پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
هر چند شرايط اقليمي استان بوشهر و بروز پديده ريزگردها، محدويت هاي بسياري فراروي مديران شهري و دولتمردان اين استان ساحلي در ساخت و توسعه بوستان ها و تاسيسات گردشگري قرار داده است،
شعارسال: اما وجود 700 کيلومتر مرز آبي مشترک با خليج فارس، فرصتي بي نظير براي ايجاد ظرفيت ها و زيرساخت هاي گردشگري دريايي و رونق صنعت گردشگري دربوشهر فراهم ساخته است. اما واقعيت اين است که در کنار تلاش هاي صورت گرفته، نوع نگاه مديريتي موجود در استان باعث مي شود قدر ظرفيت ها و فرصت هاي موجود دانسته نشود.

در سه سال اخير مديريت ارشد استان از فاز اول دهکده گردشگري بوشهر در وسعتي 12/5 هکتاري و در حاشيه شرقي بزرگراه امام علي (ع) باصرف اعتبار هنگفت 15ميليارد تومان رونمايي کرد که البته ناموفق بود، زيرا تنها شش ماه پس از بهره برداري، اکنون بخش زيادي از فضاي سبز و تجهيزات آن از بين رفته و به مکاني متروکه تبديل شده است. به باور کارشناسان، جانمايي و مکان يابي نامناسب، طراحي غيرحرفه اي، نبود مطالعات کارشناسي و مشکلات زيست محيطي، مهم ترين علل عدم موفقيت در اجراي اين طرح به شمار مي رود.

اما ظاهرا اين رويکرد اشتباه مديريتي ادامه دارد وطرح هاي ديگري نيز برهمين مبنا درحال احداث است که شايد لازم باشد درآن تجديدنظر شده و با کمي مطالعه استفاده مفيدتري از ظرفيت هاي استان بوشهر صورت گيرد و ضمنا باعث هدررفت منابع مالي نيز نشود. به عنوان مثال، ساخت يک دهکده گردشگري در ورودي شهر برازجان از سمت بوشهر و در اراضي حدفاصل ميدان شهداي خليج فارس تا کاخ زمستاني هخامنشي چرخاب در دستور کار قرار دارد . در حالي که قرار گرفتن زمين مورد نظر براي ساخت اين دهکده در اراضي با کاربري کشاورزي که مالکيت خصوصي دارند و تملک و آزادسازي اين اراضي براي اجراي اين طرح، افزون بر اين که اعتباري به مراتب بيشتر از هزينه ساخت دهکده گردشگري را طلب مي کند، تخريب باغات و نخلستان هاي انبوهي که هويت و پيکره اصلي برازجان را به عنوان قطب کشاورزي استان تشکيل مي دهد به دنبال خواهد داشت.

اين در حالي است که طرح توسعه امامزاده ابراهيم (ع) از فرزندان امام موسي کاظم (ع) که در فاصله 20کيلومتري و در دامنه ارتفاعات جنوب شرقي برازجان قرار گرفته، همچنان به دليل نبود اعتبار لازم سال هاست که متوقف مانده است و فقر امکانات و کمبود زيرساخت هاي رفاهي و زائرسرا پاسخگوي زائران و گردشگران نيست. موضوعي که در ايام نوروز و همچنين همايش پياده روي يکصدهزار نفري که هرساله همزمان با سالروز شهادت امام علي بن موسي الرضا (ع) برگزار مي شود بيشتر به چشم مي آيد.

قراردادن اين نمونه ها در کنار هم اين واقعيت را آشکار مي کند که همزمان با روز جهاني گردشگري، سياست هاي گردشگري استان بوشهر نيز به نوزايي، تحول و تغيير نگاه جدي نياز دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه جام جم، صفحه 15، تاریخ انتشار: چهارشنبه 7 مهر 1395، کدخبر: 3438686، www.press.jamejamonline.ir/

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین