساختاری در سیما برای روان شدن روند تولید آثار تلویزیونی بر مبنای برنامه‌ای مدون و پیگیری شود.
شعار سال: با تغییر در معاونت سیما قطعاً از سوی تولیدکنندگان برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی انتظاراتی مطرح خواهد شد که نیاز است برای بهتر شدن شرایط تولید و ارتقای کیفیت آثار تلویزیونی به آن‌ها توجه شود که البته حمید شاه‌آبادی در جلسه با تهیه‌کنندگان نیز تا حدی به این نکات اشاره کرده است، اظهارات تازه معاونت سیما برای بسیاری از تهیه‌کنندگان امیدوارکننده بوده،  اما برخی معتقدند همچنان سیاست‌های سیما در تولید آثار مختلف با شرایط ایده‌آل در جهت ارتقای کیفیت و جذب مخاطب فاصله دارد.

محسن علی‌اکبری: در سال‌های آتی شاهد رشد و شکوفایی سیما خواهیم بود

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون اظهار داشت: آقای شاه‌آبادی در معاونت سیما از همان قشر افرادی است که طبق فرمایش مقام معظم رهبری جوانگرایی را در اولویت کار‌های خود قرار داده و می‌بینیم در همین روز‌های ابتدایی حضورش در سمت معاونت سیما این نگرش را در دستور کار قرار داده است.

علی‌اکبری خاطرنشان کرد: حمید شاه‌آبادی از افراد خوش‌فکر است که قصد تحول جدی در رسانه ملی و به خصوص معاونت سیما را دارد. افرادی که در بخش‌های مختلف سیما مدیریت دارند نیز از جوانان خوش‌فکر و به‌روز هستند که به عنوان یک مدیر جوان با علم و رسانه روز در ارتباط هستند. این نگرش قطعاً به رشد و شکوفایی در رسانه ملی منجر می‌شود.

او افزود: با توجه به رویکردی که در حال حاضر معاونت سیما در پیش گرفته است به نظر من در سال‌های آتی شاهد شکوفایی سیما خواهیم بود. در مقطعی معاونت سیما از حضور افرادی سالخورده بهره‌مند بود که با وجود باتجربه بودن این افراد شناخت چندانی از فضای رسانه روز نداشتند و از آنجا که ورودشان همزمان با شکوفایی فضای مجازی بود، بخش عمده‌ای از تجربیات گذشته‌شان نیز در وضعیت حاضر کارکرد چندانی برای رسانه ملی نداشت.  

این تهیه‌کننده در ادامه اظهار داشت: جوانگرایی که امروز در معاونت سیما شاهد هستیم افرادی باانگیزه و پرانرژی را در بخش‌های مدیریتی قرار داده که شاهد حضورشان در سر صحنه‌ها، نگارش متن‌ها و... هستیم. مدیران سیما امروز به مباحث روز اشراف دارند و سعی دارند آثار رسانه ملی را نیز به سمت به روز بودن سوق دهند. این اتفاق قطعاً زمانبر است، اما من به رشد و شکوفایی رسانه ملی در سال‌های آتی بسیار امیدوارم و فکر می‌کنم در آینده ما سریال‌ها و برنامه‌های به روزی از تلویزیون خواهیم دید.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «نردبام آسمان» خاطرنشان کرد: آقای شاه‌آبادی هنوز با نویسندگان جلسه‌ای برگزار نکرده‌اند و به زودی این اتفاق رخ می‌دهد و فکر می‌کنم نویسندگان بسیاری در آینده به همکاری با صداوسیما روی آورده تا آثار به روزی ساخته شوند که مباحث روز جامعه در آن‌ها مطرح می‌شود. صداوسیما قطعاً در سال‌های آتی با این رویکرد می‌تواند مردم را به کنار گذاشتن برنامه‌های فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای تشویق کند.

علی‌اکبری در پایان تأکید کرد: البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که تنها با تغییر مدیران و روی کار آمدن مدیران جوان نمی‌توان انتظار رخ دادن یک اتفاق خوب را داشت. باید هنرمندان جوان هم به تبع آن وارد عرصه کار شوند؛ ما نویسنده‌هایی داریم که ۴ دهه از فعالیتشان در رسانه ملی می‌گذرد و این افراد شاید دیگر حرفی برای نسل امروز نداشته باشند. در کنار این افراد باید جوانان نیز وارد عرصه شوند و با حضور مدیران و هنرمندان جوان می‌توان انتظار رخ دادن اتفاقات خوب را داشت.

مجید مولایی: همچنان همان نگاه ۵۸ سال پیش در سریال‌سازی غالب است / وقت آن رسیده که فرم سریال‌سازی و تصویب فیلمنامه را تغییر دهیم

مجید مولایی تهیه‌کننده تلویزیون اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان موقعیتی ایجاد شد که برای بسیاری از پلتفرم‌های بزرگ سودآور بود. به عنوان مثال تعداد کاربران نتفلکیس در این زمان به ۲۸۱ میلیون نفر رسید و حدود ۱۷ میلیون نفر به تعداد کاربران این پلتفرم اضافه شد و آمار بیننده‌ها بالا رفت.

مولایی تصریح کرد:، اما در کشور ما طبق آمار اعلام شده از سوی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما بهترین سریالی که امسال پخش شد ۳۵ درصد مخاطب داشت و بهترین سریال تاریخی ما ۱۶.۵ درصد آمار داشت. در چنین شرایطی که پلتفرم‌ها توانسته‌اند نسبت به سال گذشته چنین پیشرفتی داشته‌اند چرا ما نسبت به سال گذشته نه تنها پیشرفتی در این زمینه نداشته‌ایم که تعداد مخاطبانمان کمتر از قبل شده است؟ من در جلسه‌ای که با آقای حمید شاه‌آبادی داشتیم این نکته را به ایشان گفتم، اما تأکید داشتند که این تفکر را برای صداوسیما اشتباه دانستند چرا که صداوسیما مثل سایر پلتفرم‌ها تنها به سرگرمی‌سازی فکر نمی‌کند و مسائل دیگری در اولویت این رسانه وجود دارد.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «بانوی عمارت» در ادامه اظهار داشت: ما پس از ۵۸ سال سریال‌سازی در این کشور همچنان با همان شیوه کلیشه‌ای پیش می‌رویم و انتظار داریم که مردم هم از آثار ما استقبال کنند. وقت آن رسیده که فرم سریال‌سازی و حتی تصویب فیلمنامه را تغییر دهیم. در کشور‌هایی که امروز در این عرصه حرفی برای گفتن دارند مدام با اقتضاعات زمان تغییرات اعمال می‌شوند. به عنوان مثال آمریکا در سال ۲۰۰۷ رویکردی را پیش گرفت که در سال ۲۰۱۶ با یک کارگروه جدید به یک فرم و ساختار جدید رسید و ما با تصورات غلط همچنان همان فرمول ۵۸ سال پیش را جلو می‌رویم در حالیکه آمریکا هم قطعاً بحث فرهنگ‌سازی را برای خود مدنظر دارد.

او افزود: آقای شاه‌آبادی تأکید داشتند که در تلویزیون ما ارائه سبک زندگی ایرانی اسلامی در اولویت است و من هم با ترویج و تبلیغ این سبک زندگی مشکلی ندارم و اصلاً محل مناغشه و بحث ما محتوا نیست، من درباره ساختار حرف می‌زنم. اگر معاونت سیما معتقد است ذهنیت نویسنده‌های ما با نیاز آنتن در تضاد است دلیلش به این مشکل برمی‌گردد که دوستان مدیر مدام تصور می‌کنند که نویسنده‌ها باید دغدغه آن‌ها را دنبال کنند، اما واقعیت این است که با این نگرش به نتیجه نخواهیم رسید، مدیران باید رویکرد و نگاه خود را به سمت تعامل با هنرمندان از جمله نویسندگان ببرند.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: متأسفانه نگاه به حوزه نمایش شفاف، روشن و حرفه‌ای نیست و نگاه مضمونی غالب است و نمی‌خواهیم بپذیریم که شرایط مخاطبان ما تغییر کرده است. متأسفانه دوستان مدیر تصور می‌کنند مخاطب یک مجموعه شکل نگرفته ربات‌گونه است که هر پیامی را در هر غالبی به او ارائه دهید می‌پذیرد و رویکرد درست در حوزه نمایش را که بر پایه تعامل است، جدی نمی‌گیرند. حوزه نمایش و تولیدات در این عرصه بسیار پیچیده‌تر و کارشناسانه‌تر از این است که بخواهیم انچنین ساده به آن نگاه کنیم و فکر کنیم به هر شکل با هر حرف می‌توان تأثیرگذار بود. من با دوستان مدیر در ترویج و تبلیغ سبک زندگی ایرانی اسلامی مشکلی ندارم، مشکل اصلی در نوع ارائه این مسئله است. به اعتقاد من مشکل اصلی صداوسیمای ما امروز عدم شناخت دقیق حوزه نمایش و فهم و درک لازم از ویژگی‌های آن است. اگر دوستان به ماهیت این رسانه پی ببرند آن وقت می‌توان به برقراری تعامل امیدوار بود.

مولایی در پایان اظهاراتش گفت: ما حتی نگاه گذشته که از عدم شناخت دقیق این فرآیند منجر به شکست شده را تکرار می‌کنیم و تصور بر این است که در صورت ارائه مضامین مدنظر دیگر نیازی به دنبال کردن فرم بیانی درست نیست. محل بحث و مناغشه ما هم همینجاست و من معتقدم علاوه بر مضامینی که به درستی باید مدنظر باشند، نگاه ساده به مقوله نمایش را باید کنار گذاشت و فرم بیانی را نسبت به فرم به روزی که در دنیا وجود دارد، تغییر داد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۰۸۷۵۷۱، borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
صدا و سیما هرروز داره محبوبیت خودش رو میون طرفداران خودش از دست میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
صدا و سیما در ایران به دنبال رفع نقص های پیشین خود هست اما فقط به دنبالشه نمیدونم چرا پیداش نمیکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
اصلا این ها مشکلشون در همین بی هدفی شونه این ها هیج خواسته ای ندارن و در عین حال همه خواسته هارو دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
صدا سیما که هرروز داره عقب گرد می‌کنه هرسال بدتر ازسال قبل با اون برنامه های بی محتواش
ناشناس
Netherlands
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
یکی به این اقای شاه ابادی بگه که این روندی که سیما در ایران پیش گرفته رو به ناکجا اباده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
صدا و سیما در ایران به هیچ عنوان نمیتونه اون چیزی که مردم میخوان رو براورده کنه از ابتدا هم همین بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
0
ظلمی که صدا و سیما به گوش و چشم مردم در این سال ها کرده کمتر رسانه ای مرتکب شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین