شعار سال: دکتر نصرالله منصوری، روانشناس و مشاور خانواده در خصوص شرایط کرونا و رقم نخوردن اتفاق مهم حوزه کودک و نوجوان در رسانههای مختلف و اینکه با چه نوع سرگرمی سازیهای فرهنگی حال کودکان بهتر میشود گفت: تلویزیون و رسانهها اگر بخواهند برای کودکان کاری انجام دهند شرایط برایشان فراهم است و قبل از بیماری کرونا برنامههای مختلفی که مخصوص کودکان بود بسیار بیشتر از حال حاضر در تلویزیون و رسانه دیده میشد به عنوان مثال مانند برنامهی مشهور عمو پورنگ یا برنامه کلاه قرمزی که طرفداران زیادی داشت منتها صدا و سیما و رسانهها گرفتار رفتارهای سلیقهای و گزینشی هستند و وقتی به این نوع سلیقهها توجهی نمیشود کودکان طبیعتا در پی برنامههای خودشان میگردند و با توجه به ویروس کرونا آنها مجبور میشوند در خانه بمانند و همین امر موجب میشود والدین نیز در کنار آنها باشند و با دستورهایی که به فرزندانشان میدهند فشار زیادی را تحمل میکنند و این نوع برخورد برای کودکان بسیار شکننده و آزار دهنده است؛ بنابراین فکر میکنم اگر رسانهها به ویژه رسانه ملی توجه کافی کنند و خودشان را مسئول و مدیون در مقابل این اطفال و کودکانی که آینده سازان این کشور هستند بدانند آنها رشد میکنند و تا همیشه درون کودکان میماند طبق گفتهی امیر المومنین مانند سنگی که بر روی آن حکاکی شود.
او ادامه داد: ما میدانیم که بیشترین حقوق به معلم کلاسهای ابتدایی تعلق میگیرد آن هم به این دلیل که وقتی معلم با نسل نو ظهور مخصوصا سن کودک روبه است از اول میتواند او را مثل یک نهال رشد بدهد تا تبدیل به یک درخت پر برگ و بار شود.
اگر ما در رسانه ملی به کودکان آموزههای قشنگی مانند راست گویی، احترام بزرگتر نگه داشتن، سلام کردن، درس خوان بودن، مسئولیت پذیری بدهیم آنها به شدت رشد اخلاقی میکنند و به شیوه درست تربیت میشوند و خود ساخته بار میآیند و وقتی به بلوغ میرسند خودشان درست را از غلط تشخیص میدهند. اما متاسفانه امروزه اینگونه شده است که برای سرباز کردن کودک از خود تبلت و گوشیهای همراه را به آنها میدهند تا سرگرم شوند و در مواقع مختلف گریه نکند یا صدایی از خود در نیاورد و این مسئله باعث میشود بیشترین جوانب کار و حاشیههایی که باید بیاموزد غافل میشود.
منصوری در پایان نسبت به اینکه این روزها دسترسی کودکان به فضای مجازی بیشتر شده است و هر لحظه خطراتی به همراه دارد و وظیفه رسانههای فرهنگی در این موقعیت چیست تصریح کرد: فعلا در حال گذر از این بیماری منحوس هستیم که انشاءالله با سلامتی تمامی مردم پشت سر گذاشته شود، اما وظیفه رسانهها در این موقعیت شناساندن شبکههای مجازی و رسانههای ارتباطی است و باید در پی تبلیغ درست استفاده کردن از این نوع شبکهها بر بیایند و به دختران و پسران نوجوان این را القا کنند که این مسئله موبایل و اینترنت مانند چاقو میماند که در دست جراح انسانی را از بیماری نجات میدهد، ولی در دست انسان نا درست و خلافکار انسان سالم را به سینه قبرستان تحویل میدهد و تلویزیون و رسانههای ملی باید تبلیغ کند که چگونه از این رسانهها استفاده شود تا از وقت ارزشمند نهایت استفاده شود و مطمئن هستیم که آنها بسیار با هوش اند و میتوانند برای خودشان موثر و برای جامعه در آینده مثمر الثمر واقع شوند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۸۸۸۰۳، borna.news